Stránka 1 z 2

Pískání levého předního kola

Napsal: stř srp 05, 2009 17:04
od Michal Karásek
Zdravím, mám trochu problém s přední nápravou, resp. s levým předním kolem. Jednak šíleně rachotí v uložení (na to už jsem dnes snad přišel - vrchní svislý čep) a pískání za jízdy - nepravidelné, se zvyšující se rychlostí se zvyšuje frekvence pískání a od cca 80km/h už není slyšet vůbec, můžete mi prosím poradit s tímto a potvrdit či vyvrátit domněnku o čepu? (tam jsem to skoušel rozhoupáním auta a nejcitelnější vibrace byly právě v místech uchycení...) díky

Re: Pískání levého předního kola

Napsal: stř srp 05, 2009 17:43
od Tomáš
Michal Karásek píše:Zdravím, mám trochu problém s přední nápravou, resp. s levým předním kolem. Jednak šíleně rachotí v uložení (na to už jsem dnes snad přišel - vrchní svislý čep) a pískání za jízdy - nepravidelné, se zvyšující se rychlostí se zvyšuje frekvence pískání a od cca 80km/h už není slyšet vůbec, můžete mi prosím poradit s tímto a potvrdit či vyvrátit domněnku o čepu? (tam jsem to skoušel rozhoupáním auta a nejcitelnější vibrace byly právě v místech uchycení...) díky
Tohle mi dělalo na 03 bylo to takový vrzání skřípání,přesně jak popisuješ,vyřešila to výměna horních čepů.Doporučoval bych ,ale vyměnit i spodní,protože ty se projeví bohužel tak že ulítne kolo,což není zrovna příjemné

Napsal: stř srp 05, 2009 17:47
od Michal Karásek
Chystám se vyměnit všecky 4, jak vrchní tak spodní (když už se do toho pustim, tak nebudu dělat jenom jeden aby další šel do kytek třeba za měsíc), co to pískání ? Netušíš? Má to příliš vysokou frekvenci na to aby to mohly být čepy (teda aspoň myslim) díky

Napsal: stř srp 05, 2009 17:55
od Tomáš
Michal Karásek píše:Chystám se vyměnit všecky 4, jak vrchní tak spodní (když už se do toho pustim, tak nebudu dělat jenom jeden aby další šel do kytek třeba za měsíc), co to pískání ? Netušíš? Má to příliš vysokou frekvenci na to aby to mohly být čepy (teda aspoň myslim) díky
mě to fakt dělaly ty čepy,vrzalo to a pískalo,pravděpodobně to je tím,jak se pod prachovku dostane bordel,kterej pak vleze do pouzdra čepu a dělá tyhle pazvuky

Napsal: stř srp 05, 2009 18:01
od Michal Karásek
to jo, vysoké pazvuky jsou ale pravidelné, odpovídají asi otáčení kol (nicméně ložiska seřízená a řekl bych že správně (dotáhnout natvrdo, pak povolit a dotahoval pouze rukou tak aby se kolo motalo pořád bez viditelného spomalování)) ale uvidim, v pátek po výměně dopíšu jak to dopadlo

Napsal: stř srp 05, 2009 18:09
od Michal Karásek
Napadlo mě jedno řešení...když je vymlácenej horní čep, tak se kolo v levé zatáčce vykloní horní hranou ven. Na ložisku vždycky nějaká vůle je a i když to nedrhne nasucho bez kola, v týhle situaci se může kotouč opírat o hranu desky a tyhle pazvuky vydávat...možná píšu blbost, a chyba je v tom že mám desky cca 0,5 mm od kotouče, nebo je to tak....uvidim v pátek

Napsal: stř srp 05, 2009 18:10
od Michal Karásek
Pokud píšu kravinu, opravte mě prosím, občas mám ve zvyku přemýšlet nahlas...

Napsal: stř srp 05, 2009 18:13
od Tomáš
taky to může dělat ten plech co je kolem kotouče,občas se zanese bordelem a drhne o kotouč

Napsal: stř srp 05, 2009 18:19
od Hurikán
Jde o dvě různé věci projevující se ve stejný moment.

Bouchání a rachocení mají na svědomí svislé čepy a někdy i krajní čepy řízení. Ty vyměň, jak už jsi sám správně napsal, všechny čtyři. Nejlépe za značku Moog nebo Lemforder. Další info viz témata o čepech. Hlavně pozor na záměnu vrchních a spodních!

Pískání dělají brzdy. To bývá způsobeno buďto nedostatečným odbržďováním pístků a tedy lehce váznoucími destičkami, nebo lehkou vůlí na ložisku náboje. V krajním případě se do pískání mohou zapojovat obě věci najednou.

Zkus se tady podívat do starších témat. Ke všemu tady najdeš z minulosti mnoho užitečného. :wink:


A příště si odpusť ty dva příspěvky po sobě! Jednu větu můžeš dopsat do již odeslaného. ;)

Napsal: stř srp 05, 2009 18:36
od Michal Karásek
Díky za rady, jak ohledně problému tak ohledně fóra, omlouvám se za svoji zbrklost. :dark1: A v pátek se uvidí, takže dopíšu...

Napsal: pát srp 07, 2009 09:50
od MartasBrno
Využiju tohoto tématu a popíšu svůj problém.
Pískají mi asi obě přední kola a svádím to na brzdy nebo vůle v ložiscích. Pískání se objeví jen někdy, od doby kdy sem rozebral a vyčistil brzdy + na brusce srazil hranky zřejmě hodně tvrdých destiček se to stává méně často (vrátil jsem všechny desky na své původní místo, každá z nich má v kotouči své bydlení - asi jsou fakt tvrdé). Když se kola rozpískají a přišlápnu (přiťuknu) brzdu tak po uvolnění nohy z pedálu se opět rozpíská a někdy zase samo zmizí. osobně jsem si na to zvykl, ale přecijen pokud by bylo řešení v ložiscích - můžu si dovolit jetá ložiska přitáhnout, zřejmě podle postupu výše (jinde) uvedeného pro montáž nových ložisek? Další zásah do brzd myslím bych dělat nemusel... Jsou dost zajeté, nerad bych to dovrtal...
No a jsem zvědavý jak to vyřeší Michal...

Napsal: pát srp 07, 2009 21:35
od Michal Karásek
Tak oba dva pazvuky úspěšně vyřešeny... první pazvuk - křupání u levého předního kola měl příčinu ve vrchním svislém čepu, vyměněny všechny, i když jsem nepoužil značky, které mi zde byly doporučeny, ale nějaký dovoz Rusko-Ukrajina (jiné se prostě na jihlavsku sehnat nedaly), kamarád, který má žigula už hodně dlouho (v řádu desítek let) mi důrazně doporučil i u těch vrchních čepů navrtat dírky cca 5,25 mm vrtákem, vyzávitovat a nasadit maznice (nebo zaslepovací šroubky a ty vždy při mazání zaměnit za mazničky a mazat každého půl roku nějakou tažnou vazelínou - asi myslel A0), doporučil mi to se slovy "když to neuděláš, tak si za dva roky měníš ty čepy sám".
Zároveň jsme měnili i ložiska v předních kolech a ejhle, pískání přestalo. Nevěřím že samo od sebe, ale že to udělalo přesné vymezení vůle nových ložisek, které u starých nebylo možné (vyběhané do elipsy - při vertikálním pohybu kdy jsem s kolem hýbal za spodní a vrchní hranu vůli mělo, do boků ne a to už bylo nastavený trošku přes limit). Přední ložiska mám z 2101, výroba slovensko, cena 117,- malé, 148,- velké. Pro Marťase - vůli jsem vymezoval i před tím stejným postupem jako u nových na letos jaře. Od té doby najeto převážně po městě asi 3000 km. Výměna neni zas tak složitá jak to vypadá ze začátku, nejhůř jde uvolnit třmen brzd, z toho se už nemusí nic sundávat, nechá se viset vedle ramene, pokud někdo nepřivařil matici ložisek tak jde povolit i plochým klíčem a náboj sundat rukou.

Napsal: pát srp 07, 2009 22:05
od MartasBrno
Bezvadný, díky, to se mi přesně hodí. Chápu to tak, že už ložiska něco zažily, tak až mne to bude opravdu vadit tak si najdu chvíli a vyměním je rovnou za nové. Trochu divný mi ale je, že to spíš píská méně než dřív, ale možná je to zátěží. Najel sem teď cca 700km s naloženým autem s vozíkem na táboře (Brno - Olomouc - Libavá), to to bylo skoro potichu, spíš když jsem jel sám po Brně tak se to pravidelně rozpískalo třeba od Hus. tunelu až na sjezd do krpole...

Napsal: pát srp 07, 2009 22:53
od Michal Karásek
Vypadá to logicky, auto je jinak zatížený, přední kola mají tudíž jiný sklon a v tý vůli se vytvoří úhel mezi kotoučema a deskama a přibržďuje to hrankama, tudíž píská...

Napsal: pát srp 07, 2009 23:37
od MartasBrno
Jasně, rozumím. Takže první pokus bude asi dotažení a uvidím co to udělá. Ještě kouknu jak vypadají matice, ty by se asi měly měnit, tak uvidím, jak se mi do toho bude chtít. Díky za rady.