Potřebuju poradit - přendání bufíku Galaxy/Sharan
Napsal: čtv úno 10, 2011 10:28
Mám na svém autě zajímavý plán. Dovolím si vás s ním seznámit a v závěru vás požádám o pomoc a spolupráci:
Na Galaxy jsou dvě topná tělesa - jedno klasicky v palubní desce a druhé v zadní části vozu pro topení pasažérům sedícím v zadní řadě sedadel. Přední a zadní topné těleso jsou na sebe paralelně.
Tento vůz s naftovými motory je sériově osazován naftovým bufíkem, coby přihříváním chladicí kapaliny. Bufík je vsazen do série se zadním topným tělesem. Takže je-li motor studený, bufík ohřívá vodu a vypíná se automaticky při překročení teploty chladicí kapaliny 80°C. Jenže než se ohřívaná voda dostane do motoru a předního topného tělesa, musí nejprve protéci zadním topným tělesem a potrubím o délce téměř čtyř metrů vedoucím pod vozem. Jistě uznáte, že přihřívání chladicí kapaliny v tomto místě není právě šťastným řešením.
Rozhodl jsem se proto, že bufík přemístím někam do přední části vozu, ideálně do motorového prostoru. Jeho vodní hadice bych zapojil do série s předním topným tělesem. Tím by došlo k nesrovnatelně efektivnějšímu ohřevu motoru a předního topení, což považuji za prioritní. Dodám ještě, že zadní topné těleso využívám velmi sporadicky, prakticky pouze v případě, že jedu plně obsazen sedmi lidmi (což bývá tak dvakrát za zimní období). Čili toto zadní těleso fakt jako první ohřívat nepotřebuju...
Proč to ale píšu: Chci v součinnosti s tou přestavbou bufíku zároveň vymyslet, jak zadní trakt chladicího (topného) okruhu uzavřít. Samozřejmě není problém do jedné ze zadních hadic (třeba na místo toho bufíku) vrazit mechanický kohout. Ale to mi přijde trochu prehistorické řešení. Rád bych to řešil elektromagnetickým uzavíracím ventilem - podobným, jako se používá u LPG systémů pro uzavírání přívodu benzinu (ale v trochu větším provedení).
Bylo by to celé řešené takto: Bufík by po startu motoru naskočil a ohříval přední topné těleso, potažmo motor. Tím, že by bufík byl vpředu a navíc zadní topný okruh by byl uzavřený, motor by se ohřál nesrovnatelně rychleji (typuji, že za poloviční čas). Zadní topný okruh by mohl trvale zůstat uzavřen. Otvíral by se pouze v případě potřeby. Například tím, že bych spínačem na palubní desce aktivoval ventilátor zadního topného tělesa (nefunguje náporem, nýbrž nuceně, proto ventilátor). Čili po studeném startu bych velmi rychle ohřál motor a přední topení. Poté, pokud bych chtěl využívat i zadní topení, bych tlačítkem na palubní desce zapnul ventilátor na něm a současně sepnul elektromagnetický ventil, který by mi otevřel cirkulaci vody v zadním okruhu. Teplota vody by po promíchání samozřejmě malinko klesla, ale to by bufík už snadno dohonil.
Potřebuju ten elektromagnetický ventil sehnat. Nemáte někdo nějaký nápad? Měl by vypadat podobně jako ten na LPG pro uzavírání benzinu, ale s většími nátrubky (tak 16-18 mm vnější průměr). Měl by být uzpůsoben na teploty do 100°C a přetlak kapaliny 1,6-1,8 Bar.
Díky za typy i za názory...
.
Na Galaxy jsou dvě topná tělesa - jedno klasicky v palubní desce a druhé v zadní části vozu pro topení pasažérům sedícím v zadní řadě sedadel. Přední a zadní topné těleso jsou na sebe paralelně.
Tento vůz s naftovými motory je sériově osazován naftovým bufíkem, coby přihříváním chladicí kapaliny. Bufík je vsazen do série se zadním topným tělesem. Takže je-li motor studený, bufík ohřívá vodu a vypíná se automaticky při překročení teploty chladicí kapaliny 80°C. Jenže než se ohřívaná voda dostane do motoru a předního topného tělesa, musí nejprve protéci zadním topným tělesem a potrubím o délce téměř čtyř metrů vedoucím pod vozem. Jistě uznáte, že přihřívání chladicí kapaliny v tomto místě není právě šťastným řešením.
Rozhodl jsem se proto, že bufík přemístím někam do přední části vozu, ideálně do motorového prostoru. Jeho vodní hadice bych zapojil do série s předním topným tělesem. Tím by došlo k nesrovnatelně efektivnějšímu ohřevu motoru a předního topení, což považuji za prioritní. Dodám ještě, že zadní topné těleso využívám velmi sporadicky, prakticky pouze v případě, že jedu plně obsazen sedmi lidmi (což bývá tak dvakrát za zimní období). Čili toto zadní těleso fakt jako první ohřívat nepotřebuju...
Proč to ale píšu: Chci v součinnosti s tou přestavbou bufíku zároveň vymyslet, jak zadní trakt chladicího (topného) okruhu uzavřít. Samozřejmě není problém do jedné ze zadních hadic (třeba na místo toho bufíku) vrazit mechanický kohout. Ale to mi přijde trochu prehistorické řešení. Rád bych to řešil elektromagnetickým uzavíracím ventilem - podobným, jako se používá u LPG systémů pro uzavírání přívodu benzinu (ale v trochu větším provedení).
Bylo by to celé řešené takto: Bufík by po startu motoru naskočil a ohříval přední topné těleso, potažmo motor. Tím, že by bufík byl vpředu a navíc zadní topný okruh by byl uzavřený, motor by se ohřál nesrovnatelně rychleji (typuji, že za poloviční čas). Zadní topný okruh by mohl trvale zůstat uzavřen. Otvíral by se pouze v případě potřeby. Například tím, že bych spínačem na palubní desce aktivoval ventilátor zadního topného tělesa (nefunguje náporem, nýbrž nuceně, proto ventilátor). Čili po studeném startu bych velmi rychle ohřál motor a přední topení. Poté, pokud bych chtěl využívat i zadní topení, bych tlačítkem na palubní desce zapnul ventilátor na něm a současně sepnul elektromagnetický ventil, který by mi otevřel cirkulaci vody v zadním okruhu. Teplota vody by po promíchání samozřejmě malinko klesla, ale to by bufík už snadno dohonil.
Potřebuju ten elektromagnetický ventil sehnat. Nemáte někdo nějaký nápad? Měl by vypadat podobně jako ten na LPG pro uzavírání benzinu, ale s většími nátrubky (tak 16-18 mm vnější průměr). Měl by být uzpůsoben na teploty do 100°C a přetlak kapaliny 1,6-1,8 Bar.
Díky za typy i za názory...
.