Stránka 1 z 2
Technologický postup demontáže rozdělovače
Napsal: stř kvě 26, 2010 06:54
od Martin4688
Dobrý den pánové,
v sobotu se chystám vyměnit ložisko rozdělovače s podtlakem včetně kontaktů a potřeboval bych do této doby vědět jak na to. Zajímalo by mne jestli jde ložisko lehce vytáhnout při nasazeném rozdělovači v motoru, nebo ho musím kompletně vytáhnout, případně jaké záludnosti by mne mohly potkat při demontáži a montáži.
Budu potřebovat nějaký stahovák, nebo to pujde vytáhnout třeba pomocí zapáčení šroubováky?
A ještě bych poprosil kolik stupňů mám nastavit předstih na LPG jedná se o ladu 2106 obsah motoru 1450. Tady na foru jsem našel hodně stupňů nastavení ale nejsem z toho moc chytrý. Předpokládám že má být předstih 5° při volnoběhu.
Moc Vám všem děkuji za nějaký postup.
Re: Technologický postup demontáže rozdělovače
Napsal: stř kvě 26, 2010 08:50
od Petr HC
Martin4688 píše: Dobrý den pánové, Moc Vám všem děkuji za nějaký postup.
Možná se na mne budeš zlobit za upřímnou radu, na základě Tvých dotazů doporučuji jediný postup - svěřit to někomu zkušenému. A v okolí Ostravy zkušení Ladisté jsou.
Napsal: stř kvě 26, 2010 09:39
od Martin4688
Nezlobím se
někdy je upřímna rada lepší než neupřímná.
Upravím tedy dotaz trochu jinak:
Poradí mi někdo jak zmíněné ložisko vyměnit, nebo mi ho vymění sám? Preferuji okolí Ostravy.
Děkuji
Napsal: stř kvě 26, 2010 12:15
od Roman
Si si isty, ze tam mas lozisko? Netvrdim, ze nie, 2106 nepoznam, ale ja som sa stretol s loziskom iba v rozdelovaci na 2105 a to sa tam vyskytuju dva rozmery toho loziska........
Napsal: stř kvě 26, 2010 13:00
od Martin4688
Ano je tam ložisko (velke) na kterém je nalisovaná deska která je poté spojena s táhlem podtlaku a jsou na ní otvory pro připevnění kontaktů rozdělovače.
http://www.autodilykrc.cz/eshop/detail/ ... 3d49fbd1c3
Mno teď budu vypadat jako uplný neználek, ale v techničáku mám 2106 rok výroby 1984 nicméně když jsem kupoval třeba těsnění na olejovou vanu tak jsem potřeboval těsnění na 2105.
V garáži mám jeden starší rozdělovač, tak se na něm pokusím vyučit
Napsal: stř kvě 26, 2010 13:37
od Wolf
Já bych doporučil to, co tu již zmiňoval Petr. Nicméně, pokud se rozhodneš pro svépomocnou opravu, musíš natočit ručně motor nejlépe do HÚ kompresního zdvihu prvního válce, dobře si zapamatovat, kterým směrem směřuje palec a potom povolit matici M8, která drží prostřednictvím tvarové podložky celý rozdělovač. Odpojení kablíku rozdělovače od cívky je samozřejmostí. Vyjmi se celý rozdělovač, pozor na poškození nebo ztrátu kruhového těsnění a musíš vhodným nástrojem vyklepnout pétový kolík, který je na straně pohonu u odstřikovacího kroužku. Po jeho vyklepnutí již jde vytáhnout celá hřídel i s palcem ven a je přístup k základové desce rozdělovače a potažmo ložisku. Jeho výměna je pak již snadná a pokud si vzpomínám, jde to celkem zlehka, stačí, myslím vyšroubovat zajišťovací šroubek s podložkou. Montáž se dělá v opačném pořadí. Základní předstih na benzín je, pokud si to ještě pamatuji, cca 3 stupně, pokud kolegové dávají na LPG o trochu víc nevím, ale jistě ti to řeknou. A Roman má pravdu, jsou opravdu dva rozměry toho ložiska, záleží odkud ten rozdělovač pochází, dělali je i maďaři.
Napsal: stř kvě 26, 2010 18:05
od Dusan
ehm..pokila viem tak zaklad je 5 pre motory zo zdvihom 80mm a 7 st Ale ked das 5 nic sa nestane.
Napsal: čtv kvě 27, 2010 04:50
od Martin4688
Wolf:
Děkuji ti Wolfe mnohokrát za postup. Včera jsem cvičně rozebral ten starý rozdělovač co jsem měl v garáži a musím říct že je to opravdu "lehké". Celé jsem to zvládl i s vyčištěním v benzínu a složení za cca 45minut (nepočítám potom uklid v kuchyni ten by trval déle
)
Myslel jsem si že to ložisko je nalisované, ale jde po odstranění zarážek které ho drží vyloupnout šroubováky.
V sobotu pokud bude pěkně tak se do toho pustím. Předstih jsem usoudil že bude muset být větší asi těch 7°.
Napsal: čtv kvě 27, 2010 05:52
od Wolf
Dusan píše:ehm..pokila viem tak zaklad je 5 pre motory zo zdvihom 80mm a 7 st Ale ked das 5 nic sa nestane.
Asi ano, já už jsem rozdělovač (v Ladě) nenastavoval, ani nepamatuji.
Martin4688 píše:Děkuji ti Wolfe...
Nemáš zač, hlavně, ať se ti to podaří. Jízda se špatným ložiskem v rozdělovači nestojí za mnoho, nejhoší jsou přechody z volnoběhu do středních otáček, to se to pak chvílemi i dusí, protože se odtrh na kladívku zmenšuje až k nule. Tak v sobotu hodně štěstí.
Napsal: čtv kvě 27, 2010 07:57
od Dusan
Hlavne nezabudni namazat puzdro na rozdelovaci.... kvalitnym olejom..inak nachadza sa hned pod loziskom ale malo by stacit ked natries osku rozdelovaca v mieste kde sa to otaca.... nazaspin kontakt olejom napali sa nanho a nepojde ti to ani nastartovat....
Napsal: čtv kvě 27, 2010 08:35
od Martin4688
Kvalitním olejem myslíš který? Původně jsem tam chtěl dát obyčejný motorový který se kape do dírky na rozdělovači.
Napsal: čtv kvě 27, 2010 17:32
od Dusan
Novy motorovy, mozno by nebol odveci nejaky spesl silikonovy sprej ale neryskujme. Pekne to namaz motorovym olejom...a pozri ci mas tu dierjku prevrtanu az k oske. Lebo sa moze stat ze nieje prevrtana a potom mozes do tej dierky tak akurat
ale urcite to nebude mazat ked s aolej nedostane ku oske
Napsal: pon kvě 31, 2010 05:56
od Martin4688
Pánové, velice vám děkuji za rady. V sobotu jsem vše zvládl za hodinu a půl.
Postup byl následující:
1, Sundat víko z rozdělovače.
2, Natočit motor klikou tak aby palec směřoval na první válec
3, Udělat rysky na rozdělovači-bloku a palci-rozdělovači
4, Vše nafotit
5, Odmontovat matici přítlačné podložky na bloku motoru
6, Vytáhnout rozdělovač
7, Odšstoubovat palec, vybít pérový kolík na hřídeli rozdělovače a hřídel vysunout
8, Odšroubovat kontakty, odšroubovat šroubky držící ložisko
9, Vyloupnout ložisko (jde to hladce šroubováky)
10, Demontovat ostatní šroubky a pod.
11, Vše uplně vymýt v benzínu (rozdělovač vypadal jako nový)
Montáž v opačném pořadí. Při montáži nezapomonout namazat hřídel. Ta díra na mazání je opravdu neprůchozí. Jsem to ty 4 roky mazal jako blbec a zbytečně.
Montáž je v opačném pořadí. Před vsunutíkm do bloku motoru jsem natočil palec na kontak prvního vílce na rysky z bodu 3 a vsunul do bloku motoru a otočil ho na rysky které jsem si udělal před demontáži. Pak jsem pomocí žárovky přesně nastavil rozepnutí na 5° a pootočil rozdělovačem o 2° tak že jsem měl 7°. Následně motor nastartoval a stroboskopem zjistil že předstih při 1000 je +-7°.
Je to tak správně? Nikdy jsem předstih nešteloval. Prosím potvrďte mi jestli je předstih správně.
Co říci závěrem? Nebylo to až tak těžké a jsem rád že jsem ušetřil peníze. Motor je teď o poznání živější a jeho chod je takový "medový a hutný". Otáčkoměr přestal žít svým vlastním životem a ukazuje otáčky jako přibitý. Ještě jednou děkuji všem za rady.
Edit: Zapoměl jsem dodat: Po složení a nenamontovaném rozdělovači do motoru jsem ještě seřídil mezeru mezi kontakty na 0.4mm. Bylo docela složité přitáhnout ty šroubky na kontaktech aby se mezera nezměnila.
Napsal: úte čer 01, 2010 19:00
od Dusan
ked si pouzil nove kontakty tak a odtrh mozes mat dobry..... tych 0,4 odpoveda caa 55st. Ale presne to nastavis len pristrojom.....casom sa to posuva. TAk ze najprv sa nastavi oddtrh naljlepsie pristrojom v nuczi mierko a az potom predstih. samozrejme sa predpoklada aj spravne nestavenie karbutratora.....
Napsal: stř čer 02, 2010 08:39
od Petr HC
Dusan píše: ...a pozri ci mas tu dierjku prevrtanu az k oske.
Mohu se mýlit a očekávám upřesnění od zkušenějších (co Ty na to Marku ?). Z praxe s kotvami elektromotorů uložených v pouzdrech (kluzných ložiskách) vím, že pokud jsou tato pouzdra ze slinutého materiálu (porobronz ,uhlík/bronz),díry skrze pouzdro se nevrtají, poněvadž olej postupně kapilární silou prolíná pouzdrem a vydrží ho tak déle mazat (po celou dobu předepsaného mazacího intervalu). U rozdělovačů to může být analogické.