Stránka 1 z 6

Otázka na příznivce hranatců

Napsal: úte kvě 05, 2009 09:22
od lionol
Včera mi probleskla hlavou taková polozasutá vzpomínka z dětství ... někdy v r. 1982 se u nás poprvé začaly objevovat hranaté Lady 2105. Byl jsem tehdy v sedmé třídě, a hrozně jsme s klukama tehdy obdivovali auta ... do každého jsme načumovali a porovnávali interiér ... pamatuju si, jak na mě tehdy zapůsobil interiér 05-ky ve srovnání s tehdy nejrozšířenější 120-kou, byl prostě úplně někde jinde ... a především ten přístrojový štít.
Ta první auta měla plexikryt tachometru a otáčkoměru vytvarovaný do takového trychtýře vytaženého směrem nahoru od středu budíku, tvořilo to takový stan ... vím, jak jsme na to tehdy zírali.
Chci se zeptat znalců 05-ek, dělalo se to i později? Máte někdo něco takového v autě? A nevíte, proč to bylo takto vyrobeno, mělo to nějaký pozitivní dopad třeba na reflexní odrazy? Anebo šlo jenom o designový prvek?

Napsal: úte kvě 05, 2009 10:36
od Křečík Barbuška
No, otáčkoměr se v 2105 jaksi nevyskytuje, tutaj stroj byl z roku 1983, vidíš tam tam to co máš na mysli? Nicméně sedma plexikryt má, ale nemám fotku :scratch: .

Napsal: úte kvě 05, 2009 11:00
od lionol
Jasně, Pípák má pravdu, 05-ka nemá otáčkoměr, ale sdružený budík ... bohužel to tam není ... ještě jsem si v souvislosti s tím vybavil, že první 05-ka, kterou jsem viděl in natura, byl stroj parkující před vilou familie místních hostinských, kteří nakupovali auta výhradně z Tuzexu ... možná se jednalo o exportní verzi. Tahle přístrojovka je standardně plochá. 07 to mít nemůže, ta má celoplošné sklo přes všechny budíky.

Napsal: úte kvě 05, 2009 11:13
od jm3
Já jsem ty kužely měl (2105, rv. 1982) a vypadá to fakt pěkně... Možná to bude mít vliv i na ty odrazy, nikdy se mi nestalo, že bych na budíky neviděl :)

Napsal: úte kvě 05, 2009 11:17
od Cory
to som este v zivote nevidel :shock:

Napsal: úte kvě 05, 2009 11:38
od lionol
jm3: a nevíš do jakých vozů se montovaly? evidentně malá reakce na můj dotaz znamená, že šlo o neobvyklé řešení

Napsal: úte kvě 05, 2009 13:21
od Luděk Musil
Taktéž si nevzpomínám, že bych viděl v 05 otáčkoměr a moudré knihy se o tom také nezmiňují.
Nyní budu zcela fabulovat, když prohlásím, že možná do Tvého působiště přivezli nějaké reklamované exporty (v Německu to nechtěli - tak to vzali u nás) ... ale podotýkám - jde o čistou fabulaci, teoretizování až vymýšlení. L.

Napsal: úte kvě 05, 2009 13:25
od lionol
Luděk: už jsem psal v reakci na Pípáka, že nešlo o otáčkoměr, to jsem si jenom neuvědomil, že ten druhý budík je sdružený přístroj - mě nejde o tu výzbroj, to neřeším, ale o ten kónický kryt, který evidentně existoval, protože jm3 ho měl v autě!

To byla opravdu taková vzácnost, že to nemůžu najít ani nikde na netu? Neexistuje jediná fotka? Majitelé hranaťáků, co je s váma?

Napsal: úte kvě 05, 2009 13:29
od Luděk Musil
Ten kónický kryt samozřejmě existoval. Před časem tady běžely jeho fotky byl to otáčkoměr a tachometr a bylo to v nějakým "talyjánovi" (fiat - porsche)

Napsal: úte kvě 05, 2009 13:31
od jm3
Aby nedošlo k omylu, otáčkoměr tam samozřejmě neni, jsou tam 2 kuželovité kryty přes normální budíky... Kdy a kam se to montovalo netušim a původ auta mi bohužel není znám... Výhledově to můžu vyfotit, ale nemam to auto doma a nevim, kdy se k němu dostanu...

Napsal: úte kvě 05, 2009 13:41
od lionol
Ano ano děkuji, netušil jsem, jak se to zvrhne směrem k otáčkoměru ... skutečně, jde mi jen o ty velké budíky, ať už v nich je cokoliv, snažím se dopídit k nějakým fotkám těch kónických krytů ...

V té době to na mě udělalo ohromný dojem (bylo mi 12 let), a nikdy jsem to předtím neviděl. Potom jsem se na tyto vozy zaměřil, a v Olomouci jsem vídal asi ještě tři kusy s tímto provedením. To bylo tak do r. 1984, pak jsem odešel na intr mimo Olomouc, a tato agenda mě přestala zajímat - pak mě už braly spíš kónusy v tričkách spolužaček :P

V r. 1988 jsem nastoupil jako šéf dopravy ve Farmakonu, n.p., a tam jsem měli v průběhu tří let sedm těchto 2105; v Olomouci na podniku, i v Uničově na závodě jezdily jako referentská vozidla. Já sám jsem v průběhu té doby sedlal dvě, a v žádném z těch sedmi aut to už s těmi kónickými kryty nebylo, byla tam normální plochá skla. Rok výroby nešel ani u jednoho z aut pod rok 1985, tehdy je Farmakon hromadně nakoupil.

Snad ještě přípodotek: všechna ta mnou popisovaná "kónická" auta měla - jak si vybavuji - řekl bych "nadstandardní barvu" ... prostě nebyla to taková ta bezbarvá barva, jako jsme měli např. ve Farmakonu, tam byla jedna žlutá primula (jak vanilková zmrzlina, docela ušla), tři ks světlá káva (obzvláštní hnus), dvě byly takové ty světlé pistácie (po 3 letech provozu vypadaly jako zaprášený suchý trávník - taky super hnusná barva), a ta poslední byl bělouš. Ty "moje" z první poloviny 80. let měly naopak syté odstíny, jedna byla tmavě červená, ta druhá taky, a ta třetí byla tmavě modrá. Možná to souvisí i s původním trhem určení aut, respektive s tuzexovým provedením.

Protože 2105-ky jsou pro mě jinak synonymem bezbarvých aut.

Napsal: úte kvě 05, 2009 16:29
od Yellow01
Já měl exportní 21051 r.v. 85, dovezenou z Německa jako 5 let starý auto a kryty budíků tam byly plochý. Jinak to auto mělo 1200 motor a karburátor 2106-xxxxxx, což je podle mě 06kovej Weber a katalyzátor.

Napsal: úte kvě 05, 2009 18:22
od Nulašestka
Kryt tohoto typu jsem viděl jen v jednom autě - VW Rabbit (Golf pro trh USA), rok 1975. Upřímně řečeno, vypadalo to tak nějak...nezvykle. :D Ale rychle se to zaprášilo.
A zrovna bych se taky zeptal - v pětce (1984) mám tachometr z šestky (do 180 Km/h) s nulovacím tlačítkem dole vlevo od budíku. Je to bastl? To auto má i velký zrcátka a exportní opěrky hlavy, ale není to Tuzex. Díky.

Napsal: úte kvě 05, 2009 18:36
od Křečík Barbuška
S tím tachálem, mno, takový znalci tu asi nebudou, zkus napsat do Togliatti :mrgreen: , zajímalo by mě jak vypadají ty tuzexové opěrky? Jinak moc pěknou pětku vkusné barvy a pěkných tapeců má Tajfun, pokud ten nemá ten tachometr do 180 tak bych řekl, že más bastl. To je dedukce co? :mrgreen: Jinak kdyby jsi toužil po konverzi do strohého spartánského provedení, tak ten tachometr na 160 mám navíc :D .

Napsal: úte kvě 05, 2009 19:00
od Nulašestka
Koko Loko píše:Jinak kdyby jsi toužil po konverzi do strohého spartánského provedení, tak ten tachometr na 160 mám navíc
Děkuji, ale ee. Už takhle je ten přestup z luxusní jachty 1600 jako pecka do palice. Ty opěrky jsou ten širší typ, co jdou hodně vysunout a dají se i naklápět dopředu/dozadu.