Přiznám se, že k japonským naftovým motorům se moc vyjádřit nemůžu. Japonce mám spojené s nejlepšími motory na světě, ale jen benzinovými. O japonské naftě nevím prakticky nic.
Musel bych to vidět, abych věděl, co to je za systém a jak moc je to prolezlé elektronikou. Z hlediska "amatérských" úprav výkonu by bylo lepší, kdyby to byl motor bez elektroniky (podobně jako třeba diesel ve Felicii).
Avšak pokud nebudu konkrétní, mohu se zamyslet nad principem přeplňovaných naftových motorů obecně, tam Tě třeba někam nasměruju
.
Samozřejmě intercooler je pro zvýšení výkonu žádoucí - zvláště ve vyšším zatížení motoru, kdy turbo valí k válcům velké množství vzduchu, je třeba jej účinně chladit. Je známo z fyziky, že vzduch se stlačením ohřeje, a to poměrně hodně (teplota po stlačení v turbu se může dostat až k teplotě kolem 150°C). Horký vzduch mění hustotu (zřídne) a do válců se dostane málo kyslíku. Málo kyslíku = nafta blbě hoří = malý výkon.
Na druhou stranu si myslím, že pouhé přidání IC do systému Ti z hlediska výkonu moc nepomůže. Motory sice mohou v obou výkonových verzích klidně být hardwarově stejné, ale jejich příslušenství bude jiné, uzpůsobené danému výkonu. Osobně si myslím, že velikost turba, naftové čerpadlo, velikost otvorů ve špičkách vstřikovačů a případně sw jednotky motoru (pokud tam nějaká je) budou komponenty zcela určitě v každém z motorů jiné.
Uvědom si, jak přeplňovaný diesel funguje. Vezmu to velmi jednoduše:
TD bez IC - turbo tlačí vzduch do sacího potrubí pod určitým tlakem. Vzduch se ohřeje, ale není síla, která by jej ochladila - tudíž vzduch má objem, ale malou objemovou hmotnost (hustotu). Turbo tlačí poměrně malé hmotnostní množství vzduchu, poněvadž díky jeho značnému objemu jej nemá kam nacpat - tudíž nemusí být rozměrově veliké. Takto stlačený a horký vzduch o malé hustotě proudí do válců. Jeho množství (počítáno na hmotnost) je malé. Vstřikovač musí dávkovat naftu v odpovídajícím množství - proto menší otvory v jehlách a menší komory v čerpadle.
Oproti tomu
TD s IC musí mít větší turbo, aby toto dokázalo tlačit větší množství (hmotnost) vzduchu do stejného prostoru válců. Vzduch za turbem se v IC ochlazuje, čímž zvětší hustotu a je ho tudíž k dispozici více - a více se jej také do válců vejde. A tomuto množství natlačeného vzduchu musí odpovídat množství vstřikované nafty - proto jehly s většími otvory a jiné (objemově větší) naftové čerpadlo. Navíc některé motory vybavené IC mívají mírně nižší kompresní poměr, než srovnatelné motory bez IC (ale jen v některých případech, navíc to není až tak důležité).
Například motory koncernu VW byly také ve všech výkonových verzích hardwarově identické. Avšak rozdíl v komponentech (turbo, IC, vstřikovače, sw jednotky, případně čerpadlo-pokud bylo) dokázaly způsobit výkonovou řadu začínající výkonem 55kW (motor AAZ 1,9TD) a končící výkonem 110kW (motor ARL 1,9TDi/PD) - a pokaždé se jednalo o stejný motor objemu 1896 ccm.
Takže tak...
Jinak si ještě dovolím jednu malou poznámku: Japonci v zásadě nemají (nebo v tehdejší době neměli) s naftovými motory moc zkušeností. Proto je dělali robustní, avšak nevýkonné - aby vydržely. Je Ti určitě jasné, že výkon 74kW a moment 220 Nm se v dnešní době dosahuje u motorů poloviční kubatury za třetinovou spotřebu paliva.
Měl jsem kolegu v práci a ten měl rovněž zálibu v off-roadech. Vlastnil již několikáté ISUZU Trooper (což byla značka, která naftové motory opravdu uměla-dodávali i Oplovi a Vauxhallu). Měl verze 3,1TD bez IC (výkon 114 koní) a později verze 3,0TD s IC (výkon 159 koní). Po čase tvrdil, že se vrací k verzi bez IC i za cenu nižších výkonových paramtrů, neboť verze s IC byla problematická mechanicky - ohýbaly se ojnice a praskaly klikové hřídele. Nestalo se mu to na jednom motoru a nestalo se to jen jemu - opíral to o poznatky většího počtu lidí (byl taky v nějakém klubu tehdy). Proto myslím, že případná úprava motoru stojí za zvážení.
Jak jsem psal - s japonskou naftou osobní zkušenosti nemám - moc rád se svezu v Hondě nebo Toyotě, ale s benzinem (na japonské benzinové motory svět jednoduše nemá). Pokud Ti můžu doporučit, najdi na netu nějaký klubík, jistě existuje, a tam čerpej konkrétní poznatky. Možná tam postup k šetrnému zvýšení výkonu tohoto motoru už někdo dávno vymyslel a prosadil.