Stránka 1 z 2
odpojovač akumulátoru
Napsal: sob dub 17, 2010 21:57
od Rankl
vzhledem k nepředloženostem s osvětlením budíků (přehoření reostatu- bitva ještě není u konce- nemáte prosim někdo to barevné schéma 2107? ten důchodce co ji měl přede nmou do ni asi nějak zasáhl a teď se mstí na mě) bych rád nasadil něco jako odpojovač baterie- odkazuje na to V. Tůma- nerad bych někde zahořel. Máte s tím někdo zkušenosti? Jako jaký použít vypínač, průměry kabelů atd.? Dík mooc.
ps. možná se tu o tom někde psalo, sem to ale nenašel.
Napsal: sob dub 17, 2010 23:23
od MartasBrno
Vypadá to takhle
http://www.ap-safranek.cz/autoelektro/o ... e-baterie/ a osobně bych použil ten třetí typ, jedním šroubem (kontaktem) ho narval do kastle místo kostřicího kabelu a na druhý pak přišrouboval kostřicí kabel. už dlouho se na to chystám a ne a ne ho koupit.
Takže EDIT:
přišel jsem k odpojovači jak slepý k houslím a koukám na něj a vidím, že jsem tu psal blábol. Šrouby odpojovače jsou M10, kdežto díra v kastli M8, takže se nějakému plechovému "držáku" nevyhnu.
Napsal: ned dub 18, 2010 08:08
od Petr HC
MartasBrno píše:Vypadá to takhle
http://www.ap-safranek.cz/autoelektro/o ... e-baterie/ a osobně bych použil ten třetí typ, jedním šroubem (kontaktem) ho narval do kastle místo kostřicího kabelu a na druhý pak přišrouboval kostřicí kabel. už dlouho se na to chystám a ne a ne ho koupit.
Malý doplněk : Pokud jsou ve vozu spotřebiče, které je nutno udržet "pod napětím" pak je dobré přemostit odpojovač malou (trubičkovou) pojistkou ev. rezistorem, které udrží např, paměť radia nebo řídící jednotky v "myslícím stavu". Nesmí se však zapomenout před zapnutím čehokoli jiného odpojovač zapnout, jinak pojistka "odejde".Dobře navržený rezistor to chvilku vydrží a pak jde také "do kytek".Pokud paměti "udrží" rezistor cca 150 ohmů 1 W, nebude vadit ani trvalé zatížení (prakticky zkratem).
Napsal: ned dub 18, 2010 08:11
od Černá Ovce
Koko Loko děkuje Černé Ovci za zapůjčení nicku na dobu Laďušova temna. Od níže uvedeného blábolu se Černá Ovce distancuje!
Místo pojistky lze použít i malé, třeba 3W žárovky.
Napsal: ned dub 18, 2010 09:06
od EMI
a nebo rádio (ev. něco jinýho s pamětí) připojit úplně samostatně až za odpojovač, třeba rovnou na klemu k baterii, samozřejmně stačí jen jeden fous od rádia (to jsme řešili nedávno v "questions and answers" )
Napsal: ned dub 18, 2010 11:35
od Černá Ovce
Koko Loko děkuje Černé Ovci za zapůjčení nicku na dobu Laďušova temna. Od níže uvedeného blábolu se Černá Ovce distancuje!
EMI, píšeš to poněkud nejasně (má hlava to nějak nemůže pobrat
), nevím jestli jsem tě pochopil správně, mate mě to tvé "za". Jen bych si dovolil upozornit, že připojením rádia (záporného pólu) před odpojovač (k baterii) si zavlečeš přes anténu a kostru rádia relativně silnou zem. Sice přez ní pravděpodobně nenastartuješ, ale i tak může způsobit značné potíže, neb funkci odpojovače se tím znehodnotí.
Napsal: ned dub 18, 2010 13:37
od MartasBrno
No, to by fungovalo kdyby odpojoval plus, jenže to se asi moc nehodí...
P.S. Nápad s rezistorem, pojistkou či žárovkou se mi líbí
To je šikovný.
Napsal: ned dub 18, 2010 14:52
od Rankl
tákže ten rozpojovač až pořídím, tak bych ho měl zapojit mezi ten drátěný šlahoun a kostru v prostoru u baterie. nělze ten šlahoun nahradit kabelem (adekvátního průřezu) natahnout pod palubku, někam tam úhledně a bezpečně nainstalovat ten odpojovač a ono ukostření udělat tam?
a ještě: když tedy tuatam odpojim baterii (sejmu šlahoun kostry) škodím tím nějak řídící jednotce?
Napsal: ned dub 18, 2010 18:40
od EMI
ou chlapcí máte pravdu nějak jsem se unáhlil
beru zpět. jasně je to blbost
mě to taky onehdá napadlo ale vadilo mi tam to vymazávání rádia a tak jsem to chtěl odepínáním plusu a pak aplikací mojí myšlenky. teoreticky by mělo bejt jedno odepínam-li + nebo - ? ... samozřejmně jinak jsem napsal blbost na entou
Napsal: pon dub 19, 2010 10:36
od MartasBrno
EMI: Tak jasně že když odpojíš libovolnej konec baterky, odpojíš tím baterku samotnou od zbytku auta. Nevím jestli to platí i u tohoto vylepšení, které je jako nouzové (nebo i servisní ) odpojení, ale při opravách se odpojuje prvně kostra a teprve pak druhý pól, kvůli možnýmu zkratu druhého pólu s kostrou a následnýmu lunaparku v očích majitele. Má to myslím logiku.
Rankl: Můžeš šlahoun nahradit kabelem, můžeš pro odpojovač najít i vhodné místo pod palubkou nebo kam to chceš dát, ale určitě bych to nedělal. Místo 40cm vodiče si tam dáš cca 2m i víc a zvětšíš tím odpor kostry - to je škoda. Možná existuje i nějaký bezpečnostní důvod proč to nedělat, ale ten mne nenapadá.
Řídicí jednotka (nevím jak lada) by si mohla pamatovat nějakou dobu adaptační hodnoty (užitečný), při delším odstavení je zapomene pokud nejsou v nějaký paměti která nepotřebuje napájení. To je asi jediná (přesto nezanedbatelná) škoda kterou můžeš napáchat.
Napsal: pon dub 19, 2010 11:47
od EMI
jistě, to beru. stejně tak jako při připojení si nejdřív zapojim + a pak -. odpojovač na + bude mít nevýhodu, že budu muset zajistil dobrou izolaci kontaktů a pro klid duše bych určitě odpoj. připevnil na kastli izolovaně. Pokud bych bral, že pri práci na autě odpojim bat. pouze odpoj., tak je jedno zda odpojim + nebo -. v případě poruchy (sepnutí) odpoj. jsou následky pořád stejný. Pokud bych něco dělal na autě, tak stejně sahnu pro 13ku klíč a odpojim mínusovou klemu úplně
ještě teda doplnim, že ten nataženej plus k rádiu bych doplňil o pojstku, protože v případě nějaký poruchy a odpojení baterky by to byl jedinej přívod proudu do auta. Ten nápad s - odpojením a přemostěním je chytrej, ale už vidim sebe: sednu do auta, zapomenu na odpojenou baterku, otočim klíčkem a pojistka či odpor je vpr...
ad odpor: no pokud prodloužim vedení je řešení zase zvětšit průřez, ale je to neekonomické řešení
tady pokud natahnu 2 metry navíc, tak zvýšim délku řekněme 4-5 krát... muže bejt? tj. 4-5 x větší kabel a to už je blbost žejo
já sám mam už připojení baterie udělaný většíma kaleblama ze starý svářecí stanice, ale délku jsem nezvětšoval -> odpor mam dokonce menší. a pozor taky na původní klemy, setkal jsem se s tim, že tam zatekla voda, zoxidovalo to a přechoďák dělal problémy se startováním (RI na 2)
Napsal: pon dub 19, 2010 12:48
od MartasBrno
1) žárovka
2) jj, pak se to vyhřeje, zchládne, odpor vzroste a příště zase.
OT: včera jsem si pro srandu změřil odpor toho kostřicího švonce a vyšlo mi (4 svorková metoda) 10 mOhm. Snad to není moc... Uvažuju nad instalací ampermetru, tak jsem hledal vhodný bočník
Napsal: pon dub 19, 2010 14:07
od Petr HC
MartasBrno píše:1) žárovka
2) jj, pak se to vyhřeje, zchládne, odpor vzroste a příště zase.
OT: včera jsem si pro srandu změřil odpor toho kostřicího švonce a vyšlo mi (4 svorková metoda) 10 mOhm. Snad to není moc... Uvažuju nad instalací ampermetru, tak jsem hledal vhodný bočník
Toto je naprosto nevhodné řešení. Při startování by A-metr ukazoval např 500 A (to by musel být min.základní rozsah) a tam, kde potřebuješ měřit (nabíjení-vybíjení) by neukazoval skoro nic.(pokud bys nepoužil A-metr s aut,přizpůsobením rozsahu). Ale takové se běžně ani nevyrábějí. Bočník se dává vždy do plusu, který nevede ke starteru. A ještě pozor - některé vozy používají společný + přívod ke starteru a alternátoru. Pak by stejně neměřil nabíjecí proud.
Napsal: pon dub 19, 2010 18:26
od Křečík Barbuška
Každopádně, ten odpojovač je také pěkné svinstvo. Trošku mne zlobilo dobíjení na kombajnu a u té příležitosti jsem si jen tak změřil úbytek napětí na odpojovači, kolísá mezi 0,2-0,4V. To tedy není žádná hitparáda, ale má chudinka již věk ... .
Napsal: pon dub 19, 2010 19:07
od MartasBrno
Petr HC,
to je pravda, měřidlo by mělo zvládat všechny provozní stavy. Chtěl jsem použít elektronické a upravit ho tak aby sneslo i nějaký ten volt na vstupu. Ubastlil bych si něco s diferenčním zesilovačem. Ale pokud je ten odpor u mne opravdu 10mOhm, je to i dobrá převodní konstanta, tak bych tam mohl šupnout na hraní i levný multimetr na vhodném rozsahu.
Ale asi bude opravdu lepší použít jako bočník spíš kabel Akumulátor - Alternátor, který nese tutéž informaci, kromě startování. jen je tam trošku horší přístup.