No tak ja neviem Majo, ale čo sa týka mazania, tak už Samara bola 80-tych rokoch takmer revolučná tým, že konštruktéri použili excentrické zubové čerpadlo oleja na kľuke, pritom ešte i dnes má mnoho motorov od známych značiek čerpadlo klasické – zubové, hnané od prídavného pohonu. V tomto smere teda tieto motory predbehli dobu a niet už sa moc kam posunúť. Kým sa nezačnú používať elektrické čerpadlá a podobné ptákoviny. Obmedzené chladenie suchých valcov pri prevŕtanom bloku nie je nič nezvyčajné – napr. u Fordov (kde to síce spôsobovalo systémové poruchy piestnej skupiny, no pri Ladách som o týchto problémoch nepočul). Neustále zvyšovanie teplotného zaťaženia oleja je predsa úplne normálne od počiatku vývoja motorov, s ktorými paralelne prebieha i vývoj motorov. Dnes pracovná teplota oleja cez 100°C nie je nič výnimočné a rozhodne nehovorí o zastaranosti motora, ale presne naopak, pretože bol vyvinutý v dobe, kedy už sú bežne dostupné oleje zvládajúce toto teplotné zaťaženie. Ľahkobežné oleje nie sú predsa len o viskozite, ale hlavne o aditívach, ktoré (ako píšeš o stene valca) zabránia tomu, aby mazaný povrch zostal suchý - bez mazacieho filmu. Prosté stečenie oleja je dosť zjednodušená predstava. Moderné aditíva v ľahkobežných olejoch zabezpečia udržanie olejového filmu na mazanom povrchu omnoho efektívnejšie ako je tomu u starých, hoc viskóznych olejov. Motory sa dnes robia i s plastovými vaňami s tým, že olej je chladený vo výmenníku. A nie je to tým, že by sa olej v dobre nadimenzovanej, rebrovanej silumínovej vani neuchladil, ale skrátka je to lacnejšie riešenie. Toto je známka modernosti? Podľa mňa je to cesta do pekla.
Čo sa týka materiálovej zastaranosti neviem kam mieriš. Veď liatinové bloky sa používajú ešte stále úplne bežne (inak nemyslím si, že by silumínové bloky boli lepšie, odolnejšie rozhodne nie). Už prvé motory VAZ mali hriadele liate a nie kované, čo v tej dobe bol takisto boom, nakoľko kované sa ešte pred pár rokmi bežne používali, no rýchlo ich vytláčala globalizácia a koncentrácia výroby motorov v špecializovaných závodoch, kde sa jeden motor vyrába pre niekoľko výrobcov áut a technológia kovania sa stávala už finančne neúnosnou. Dnešné technológie liatia a materiály umožňujú vyrobiť kvalitatívne podobný polotovar pre výrobu kľukovky či vačkovky, ako technológie kovania. Piestová skupina a honovanie bloku technológiami od gigantu na trhu dodávateľov v automobilovom priemysle - Federal Mogul - je zárukou „modernosti“ na 100%. Či v dobrom smere, to sa nechám prekvapiť, no nič to nezmení na tom, že i táto časť je rovnocenná svetovým analógiám. 16V hlava valcov so samočinným vymedzovaním vôle ventilov tiež podľa mňa nie je nič zastarané. To že má svoje muchy – prelínanie oleja v komorách sviečok či problémy s materiálmi pružín – áno, to môžeme kritizovať a event. hľadať riešenia, ale že by to bol jediný motor na svete, ktorý má podobné starosti? Myslím, že čím modernejší motor, tým je s ním starostí viac. Bohužiaľ, taký je trend.
No a čo sa týka vôlí na kľukovke... Dá sa v týchto motoroch použiť ľahkobežný olej? Dá – sám výrobca ho plní. Je tlak v systéme i po zahriatí? Evidentne je. No tak potom? Či už tam spravili vôle také, či hentaké, asi vedeli prečo.
Ako, tiež som pozeral, že mnohí Rusi píšu na fórach podobné „hanlivé“ príspevky o zastaranosti. Príde mi to podobné, ako keď u nás v časoch železnej opony si myslel, že na západe je i zábradlie na schodiskách pozlátené a pečené holuby samé padajú do huby. Pritom dnes dobre vieme o čom to je. Skrátka ak im tie motory nevyhovujú, že sa sem – tam pokašlú, tak nech si kúpia lepšie. No budú musieť o dosť hlbšie siahnuť do peňaženky, pretože za takú cenu motor na podobnej technickej a výkonovej úrovni v podobnej kvalite podľa môjho názoru nezoženú. A ak áno, tak im to len prajem, čo by nie