Stránka 1 z 3

Vystupne napatie z cigaretovej zasuvky

Napsal: čtv bře 31, 2011 20:54
od ToFFi
Dufam ze toto zaradim do spravnej kategorie,tak sa vopred ospravedlnujem,pokial som to zaradil zle. Takze, moj problem je nasledovny:
Ak ste si niektori vsimli,v mojej teme o mojom vazidle som spominal audio robene cez invertor napatia z 12V na 220V a nasledne na to napojene PC repro. Vsetko fungovalo v poriadku ale zabudol som na jeden detail.
Invertor ma rozsah vstupneho napatia 10-15V,avsak pri obiehani trolejbusu v meste som podradil a vplyvom otacok motora zacal alternator dodavat viac ako 15V do zasuvky a tym som odpalil ochrannu diodu v invertore.V tom by som tak problem nevidel,skor by ma zaujimalo ako by ste riesili vy stabilizaciu napatia na vstupe ? rozmyslam ze by som tam dal stabilizator napatia na 12V pred cely obvod invertora,lenze mam obavy ci to vydrzi,resp.ci to bude stacit a ak tak,ze kolko Amperovy mi bude stacit? Ak to niekto viete vyratat tak invertor ma vystupny vykon 180W avsak neviem pri kolkych amperoch,zavisi to od vybudenia repro-trafo reproduktorov ma na vstupe 220V 550mA a oknvertuje ich do 13.5V 5A - teda ten invertor na maximum nikdy nevyuzijem,hudbu nepocuvam nahlas,ale tak aby som nieco pocul. Potom druhe riesenie by bolo dat pred invertor menic napatia na 12V,len bolo by to pravdepodobne drahsie.Preto sa Vas chcem opytat aky obvod alebo co by ste poradili dat pred invertor aby stabilizoval vstupne napatie do invertora na 12V +-1V.

Napsal: čtv bře 31, 2011 21:30
od MartasBrno
No to bych asi neřešil stabilizací. V autě se jiný napětí než 10-15V nesmí vyskytnout. Řešením je oprava regulátoru napětí. Každopádně. Jinak trochu váhám, jaký napětí ti z toho leze, slušnej měnič by neměl odejít při 15,1V, když je do 15. Určitě opravit regulátor. Žárovky ti asi praskat brutálně nebudou, to by ses načekal, ale elektronika letí rychle pryč...

Pokud se chceš sichrovat, je možný udělat odpojovač, nebo použít nějakej varistor, ale to by chtělo vymyslet... Určitě bych nedával před měnič další měnič, to je nesmysl. Už tak mohlo jít napájení udělat bez toho měniče, pokud by byl rozumně udělaný zdroj v těch bednách.

Napsal: čtv bře 31, 2011 21:40
od ToFFi
ono este som nemal cas to vsetko pomerat,kedze maturujem mam docela dost ucenia teraz,ked bude trochu casu spravim aj invertor aj hor sa kolko nameriam na zasuvke,a aj aky odber prudu bude mat menic pri zapojenych repro.ono ten menic napatia nebol ktovieako drahy takze kvalitou si myslim neoplyva,v papieroch ma rozsah 10.0-15.0V a je tam este ze pri 16V uz odchadza.Dostavam sa tym ale k otazke,ako v 2101 spravit regulator napatia a co vsetko tym mozem ovplyvnit ? pripadne ako ho nastavit aby to slo optimalne tych 10-15V? OT: tie repro v tom aute hraju neuveritelne,hotova basen...skoda ze som si to neuzil viac ako jeden den :D

Napsal: čtv bře 31, 2011 21:42
od ToFFi
MartasBrno píše: Už tak mohlo jít napájení udělat bez toho měniče, pokud by byl rozumně udělaný zdroj v těch bednách.
Nad tymto som rozmyslal,len hacik je v tom ze nieco by odislo,a mohol by som tie bedne pravdepodobne rovno vyhodit lebo zosik by som do nich uz nezohnal,takto radsej vymenim len ochrannu diodu v menici

[ Komentář přidal: Laďuša: čt březen 31, 2011 22:45 ]
Nepiš nam tu dvojpříspěvky. Když tě napadne něco k doplnění, použí tlačítko upravit ;)

Napsal: čtv bře 31, 2011 21:56
od MartasBrno
ToFFi píše: tie repro v tom aute hraju neuveritelne,hotova basen...skoda ze som si to neuzil viac ako jeden den :D
Blahopřeju, mám radost že máš radost. :)
ToFFi píše:maturujem mam docela dost ucenia teraz
Chápu, držím palce, pak budeš mít dlouhý prázdniny, pokud jdeš na výšku. Za 4 měsíce :mrgreen: toho uděláš dost.
ToFFi píše:ako v 2101 spravit regulator napatia a co vsetko tym mozem ovplyvnit ?
když je regulátor OK, napětí v síti se pohybuje od 12V v klidu auta (mimo startování) do max. cca 14V. Běžné dobíjecí napětí by mělo být cca 13,5V - 14,5V, Nižší je výhodné na dlouhé cesty, vyšší na krátké cesty. Regulátor se nastavuje trochu blbě, já to dělal improvizovaně na stole s laboratorním zdrojem, jde to udělat i v autě, ale je to loterie. SPíš bych si sehnal druhej a tento otevřel, tenkým pilníčkem vzal kontakty do čista a zase zavřel a zkusil. Nepoužívej smirek. Pozor, když regulátor oddekluješ, bude dávat o cca 0,7V víc než zadeklovanej, pokud mne loni nešálil zrak. Dobíjení si sprav brzo, jinak trpí baterka.

P.S. Regulátor napětí je ta černá krabička velikosti krbových zápalek na levém podběhu hned jak je připojení motorku stěračů.

Napsal: pát dub 01, 2011 07:45
od Marek
MartasBrno píše:Nižší je výhodné na dlouhé cesty, vyšší na krátké cesty.
Tak tohle trochu nechápu. Mé informace jsou takové, že ideální je nabíjet baterku pokud možno vždy napětím 14,4-14,6V. Proč pro dlouhé cesty nižší napětí ???

Napsal: pát dub 01, 2011 08:32
od Petr HC
Marek píše:
MartasBrno píše:Nižší je výhodné na dlouhé cesty, vyšší na krátké cesty.
Tak tohle trochu nechápu. Mé informace jsou takové, že ideální je nabíjet baterku pokud možno vždy napětím 14,4-14,6V. Proč pro dlouhé cesty nižší napětí ???
Pokud je regulátor v pořádku, dobije baterku i při krátkých cestách (dobíjecí proud se mění zanedbatelně při napětí mezi 13,5 - 14,5 V). Při dlouhé cestě se během delší jízdy vyrovná napětí baterie napětí nastavenému regulátorem, jinak řečeno zmizí rozdíl napětí baterie-alternátor a kde není rozdíl napětí - nemůže téci proud (nabíjecí).
Pokud jde o ochranu zařízení před přepětím cca 0,5V, lze to řešit např. 15 V transilem
zařazeným za pojistku . Krátké impulzní přepětí vznikající na indukčnostech v obvodech vozu (které bývá příčinou "likvidace" některých polovodičových zařízení a třeba žárovkám vůbec nevadí) transil spolehlivě zachytí (pojistka se "nestihne" přepálit) a při dlouhodobém stoupnutí napětí se přepálí pojistka (to už je ale závada regulátoru,kterou je nutno odstranit).
Více na : Fórum: Elektrická soustava Zaslal: so červen 27, 2009 10:21 Předmět: Relé světlometů (PC527) a klaksonu (PC528)

Napsal: pát dub 01, 2011 08:35
od Marek
Právě proto nechápu, co tu MartasBrno napsal. Podle mého názoru je nejlepší dobíjet pokud možno trvale napětím 14,4-14,6V, protože tím do baterky "nateče" největší možné množství energie, která je poté k dispozici.

Napsal: pát dub 01, 2011 08:59
od Luděk Ondrůch
ToFFi píše:trafo reproduktorov ma na vstupe 220V 550mA a oknvertuje ich do 13.5V 5A
Pokud jsem to správně pochopil, tak chceš napětí ze zásuvky zapalovače měničem zvýšit na 220V ato přivést na vstup zesilovače který má na vstupu trafo 220/13,5V. Takže všechny obvody zesilovače jsou napájeny 13,5V? Těch 13,5V je stejnosměrných nebo střídavých? Co je to za zesilovač (typ a výrobce), nemáš k němu schéma zapojení?

Napsal: pát dub 01, 2011 09:48
od MartasBrno
Luděk Ondrůch, to je právě asi naše smůla. To sekundární napětí bude nejspíš střídavý, takže by palubní napětí mohlo tropit neplechu. Ale kdyby to šlo, použil bych pro napájení palubní napětí hned bez řečí.

Každopádně jestli mu dobíjení lítá (při vytočení) nad 16V, nebo kolik, tak je to zle a regulátor by si zasloužil péči.

Napsal: pát dub 01, 2011 17:47
od Saša
Ještě jde o to jaký typ "ochrané" diody v nměniči odešel . Buď tam byla zenerka , nebo antiparalelně zapojená dioda . Dle toho se dá usoudit co mělo na zničení vliv . Osobně si myslím že tam byla antiparalelní d . A to by vypadalo na zničení zápornou špičkou !
Ale ať je příčina jakákoli napětí ve voze by nemělo překročit 14.4V . Napětí hlídá regulátor a vysoké otáčky motoru na to nemají vliv .

Napsal: pát dub 01, 2011 18:11
od Petr HC
Saša píše:...Ale ať je příčina jakákoli napětí ve voze by nemělo překročit 14.4V . Napětí hlídá regulátor a vysoké otáčky motoru na to nemají vliv .
To je ale střední hodnota měřená ručkovým měřidlem nebo běžným (pomalu vzorkujícím) multimetrem. Zkus se na to podívat osciloskopem.
Citace z literatury Elix : [glow=red]Transil [/glow]má, na rozdíl od Zenerovy diody, definovanou impulsní zatížitelnost a po velkém překročení impulsního přepěťového náboje se má zkratovat a tak ochránit připojený spotřebič. Je také velmi rychlý, [glow=red]reakce je v řádu ps.[/glow] Zatížitelnost v impulsu se udává v A nebo W (kW) po dobu 10mS a 1mS, pro nás pro ochranu spotřebičů napájených napětím 12-14,4V se hodí např. typy 1.5KE15A se zatížitelností až 368A. Jeho napětí zlomu charakteristiky je kolem 16V. Transily použijte vždy při napájení transceiverů v autě, kde hrozí obzvláště velké přepětí (naměřili jsme impuls v zásuvce pro zapalovač, které u většiny dnešních aut při startu stejně jako většina dalších spotřebičů odpojuje- při startování až 60V i více, což samozřejmě žádný trasceiver nevydrží), dále vždy u amatérsky konstruovaných a neznačkových továrních nespínaných i spínaných zdrojů bez ochran. Nestyďte se použít transilů víc paralelně- tím se jen zvýší bezpečnost zařízení.
P.S. [glow=red]běžná Si dioda a Zenerka [/glow]nestíhá již impulzy řádu mikrosekund, tedy [glow=red]je cca 1000000x pomalejší než Transil[/glow].

Napsal: sob dub 02, 2011 22:45
od ToFFi
dik vsetkym za odpovede,dneska som po vycerpavajucom tyzdni v skole mal cas na zasuvku a objavil som zaujimave zistenia.
takze:

1. Dnes som potreboval zatrubit na jedneho "nevychovanca" co mi skoro zobral blatnik pri obiehani a zistim -ejha nejde truba.Na parkovisku sa pozeram na poistky a divam sa a poiskta c1. 16A od truby,vnutorne osvetlenie,zasuvka bola absolutne v kybli.

2. Kupil som novu poistku truba aj vsetko ostatne ide,tym padom aj zasuvka.nastava okamih pravdy ci za vsetko moze invertor.meram napatie na zasuvke - v poriadku s vypnutym motorom cca 12,6V s vyssimi otackami max cca 14V,takze auto je v poriadku.-Povedzme si jedno velke UUUUUUUUUUUUUUUF :D

3. Druhy okamih pravdy - idem skusit zapojit invertor...po pripojeni sa zacne z neho dymit hnusny dym spalenej elektroniky.Nastastie po odpojeni stale ostala poistka cela.

4. Teraz vecer rozoberam invertor,divam sa nan, na prvy pohlad nic poskodene,diody v poriadku,az po blizsom skumani si vsimnem na jednom mosfete malicku prasklinku, a bol trosku vyteceny,skusim ho prepipat - prepipal som IN aj OUT takze mosfet je odpaleny.Cize jediny problem bude asi vymenit mosfet,neviem ci som chytil zrovna nejaky chybny kus z vyroby alebo je blbo spraveny cely obvod,to zistim az po vymene za novy mosfet.

A teraz k mosfetu - je to typ rfp70n03 teda TENTO ... co je docela zaujimave tak ze co robi 30V 70A mosfet v takomto obvode ale budis,zaujimalo by ma vsak ake oznacenie ma nejaky takyto mosfet s podobnymi parametrami u nas a za kolko ho kupim,urcite sa pojdem popytat v pondelok ked budu otvorene obchody v nejakom radioamaterskom shope,ale pokial mate niekto skusenosti alebo katalog,zaujimala by ma alternativa povodneho mosfetu

edit: tak ma napada ako pisal Petr HC ci som ho nemohol odpalit startovanim,myslim ze raz som pri startovani nevytiahol zo zasuvky ten invertor,aj ked on odisiel cca po 15 minutach potom,mohlo ho to nacat

Napsal: ned dub 03, 2011 19:46
od MartasBrno
Poslechni, co takto ho vyreklamovat? Opravovaná věc může být super, ale radší ať se stará výrobce. Možná by ti nesežrali story, žes to připojil a za 15 min. provozu to sfajrovalo, ale za pokus to stojí. Je otázka, jestli si ho chceš nechat a opravit, nebo bys chtěl nový kus, nebo něco úplně jiného... Pokud nejsi rozmyslený, nedělal bych nevratné kroky. Mělo to plombu?

Napadlo mně, že příčina mohla být v autě i přesto, že dobíjení funguje správně - mohla "škrčet" pojistka, třeba si měnič neporadil s divokým vstupním napětím... Asi to nevysvětlím dobře, ale mám na mysli obdobu rašplového testu naopak.

Napsal: ned dub 03, 2011 22:31
od Křečík Barbuška
Nečetl jsem tuto diskuzi pořádně, ale vrtá mi hlavou proč to pereš do zásuvky, nebylo by lepší brát napětí zvlášť nataženými špagátky rozumného průřezu a samostatného jištění? Vyhneš se tak přechoďákům a vedení se o chlup zkrátí. Použití transilu jak psal PetrHC by jistě pomohlo, koneckonců civilizovaný výrobce by jej měl mít již přístroji. Co se týče náhrady toho tranzistoru, prolez si nabídku na www.ges.cz či www.gme.cz (to máte tuším i na Slovensku), jsou tam pěkně rozříděny včetně katalogových listů, jistě si vybereš ten správný s dobrým poměrem mezi cenou a parametry a někde u vás si jej ulovíš.