Měření odběru proudu v elektroinstalaci bez odpojení aku
Napsal: čtv srp 26, 2010 22:37
Tip do FAQ. Fígl na měření proudu v autoelektroinstalaci.
Často je zapotřebí změřit vybíjecí /nabíjecí proud akumulátoru. Pro dobře vybaveného automobilistu – jak přístroji, tak vědomostmi – zdá se - žádný problém. Stále tu však několik problémů zůstává.
a) při rozpojení obvodu akumulátor – vůz dojde k resetu řídící jednotky a u většiny autoradií ke ztrátě informací v paměti RAM.
b) odpojit akumulátor za běhu motoru nelze (ohrozili bychom přepětím většinu spotřebičů) ,takže je problém měřit nabíjecí proud.
c) při připojeném ampérmetru motor nenastartujeme (zničili bychom běžný multimetr, který mívá ss proudový rozsah max. 20 -30 A, startovací proud 300 – 350 A)
d) na cesty s sebou obvykle vozíme pouze laciný multimetr „pouťák“ za 100 – 200 CZK s ještě menším ss proudovým rozsahem .
Použijeme proto ukostřovací kabel akumulátoru (mezi aku a maskou vozu) ve funkci bočníku a ocejchujeme si jej s milivoltmetrem zmíněného “pouťáku“ přepnutého na rozsah 0 - 200 mV jako ampérmetr, pomocí proudu vypočteného např. při rozsvícených dálkových světlech . U mojí 2112 mi vychází, že proudu 10 A odpovídá úbytek na tomto kabelu 25 mV, tedy konstanta měření je 400 . Jinak řečeno – 1 mV ~ 400 mA. Poněvadž „pouťák“ měří ještě jedno místo za desetinnou čárkou , je tedy max. rozlišení +/- 40 mA, což není sice nic moc, ale ve většině případů si s tím vystačíme. Konstantu si napíšeme na samolepku a přilepíme na kabel.
Výhody:
a) není nutno rozpojovat proudový okruh akumulátor - vůz
b) máme k dispozici rozsah +/- 40 mA – 80 A tedy pro nabíjení i vybíjení
c) po přepnutí „pouťáku“ na rozsah 0 – 2 V !!! NEZAPOMENOUT !!! můžeme bezpečně nastartovat a měřit startovací proud do 800 A (max. proud zabrzděného starteru u 2112 je 700 A). Toto měření však bude pouze orientační, poněvadž starter má svůj ukostřovací kabel, což změní konstantu měření. Ještě odzkouším jak moc. Pro názornost viz obr.
//přesun do FAQ a edit názvu zelvotron
Často je zapotřebí změřit vybíjecí /nabíjecí proud akumulátoru. Pro dobře vybaveného automobilistu – jak přístroji, tak vědomostmi – zdá se - žádný problém. Stále tu však několik problémů zůstává.
a) při rozpojení obvodu akumulátor – vůz dojde k resetu řídící jednotky a u většiny autoradií ke ztrátě informací v paměti RAM.
b) odpojit akumulátor za běhu motoru nelze (ohrozili bychom přepětím většinu spotřebičů) ,takže je problém měřit nabíjecí proud.
c) při připojeném ampérmetru motor nenastartujeme (zničili bychom běžný multimetr, který mívá ss proudový rozsah max. 20 -30 A, startovací proud 300 – 350 A)
d) na cesty s sebou obvykle vozíme pouze laciný multimetr „pouťák“ za 100 – 200 CZK s ještě menším ss proudovým rozsahem .
Použijeme proto ukostřovací kabel akumulátoru (mezi aku a maskou vozu) ve funkci bočníku a ocejchujeme si jej s milivoltmetrem zmíněného “pouťáku“ přepnutého na rozsah 0 - 200 mV jako ampérmetr, pomocí proudu vypočteného např. při rozsvícených dálkových světlech . U mojí 2112 mi vychází, že proudu 10 A odpovídá úbytek na tomto kabelu 25 mV, tedy konstanta měření je 400 . Jinak řečeno – 1 mV ~ 400 mA. Poněvadž „pouťák“ měří ještě jedno místo za desetinnou čárkou , je tedy max. rozlišení +/- 40 mA, což není sice nic moc, ale ve většině případů si s tím vystačíme. Konstantu si napíšeme na samolepku a přilepíme na kabel.
Výhody:
a) není nutno rozpojovat proudový okruh akumulátor - vůz
b) máme k dispozici rozsah +/- 40 mA – 80 A tedy pro nabíjení i vybíjení
c) po přepnutí „pouťáku“ na rozsah 0 – 2 V !!! NEZAPOMENOUT !!! můžeme bezpečně nastartovat a měřit startovací proud do 800 A (max. proud zabrzděného starteru u 2112 je 700 A). Toto měření však bude pouze orientační, poněvadž starter má svůj ukostřovací kabel, což změní konstantu měření. Ještě odzkouším jak moc. Pro názornost viz obr.
//přesun do FAQ a edit názvu zelvotron