Stránka 1 z 2

Půjde turbo na Škodu Formana??

Napsal: úte bře 08, 2011 13:21
od patmat1928
Čauky lidičky.Mám prozatim Škodu Formana.Motor je nic moc(1.3,58koní,94 nm,).
Jednou jsem si řekl jestli by šlo do tohoto motoru namontovat turbo?Podle výpočtů bych tam turbo mohl použít.Standartní kompresní poměr je 8,8:1.Výslední kompresní poměr bych chtěl maximálně 10,5:1.Nejhorší na tom je,že při použití turba se mění kompresní poměr směrem nahorů.Navíc nevim jestli,když použiji plnící tlak tak 0,3-0,4 barů nerozpadne motor? :?:
Podle výpočtů by se mohl výkon zvýšit asi na 75,4-81,2 koní+nepočítám zvětšení hustoty vzduch po průchodu intercooleru(-10stupňů celsia-asi 1-3 procenta výkonu navíc.)+další úpravy.Ale instalací turba vzniká plno dalších problémů(těsnění hlavy motoru,kvalitnější palivo,směšovací poměr......STK).Co vy na to???Blbost nebo se to dá??

Napsal: úte bře 08, 2011 16:32
od MartasBrno
máš hodně bohatý rodiče, žejo :wink:

Můžeš, prosím, napsat ty výpočty?

Napsal: úte bře 08, 2011 21:53
od Cory
patmat1928, zakladna vec je, že kompresny pomer sa pri turbe znizuje...cca na 8:1

Napsal: úte bře 08, 2011 23:23
od Michal Karásek
Ale jó, všechno de, ale něco jenom jednou, nebo na pár km. Zrovna u škodováckejch motorů bych měl strach o rozvody, tedy konkrétně o zdvihací tyčky a vahadla, tyčka z kulatiny a vahadlo 1 cm tloušťka? Čert ví, co to může snést za tlak, ale moc nad původní tlaky bych tomu nevěřil...(pouze můj názor - pokud je to jinak, vyvveďte mě z omylu). Jinak turbo ve favoušovi ve mě evokuje kardiostimulátor v mrtvole - pokud není ten motor fest upravený na výdrž. Navíc se skoro dvakrát takovým výkonem (údajně se dal motor favorita dal upravit na atmosférických 100 koní) je třeba se zamyslet nad zbytkem hnacího ústrojí - poloosa se ti asi nestřihne jako u š120, ale hodně rychle o sobě dá vědět v kloubu - potažmo nad kastlí, uchycením motoru atdatd. Tyhle auta jsou z fabriky dělaný na nějaký jízdní výkony - čekat, že udělám motor a to ostatní se bude chovat pořád stejně jako při původním výkonu je nedomyšlenost. Jenomže pak taková úprava leze celkem fest do peněz, vlezlý může být i technik na STK - neschválené úpravy i když budou k dobru věci a celkovou bezpečnost a technickou výdrž to zlepší, na silnici to nepustí - další možnost je udělat nebo nechat si udělat originální metalexácké úpravy, které jsou homologované na silnici - jenže i když ta dokumentace asi existuje, netuším jak by se k ní běžný smrtelník dostal, a když by se mu to podařilo, možná by to stálo víc, než samotná úprava.
Asi toliko k turbu. Doporučoval bych spíš atmosférické úpravy motoru (vačka, tvrdá zdvihátka, leštěné kanály v sání, výfukový systém, zvětšení komprese, pro brutálnější úpravy větší ventily atd.)- výkon to zvedne sice míň, ale motor to vydrží a není na něm z venku nic poznat.

Napsal: stř bře 09, 2011 02:24
od DJW
V skratke: kašli na turbo. Stiahni hlavu o milimeter, daj elektronické variabilné zapaľovanie, pretryskovať karburátor (alebo dať Weber) a používať kvalitný benzín + olej.
Ale priznám sa uniká mi zmysel tohto konania, z hovna sa bič upliesť nedá. Viem čo hovorím, sám som Forman mal. Inak aj so sériovým tuším 43kW motorom chodil 160km/h, s takým autom nepotrebuješ viac, uvedom si že je to kára koncepčne viac ako 30 rokov za nami.
Navyše, väčšnu prác ktoré som menoval musia robiť odboníci, takže myslím že za to, čo predáš Forman + to čo by stáli úpravy = môžeš sa poobzerať po jazdenej desiatkovej Lade, a to je už úplne iné vozenie - motorom aj pozvozkom.
Michal Karásek píše:údajně se dal motor favorita dal upravit na atmosférických 100 koní
Ja som sedel v 145 koňovej embéčke (tuším 1300ccm, atmosféricky, 2xdvojhrdlový Weber), ktorú staval jeden profesionálny motorár pre svojho syna. Bežne s ňou dával do smútku Audiny a iné drahé autá, ešte aj trojlitre s ňou mali čo robiť. Problém je, že pri takých tlakoch motor vydrží 30.000km, už do nej dávali tretí, takže to je drahý špás.

Napsal: stř bře 09, 2011 09:03
od vik2
Tolik prace skoro nanic.
ale pokud to opravdu chces, koukni na tenhle WEB.
http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=359

Napsal: stř bře 09, 2011 10:24
od autobazareliska
dneska stojí japonec co jede i bez turba jak kráva pár tisíc - takže ztrácet čas pokusama s bídným výsledkem a minimální životností považuju za nebetyčný luxus :?

Napsal: stř bře 09, 2011 11:03
od Luděk Musil
autobazareliska píše:dneska stojí japonec co jede i bez turba jak kráva pár tisíc - takže ztrácet čas pokusama s bídným výsledkem a minimální životností považuju za nebetyčný luxus :?
Proti tomu se nedá říct nic jinýho než souhlasit. Máš-li dost času, peněz a energie - napřáhni to jiným směrem ... např. modelová železnice (a věř mi - ta Tě v klidu pokoje a bez černých rukou vyjde dráž).
Protože zástavba turba v domácích podmínkách je velmi náročná až (téměř) nemožná, viz: http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?t=5930 nebo úspěšná přestavba zde: http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?t=4583

Napsal: stř bře 09, 2011 11:11
od Marek
Přesně souhlasím s klukama.....

Navíc jedna dost podstatná maličkost (kterou už zmínil Cory) - při použití turbodmýchadla na zážehový motor se musí kompresní poměr snížit, a to celkem výrazně. Předpokládaná hodnota stupně komprese u přeplňované škodovky by byla kolem 7,5:1 - 8,0:1. Takže rozhodně nepočítej s kompresním poměrem 10,5:1 - to možná bez turba jako atmosféricky plněný motor.

Konstrukční zastaralost motorů řady 742 a 781 (785) nedovolují zástavbu turba z jednoho prostého důvodu - trojí uložení klikového hřídele jednoduše nevydrží takový tlak na kliku a ta praskne.

Další věc - pro přeplňované motory je nutný zcela speciální vačkový hřídel, který se vyznačuje speciálním tvarem vaček a jiným diagramem časování.

Čím bys to chtěl plnit? Máš přetlakový karburátor?

Napsal: stř bře 09, 2011 11:13
od MartasBrno
Proj má výpočty... :mrgreen:

Napsal: stř bře 09, 2011 11:16
od Marek
A já mám hemoroidy :-D :-D :-D.

Napsal: stř bře 09, 2011 18:31
od Štěpán
Marek píše:A já mám hemoroidy :-D :-D :-D.
Ty mám taky. :lol:

BTW: Marku, jak má vypadat časování pro benzínovej motor plněnej nizkým tlakem z turba?

Napsal: stř bře 09, 2011 18:47
od Marek
Časování se staví zpravidla tak, že je symetrické, tudíž sání i výfuk mají stejné časy. Důležité je, aby přeplňovaný motor neměl překrytí ventilů, tzv. střih, protože střih u přeplňovaných motorů je kontraproduktivní. Takže optimálně se staví třeba takto: Sání otvírá v nule (HÚ) a zavírá 40° za DÚ. Výfuk otvírá 40° před DÚ a zavírá v nule (HÚ). Přesně takto to má například Lancia Delta 1,6 HF Turbo. Všiměte si, že časování je krátké, jen 220°, což u atmosférických motorů je nevhodné.

Dalším předpokladem je ostrost vačky a zdvih. Vačka u přeplňovaného motoru je u sacích i výfukových ventilů shodná a má dokonce stejnou náběhovou i úběhovou stranu (je tedy osově souměrná).

Napsal: stř bře 09, 2011 18:53
od Štěpán
Dík, za informaci. Plně mi to vyhovuje k mému "možná budoucímu projektu" :wink:

Napsal: stř bře 09, 2011 20:33
od radek mb
Dobře se tady chytáte na špek chlapci a chlapi. :roll: Asi jste zapomněli,jaké sra*ky tady Patmat rozjížděl před nějakým časem....být to na mě,tak to tu hned zamknu a taky to při první vhodné příležitosti udělám.

[ Komentář přidal: Hurikán: st březen 09, 2011 20:39 ]
:thumbleft: :lol: A.