Stránka 1 z 2
Dobíjanie
Napsal: stř srp 24, 2011 20:51
od Juraj Juriga
Ahojte, chcel by som sa opýtať na pár pre mňa záhadných skutočnoastí. Môj vaz 21044 1,7i má nekonečné problémy s dobýjaním, nočná mora ale aj moja chyba.
Začali odchádzať diody najskôr pomocná- dobíjalo ale slabo okolo 12 v. Po neakej dobe začali kapať diody zo šiestich určite štyri. jedna po druhej, menil mi ich jeden, dával tam aj diody z iného tipu auta. Ale vlastne tam mám riadny guláš. Po roku zase prestal dobíjať, rozhodol som sa že kúpim druhý. Kúpil som starší.
Vložím do auta a na porazenie dobíja len 12,8 V, meral som na baterke. Poradťe čo by to mohlo byť diody?, regulátor? Alebo urobiť s dvoch jeden altik.
Dostať kúpiť diodove mostíky da týchto altikov?
Ešte sa chcem opýtať môže vypínacie rele kontrolky dobíjania ovplyvniť hodnotu napätia do baterie?, to relé je tiež v 21044 na spolujazcovej strane pod kapotou na vnútornom blatníku?taká plastová kocka má vývody 85 86 87 a 30/51? a je tam len jedna. Je to na tú kontrolku? . A hlavne preto mám s toho chaos pretože niekedy mi tam autoelektrikár dal altik z 2101 a dopojil mi tam jedno vypínacie relé rovno k tomu o ktorom si myslím že bolo pôvodné rele. A on ich neak poprepájal. Je mi do plaču čo mám robiť.
Re: Dobíjanie
Napsal: stř srp 24, 2011 21:20
od MartasBrno
Odpovím jen to co vím.
Relé kontrolky dobíjení nemůže ovlivnit hodnotu dobíjecího napětí, teda určitě ne, pokud je správně zapojené. Jinak by to bylo na požár, řekl bych... Relé kontrolky dobíjení je podle mne věc, kterou je možné odpojit, klidně i zlikvidovat, bez následků na kvalitu dobíjení. Pouze se člověk připraví o cennou informaci, jestli to funguje (ale stejně neví jak, to řeší až instalace voltmetru).
Řešením problému bude asi ujasnit si instalaci, postupovat po malých krocích, aby měl člověk jistotu že tomu rozumí. Alternátor 2101 má pouze silový výstup a budicí vstup (svorku na relé kontrolky neberu, není důležitá pro funkci). K budicímu vstupu je připojený výstup regulátoru. Ten je napájený od jedné pojistky spínané se zapalováním a musí mít dobrou kostru, aby dobře fungoval. Z tohoto bych vyšel, nic víc by se tam plést nemělo. (Jen to blbé zapojení kontrolky je skoro stejně složité, jako dobíjení samo o sobě.)
Kde měřit - na napájení regulátoru, jestli je dobré. Na kostře regulátoru, jestli kostří dostatečně, proti bloku motoru. Na budicí svorce 67, jestli je přítomné budicí napětí (chtělo by to spíš zařadit ampermetr a znát hodnotu proudu...). A na baterce, resp. na výstupu altíku, jestli dobíjí.
Ber orientačně, prosím o zdravě myslící kolegy o korekce.
Re: Dobíjanie
Napsal: stř srp 24, 2011 21:30
od Křečík Barbuška
Korekco jedna, řekl bych, že tazatel tam nemá obyčejný střep, ale již ten machrovskej krám s pomocnými diodami co je buzený skrze kontrolku dobíjení. Tímto výblitkem, ale asi těžko tazateli pomůžu
. Osobně mám pocit, že íčka již žádná relátka na kontrolku nemají, ale, ať raději odpoví znalostmi nabitý King.
Edit: Aha, takže ten druhý altík je letitý střep? Tak pak platí co napsal Marťas.
Re: Dobíjanie
Napsal: čtv srp 25, 2011 07:10
od Luděk Musil
Napřed nás musí tazatel seznámit s momentálním stavem svého vozu.
Krátké shrnutí:
VAZ 21044 1,7i má mít od výroby "chytrý alternátor" - "all in one". Takže obecně stačí tento alternátor, funkční kontrolka dobíjení a musí to pracovat. V elektroinstalaci nejsou k dobíjení žádné jiné krabičky, relátka & Co. Pouze alternátor.
VAZ 2101 - základní typ má 3-vývodový alternátor, napěťové relé (na levém podběhu) a relé kontrolky dobíjení na podběhu pravém
VAZ 2105 - ten už byl napůl chytrej, protože měl regulaci přímo na těle alternátoru, přesto se vyskytovaly 2 modifikace a to s relé kontrolky a bez relé (ale to bylo pouze o zapojení).
A aby to nebylo až tak úplně jednoduchý - tak mnohé modifikace měly buzení alternátoru zapojeno přes kontrolku dobíjení, takže stačila spálená žárovka a "je po ptákách".
-----------------------------------------------------------
Takže nyní bych se tazatele zeptal jaký tam má alternátor (zda-li originál nebo něco jinýho), zda-li tam má (a zapojené) napěťové relé a (zapojené) relé kontrolky dobíjení. Potom bychom z toho mohli něco vymyslet. L.
PS: hodně napobí fotografie (kreslené rybí tělo s popiskem nepomůže)
Re: Dobíjanie
Napsal: pát srp 26, 2011 22:11
od Juraj Juriga
Ahojte, ďakujem za rady, takže z dvoch altikov som spravil jeden dobrý . Prehodil som diodový mostík, a dobíja už konečne. Obidva boli z 1,7 i takže to nebol problém. Predtým tam bol altík s 2101,tak preto to bolo tak zapojené.
Re: Dobíjanie
Napsal: stř bře 28, 2012 17:24
od majo258
ahojte
som tu novy a vlastne by som potreboval od vas radu a nakres na zapojenie dobijania.
totizto mame traktor a na nom mame alternator zo zigula a tiez regler, taka cierna kocka, bolo to zapojene, ale robila sa generalka a akosi sme si to nepoznacili pred rozobratim ako to bolo zapojene.
cize, ak bude niekto taky dobry a nakresli jednoduchu schemu, budem velmi vdacny.
zapalovanie je na bosak a starter na tlacidlo.
vdaka vam za pomoc.
Re: Dobíjanie
Napsal: stř bře 28, 2012 19:59
od Cory
Uz som tu daval asi 5 schém...pre všetky typy alternatorov...niekde to je, skus lepšie hladat.
Re: Dobíjanie
Napsal: stř bře 28, 2012 20:30
od MartasBrno
Napětí z klíčku na svorku 15 regleru. Svorku 67 regleru na konektor v "drzacku" uhliku. Dobijet to bude. Kontrolku neřeším, nevím, jestli ji máte.
Re: Dobíjanie
Napsal: stř bře 28, 2012 21:09
od Luděk Musil
Marťas: ano, platí pro 2101 s kotvovým regulátorem napětí.
Pro 21044i to funguje takto: klíčkové plus jde přes kontrolku dobíjení přímo na buzení alternátoru ... fertig, sonst nichts. L.
Re: Dobíjanie
Napsal: stř bře 28, 2012 22:37
od Petr HC
Kdysi jsem dával do FAQ přílohu - schemata alternátorů i s popisem.Bohužel, už jsem to tam nenašel .
Tak ještě jednou.
Re: Dobíjanie
Napsal: sob bře 31, 2012 10:32
od JmJ
jen tak abych mel jistotu - kdyz se pri vysokych otackam motoru rozvsiti dobijeni a voltmetr opravdu zacne ukazovat nizke napeti a pri nizsich tockach se to zase vzpamatuje, tak je to priznak ojetych uhliku? (nejpravdepodobneji), nebo mam cekat neco jineho?
Re: Dobíjanie
Napsal: sob bře 31, 2012 14:23
od Petr HC
Může to být i excentricita kroužků nebo vůle v zadním ložisku (způsobí odskakování uhlíků) nebo odstředivá síla způsobuje rozpojování nedokonalého kontaktu kroužků s vinutím rotoru.
Re: Dobíjanie
Napsal: sob bře 31, 2012 14:40
od Hurikán
Na Čerešni jsme měli taky lehkou haluz s dobíjením. Občas (jednou za dva měsíce) přestalo auto za jízdy dobíjet. Stačilo však na chvíli (cca asi tak na 5 vteřin) razantně zvýšit odběr (rozsvícením dálkových a přídavných světel) a dobíjení zase naskočilo. Nikdy jsem nepřišel na to, kde je chyba.
Re: Dobíjanie
Napsal: sob bře 31, 2012 17:05
od MartasBrno
Tím, že jsi razantně zvyšil odběr to muselo víc budit... nelinearita kontaktů je sviňa
Re: Dobíjanie
Napsal: pon dub 09, 2012 09:09
od Dusan
JmJ píše:jen tak abych mel jistotu - kdyz se pri vysokych otackam motoru rozvsiti dobijeni a voltmetr opravdu zacne ukazovat nizke napeti a pri nizsich tockach se to zase vzpamatuje, tak je to priznak ojetych uhliku? (nejpravdepodobneji), nebo mam cekat neco jineho?
Skontroluj najprv napmutie remena ci ti nesmyka...