Georgius píše:šmarjá panno, ještě že tu už bludišťáci nejsou

Debata nad hnací/hnaný mě zaujala.

S Laďušou nesouhlasím často, ale zde platí, že výjimka potvrzuje pravidlo.

Laďa to popsal v zásadě správně. Jen doplním pár drobností:
Hnací - tímto slovem označujeme tu součástku, která přenáší pohyb (typicky točivý moment) ze zdroje pohybu (např. motoru) na další součástku v daném mechanickém řetězci.
Hnaný - takto označujeme součást, která je uváděna do pohybu předchozí součástí v mechanickém řetezci. Pro názornost:
Příklad č. 1:
Ozubené hnací kolo na hřídeli motoru přenáší pohyb přes vložené ozubené mezikolo na vstupní hřídel čerpadla. Ozubené mezikolo je v tomto případě tedy hnané hnacím kolem na hřídeli motoru. Samotné čerpadlo je potom hnané ozubeným vloženým hnacím mezikolem.
Příklad č. 2:
Zadní náprava vozidla Lada je poháněná (hnaná) hnacím kardanovým hřídelem. Ten je přes pružnou pryžovou spojku spojen s výstupním hřídelem převodovky.
Příklad č. 3:
Točivý moment je z hnacího kardanového hřídele převáděn pomocí diferenciálu na hnané poloosy zadní nápravy. Ta v tomto případě může být jak hnaná (z pohledu kardanu, resp. diferenciálu), tak i hnací (z pohledu automobilu).
Příklad č. 4:
Automobil Lada je poháněn (uváděn do pohybu, tedy hnán) zadní hnací nápravou. Správný je však v tomto případě i tvar -//- zadní hnanou nápravou. Tj. nápravou, která je hnána (uváděna do pohybu) zdrojem točivého momentu.
Příklad č. 5:
Favorit má poháněná kola přední hnací (při pohledu od kol) nápravy. Je možné ale použít i tvar přední hnané nápravy (při pohledu od motoru). Obě varianty jsou tedy správně.
Příklad č. 6:
Favorit má pohon předních kol a vlečenou zadní nápravu. (Zadní náprava je pasivní, auto je taženo přední nápravou a zadní je tedy vlečená. Není tedy ani hnaná a už vůbec ne hnací.
Jak je tedy vidět, je v případě Lady téměř jedno, řekneme-li, že má zadní nápravu hnací, nebo hnanou. Obojí je správně. Jen se obě varianty liší úhlem pohledu. Tedy jestli to bereme od motoru, nebo od karoserie.
Obecně je ale asi správnější říct: Automobil Lada má hnací zadní nápravu (tady je jasné, že to bereme z pohledu auta jako celku). Pokud ale řekneme, že Lada má čtyřtaktní motor a čtyřstupňovou převodovku, pak bysme měli logicky pokračovat tím, že má zadní hnanou nápravu.
No není ta čeština opravdu krásný a bohatý jazyk?

Jen je škoda, že ji umí opravdu správně používat (nebo jí i rozumět - což je ještě horší) tak málo lidí.