Stránka 1 z 3

SOLEX 21073 - problém

Napsal: sob říj 30, 2010 17:47
od Marek
Jsem si vědom, že tento příspěvek by měl být v sekci NIVA, nicméně pro vyřešení záhady popsané v tomto příspěvku je naprosto jedno, v které sekci je uložen - navíc uto sekci čte nejvíc lidí (takže proto ji dávám sem). Díky moderátorům za shovívavost.


Jak jistě někteří víte, montoval jsem ZCELA NOVÝ karburátor Solex 21073 do Nivy 1600, původně osazené elektronickým karburátorem Solex AXTEC. Po namontování se však vyskytl problém, s nímž si já, ač motorář, nevím rady. Tak mě zajímá, co si myslíte vy.

Motor bezvadně startuje, zejména teplý (doslova na škrt). Avšak po sešlánutí plynu se dějí věci: Stojím na místě - pokud přidám plyn jen opatrně, motor bez problémů zvýší otáčky a dejme tomu je ochoten běžet až do otáček přes 6000. Jakmile však chci přidat plyn ostřeji, motor se začne dusit a neuberu-li, zhasne. Taktéž při snaze rozjet se prakticky nemám šanci. Musím velmi dlouho nechat klouzat spojku a rozjíždět se pozvolna a povede-li se to, pak po jakémkoli kontaktu s plynovým pedálem motor začne cukat jako podrážděná kobyla (jako když dochází palivo) a prakticky není možné s tím autem jezdit.
Poznatek: Při nepatrném povytažení sytiče (mírném přivření vzduchové přívěry) motor jede téměř úplně ideálně. Taktéž je ochoten se jakžtakž rozjet, prošlapávám-li při jízdě plynový pedál a tím pumpuju AC pumpou palivo do difúzoru. Sice mizerně, ale aspoň trochu jede na plně sešlápnutý plyn, ovšem až při vyšších otáčkách.

Závěr: Na prvním stupni je chudá směs. A pravděpodobně tak chudá, že to motor není ochoten akceptovat. Myslíte, že může být karburátor výrobně vadný? Mně totiž už nic jiného nenapadá.
Hladina paliva v komoře je cca 24-26 mm, předstih cca 7° ve volnoběhu (bezkontakt).

Díky za postřehy.....

Napsal: sob říj 30, 2010 17:54
od Saša
Radit Tobě ? Napadá mne jenom to co asi tebe . Trysky vzdušníky někde něco ucpáno . Asi je to na celkovou rozborku a kontrolu .

Napsal: sob říj 30, 2010 18:02
od Marek
Celková rozborka a kontrola, spočívající v kompletním vyprání v benzinu a profoukání vzduchem o přetlaku 8 Bar, proběhla třikrát. Jsem bezradný.

Napsal: sob říj 30, 2010 18:12
od MartasBrno
Marku, jsem laik, tak se na mne prosím nezlob.
Chápu to správně, že problém je pouze při akceleraci?
zmetkové trysky?
Akcelerační pumpička jde správně?
co ovlivňuje bohatost směsi prvního stupně při akceleraci jiného, než akcelerační pumpička?

Napsal: sob říj 30, 2010 18:22
od Marek
Bohatost směsi ovlivňuje výška paliva v plovákové komoře. Injektor pumpičky slouží pouze k jednorázovému obohacení při přechodu z volnoběhu do otáček (pak už nepracuje).

Problém je pouze při akceleraci, to chápeš správně.

Napsal: sob říj 30, 2010 18:37
od MartasBrno
Marek píše:Taktéž je ochoten se jakžtakž rozjet, prošlapávám-li při jízdě plynový pedál a tím pumpuju AC pumpou palivo do difúzoru. Sice mizerně, ale aspoň trochu jede na plně sešlápnutý plyn, ovšem až při vyšších otáčkách.
Tomuto nerozumím. Až do těchto vět jsem si myslel, že nefunguje akcelerační pumpička, popis tomu nasvědčoval.
Pod pojmem AC pumpa máš na mysli určitě akcelerační pumpičku, kterou pumpováním pedálem dodáš chybějící palivo. Je tak?

Takže to vypadá že funguje, ale málo. Nebo je směs chudá obecně? To by to bylo hladinou paliva - ale nevím jaká má být.

Napsal: sob říj 30, 2010 18:43
od Drobek81
kdyz to melo axtec - poresil jsi vraceni vyfukovych plynu? Klasicka verze se Solexem (ne Axtec) ma navic jeste toto:
http://www.lada-dily.cz/produkty/detail ... 21882.html
tu jednotku pod spolujezdcem jsi odpojil? Jak jsi vyresil pripojeni rozdelovace k ni?
Moznosti muze byt vice, vyrobni vade bych se nebranil (Hurikan by mohl vypravet, jeho karb. po instalaci opravne sady delal psi kusy - na vine byla tryska, jejiz prumer byl od pohledu jiny, nez u puvodni...byt cislo bylo stejne).
Pevne nervy a trochu toho stesticka ;-)

Napsal: ned říj 31, 2010 09:28
od Křečík Barbuška
Toť téma pro Coryho, ten ten karb již provozoval. Jen co si matně vzpomínám, ten karb má tuším tři takové výústky. Jeden z nich bude pro podtlak rozdělovače, ale ty další se motají kolem toho zvěrstva pro přisávání výfukových plynů, jinak si jejich přítomnost nemohu vysvětlit, asi by bylo vhodno je zaslepit. El. mag ventil stačí připojit na pevný plus, tam té ekonomizerové" jednotky co na ní upozorňuje Drobek není potřeba. mrknul bych se ještě na pozůstatky přisávání výfukových plynů u svodů, jestli to tam někde nesaje falešný luft, případně též zaslepit. Plovák bych zkusil nastavit na 1mm od těsnění při poloze na zádech. Toliko co si vzpomínám, karb šel z domu, tak jen vyvolávám vzpomínky z chorého mozku. Uvádím jen doměnky, takže v případě nesouhlasu prosím neřvát a nekamenovat.

Napsal: ned říj 31, 2010 10:23
od dmatej
Já sice netuším, jak funguje Solex ani Axtex, ale kdysi jsem něco podobného zažil s Laďkou - z nčeho nic nechtěla jet, pokud jsem se dotýkal plynu. Když jsem vytáhl sytič a nedotýkal jsem se plynu, jelo to. Takhle jsem tehdy dojel na benzínku (D5 u Rokycan) a udělal jen rozborku a sborku a pokračoval v jízdě. Závěr byl ten, že byla blbě nastavená spodní poloha plováku a ten se v ní zasekával. To mě napadlo snad asi po roce a jednom dalším opakování problému.
Trysky a vzdušníky měla Laďka původně zpřeházené, takže žrala 13 litrů při normální jízdě. Před "infarktem" žrala 10,5 při jízdě na doraz.

Zkrácená verze: když seřizujete plovák, seřiďte obě mezní polohy, nebalost se trestá :D

Napsal: ned říj 31, 2010 13:06
od Marek
Pánové. Pokud vyhodím AXTEC a místo něho namontuju mechanický karburátor, nemusím nikam nic připojovat ani odpojovat, protože to jednoduše nepotřebuju. Karburátor si pracuje sám, žádnou elektroniku k tomu nepotřebuje. Zapalování není řízeno řídicí jednotkou motoru, ale samostatně - je to klasický bezkontakt, který někdo z vás cpe i do starých aut. Takže, Drobku, proč bych měl řešit nějaký elektronický blok zapalování a odpojovat jednotku pod sedačkou spolujezdce??? Nějaké podtlakové hadičky na nádobku s aktivním uhlím nebo spínač plné zátěže fakt neřeším - tyto systémy už nejsou potřeba, takže jsou odpojené.

Auto musí nyní fungovat jako běžný karburátorový motor. Proč nefunguje?

Napsal: ned říj 31, 2010 13:20
od Cory
Necital som to podrobne, ale mal som podobny problem, avsak nie az v takom rozsahu... Moj problem spocival v tom, ze ked som pri rozbiehani pridal prudsie plyn,tak auto kuckalo, kym otacky nestupli nad cca 2800. Ked som zosliapaval pedal plynu pomaly, auto zrychlovalo bez kuckania. Islo mi to na nervy, tak som zdvihol hladinu v plavakovej komore na zcela NOVOM karburatore. Odvtedy sa vyriesil problem č.2, lebo vzdy sa mi zdalo ze je to so solexom lenivejsie ako s ozonom. Po zdvihnuti hladiny to bolo opacne. Marek, skus pozriet ci sa niekde nezasekava plavak, ta delena komora a krivy plavak dokazu narobit nevidane veci. A k tym 3 trubickam na podtlak-prvu zhora a druhu zhora som zaslepil a ta tretia sluzi na podtlak k rozdelovacu. A cievku na karburatore napojit na klučove "+", nech to nejde cez RJ (necital som poriadne vsetky prispevky, zda sa mi ze ste tu nieco take riesili)

Edit: A tiez, ked som povytiahol sytic, tak to kuckanie prestalo.

Napsal: ned říj 31, 2010 13:22
od Marek
Všechno mám tak, jak je tu popsáno, přesto mi to nejede. Podívám se ještě jednou na tu hladinu, ale tomu osobně moc nevěřím, že by to tak moc ovlivnilo.

Napsal: ned říj 31, 2010 13:41
od Michal Karásek
Záhada hlavolamu, ale ten sytič je vodítko. Už tři karburátory mi tohle dělaly, dva na dvoutaktu, jeden na škocně. Vždycky to bylo přisáváním falešného vzduchu nebo fakt, že si ho nepřisál. U traboše to vyřešilo nové těsnení přírubky difuzoru a nová osa klapek (což ale asi nebude tento případ, karb je nový a tudy to asi sát nebude), u fichtla vyčištění kanálku na přisávání vzduchu a u škocny na SEDRu výměna deklu karburátoru (byl zkřiven). Kdosi (možná jsi to byl zrovna ty, Marku) mi radil, že falešný vzduch se nelíp hledá etherovým sprejem, stříkaným okolo karbu (když se zvednou otáčky v místě nastříkání, je závada nalezena). I když byl solex nový, mohla se na něm tím, že někde dlouho ležel vytvořit i tato závada. Jinak nepředpokládám, že si ten karb někde cucá vzduch úmyslně, takže ucpání asi nepřichází v úvahu.
P.S.: Tohle je pouze názor pololaika, ale být v tvé situaci, asi bych zkusil vše, co je možné.

Napsal: ned říj 31, 2010 19:10
od Marek
Nepřisává.....


Majitel si to odvezl s tím, že v Brně zná nějaký servis, kde mu to okouknou a případně vymění trysky za nové nebo odzkoušené. Podle mého názoru tam byla špatně vyrobená tryska (malá).

Napsal: ned říj 31, 2010 19:52
od MartasBrno
Zajímala by nás pak adresa toho servisu. Já o takovém zatím nevím. Odkud byl ten karbec kupovaný?