Fábie.

Volné rozjímaní na téma "proč jsem si raději nekoupil Ladu" a podobná zpovědní témata.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět

Líbí se vám nová Fabka?

Anketa končí za pon pro 29, 2014 17:48

Ano
6
55%
Ne
5
45%
 
Celkem hlasů: 11

cackler
Příspěvky: 312
Registrován: stř čer 11, 2008 10:08
Bydliště: Kladno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od cackler »

točivej moment je vždycky v ose hřídele - nezávislej od průměru, ale ohybový moment je síla na páce.
Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6276
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Příspěvek od zelvotron »

No moment :mrgreen:
Moment je dycky síla na páce.
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
cackler
Příspěvky: 312
Registrován: stř čer 11, 2008 10:08
Bydliště: Kladno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od cackler »

jasně, u točivého momentu je páka vždy stejná 1m na kterou působí 1N
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvek od MartasBrno »

Ach jo. Pokud někdo chce znát sílu na styčné ploše pneumatiky a vozovky, musí holt moment podělit nebo vynásobit poměrem těch ramen. Výsledná síla bude pro osobák vždy číselně vyšší než moment, protože rameno bude kratší než metr.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Takže když se sečtou, resp. znásobí všechna ta čísla (původní hodnota točivého momentu na setrvačníku, převod rychlostního stupně, převod rozvodovky a kolo), dostaneme hodnotu, kterou laicky řečeno síla motoru působí na vozovku.

Pokud zvětším průměr kola, přenesenou sílu úměrně snížím. Taktéž pokud zařadím vyšší rychlostní stupeň či použiju "těžší" převod rozvodovky. Tím je vše dáno.

Proč turbonaftové motory mají vyšší hodnoty točivých momentů než srovnatelně velké motory benzinové a přesto neoplývají radikálně vyššími hodnotami zrychlení? No protože díky tomu, že pracovní režim naftových motorů je v nižších otáčkách (zpravidla 2000-4000 rpm), musí mít takový vůz delší převodové stupně než srovnatelný motor benzinový, jehož provozní parametry jsou posunuté až k 6000 rpm. Kdyby TDi motor měl převodovku z benziňáku, neudržíte ho na silnici, protože bude hrabat ještě na trojku.

Takže tak nějak to je...
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvek od Petr HC »

Pro zajímavost k popsanému (s kterým bezvýhradně souhlasím) ještě dodám, že je nutno uvažovat i účinnost převodů, kde je nejvýznamnějším faktorem převod rozvodovky (obzvláště hypoidní) a valivý odpor pneu. Když srovnám "doběh" 2104ky a 2112 je to "nebe a dudy" ve prospěch 2112 - a mluvím o porovnání ve velmi malých rychlostech, kdy se ještě "bednoidní" aerodynamika řady 210x prakticky neuplatnuje.
Veverka

Příspěvek od Veverka »

No u mojí 2104 to bude spíš špatným stavem podvozku :lol: .V Jedovnici jsem pustil ruční brzdu protože jsem chtěl machrovsky bez nastartovaní dojet k snídajícímu altánu. Trapas,skončil jsem v půlce travnatého klesání :oops: .
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Hypoid má pochopitelně vyšší stykové plochy než kužel, navíc o sebe klouže jiným způsobem. Takže to je účinná brzda.

Všechno má své...
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvek od MartasBrno »

Dnešní auta vlastně nemají úhlový stálý převod že... takže to naše hypoidní soukolí odpadá. Ale nějaké tam stejně musí být.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Je tam zpravidla klasický kužel - bez hypoidního skluzu.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6276
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Příspěvek od zelvotron »

MartasBrno píše:Dnešní auta vlastně nemají úhlový stálý převod že... takže to naše hypoidní soukolí odpadá. Ale nějaké tam stejně musí být.
To je právě jedna z výhod motoru napříč, takže je stálej převod řešenej normálníma ozubenýma kolečkama, jako ostatní převody.
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Uživatelský avatar
vik2
Příspěvky: 1904
Registrován: stř črc 20, 2005 14:39
Bydliště: ChomutOFF
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od vik2 »

jake dalsi vyhody ma motor napříč??

popripade, jake jsou nevyhody??
LR Def 110 300Tdi

Rumunskej trip 2016
Rumunskej trip 2015
Montenegro 2014
Romania Nivama 2009
Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6276
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Příspěvek od zelvotron »

No tak ta hlavní výhody kromě toho, že odpadá úhlovej převod je menší prostorová náročnost (podélně) a z toho i plyne menší ovlivnění deformačních zón tuhým motorem. Taky lepší rozložení hmotnosti. A je to levnější, jednoduší, ale to plyne z toho že tam není ten úhlovej převod.

Nevýhodou je prostorová náročnost na šířku (z toho plyne omezení místa pro nápravu), asymetrie k podélný ose, většinou nestejně dlouhý hnací hřídele.
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Uživatelský avatar
vik2
Příspěvky: 1904
Registrován: stř črc 20, 2005 14:39
Bydliště: ChomutOFF
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od vik2 »

o lepsim rozlozeni vahy pochybuju.
vzdyt ten motor je kdyz ne pred napravou tak nad ni!!

chtelo by to nejake informace
LR Def 110 300Tdi

Rumunskej trip 2016
Rumunskej trip 2015
Montenegro 2014
Romania Nivama 2009
Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6276
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Příspěvek od zelvotron »

Lepší rozložení hmotnosti, než kdyby byl motor u poháněný nápravy podél. Jaký informace máš na mysli? :D
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Odpovědět

Zpět na „Volné klábosení - všechny ostatní značky“