Domácí výroba plošných spojů fotocestou
Napsal: ned úno 20, 2011 01:19
Po shlédnutí prvního článku od Koko-Loka jsem se rozhodl, že tu rozšířím povědomí o výrobu DPS fotocestou a uvedu celý návod jak dělat desky s plošnými spoji doma, s minimálním vybavením při co nejmenších nákladech na techniku a odpovídající kvalitě spojů.
Tedy, výroba DPS touto cestou zahrnuje tyto kroky:
1. Vytvoření předlohy
2. Osvit předlohy na polotovar spoje
3. Vyvolání rezistu
4. Vyleptání desky
5. Příprava před pájením
1. Tvorba předlohy ze schématu předpokládá znalost nějakého programu pro návrh DPS - typicky EAGLE, PADS, Formica. Používám to poslední zmíněné - verze zadarmo je omezena na 40 součástek a 200 vývodů. Z tohoto programu vyexportujeme obrázek, který patřičně velikostně upravený necháme vytisknout v prakticky kterémkoli kopírovacím centru na průsvitku do meotaru. S vytištěnou předlohou je dobré ještě udělat mezikrok - umístit ji tak na 10 minut do krabičky s kapesníkem napuštěným acetonem. Páry acetonu rozpustí a zacelí natištěnou vrstvu, která se pak neprosvěcuje.
V tomhle návodu se jedná o POZITIVNÍ fotocestu - tedy cestičky vytištěné černě zůstanou a zbytek se odleptá.
V případě že někde získáme předlohu (internet, časopisy), stačí ji jen překopírovat na průsvitku (pro ověření velikosti lze ještě doma vytisknout na papír a součástky (stačí třeba int. obvod) přiložit na místo, kam bude později na reálné desce osazen).
2. Osvit předlohy - polotovary fotocitlivých plošných spojů (lze kouit v např. GM, GESU atd.) jsou z prodejny vybaveny ochranou fólií (ta světle modrá přežije nakrácení materiálu pilkou na železo celkem bez potíží). Tu je třeba sloupnout a na obnaženou citlivou vrstvu umístit vytištěnou předlohu. Pro jistotu na ni lze ještě přiložit slabší sklo (používám tloušťku 2 mm) a to celé umístit na měkčí materiál (v mém případě kousek podkladového koberce).
Čím svítit - to je celkem otázka, internet nabídne v podobných návodech výbojky typu RLV, UV lampy pro vytvrzování gelových nehtů (jo, už i tohle se používá), nebo lze použít UV nasvěcovací jednotku za tisícové až desetitisícové částky). Naštěstí klasické halogeny vyzařují i v UV spektru - používám klasický malý halogen 150W, vzdálenost od předlohy 25-30 cm a nasvěcovací čas 25 minut.
3. Vyvolání rezistu - dělá se v roztoku hydroxidu sodného o koncentraci 5 - 10 % (dělám to tak, že postupně přimíchávám, než to začne vyvolávat. Je zbytečné strčit desku do vývojky, ono to zašumí a vezme to ssebou celý rezist.)
4. Leptání vyvolané desky - po vyvolání je třeba desku omýt vodou a zbavit ji zbytků NaOH.
Samotné leptání je možné dvěma způsoby - v roztoku chloridu železitého (ke koupi v elektroobchodech se součástkami - trvá to v něm pomalu, leč je celkem bezpečný) - nebo lze použít roztok HCl 30%, H2O2 10% a vody v poměru 1:1:2 (může být i trochu víc vody, přilít kyseliny a peroxidu lze vždy, na začátek namíchám radši vždycky trošku slabší)
5. Příprava před pájením - po omytí a mírném osušení desky se acetonem odstraní rezist, deska se odvrtá a je vhodné ji natřít třeba kalafunou v acetonu, nebo nějakým jiným pájitelným lakem.
A to je vše - deska je připravená na osazení.
Náklady na vybavení:
- halogen 150W se šňůrou - do 200,- v nějakém shopu pro kutily
- kousek skla tl. 2mm - do 50,-
- misky na vyvolání a leptání - bohatě postačí běžné jídelní misky sehnatelné ve kterémkoli supermarketu - dle velikosti typuju do stovky
Orientační náklady na materiál:
- fotocitlivé desky spojů - destička 10x16 cm okolo 60,-
- chlorid železitý - do stovky
- předloha na průsvitce - do 30,-
- kyselina asi 70,-, peroxid taky tak nějak
UPOZORNĚNÍ:
HCl (kysleina chlorovodíková) 30%, H2O2 (peroxid vodíku)10% a sypaný NaOH (hydroxid sodný) jsou silné žíraviny, je třeba tak s nimi i zacházet s patřičnou opatrností a používat ochranné osobní prostředky.
Tento text nevznikl okopírováním a prohlašuji, že nebyla porušena autorská práva. Tento text můžete šířit jak je vám libo. Přiložený soubor obsahuje foto nasvěcování, předloh a výsledku, tedy co to vlastně umí).
Tedy, výroba DPS touto cestou zahrnuje tyto kroky:
1. Vytvoření předlohy
2. Osvit předlohy na polotovar spoje
3. Vyvolání rezistu
4. Vyleptání desky
5. Příprava před pájením
1. Tvorba předlohy ze schématu předpokládá znalost nějakého programu pro návrh DPS - typicky EAGLE, PADS, Formica. Používám to poslední zmíněné - verze zadarmo je omezena na 40 součástek a 200 vývodů. Z tohoto programu vyexportujeme obrázek, který patřičně velikostně upravený necháme vytisknout v prakticky kterémkoli kopírovacím centru na průsvitku do meotaru. S vytištěnou předlohou je dobré ještě udělat mezikrok - umístit ji tak na 10 minut do krabičky s kapesníkem napuštěným acetonem. Páry acetonu rozpustí a zacelí natištěnou vrstvu, která se pak neprosvěcuje.
V tomhle návodu se jedná o POZITIVNÍ fotocestu - tedy cestičky vytištěné černě zůstanou a zbytek se odleptá.
V případě že někde získáme předlohu (internet, časopisy), stačí ji jen překopírovat na průsvitku (pro ověření velikosti lze ještě doma vytisknout na papír a součástky (stačí třeba int. obvod) přiložit na místo, kam bude později na reálné desce osazen).
2. Osvit předlohy - polotovary fotocitlivých plošných spojů (lze kouit v např. GM, GESU atd.) jsou z prodejny vybaveny ochranou fólií (ta světle modrá přežije nakrácení materiálu pilkou na železo celkem bez potíží). Tu je třeba sloupnout a na obnaženou citlivou vrstvu umístit vytištěnou předlohu. Pro jistotu na ni lze ještě přiložit slabší sklo (používám tloušťku 2 mm) a to celé umístit na měkčí materiál (v mém případě kousek podkladového koberce).
Čím svítit - to je celkem otázka, internet nabídne v podobných návodech výbojky typu RLV, UV lampy pro vytvrzování gelových nehtů (jo, už i tohle se používá), nebo lze použít UV nasvěcovací jednotku za tisícové až desetitisícové částky). Naštěstí klasické halogeny vyzařují i v UV spektru - používám klasický malý halogen 150W, vzdálenost od předlohy 25-30 cm a nasvěcovací čas 25 minut.
3. Vyvolání rezistu - dělá se v roztoku hydroxidu sodného o koncentraci 5 - 10 % (dělám to tak, že postupně přimíchávám, než to začne vyvolávat. Je zbytečné strčit desku do vývojky, ono to zašumí a vezme to ssebou celý rezist.)
4. Leptání vyvolané desky - po vyvolání je třeba desku omýt vodou a zbavit ji zbytků NaOH.
Samotné leptání je možné dvěma způsoby - v roztoku chloridu železitého (ke koupi v elektroobchodech se součástkami - trvá to v něm pomalu, leč je celkem bezpečný) - nebo lze použít roztok HCl 30%, H2O2 10% a vody v poměru 1:1:2 (může být i trochu víc vody, přilít kyseliny a peroxidu lze vždy, na začátek namíchám radši vždycky trošku slabší)
5. Příprava před pájením - po omytí a mírném osušení desky se acetonem odstraní rezist, deska se odvrtá a je vhodné ji natřít třeba kalafunou v acetonu, nebo nějakým jiným pájitelným lakem.
A to je vše - deska je připravená na osazení.
Náklady na vybavení:
- halogen 150W se šňůrou - do 200,- v nějakém shopu pro kutily
- kousek skla tl. 2mm - do 50,-
- misky na vyvolání a leptání - bohatě postačí běžné jídelní misky sehnatelné ve kterémkoli supermarketu - dle velikosti typuju do stovky
Orientační náklady na materiál:
- fotocitlivé desky spojů - destička 10x16 cm okolo 60,-
- chlorid železitý - do stovky
- předloha na průsvitce - do 30,-
- kyselina asi 70,-, peroxid taky tak nějak
UPOZORNĚNÍ:
HCl (kysleina chlorovodíková) 30%, H2O2 (peroxid vodíku)10% a sypaný NaOH (hydroxid sodný) jsou silné žíraviny, je třeba tak s nimi i zacházet s patřičnou opatrností a používat ochranné osobní prostředky.
Tento text nevznikl okopírováním a prohlašuji, že nebyla porušena autorská práva. Tento text můžete šířit jak je vám libo. Přiložený soubor obsahuje foto nasvěcování, předloh a výsledku, tedy co to vlastně umí).