Tak, musim se vam pochlubit.
V pondělí jsme od školy měli exkurzi do lokomotivky
Od posledně, kdy jsem tam byl eště se střední (20. dubna 2007), se mezitim přesunula do fungl nových hal. Modernizace pro metro už pomalu dobíhají, naopak výroba tramvají 14T (
Foto zde, verze pro Wroclaw) běží ve velkým (teď pro Brno a Prahu). Brněnskej nátěr je o hodně hezčí než pražskej, ale pořád nemá na nátěr pro Wrocłav, pro kterej se tam dělaly, když jsem tam byl před těma dvěma letama.
Byl tam i prototyp nový tramvaje 15T
(foto zde) , která je kompletně nízkopodlažní i přes podvozky. Byla na zkušební koleji a prej jsme se jim akorát hodili, že vyzkouší zátěžový čidla. Jejich původní plán, že nás napřed nacpou do prvního, pak do druhýho a nakonec do zadního dílu postupně, jim ale nevyšel, neb nás v ten den šlo jako psů a prostě jsme se do jednoho článku nevešli
Ale ostatní skupiny, co zatim šly, prej nejezdily vůbec
No a zlatej hřeb exkurze - lokomotiva Škoda 109E řady 380 Českých drah.
(Kdo by snad eště neznal)
Na druhej straně tutoho tématu jsem píše:A už jsem si taky sáhnul na budoucí stroje 380 ČD
Když jsem si na ní tehdy sahal, byla tam samotná holá skříň v základní barvě. Tentokrát naštěstí ani jedna lokomotiva nebyla na okruhu, ale obě v mateřským závodě. 380 002 asi prej po 20000 kilometrech na prohlídce (a to se celá mašina skoro rozebere a zkontroluje) a to docela už je i znát, že ta lokotka si něco odjezdila venku. Podvozky byly vyvázaný, trafo už zase zavázaný a mašina na zvedáku, takže i pod sukýnku bylo vidět. No když porovnam čep na podvozek tutý mašiny a osumsetjednatřicítky, tak je to diametrální rozdíl. Prostě na 380 čep jako hovado (aspoň pro mě, osobní porovnání mam právě jenom z 831). Taky mě zaujaly deformační prvky, který jsou umístěný za nárazníkama. Je to poctivej materiál, to aplikovat třeba na auto, tak při čelní srážce se tak maximálně oškrabe lak
Ale zprávy ze sdělovacích prostředků, jak to má deformační zóny a podobně, jsou trochu přehnaný, účinkuje to tak do těch 15 - 20 km/h, prostě maximálně tak, když se něco nedobrzdí. Jinak jakýkoliv zóny nemají efekt, prostě ty hmotnosti už jsou někde úplně jinde, než aby se něco dalo rozumně zazónovat. Samotný dvojkolí taky působí dost mohutně, jenom to celý váží asi 2 tuny. Takže cca osmi set kilový kolo už by se měnilo docela blbě
380 001 byla na zkušebně, kompletní, ta si toho eště tolik nezažila. Na tu jsme si vylezli i nahoru. No, mě, konzervativního jedince co se týče lokomotiv, to až tak nenadchlo, je to prostě už úplně někde jinde než před 15 lety. Strojovna je ulička uprostřed a po stranach bedny. Neni vidět vůbec, ale vůbec nic. Ani nad trafem neni žádná vyvýšenina, prostě už je tak malý, že se vejde pěkně pod podlahu. Čisto tam je, ale to se po letech provozu může změnit, i když tam udržet pořádek nemůže bejt problém, převážně rovný plochy. Akorát kompresor byl jenom tak.
No a stanoviště je situovaný v ose, pěkný, plno displejů. Nápis Vmax = 200 km/h už vzbudí trochu toho respektu. Na mě akorát divně působila různorodost ovladačů, vypadalo to dost neuspořádaně. Z popisů Škoda přešla na symboly. Kontrolér to má sdruženej jízda/brzda, což mě se zase nelíbí, ale asi se s tim holt líp jezdí, no nevim. Třeba nevim a to by mě zajímalo, má to aretaci a nebo to musí fíra furt držet? Pult je od okna dost vzdálenej, že by strojvůdce zevnitř byl schopnej vidět na nárazník, tak to ani náhodou. Z tutoho důvodu to má napravo eště pomocný stanoviště (nevýhoda umístění stanoviště do osy, normálně jde dosáhnout od okna na normální ovladače), aby se strojvůdce moh vyklonit z okna a naject na vlak.
Jo a stop tlačítko bylo žlutý, to je takový....divný
Víc dojmů mě už nenapadá, tady to asi nikoho stejně zajímat nebude, ale musel jsem to ze sebe dostat.
Jo eště - v reálu ta mašina vypadá dost líp, než z obrázků.