Stránka 1 z 2

Kolesá - moment dotiahnutia

Napsal: pon říj 25, 2010 21:53
od Paťo Zvolen
Kde sa "dopátram" k info akým momentom sa doporučuje dotiahnuť matice na kolesách na Nive ?? Sú na to nejaké tabuľky pre každé auto - len sa k tomu akosi teraz neviem dopátrať.

Napsal: úte říj 26, 2010 13:51
od Roman
Prirucka k VAZ2121 hovori : matice kol M12x1,25 min.62,4 max 77,1Nm

Napsal: úte říj 26, 2010 14:40
od Marek89
Klasická rada ma aký moment ?

Napsal: úte říj 26, 2010 16:46
od Saša
Marek89 píše:Klasická rada ma aký moment ?
Origo klíč na kola . "Sušinky" ať zaberou a "borci" trochu citu . Lada má poměrně měké dysky a dá se jim lehce ublížit (prohnout dosedací pochy) . Takto poškozená kola pak často praskají a šrouby škrtají o brzdové pakny .
Prostě maximálně do prvního vrznutí . Nemazat kónusovou část šroubu !

Napsal: úte říj 26, 2010 21:32
od kitcarcup
Klasická Lada ná moment utahování kolových šroubů doporučený 69Nm. Jinak minimální cca 60Nm a maximální kolem 75Nm. Co se týká udržby kolových šroubů, závit i 6tihran muziou být nakonzervovány-namazány. Ovšem dosedací kuželová plocha musí zustat suchá!!!

Napsal: úte říj 26, 2010 21:55
od Cory
Saša píše:dá se jim lehce ublížit (prohnout dosedací pochy)
Niekto znizi dosadaciu plochu, niekto zavity... mrgreen:

Napsal: úte říj 26, 2010 22:39
od Křečík Barbuška
Zajímavé, závity čistím do sucha hadrem a kužel velice lehce mažu grafitkou :lol: .

Napsal: stř říj 27, 2010 02:06
od kitcarcup
:arrow: Tak to přeju hodně štěstí...

Napsal: stř říj 27, 2010 06:53
od Teepee
Určitě by nebylo poprvé co byla vazelína i na kuželu a utahuju hodně s citem a zatím dobrý.
Ono jaksi, obzváště u předních kol vazelína nevazelína se to stejně zakousne. Vzadu tolik ne.
Ty momenty jsou v Tůmovi, u zadní nápravy, odpovídají příspěvku výše, píšou závit M12x1,25, Jmenovitý 68,7Nm, Maximální 72,5Nm, Minimální 58,9Nm.

Napsal: stř říj 27, 2010 09:22
od Křečík Barbuška
Tož dělám to tak od prvopočátku a narozdíl od jiných expertů mi kolo nikdy neupadlo 8) .

Napsal: stř říj 27, 2010 12:28
od vintera
každý výrobce auta většinou dává k vozu i klíč na utahování kol, tedy jaký klíč k vozu dal, takovým se kola utahují. Právě velikostí (délkou) klíče a silou průměrného motoristy je zabezpečeno normové utažení.

Koupil jsem nedávno 04, v kufru ležel nádherný chromovaný utahovák s vysunovací rukojetí, skoro metr délky. No a všechny čtyři disky, respektive otvory pro šrouby, včetně rezervy, jsou samozřejmě zcela zarovnány do roviny. Disky jsou tak měkké, že vůbec nepopraskaly. Dojezdím letní gumy ještě týden a disky jdou proto do šrotu. Taky vzadu jemně škrtají šrouby o pakny.

Napsal: stř říj 27, 2010 12:35
od Marek89
No čo, človek sa učí na vlastnej blbosti. Ja som zadné doťahoval vysúvacím kľúčom a výsledok je ten, že letné majú pretlačené dosadacie plochy. Ale šrúby som trocha zbrúsil, čiže už nedrhnú.

Predtým keď som dotahoval klasickým, keď už bolo dosť, tak to vrzglo. Teraz už nie.

Napsal: stř říj 27, 2010 12:37
od TomasNM
Sakra! 75Nm je max??? Ja to tahavam na 120Nm.

Napsal: stř říj 27, 2010 12:50
od vintera
právě dosedací kužel šroubu a disku a určité předpětí šroubu dané pružností materiálu disku o určitém tvaru v místě upevnění (otvoru) zaručují pevnost tohoto spoje. Tedy při deformaci otvoru a jeho okolí je porušena podstata jištění spoje.
Někteří výrobci používají i rovné kolové matky s vloženou kuželovou pérovou podložkou, nebo je podložka integrovaná s matkou.

Nejvíce je přetahování a deformace disků znát u strojů s větším záběrovým momentem, například zemědělských strojů. Deformované otvory disků vedou k neustálému povolování a dalšímu utahování až dojde k destrukci otvoru nebo šroubů. U auta jsem se setkal pouze jednou s vylomenými otvory šroubů disku. Proto bych disky se srovnanými otvory po nadměrném utahování dále nepoužíval.

Napsal: stř říj 27, 2010 18:18
od Saša
Jedna fotka pro nebojácné . Tohle bylo přední! kolo na IVECO Daily . Když jsem to pak ukazoval řidičům ve firmě tak jim do smíchu nebylo . Takhle popraskané je to po celém obvodu . Čo chýbalo-milimetre a nebolo ich veľa .