Stránka 1 z 2
Pokles napětí v otáčkách, 21044i
Napsal: úte pro 08, 2009 13:47
od dvk
Zdar pánové,
minulý týden jsem se stal šťastným majitelem 21044i, rv96, 74tkm. Autí supr, nicméně řeším pár much. Nejvíc akutně altík, měl bych dotaz:
- po nastartování dobíjí ukázkově, pokud se motor moc netočí, vydrží klidně další hodinu
- pokud se motor vytočí, jedno jestli studený nebo teplý, začne postupně klesat napětí - kontrolka dobíjení nesvítí, nicméně napětí během cca 15ti minut postupně klesne pod 12V, nehledě na otáčky. Pokud se auto vypne a nechá trochu odstát, začne zase dobíjet normálně a (pokud se opět motor nevytočí) dobíjí cca 14.2V klidně další hodinu, můžu stírat, svítit, větrat, napětí drží.
Jak jsem to tady tak pročetl a co tak vím, tak to tipuju na uhlíky nebo celý regler ... ?
A druhá otázka: je regler alternátoru (nebo celý altík) ve 21044 shodný s 2108/2109 ?
Díky za postřehy, s autem potřebuju jezdit a přístup k altíku je z paže, tož to nechcu rozebírat a skládat na víckrát.
Napsal: úte pro 08, 2009 14:14
od Dusan
Najprv skontroluj remen ci je napnuty. Zly pristup....ak nemas kryci plech pod autom demontaz je do 5-10min povolenie 3 srub. MYslim ze lada to ma velmi dobre vyriesene.
Re: Pokles napětí v otáčkách, 21044i
Napsal: úte pro 08, 2009 15:15
od Petr HC
dvk píše:
Jak jsem to tady tak pročetl a co tak vím, tak to tipuju na uhlíky nebo celý regler ... ?.
Mohou to být i volná ložiska nebo ovalita kroužků - ve vysokých otáčkách pak "odskakují" uhlíky. A pozor na samotné napnutí řemenu-to může vůli v ložiskách chvíli "zamaskovat" a skončit to může fatální závadou .
Napsal: úte pro 08, 2009 19:06
od Cooper
dvk píše:A druhá otázka: je regler alternátoru (nebo celý altík) ve 21044 shodný s 2108/2109 ?
Mě odešel regulátor a pasoval tam ze Samary za nějákých 500,-. Jestli pasuje celý alternátor ale netuším.
Napsal: stř pro 09, 2009 08:59
od dvk
Tak kucí, vyřešeno, včera jsem dojel domů po tmě - odešel rotor. Už mám objednaný nový i s rezervním regulátorem - vypadá to, že ten ze Samary by měl pasovat. Demontáž altíku raz dva mimo jiné i proto, že chyběl ten spodní šroub a tak nějak volně to viselo jen nahoře a dole bylo opřené o motor : )
Napsal: úte pro 15, 2009 23:29
od dvk
Tak rotor došel, nicméně má o cca 2mm menší průměr. Výsledek - obrovská vzdálenost k pólovým nádstavcům statoru, dobíjí až okolo 2000ot/min :'/
V eshopu v Otrokovicích mají celý nový altík okolo dvou tisíců, nicméně prý jen na motory do obsahu 1600. Může mi prosím někdo popsat, jaký je vůči alternátoru na motor 1.7 rozdíl ? Uchycení je stejné, je jen slabší ? (můj je 55A).
Napsal: stř pro 16, 2009 04:40
od MartasBrno
1) Asi bych se hádal o reklamaci pokud to jen trochu jde, jinak to nebude fungovat. Opravu starého jsi zavrhl? Není to složitá věc, jen je třeba udělat diagnózu a opravu - stočit kroužky, případně propájet spoje který se můžou vyklepat.
2) Nevím, čekal bych odlišnost v max. proudu, případně dalších detailech podle výrobce. Jestli je to kulatcový starý typ, má externí regler, jestli novější, má relger zabudovaný. Ale fakt bych asi dával pozor na výrobce...
Snad nekecám bludy, je přeci jen noc...
Napsal: stř pro 16, 2009 08:54
od dvk
Pokud myslíš opravit starý rotor, tak zběžně jsem kroužky proměřoval a do vinutí proud jde, tzn. to vypadá, že je někde přerušené uvnitř. Eshop jich má k mání dva druhy a pokud ani ten druhý nebude pasovat, tak už mi bude v poličce ležet tovar v ceně skoro celého nového altíku : / Dá se s tím jezdit, vpodstatě to teď mám jak na starém autě - na volnoběh nedobíjí, v otáčkách se vpohodě chytne na 14V. Zrovna na zimu to ale není moc ono.
Napsal: stř pro 16, 2009 10:12
od Roman
Preco sa nezavolas Musketyrovi? Urcite by nejaky altik na 1700vku nasiel za prijatelne peniaze....
Napsal: stř pro 16, 2009 13:49
od Saša
dvk píše:Pokud myslíš opravit starý rotor, tak zběžně jsem kroužky proměřoval a do vinutí proud jde, tzn. to vypadá, že je někde přerušené uvnitř
Poněvač vím něco o elektronice a altík jsem už taky nějaký viděl tak si nedokáži moc dobře představit jak jsi to měřil . A: ke zběrným kroužkům není po montáži regulátoru přístup . B: Pokud do vinutí jde PROUD ! jak bylo napsáno tak je vše v pořádku . Pokud ale nebylo myšleno napětí .
Kroužky změř proti sobě ohmetrem - odpor cca v jednotkách ohmů (skoro skrat) . Pokud nemáš měřák tak stačí nějaká "větší" žárovka (21W) a dva kusy drátu a baterie (vše do série) . Žárovka musí svítit . Vinutí rotoru jen tak neodejde , nejčastěji dojde k odpojení (studenému spoji) v místě spoje drátu a kroužku . Oškrábat připájet a hotovo .
Napsal: stř pro 16, 2009 13:58
od Petr HC
dvk píše: Tak rotor došel ....
Dva příspěvky před tím jsem Tě na to upozorňoval . Vyřešila by to dvě ložiska za stovku - zkrátka - komu není rady ...
Napsal: stř pro 16, 2009 14:04
od dvk
Sašo, samozřejmě jsem nejdřív altík vymontoval a rozebral, teprve pak postupně kontroloval jednotlivé části : )
Kroužky proti sobě - přerušený okruh, spojení 1. kroužek vs. vrchní konec vinutí je OK. Teď mě napadá, že druhý kroužek se spodním koncem vinutí jsem neproměřil a rotor odepsal. Zkusím večer.
Roman: dík za tip !
Petr HC: čti pozorněji, pokud píšu že odešel rotor, není to o ložiskách za stovku ale o rotoru.
Napsal: stř pro 16, 2009 14:56
od Roman
Na Tolede som menil aj kruzky, stacila velka pajka a stahovak...... Kruzky sa dali kupit bez problemu...
Napsal: stř pro 16, 2009 17:14
od Dusan
....nebude to uklepanny vyvod z kruzka mal som taky pripad...chce to velku pajku pekne to tam zaliad do drazky a hlavne zaisti vynutie spagatom a lakom amy sa netriaslo....a pozor na odstredivu silu.
Napsal: čtv pro 17, 2009 11:47
od Petr HC
dvk píše: ... Petr HC: čti pozorněji, pokud píšu že odešel rotor, není to o ložiskách za stovku ale o rotoru.
To DVK – podle toho,co máš v podpisu za vozy nejsi určitě „za zelena utržený automobilosta“ . Proto se divím, proč si myslíš , že bych Ti špatně radil . I nepatrně volná ložiska dovedou způsobit rozechvění rotoru jakéhokoli točivého stroje tak, že dojde v nejlepším případě k utržení vodičů, kterému předchází odskakování kartáčů ve vyšších otáčkách a jevům které jsi popsal v prvém příspěvku . V tom lepším případě k zachycení o stator a těžkému poškození rotoru i statoru, v nejhorším případě k roztržení stroje . Přál bych Ti vidět roztržené trakční motory ve zkušebně ESČ v Běchovicích při cca 8 – 10 tis. ot/min a zdemolované měřící kobky. A to se automobilový alternátor může točit okolo 20000 ot/min . Jediné co považuji za překlep a svou chybu, je to, že jsem měl citovat „odešel“ místo „došel“ .
P.S. I já jsem měl 20 let Š- Octavia Combi r.v 1968 a nalítal jsem s ní po celé tehdy nám dostupné Evropě cca 160 kkm .