Stránka 1 z 2

Objem spalovacieho priestoru

Napsal: pát říj 16, 2009 22:32
od Lada Rider
Zdravim, potrebujem vediet kolko cm3 ma spalovaci priestor v seriovej unifikovanej hlave 21011? Dik za odpovede

Napsal: pát říj 16, 2009 22:53
od Maysner
neco takovy resil Ludek Musil a Paja, mam takovej pocit

Napsal: sob říj 17, 2009 09:05
od Marek
Oficiální hodnoty výrobce nikdy nikde neuvedl. My jako uživatelé pouze víme, že existuje šest typů hlav pro motory VAZ-Lada s řetězem (nás zpravidla zajímá jen pět typů - šestý je Niva 1,7 MPi) a jedna pro řemen (VAZ 2105) a s tím spojené čtyři různě velké spalovací prostory a víme pouze to, jak je podle velikosti seřadit. Přesné jejich hodnoty objemů však neexistují, muselo by se to změřit nějakou kapalinou či co.

Největší objem spalovacího prostoru má hlava 21011-1003015 (hlavy používané u prvních serií motorů 21011 osazovaných písty s rovným dnem). Hned po ní druhý největší objem má hlava 2101-1003015 a také unifikovaná 21011-1003015-10 a hlava 2105 (tyto tři hlavy jsou objemově stejné). Potom následuje hlava 2101-1003011 (osazovaná na první motory 2101 a 2103 se stupněm komprese 8,8:1). Nejmenší objem má hlava z motoru 1,7i (která nemá označení modelu, značí se tedy xxxxx-1003015-10).


V blízké době, patrně za dlouhých zimních večerů, zpracuji podrobnou stať o hlavách motorů Lada a dám ji sem. Zatím to mám jen v konceptu.

Napsal: sob říj 17, 2009 09:34
od Lada Rider
No takto, Paja mi povedal ze hlava pre 1.7i ma objem spalovaku 28cm3. Tak som to preratal pre 21011 a vyslo mi ze ma 30,64cm3. Myslis ze to moze aspon zhruba byt?

Napsal: sob říj 17, 2009 10:22
od Štěpán
Kompresni poměr = ( objem válce + objem spalovacího prostoru ) / objemem spalovacího prostoru

Zbytek si dopočítejte sami... :wink:

Napsal: sob říj 17, 2009 11:26
od Roman
Najjednoduchsie je to zmerat. Polozis na hlavu kusok plexi s vyvrtanou dierkou a injekcnou striekackou plnis tekutinou a zistis kolko tam vlezie. Merali sme to s Mysom na jeho znizenej hlave z 2105, ale cislo si nepamatam...
P.S. Nezabudnut nasroubovat sviecku!

Napsal: sob říj 17, 2009 11:28
od Lada Rider
...keby som to mal na com zmerat, tak sa tu nevypytujem :lol:
potrebujem cislo,vypoctom pre motor 2101 mi vyslo 40cm3. Tak keby mi to niekto potvrdil alebo vyvratil, najlepsie niekto kto to experimentalne overil, ci uz tym olejom alebo nejak obdobne. dik

Napsal: ned říj 18, 2009 10:39
od Marek
Štěpán Getsko píše:Kompresni poměr = ( objem válce + objem spalovacího prostoru ) / objemem spalovacího prostoru

Zbytek si dopočítejte sami... :wink:
To je sice pravda, ale to neodpovídá objemu spalovacího prostoru hlavy. Písty mají určitý nedoběh, určitý tvar dna a to vše je do plusu. Pokud se jedná přímo o vlastní objem spalovacího prostoru v hlavě, takto to spočítat nelze.
Dobrý způsob popisuje Roman, po domácku je to asi nejpřesnější způsob.

Napsal: ned říj 18, 2009 11:17
od peet2101
Marek píše:Písty mají určitý nedoběh
sorry za OT, ale chápu to správně že jde o vzdálenost pístu, v horní úvrati, od horní hrany bloku??

Napsal: ned říj 18, 2009 12:15
od Štěpán
A co takhle:
Vzít modelínu, dobře vyplnit spalovací prostor v hlavě a pak tu modelínu hodit do odměrného válce, kde už před tím budete mít naplněnou vodu o dejme tomu 200ml. Po vnořeni modelíny tam odečtete ( třeba ) 245.99999ml. Takže jednoduše spočítáte, že objem spalovacího prostoru je 45,99999ml = cm3

A k tomu mému způsobu výpočtem.
Pokud je tam nedoběh pístu a tloušťka těsnení, tak i tohlo se dá spočítat jako součet:

Objem spalovacího prostoru = objem spalovacího prostoru v hlavě + objem spalovacího prostoru ve válci

Napsal: ned říj 18, 2009 12:18
od Cory
aj bez liatia kvapaliny do hlavy sa to da vypocitat, tak ziaden stres :wink:

Napsal: ned říj 18, 2009 12:21
od Lada Rider
jasne vsak vypocital som to pre motor 1200 ktory ma rovne dno piesta, objem nedobehu 0.1 sa odcita od kompresneho objemu a je

Napsal: úte říj 20, 2009 05:55
od Luděk Musil
Hlava 1,7 (21213-1003015 ? ) má objem 28 cm3.
Uni hlava (21011-1003015-10 ? ) má objem 33 cm3.
Odměřeno na jaře za pomoci (mazacího - zeleného) oleje do mot. pil. L.
PS1: pokud budu rozdělávat motor ve svém (prozatím ne)veteránu - změřím i hlavu 2101-1003011 ( ? )
PS2: otazníky za typovým označením hlav znamenají, že je nevím přesně. Dokážu je však zjistit zcela přesně - pohledem na motory a opsáním na kus papíru

Napsal: úte říj 20, 2009 11:01
od Lada Rider
Luděk Musil, tak mi to prosim ta pozri, lebo to 100% potrebujem vediet. dakujem

Napsal: pon říj 26, 2009 12:11
od Luděk Musil
Lada Rider píše:Luděk Musil, tak mi to prosim ta pozri, lebo to 100% potrebujem vediet. dakujem
Takže jsem opsal čísla z hlav:
Takže hlava pro motor 1,7 i (bez označení) má 28 cm3, kompresní poměr 9,3:1 .
Uni hlava s označením 21011-1003015-10 má 33 cm3, kompresní poměr 8,5:1 .
L.
PS: nyní jsem narazil na tabulku (poslanou v jiné sekci Kokolokou - děkuji) a na svém veteránu mám hlavu 21011-1003015, kompresní poměr 8,8:1 ale její kubaturu změřím až při rozborce a sborce