Stránka 1 z 3
Hardyspojka/nehardyspojka(pevny spoj) co vy na to?
Napsal: pon kvě 03, 2010 16:26
od TomasNM
Zdravim panove.
Ma tak prave napadla dalsia "genialna" myslienka a tudiz vyhodit gumovu hardyspojku a krize spojit napevno. Odstranilo by sa tak nekonecne vyosovanie prevodovky voci rozvodovke a tym aj vibracie(moja teoria). Skusal to uz niekto,ake mate s tym skusenosti? Alebo je to komplet blbost?
Re: Hardyspojka/nehardyspojka(pevny spoj) co vy na to?
Napsal: pon kvě 03, 2010 16:35
od Cooper
TomasNM píše:Zdravim panove.
Ma tak prave napadla dalsia "genialna" myslienka a tudiz vyhodit gumovu hardyspojku a krize spojit napevno. Odstranilo by sa tak nekonecne vyosovanie prevodovky voci rozvodovke a tym aj vibracie(moja teoria). Skusal to uz niekto,ake mate s tym skusenosti? Alebo je to komplet blbost?
Tak ona tam ta spojka z nějákého důvodu asi bude
Napsal: pon kvě 03, 2010 16:42
od TomasNM
No ano,na to aby robila problemy a podla konstruktera na to,aby asi zmakcila razy pri zapinani spojky.
Skusme ist na to konstrukcne: Lamela je na pruzinach,to znamena zmakcenie v radialnom smere je zarucene tam,preco by to bolo treba zmakcovat aj inde? Kazde bezne auto ma motor spojeny pruznou lamelou spojky s prevodovkou,v ktorej je bezne diferak s vystupom na poloosi a to natvrdo zelezom bez gumovych hovadin a nikomu to nikdy nevadilo. To ze na Nive(a vlastne na kazdom Zigulovi) pojdem natvrdo cez prevody az ku kolesam je vlastne uplne to iste...
Alebo sa mylim?
Napsal: pon kvě 03, 2010 17:17
od Hurikán
Samozřejmě jde i o změkčení záberu a utlumení rázů. Jestliže ale tohle pomineme, tak zbývá jeden dost závažný důvod montáže hardyspojky. A tím je její funkce pro vyrovnávání odchylek vzájemných poloh výstupu převodovky a kardanu.
Hardyspojka jde odstranit, ale jen za předpokladu jejího nahrazení dalším křížovým kloubem. Jestliže kardan upravíš pro montáž křížového kloubu, potom můžeš hardynu klidně vyhodit.
PS: Hardyspojka je i na jiných zadohrabech. Najdeš ji na Volvu, BMW, Mercedesu, ... a nikde žádné problémy nedělá.
Napsal: pon kvě 03, 2010 17:45
od TomasNM
Na centrovanie som tiez myslel. HS na Nive je konstruovana tak,ze osi vstupneho a vystupneho hriadela su rovnake. Je to zarucene tym vnutornym kruhovym bazmekom,ktory presne sada do diery na vystupnom hriadeli. Navyse za touto sustavou je este homokyneticky klb,ktory dokaze os naklapat(teda nie vyosit). Ked to zhrniem,vystupna os prevodovky je na tej istej(a to natvrdo!) ako vstupna os reducky,akurat moze byt klbom zalomena.
Mimochodom na 99% ma Lada pevnu spojkovu lamelu,co mi kamarat tvrdil(asi som sa sekol),pricom MBcky to tak maju uplne rovnako(zatial som to neoveroval) a nikomu guma nechybala. Navyse pruzny zaber zarucia dostatocne-si myslim aj pneumatiky.
Ono ked som videl,ako to dokaze osievat tymi dvomi prevodovkami pri pohybe,az mi bolo tazko.
Napsal: pon kvě 03, 2010 18:07
od Saša
TomasNM píše:Mimochodom na 99% ma Lada pevnu spojkovu lamelu,co mi kamarat tvrdil(asi som sa sekol),
A věř že to zbylé 1% je opravdu pravda . Lada má ve spojce pružiny .
Napsal: pon kvě 03, 2010 18:35
od Maysner
Napsal: pon kvě 03, 2010 18:54
od TomasNM
Saša píše:TomasNM píše:Mimochodom na 99% ma Lada pevnu spojkovu lamelu,co mi kamarat tvrdil(asi som sa sekol),
A věř že to zbylé 1% je opravdu pravda . Lada má ve spojce pružiny .
Tak to je o to lepsia sprava. Akosi uz v tom problem nevidim...
Napsal: pon kvě 03, 2010 20:32
od Luděk Ondrůch
Pokud vyndáš hardyspojku, tak konkrétně u Nivy se rozluč s ložiskama v přídavné převodovce. Přídavná převodovka je totiž přišroubovaná ke karoserii a převodovka k motoru. Hardyspojka tlumí vibrace způsobené sestavou motor + převodovka při nastartovaném motoru, aby se nepřenášely na přídavnou převodovku.
Napsal: pon kvě 03, 2010 20:41
od vintera
vyndat hardy spojku je krokem zpět. U oktávek po nahrazení kříže hardyho spojkou se vše ztišilo, přestalo kovově cvakat, snížily se vibrace. Výrobce věděl proč je do lady dal.
Napsal: pon kvě 03, 2010 20:48
od TomasNM
Mam tomu rozumiet tak,ze tie vibracie co su za beznej prevadzky dost znacne,su menej skodlive ako vibracie od motora? Chapem,motor a prevodovka visia ako 1 celok na silentblokoch voci kasni,pricom reducka tiez je na silentblokoch,ktore maju pohlcovat vibracie. Naposledy sme s Matelkom dali sedacky z Golfa II(troska tvrdsie) a pri 90kmh je to dobra masaz na prdel. Este si dovolim pripomenut,ze vyosenie na Hardyspoji je nulove,cize vertikalne aj horizontalne vibracie sa prenasaju do reducky VZDY rovnake. Ako som uz spomenul,je to tym ze vstup aj vystup su v tychto smeroch natesno vymedzene kruzkom a objimkou(vstup/vystup hriadel),pricom tlmenie je IBA v smere otacania,nie medzi osami.
Reakcia na dalsi post: Na Octavke? Z akeho roka? U Lady by som si nebol tak celkom isty,kazdopadne nam pred panmi od Sovietov respekt,pretoze vedia cosi vymysliet velmi dobre,aj ked na detaily zabudaju. Mam rad ruske stroje.
Co som videl,tak na HS moze tiez dojst k zlomu osi(a aj dochadza,pritom nie vyosenie),pricom tento spoj je dost tesny a pevny na to,aby namahal silentbloky a loziska(na rozdiel od homoklbu a tym vlastne tie velke vibracie vznikaju IMHO),ked je os zalomena tu.
Ospravedlnujem sa za svoju tvrdohlavost,kazdopadne to ja vidim takto. Skumali sme to pod autom a ozaj mi to pripadalo tak,ze ked vycentrujem HS,vsetko je OK,kym to zase nejaka rezonancia nerozhodi.
Napsal: pon kvě 03, 2010 21:01
od Hurikán
TomasNM píše:Na Octavke? Z akeho roka?
Na všech po rv 1961.
Promiň, ale zdá se mě, že řešíš nesmrtelnost chrobáka. K mnoha věcem se došlo díky postupnému technologickému vývoji a dlouhodobým zkušenostem z provozu. Inženýři ve fabrikách v drtivé většině případů ví, co a proč dělají. Jestliže máš s něčím okolo transmise problém, tak hledej pravou příčinu problému a nesnaž se být chytřejší než zástup vývojářů.
Napsal: pon kvě 03, 2010 21:02
od vintera
já také mám rád ruské stroje, i když je lada původem ital, proto bych tam nechal tu gumu. jinak do octavii a felicií se začaly montovat hardy spojky místo kříže u převodovky myslím v roce 61 a výrazná změna, hlavně v průběhu opotřebení a hluku.
Napsal: pon kvě 03, 2010 21:13
od TomasNM
Nesnazim sa byt chytry,ani nahodou. Len ma dost zarazil ten fakt,co som popisal vyssie a to,ze na tom spoji sa to dost lame a ten zlom sa prenasa dalej. To som videl na vlastne oci a popravde boli sme pri tom viaceri. Spoj bol az prilis tuhy na to,aby sa prisposobil a sposoboval tym "osievanie" prevodoviek medzi sebou a to dost vyrazne(cca 1.5cm na kazdej z nich). 1-tka,volnobeh,rozv.-neutral a reducka lietala zo strany na stranu ako diva.
Skor mi slo o to,ci to niekto skusal.
Zase na druhu stranu,keby boli konstrukteri dokonali,tak by asi nikto neriesil treti uchyt reducky,krytovanie a pod.veci ze...
Napsal: pon kvě 03, 2010 21:29
od TomasNM
Hurikán píše:TomasNM píše:Na Octavke? Z akeho roka?
Na všech po rv 1961.
Aha,takze som vnutorne tipol spravne ze stare modely,pac o novych po rv.9x si myslim,ze tam nic take neni.