Ano, ano. Zcela náhodné setkání mezi Martinem a Vrútkami bylo opravdu veeeelmi příjemným zpestřením popojížděcí anabáze. Dokonce byl čas si i krátce pokecat.
Co se případného použití dálnice a tudíž nekoupení známky týče, tak cesta po normálních silnicích mě opravdu vůbec nevadí. Jenže když už jich člověk má za sebou hodně přes 1.500 km a do toho každou chvíli někde postává, nebo se vleče za milionem náklaďáků, tak to opravdu není ono. V Žilině jsem po skoro dvouhodinovém zdržení rezignoval a najel na dálnici, abych se vyhnul křížením a dalším zácpám na silnici č. 18. Na dálnici jsem ale nezůstal dlouho. Sjeli jsme u Povážské Bystrice a dál pokračovali po staré na TN a dál potom na UH a BM. Pro případ setkání s mýtnou políciou jsme byli vybaveni účinnými technickými prostředky.
____________________________
K akci samotné: Vše proběhlo přesně podle plánu, bez jakýchkoliv nepříjemností. Až budu mít více času, tak se možná rozepíšu podrobněji. Teď jen ve zkratce:
Abych to neměl z Brna na Šíravu tak krátké, trošku jsem si trasu prodloužil. Nejprve jsem jel po silnicích č. 43 a 35 do Jaroměře, odtud po staré silnici č. 11 až do Prahy, propletl se centrem na její západní okraj, odkud se pokračovalo do Rožmitálu pod Třemšínem na start celé akce, konkrétně na nultý km silnice č. 18. Zde jsme se teprve vydali na celou cestu s cílem v Michalovcích, resp. na Zemplínske Šírave.
Na startu cílové jízdy
Během cesty přes ČSR nám chvílemi trošku sprchlo (zejména mezi Voticemi a HavlBrodem). Večer v kempu na Bystřičce bylo pěkně a stanování jsme si krásně užili. V neděli dopoledne za Rožnovem pod Radhoštěm ale přišel silný déšť, který bez přestávky vytrval po celou cestu přes SSR až do cíle na Šírave. V pondělí a úterý bylo jasno až polojasno, jen s jednou či dvěma občasnými přeháňkami. Bylo tedy možné páchat výlety za poznáním, případně se koupat, což někteří bez váhání učinili. Taky bych zde rád poděkoval Puhimu a Michalovi 4x4 za návštěvu a mnohé cenné rady.
Ve středu jsme se víceméně tou samou cestou vydali zpět. Jen jak už jsem se v úvodu zmínil, ze ZI do PX jsme zbaběle využili asi 25 km nové dálnice.
Statistický souhrn:
celkem ujeto
.........................1.937 km
z toho využití dálnic cca
.............25 km
průměrná rychlost jízdy
.............69,4 km/h
průměrná spotřeba
.....................7,5 l/100km
Resumé:
Tato akce opravdu stála za to. Člověk projížděl zajímavou krajinou, mohl sledovat, jak se pozvolna mění její ráz, charakter a styl staveb a domů, atp.... Celá trasa silnice je až na pár krátkých výjimek v překvapivě dobrém technickém stavu. Za to vděčí dvěma faktorům. První z nich je kvalitní a bohatě dimenzovaná stavba z minulosti a druhý faktor se skrývá v relativně malém provozu, který v současné době na silnici panuje. Tohle se týká celé trasy přes ČSSR. V SSR se k tomu přidává vliv paralelní dálnice, která odvádí většinu dopravy. Komplikace bývají jen v blízkosti některých větších měst.
Příští rok zcela určitě vyrazíme znovu. Již se rodí další smělé plány.
Další fotky z akce budou časem k dispozici. Zatím se musíte spokojit s výšeuvedenými dvěma záběry v retro hávu.
Na zpracování dalších teď nemám dostatek času.
V cíli cesty na Zemplínske Šírave