Stránka 1 z 1

Seřízení vůle v převodce řízení

Napsal: pát lis 12, 2010 11:38
od Luděk Musil
Kompletní popis řízení a jeho údržby je zde (a následujících stranách pod čísly 177, 179, 181, 183): http://www.ladaklub.com/www/manualy/2/i ... es/175.htm.
Při vlastním seřízení volantové vůle se (ve většině případů) omezujeme pouze na otáčení seřízovacím šroubem na víku převodky a stále se divíme, že se ta vůle nezmenšuje, při velkém zašroubování se naopak zvětšuje .... proč?
Z řezu převodkou je vidnou, že do sebe zapadají dvě (pro jednoduchost vysvětlení) ozubená kola. Ve skutečnosti je to šnek a kladka. Šnek (6) je spojen s volantovou hřídelí (15), kladka (14) je součástí hřídele hlavní páky řízení (13). Seřizovací šroub (2) je pomocí podložky (3) otočně spojen s hřídelí hlavní páky řízení a tuto posouvá dolů nebo nahoru a tím vymezuje vůli v soukolí. Pro jednoduchost budu tvrdit, že pokud je hřídel hlavní páky řízení ideálně uprostřed šneku je vůle v řízení nulová. Bude-li hřídel "tažena" nahoru či "spouštěna" dolů - vůle v řízení se bude zvětšovat.
Postup seřízení je vysvětlen v příručce, zjednodušeně se vůle na volantu vymezí takto:
1. zvedneme přední kola
2. točíme volantem doleva/doprava z přímého směru v rozmezí cca 30° a sledujeme, zda se kola natáčejí.
3. otáčíme seřízovacím šroubem tak, aby vůle na volantu byla co nejmenší, ale volant při otáčení nezadrhával.
Základní nastavení: seřizovací šroub "čouhá" z matice 2 - 3 mm
Luděk

Re: Seřízení vůle v převodce řízení

Napsal: úte pro 01, 2015 13:59
od Luděk Musil
Zde ještě obrázek jak vypadá ta drážka skrze kterou se při otáčení šroubem hřídel pohybuje nahoru a dolů. L.