Stránka 1 z 1
Relé světlometů (PC527) a klaksonu (PC528)
Napsal: čtv čer 25, 2009 23:43
od Nehas
Válí se mi v kufru dvě relé světlometů (PC527) a klaksonu (PC528), nevíte někdo jaký proud zvládnou?
Zvažuji předělat zapalování přes relé, protože už mám problém s kontaktem ve spínací skřínce. A jsem línej jít koupit relé, zvlášť když se mi nějaké válí v autě.
Napsal: pát čer 26, 2009 07:17
od Křečík Barbuška
Do světel valí tak 10A, klaksony tak kolem 6A, takže bych jejich použití neviděl jako problém, řekl bych, že budou dimenzované na cca. 16A. Nicméně, osobně bych nacupital do GESu nebo GM a koupil pěkné vzhledné též automobilové, ale to je jen mé estetické cítění.
Napsal: pát čer 26, 2009 09:50
od Laďuša
Dimenzováno na 20A
Technická charakteristika spínacího relé dálkových světlometů:
Typ........................................................................RS 527 (PC 527)
Jmenovité napětí...................................................12V
Maximální proud...................................................20A
Napětí sepnutí kontaktů při 25±5°C......................8,5V
Min. vzdálenost mezi rozpojrnými kontakty.........0,5mm
Počet závitů cívky..................................................2000
Průměr vodiče cívky..............................................0,17mm
Odpor vinutí při 20°C............................................59Ω
Technická charakteristika spínacího relé houkaček:
Typ.....................................................RS 528 (PC 528)
Jmenovité napětí................................12V
Maximální proud............................... 20A
Napětí spínání relé při 25±5°C..........7V
Vzdálenost mezi kontakty..................min. 0,5mm
Počet závitů cívky..............................850
Odpor vinutí při 20°C........................25Ω
Napsal: pát čer 26, 2009 10:20
od Nehas
Koko Loko píše:Do světel valí tak 10A, klaksony tak kolem 6A, takže bych jejich použití neviděl jako problém, řekl bych, že budou dimenzované na cca. 16A. Nicméně, osobně bych nacupital do GESu nebo GM a koupil pěkné vzhledné též automobilové, ale to je jen mé estetické cítění.
No já se tu někde na foru dočetl, že to chce relé na 40A, že přes spínačku tečou velké proudy při tom startování a proto se vypalují ty kontakty.
Dnes jsem byl v GESu a mají jen do 20A.
A na novém z GESu zas nebude nápis v azbuce.
Jestli to není škoda.
tady jsem se to dočetl.
Tak já nevím
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... D&start=60
Napsal: pát čer 26, 2009 10:23
od Nehas
Laďuša píše:Dimenzováno na 20A
Technická charakteristika spínacího relé dálkových světlometů:
Typ........................................................................RS 527 (PC 527)
Jmenovité napětí...................................................12V
Maximální proud...................................................20A
Napětí sepnutí kontaktů při 25±5°C......................8,5V
Min. vzdálenost mezi rozpojrnými kontakty.........0,5mm
Počet závitů cívky..................................................2000
Průměr vodiče cívky..............................................0,17mm
Odpor vinutí při 20°C............................................59Ω
Technická charakteristika spínacího relé houkaček:
Typ.....................................................RS 528 (PC 528)
Jmenovité napětí................................12V
Maximální proud............................... 20A
Napětí spínání relé při 25±5°C..........7V
Vzdálenost mezi kontakty..................min. 0,5mm
Počet závitů cívky..............................850
Odpor vinutí při 20°C........................25Ω
Super, děkuji za detailní odpověď. Já se to fakt snažil najít, na webu, v Tůmovi. No asi se mám ještě co učit.
Díky
Napsal: pát čer 26, 2009 10:44
od Laďuša
Nemáš zač, tuto jsou informace originálně z Dílenský příručky BA3, na netu to asi taky někde je, ale hledej to
Teda tuty elektro věci na starší (hlavně 2103) modely jsem zpracoval
tadydle , ale když někdo něco hledá, tak o tom vim taky leda tak já
Jinak startér si něco veme, no, přece jenom ňákou tu práci vykoná. Otázka je, jestli nadproud zvládá krátkodobě líp spínačka a nebo relé... Případně když dáš ty 2 relé paralelně (ovládání sériově, pro případ selhání jednoho, aby druhý tolik neshořelo
), tak by to taky mělo snést těch 40A, ale to teorie, jak by se to zachovalo v praxi...
Napsal: pát čer 26, 2009 11:11
od Nehas
Laďuša píše:Nemáš zač, tuto jsou informace originálně z Dílenský příručky BA3, na netu to asi taky někde je, ale hledej to
Teda tuty elektro věci na starší (hlavně 2103) modely jsem zpracoval
tadydle , ale když někdo něco hledá, tak o tom vim taky leda tak já
Jinak startér si něco veme, no, přece jenom ňákou tu práci vykoná. Otázka je, jestli nadproud zvládá krátkodobě líp spínačka a nebo relé... Případně když dáš ty 2 relé paralelně (ovládání sériově, pro případ selhání jednoho, aby druhý tolik neshořelo
), tak by to taky mělo snést těch 40A, ale to teorie, jak by se to zachovalo v praxi...
Vždyť já jsem si to i už někdy stáhnul, ten tvůj elaborát, jen jsem do toho nepodíval.
Jinak dát je tam obě paralelně není špatnej nápad. Uvidím jak moc se mi s tím bude chtít mordovat.
Každopádně děkuji za přínosné rady.
Napsal: pát čer 26, 2009 11:59
od Křečík Barbuška
Nehas píše: No já se tu někde na foru dočetl, že to chce relé na 40A, že přes spínačku tečou velké proudy při tom startování a proto se vypalují ty kontakty.
To ano, proud ovládací cívkou startéru je podezřele velký, nicméně běžně dodávané odlehčovací relé je těch 20A, pro klid duše můžeš samozřejmě dát větší. V podstatě nahrazování kontaktu spínačky relátkem mi připadá zbytečné, bohatě stačí její odlehčení spočívající v montáži relátek na světla, ovládací okruh startéru ev. zapalování.
Napsal: pát čer 26, 2009 12:05
od Saša
V 02 jsem neměl spínačku vůbec a v 04 tam byla jen k vůli zámku , po GO tam již také nebude . 20 A relátka úplně stačí . Jen je opravdu dobré mít relátka i na světla
Napsal: pát čer 26, 2009 12:09
od Jimmi
Nehas píše: ...dát je tam obě paralelně není špatnej nápad...
U stejnosměrných obvodů je při větším zatížení lepší dát kontakty sériově. K jejich největšímu opotřebení totiž dochází při zhášení případného oblouku. Pokud se napětí rozdělí na oba kontakty, sníží se i jejich opalování. Ale není tak jednoduché toto stanovit.
Napsal: pát čer 26, 2009 12:26
od Saša
Největší problém při "osazení" relátky vidím v špatně "udělaných" konektorech . Kdo s tím nemá skušenosti tak ať Si to nechá ukázat jak se to dělá . Ať rovnou zapomene na rádoby kleště na konektory z různých sad (ty tenké plechové) jsou na dvě věci ..... . Udělat konektor aby spolehlivě dlouhodobě přenesl 20A není až tak sranda . A kdo si myslí že to pojistí cínem a neví "jak přesně" má zaděláno na jiný druh závady .
Napsal: pát čer 26, 2009 13:00
od Petr HC
Jimmi píše:Nehas píše: ...dát je tam obě paralelně není špatnej nápad...
U stejnosměrných obvodů je při větším zatížení lepší dát kontakty sériově..
To platí o spínání v obvodech s mnohem vyšším napětím.
Je to naprosto zbytečné v obvodech s napětím 12 V a spínání ohmických zátěží (žárovky).
Když už by jsi chtěl zlepšit zhášení oblouku při spínání cívky elmagnetu starteru , stačí přemostit kontakty relé kondenzátorem s reaktancí přibližně shodnou s cívkou , ale ani to se v praxi nedělá.
Napsal: pát čer 26, 2009 13:54
od Jimmi
Tak on nechce spínat ohmickou zátěž (tedy žárovky). A na cívce se může při rozepnutí indukovat ledacos. Jinak máš samozřejmě svůj díl pravdy.
Napsal: pát čer 26, 2009 15:25
od Saša
V tom případě to dioda jistí . Já sem musel dát antiparalelní diodu ke každému relé a k el. ventilům . Moje přeelektrizované auto spíš TTL logika si moc nerozuměla se špičkama , i když byly všechny vstupy ošetřeny .včetně napájení .
Jeden poznatek k použití relátek na odlehčení spínačky mám . Už si přesně nepamatuji zapojení (dělal jsem ho z hlavy) se stávalo že když běžel elektrický ventilátor chladiče a dal se povel k vypnutí motoru odpadlo relé všech spotřebičů ale motor zůstal chvíli běžet (cca 3 s) protože se motor ventilátoru změnil při vypnutí v generátor a ještě chvíli držel sepnuté některá relé než stratil otáčky.
Napsal: sob čer 27, 2009 09:21
od Petr HC
Kdyby se téma nejmenovalo tak jak se jmenuje, asi bych se o odrušování rozepsal více – tak zatím jen poslední novinka z této oblasti elektroniky.
Nyní jsou na našem trhu (cca 3 roky) dostupné ochranné polovodičové prvky – transil a trisil ,které se chovají podobně jako zenerovy diody (jedna nebo dvě antiseriově). Jsou specielně vyvinuty pro účely odříznutí napěťových špiček jedné nebo obou polarit a od běžně používaných prvků se liší až o dva řády rychlejším spínáním a vysokou zatižitelností (např.typ za 10 Kč dovede“zlikvidovat“ výkonovou špičku 1,5 kW – při proudu 100A - samozřejmě trvající max. několik ms).Podrobné údaje lze nalézt na netu. Přitom jejich rozměry odpovídají přibližně 0.5 A plastové usměrňovací diodě.