Stránka 1 z 3

Přepětí

Napsal: pon srp 24, 2009 19:46
od Cooper
Tak se mě stala s elektrikou nepříjemná "nehoda". Sednu normál do auta, nastartuju, vycouvám z parkovácího místa, kouknu na palubku a voltmetr zaseklý až na dorazu vpravo. Tak jsem rychle zaparkoval zpátky a všecko vypnul. Skočil jsem domů pro multimetr a že tohle přepětí změřím, jestli není chyba ve spínačce. Alternátor mi dobíjí málo 13,4 s rozsvícenými světly. Najednou takové přepětí. Zatím se to znova neopakovalo.

Co se stalo a co mi může takové přepětí poškodit? Nebyla to jen chyba palubního voltmetru? Co na to Jan Tleskač?

Napsal: pon srp 24, 2009 20:21
od Mojma
Zdarec, mně se to taky stalo, ale za jízdy. Všiml sem si toho až na mě řidiči začli blikat. Říkám si, aha nesvítím, chcu rozsvítit, ale světla jsou zaplé, mrknu na palubku a voltmetr úplně nadoraz. Zastavil jsem a dal jsem regulátoru napětí dvě velké rány a hned tam bylo 14,5 V, nějak se tam spekly kontakty, doma jsem je očistil a zatím je pokoj. Odnesly to akorát dvě H4 a vyteklo trochu kyseliny z baterky, to jsem rychle oplachoval vodou abych neměl díru v podběhu :D . Jinak když ti to málo dobíjí, tak ten regulátor vyměn, na vrakáčích je jich dost. Vem si jich víc a odzkoušej je :wink:

druh dobíjení

Napsal: pon srp 24, 2009 20:27
od Lada_BV
Jaké je tam dobíjení ?
1. regulace dobíjení v alternátoru
2. relé dobíjení někde na blatníku

Pokud máš regulaci mimo alternátor, tak se může stát, že na relé dobíjení se na okamžik přilepí kontakty a začne to přebíjet. Mě to udělalo jednou v zimě v 05,00 hod. ráno. První záblesk, jak z foťáku, za okamžik druhý záblesk a tma - obě H4 v prd.li. Pokud to dlouhodobě přebíjí, tak Ti vyhoří žárovky, vyvře baterie atd. - jen problémy.

Napsal: pon srp 24, 2009 20:31
od Ivo
Jenom upřesním, že jde o model 21044i. Takže regulace v altíku a nevím o tom, že by se jich na vrakovištích bylo dost.

Napsal: pon srp 24, 2009 22:06
od Mojma
Tak to sorry, já myslel, že máš s exter. regulátorem, tak to máš blby, cely altik rozdělat :(

Napsal: úte srp 25, 2009 06:42
od Luděk Musil
Celý altík se rozdělávat nemusí, ale pro snazší manipulaci s ním a regulátorem napětí je velmi vhodné jej vyjmout z vozu. L.
PS: já jednou vybíral regulátor i s uhlíky z alternátoru "v namontovaném stavu" ... ven jsem ten regulátor dostal - dovnitř už ne.
PS2: s "íčkem" jezdím od roku 2004 a problém s přepětím jsem neměl (s podpětím a nedobíjením ano :( )
PS3: a jako nouzové řešení je možné "spářit" alternátor z íčka s regulátorem ze Samary

Napsal: úte srp 25, 2009 18:42
od Maysner
Luděk Musil píše: PS: já jednou vybíral regulátor i s uhlíky z alternátoru "v namontovaném stavu" ... ven jsem ten regulátor dostal - dovnitř už ne.
ja zas mel problem jej dostat ven. blbec co ho predemnou vymontovaval rozdrbal sroubky. i nejkratsi sroubovak byl dlouhej, takze se to blbe delalo (zase tolik nadavek......). pomohli az nejaky kleste. zpatky s novyma sroubama sel pekne

Napsal: stř srp 26, 2009 06:12
od Wolf
Já myslím, že když se vytáhne baterka, tak to jde docela dobře ... samozřejmě za předpokladu dobrých šroubů :wink:

Napsal: stř srp 26, 2009 07:38
od Maysner
diky lpg jsem lezel pod autem. origo susplech tam nemam. jinak se musi sundat

Napsal: sob srp 29, 2009 18:28
od Cooper
Tak se mě zase stala nepříjemná věc.....Nastartuju, kouknu na voltmetr a ručička na voltmetru kmitala, né moc, jen mezi bílým a čárkou 14V.....Jak jsem zvýšil otáčky tak začala kmitat rychleji. Pomůže teda výměna toho regulátoru? Koukal jsem se na net a našel jsem jen jeden, stojí 300...

Napsal: sob srp 29, 2009 18:52
od Hurikán
Kmitající rafička voltmetru, resp. kmitající napětí bývá způsobeno:

- špatně dosedajícími uhlíky (buď jsou již krátké, takže vyměnit, nebo je špatný komutátor na rotoru - přesoustružit/vyměnit)

- špatná kostra - nejčastěji bývá oxidace v hliníkovém domečku, kde bydí regler. Takže rozebrat, vyčistit, nakonzervovat

- špatný kontakt pojistky buzení - poměrně častá vada. Většinou stačí očistit a napružit pérové kontakty a vyměnit pojistku za model s porcelánovým tělem. Plastové jsou na nic.

Napsal: ned srp 30, 2009 17:11
od Cooper
Problém asi vyřešen. Měl jsem auto v práci, tak jsem najel nad kanál, kouknul na altík. Včecky kontakty jsem povytahoval, očistil, nastříkal sprejem. Pomohlo to....Při vypnutých světlech je ručička na voltmetru přesně na čárce, při zapnutých kousek pod čárkou.

Zase se projevil nepřítel žigulů-koroze :-(

Chcu mít to auto ještě minimálně 4 roky, ale bojím se že rez zvítězí :( Budu bojovat :twisted:

Napsal: pon zář 28, 2009 18:26
od Cooper
Tak problém se znova objevil. Zase mě zlobilo přepětí, jak jsem jel do práce. Najedno začaly světla svítit více, palubka se rozžhavila a rozsvítilo se Check Engine. Rychle jsem zastavil a "restartoval" motor, nepomohlo to. Nedá se nic, do práce to dojedu. Najednou se ale napětí vrátilo na 14V. Jel jsem hned s práce za kamarády na vesnici. Cesta v pohodě, napětí správné. Alternátor jsem tam sundal, vyčistil, dal zpátky.....to jsem neměl dělat. Ručička voltmetru se okamžitě po přidání plynu zaráží hluboko za stupnici. Na baterce měřím napětí 20,1V. Najednou prsk.....baterka začala plivat kapalinu. Chcípám to.

Napadá mě jedině regulátor. Jeden uhlík byl trošku kratší než druhý. Někdo mi říkal že diody, ale to by prý ale nedobíjelo a né přebíjelo.

Nevíte někdo vo co go?

Napsal: úte zář 29, 2009 00:06
od Krwel
Učitě vyměň regulátor a doufej, že diody v altíku budou v pohodě :wink:

Napsal: úte zář 29, 2009 08:07
od Saša
Cooper píše:Někdo mi říkal že diody, ale to by prý ale nedobíjelo a né přebíjelo.
O těch diodách sem Ti na sraze říkal já , ovšem byla řeč o těch pomocných . Tyhle altíky mají 9 diod (6 výkonových +3 pomocné) Pokud se některá (pomocná) odpojuje (studený spoj) tak regulátor zvýší buzení a tím i výstupní napětí . Regulátor totiž "neměří" výstupní napětí , nýbrž napětí na těch pomocných diodách . Doporučuji altík vyndat a celý diodový můstek skontrolovat . Montáž jiného regulátoru by nemuselo odstranit závadu .