Stránka 1 z 2

Olej Felicia

Napsal: pon kvě 17, 2010 08:27
od Luděk Musil
Co mám nalejt do mojí felicie (s novou tváří) 1,3 MPi RV 98.
Na chladičové stěně jsem našel nálepku Mogul GX FE 10W40
což odpovídá specifikaci 10W40 SL
L.

Napsal: pon kvě 17, 2010 08:43
od Marek
Výrobce pro všechny benzinové motory Škoda soustředěnými pod křídly VW doporučuje oleje specifikované normami VW 500.00 nebo VW 501.01. Lze použít i oleje VW 502.00 nebo VW 504.00, ale jsou to vyhozené peníze.

Mogul GW-FE = značka ideál (cena v Ekolube 74 Kč).

Napsal: ned kvě 23, 2010 21:28
od plavec
Existuje ještě myslím přímo olej Mogul Felicia.

Napsal: ned kvě 23, 2010 21:30
od Laďuša
Jojo, existuje, pokud si to pamatuju, do naší Felície ho kdysi táta lil.

Napsal: pon kvě 24, 2010 06:49
od Marek
Mogul Felicia existuje. Je to naprosto stejný olej jako Mogul GX 15W/40, jen se jinak jmenuje.

Napsal: pon kvě 24, 2010 08:13
od Petr HC
Marek píše:Mogul Felicia existuje. Je to naprosto stejný olej jako Mogul GX 15W/40, jen se jinak jmenuje.
Nevím sice typ oleje, ale značku výhradního dodavatele olejů pro firmu Škoda vím bezpečně . Je jím fa Fuchs (stačí si "vygooglit" katalog), která je mimo jiné hlavním sponzorem včera odjetých 300 zatáček Gusty Havla. Letos naštěstí jen s vícerými drobnými úrazy. Zkrátka - nejsou to šachy. Zde důkaz . jeden z "podkladových" plakátů:

Napsal: pon kvě 24, 2010 09:07
od Marek
Felicia 1,3 je motor, který koncepčně patří do roku 1962. Takže jej teoreticky lze mazat i olejem M6AD, když na to přijde. Jediný kus, kterému by to asi vadilo, je katalyzátor, jinak by to motor musel bez problémů ustát.

Čili myslím, že oleje Mogul Felicia (GX, GX-FE a pod.) jsou pro motor ve Feldě vyloženě chrocht chrocht...

Napsal: pon zář 20, 2010 17:37
od MartasBrno
Teď jsem preventivně (o dvě desetiny :-)) seřizoval vůle ventilů na jedné feldě, která má zajímavou historii - narodila se jako stará SPI, SPI zůstala, ale dostala kompletně nový kabát z nového modelu. Z poloviny se tím asi vyřešila bouračka auta, z poloviny pak koroze zbytku. Po sundání víka ventilů mne jal ďas. Viděl jsem černé peklo, všude vrstva několik mm a v tom jakýsi bordel, jakoby to jezdilo bez krytu po poli.

1)Lze doporučit na takovém voze, který při akceleraci čoudí (ale měl by ještě delší dobu vydrže sloužit) očistnou kůru častými výměnami třebas levnějšího oleje?

Můžu tomu dát několikaletý vyjeťák ze žigula, který měl pár kilometrů a při vypuštění vypadal jako nový? Myslím že jo, tomu motoru asi už moc neublížím :-) tedy po stránce kvality oleje určitě ne. Jen na pár tisíc, na oplach z hrubého...

2) Na barvu čoudu se kouknu při příštím aktu.

3) Někde po motoru teče voda. První vlhké místo jsme našel pod vodní pumpou, pak je pod pumpou vlhká trubka - hadice co jde dospod pod motor a dále k chladiči, nakonec je opravdu mokrý blok nad spojem s vanou - jen jsme neuměl najít, odkud tam ta voda doopravdy teče. Asi bych mohl zkontrolovat olej a jeho složení - k posouzení.

Auto má pravděpodobně cca 150 000.

Napsal: pon zář 20, 2010 18:33
od vintera
myslím, že dávat použitý olej zpět do motoru není dobré, při vypuštění z motoru se vždy něco něžádoucího z vany spláchne (což je účelem) a pak rozmíchané v oleji naleje zpět. Vyběhanému motoru prospěje viskoznější olej, ale ne starý a už jetý. Jestli má auto jěště dlouho jezdit, tak vyjetý určitě ne.

Mám velmi špatnou zkušenost s opětovným použitím "vyjetého" oleje. Coby jediný zůstavší technik v privatizovaném zemědělském podniku jsem byl nucen novým "hospodářem" (majitelem) používat vyjeté oleje až do jejich úplnného spotřebování (takzvané bezodpadové olejové hospodářství). Výsledky byly katastrofální pro všechny stroje a to v krátké době (včetně podniku). Ani přesvědčování, usazování a filtrace nepomohly. Takhle tedy ne.

Napsal: pon zář 20, 2010 18:37
od Hurikán
vintera, to cos napsal je již krutý extrém. V Martinově případě bych ale krátkodobé použití jeho "již použitého" oleje neviděl nijak zvlášť negativně. Dotyčnému motoru to již určitě neuškodí a pokud se olej do motoru naleje tak, aby se nezvířily případné usazeniny na dně nádoby, tak se nemůže vůbec nic stát.

Napsal: pon zář 20, 2010 18:41
od MartasBrno
Aha, no, přišlo mi, že nalít do auta se zbytkem černého desetiletého oleje olej tříletý s 2000km mu neuškodí, ba naopak... Samozřejmě s novým filtrem, jinak určitě ne. On totiž vypadá opravdu hnusně, tak mne napadlo mu dát pohotový průplach, třeba na měsíc, nebo na pár kilometrů než olej zlikviduju úplně, ještě ho využít aby v té feldě pobral bordel co se v něm nazanášel... Jde o to, jak opět, jak jinak, z ho.na uplést bič. Což jak známo nejde, resp... Už jsem to tu taky někde citoval.

Napsal: pon zář 20, 2010 18:42
od Marek
Určitě olej jetý v jiném motoru nedávat!!! Tohle žádný průplach nevyřeší, to se musí mechanicky odstranit.

Osobně bych to řešil tak, že bych demontoval hlavu z motoru (práce na 30 minut a 150 Kč za těsnění), celou ji umyl v něčem hodně agresívním (aceton, technický benzin a podobně) a vyměnil simeringy ventilů. Vím přesně, jak motor vypadá - přesně jak jsi to popsal. Žádný olej - ani levný, ani drahý - si s něčím takovým neporadí. Je třeba to mechanicky vyčistit.
Poté namontovat hlavu zpátky, seřídit ventily a používat kvalitní motorové oleje, které plní specifikaci VW 501.01 nebo VW 500.00. Nejdůležitější je dodržovat výměnné intervaly oleje, tedy max. jeden rok nebo max. 15.000 km (doporučuji méně než 15.000). Nedodržení výměnných intervalů nebo nesprávná kvalita oleje totiž byly nejpravděpodobnější příčinou toho humusu v hlavě.

Napsal: pon zář 20, 2010 18:50
od MartasBrno
Demontáž hlavy na motoru škoda bych sám na cizím autě dělat nechtěl, nedokážu posoudit závažnost těch jejich přesahů vložených válců, co jsou v každé literatuře tak důrazně popisovány. Nevím o tom nic a mám z toh orespekt. Vanu bych klidně sundal, mechanicky očistil a vrátil, samo že na nové těsnění, ale hlavu... Leda že by mne někdo přesvědčil že neriskuju nic. Můžu ještě mechanicky vyčistit hlavu bez demontáže, byť omezeně a s opatrností, abych nějaké cucky nepustil dál do motoru.

Prosím o názor.

Napsal: pon zář 20, 2010 19:04
od vintera
s polovičatým čiětěním starých usazenim nemám dobré zkušenosti, vždycky se nakonec nějaká již narušená nečistota někdezačne uvolňovat. Já osobně, pokud nešlo z nějakých důvodů motor vyčistit, normálně lil do motoru co patří a vyměňoval i dřív jak napsal marek. Dříve v autech běžně běhal olej řady "A", ten nečistoty neabsorboval, ale usazoval v motoru (a co jich po dvaceti letech bylo) a motory běhaly. I embéčkové.

Napsal: pon zář 20, 2010 19:22
od Marek
Přesahy vložek Tě nemusejí zajímat. S vložkami nic neděláš, jen demontuješ a montuješ hlavu. Přesahy vložek se řeší pouze v případě, že vložky z nějakého důvodu musíš z bloku demontovat - pak se při montáži přesahy řeší. Ale pokud se pouze sundavá hlava, vložky stojí a nic s nimi neřešíš.

Klidně tu hlavu sundej, na tom nemůžeš nic zkazit. Utahovací moment hlavy je 75 Nm, matice hlavy pod svíčkami se utahují 28 Nm. Postup demontáže i montáže je shodný s Ladou.

Je třeba dát pozor při montáži zdvihacích tyček vahadel - nejsou stejné. Pro sací ventily jsou tyčky hliníkové, pro výfukové ventily klasicky ocelové (shodné se stodvácou třeba). Vůle ventilů sacích 0,25, výfukových 0,20 mm při teplotě motoru 20°C.

Hlava na Felicii je snad nejjednodušší hlava, co existuje. Nemáš se čeho bát.