Veteránské papíry, testace na LADY a vše kolem
Moderátor: Moderátoři
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11040
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
I v "našich" končinách jezdí auta s čísly V xx xx na LPG . Asi to nějak de . A hystoricky vzato já mněl plyn již v roce 1987 . A třeba mlhovky mohou být staré 20 let a auto 30 . Prostě tam nemá bejt nic co se "tehdy" (kolik roků je "tehdy") na auta nemontovalo .
Jde ovšem o to proč ? jdu dělat testace . Pro auto nebo pro peníze .
Zaujímalo by mně také jak je to s náhradou škody v případě nezaviněné nehody u Veterána s testací veteránského vozidla .
Jde ovšem o to proč ? jdu dělat testace . Pro auto nebo pro peníze .
Zaujímalo by mně také jak je to s náhradou škody v případě nezaviněné nehody u Veterána s testací veteránského vozidla .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Tomuto se vůbec nedivím. Pokud se má testace dělat dle předpisů, tak je to (pro tebe bohužel) zcela v pořádku. Na LPG se nevztahuje formulace o (dobovém) příslušenství. LPG totiž není příslušenství vozidla, ale jeho konstrukční součást montovaná dodatečně. Nejedná se tedy o vozidlo dle originální výrobní specifikace.Acibuk píše:Takže odpověď na otázku:
Dobrý večer,
auto se zdá výt pěkné, bohužel s LPG testaci dle zákona a prováděcích předpisů nelze provést. V případě požadavků na více informaci mi klidně zavolejte.
Co se týče příslušenství, za dobové je považováno to, které se vyrábělo a prodávalo v době výroby daného vozidla a v době jeho normální životnosti, která se tuším uvažuje jako 15 let.
Jelikož jde o 01, tak i kdyby se jednalo o poslední sérii z rv 83, tak by muselo být LPG instalováno do r 98. Potom by se o tom vůbec mohlo uvažovat.
Bílže zde:
Naprosto chápu, že se to majitelům těchto vozidel nemusí líbit, ale pokud se má postupovat opravdu v souladu s mezinárodním kodexem FIVA, tak je to prostě tak. Sice je u nás dost klubů, jejichž komisaři mají benevolentní přístup, jenže to pouze vede k degradaci statutu "veterána". Tohle je zapříčiněno tím, že si testacemi snaží kluby obohatit vlastní kasičku a proto je mnoho testací uděleno i autům, které na ně skutečně nemají nárok. O takovýchto klubech, kde projde všelico se mezi skutečnými veteránisty ví a tudíž se při předložení veteránské testace přihlíží k tomu, v jakém klubu byla provedena. To jen tak na okraj. A ještě dodám, že veterány a věcmi kolem se zabývám asi deset let a dost jsem se o těchto věcech bavil i např. s test. komisaři a jinými lidmi z klubů.Zachovalé historické vozidlo je mechanicky poháněné vozidlo, vyráběné před více jak .... lety a udržované v historicky korektním stavu díky péči osoby nebo organizace, která je vlastní pro jeho historické a technické hodnoty a neužívá je ke každodennímu provozu , a pro něž FIVA na základě žádosti vystaví průkaz identity (FIVA Identity Card).
1.3Vozidla by měla být z principu zachována a užívána ve stavu v jakém je dodal výrobce veřejnosti, včetně opčního vybavení a příslušenství, které bylo výrobcem nabídnuto nebo prodáno v období normální životnosti vozidla.
2.ÚPRAVY
2.1 Jakékoli další úpravy nebo změny by měly být vyloučeny. Pokud byly provedeny, měly by jednak odpovídat době, v níž bylo vozidlo bylo normálně používáno, a dále by měly být vratné, to znamená, že vozidlo bude možné vrátit do původního stavu při vynaložení co nejmenšího úsilí a nákladů.
2.2 Úpravy a změny by měly být zásadně omezeny jen na rozsah dle požadavku správních orgánů k zajištění bezpečného používání vozidla na komunikacích, a na případy, kdy příslušné díly již není možné zajistit nebo vyrobit za přijatelnou cenu.
2.3Úpravy a změny by měly být zadokumentovány takovým způsobem, aby kdykoli v budoucnosti bylo možné určit, jak se takové vozidlo liší od originálního provedení. Tuto informaci nutno uvést na straně 4 průkazu identity FIVA ( ID Card ).
3.TECHNICKÁ KLASIFIKACE VOZIDLA
3.1 Definice vozidla:
Typ A – STANDARD
Je to vozidlo v souladu se standardní specifikací, tak jak bylo dodáno výrobcem. Pro vozidla o historické původnosti dle skupin 2, 3 a 4 jsou povoleny (v rozsahu specifikace dané doby) úpravy na přání, malé kosmetické změny a použití typického příslušenství které bylo v dané době na trhu.
Typ B – UPRAVENO V DOBĚ
Je to vozidlo postavené nebo upravené v dané době pro specifické účely, typické ve své podstatě a tím historicky cenné. Pouze ve vztahu ke skupinám 1 až 4 historické původnosti je výrobce takového vozidla označován jako „zhotovitel“.
Typ X – VÝJIMKA
Jde o vozidlo, jehož výrobní standard byl změněn tak, že vozidlo již neodpovídá době. Provedené změny musí odpovídat všeobecným zásadám (§1.3) a musí být použity díly z příslušné doby anebo díly znovu vyrobené podle identické specifikace doby (konstrukce, materiál a funkce).
Typ C – REPLIKA
Je to vozidlo zhotovené mimo původní dobu, s použitím nebo bez použití dobových dílů, kopírující design původní doby. Vozidlo musí být zřetelně označeno aby bylo jasné, že jde o repliku. Zhotovitel vozidla je považován za výrobce ve vztahu ke skupině 1 až 4 zachovalosti vozidla. Vozidlo smí být považováno za vyhovující, jestliže datum jeho výroby spadá do věkového limitu FIVA. Před vydáním průkazu identity FIVA pro toto vozidlo je národní autorita povinna nahlásit záležitost technické komisi FIVA ke konečnému rozhodnutí.
3.2SKUPINY ZACHOVALOSTI VOZIDLA
Skupina 1 – AUTENTICKÁ VOZIDLA
Vozidla, tak jak byla původně vyrobena, beze změny a jen s malým zhoršením stavu. Kompletně originální včetně interiéru a exteriéru. Výjimkou jsou jen pneumatiky, zapalovací svíčky, baterie a jiné krátkodobé díly.
Skupina 2 - ORIGINÁLNÍ
Vozidla používaná ale nikdy ne repasovaná, podle originální specifikace a s průběžnou historií a v originálním byť zhoršeném stavu. Díly normálně opotřebené mohou být vyměněny za nové, odpovídající dobové dokumentaci. V duchu doby může být také obnoven lak, povrchová ochrana a čalounění.
Skupina 3 – REPASOVANÁ VOZIDLA
Vozidla o známé identitě, celkově nebo částečně demontované, repasované a znovu smontované. Možné jsou jen malé odchylky od výrobní specifikace, jestliže původní díly nebo materiál již nejsou k dispozici. Originální díly pokud jsou k dostání musí být použity, ale mohou být nahrazeny jinými díly o stejných vlastnostech. Interiér, exteriér a externí finiš musí být co nejblíže dobové dokumentaci.
Skupina 4 – PŘESTAVĚNÁ VOZIDLA
Díly z jednoho nebo více vozidel stejného modelu a typu, smontované do jednoho vozidla tak, aby vzniklé vozidlo bylo co nejblíže originální dokumentaci výrobce. V rámci přestavby mohou být vyrobeny nové díly nebo díly neodpovídající době (jako např. karoserie, blok motoru, hlava válců nebo jiné díly, které nenesou znaky identity). Finiš interiéru a exteriéru musí být co nejblíže dobové dokumentaci.
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11040
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
- ger007
- Příspěvky: 4784
- Registrován: úte kvě 06, 2008 13:38
- Bydliště: NMnV - Brno
- Kontaktovat uživatele:
zdar hoši, neviete nieco o tom ako je to s veteránmi na slovensku, tento problem pre mna zacinam byt aktualny, (nie vsak s 2102kou), auto slnuje vek, je original, original lak, kolesa, vybava proste super stav tak jak zislo z linky,
fajn odpovedam si na nieco sam :
Výnimky sa povoľujú iba pre pneumatiky, sviečky, akumulátor a podobne spotrebné predmety.
vynoruju sa mi dalsie otazky a to cena, kolko vychadza taky veteran atest financne ?
koto taky atest je schopny spravit moze to byt veteran klub alebo to musi byt priamo historicka technicka kontrola (HTK)? ako je to s poistkov na veterana ? to je mozno aj konkretna otazka na alberta, ten sa tu vsak uz dlllllho neukazal. mozem s tym jazdit aj vo vsedny den napriklad v nedelu ked je pekne a chcem sa s tym previest po ulici a ukazat sa aku mam masinu ?
fajn odpovedam si na nieco sam :
Výnimky sa povoľujú iba pre pneumatiky, sviečky, akumulátor a podobne spotrebné predmety.
vynoruju sa mi dalsie otazky a to cena, kolko vychadza taky veteran atest financne ?
koto taky atest je schopny spravit moze to byt veteran klub alebo to musi byt priamo historicka technicka kontrola (HTK)? ako je to s poistkov na veterana ? to je mozno aj konkretna otazka na alberta, ten sa tu vsak uz dlllllho neukazal. mozem s tym jazdit aj vo vsedny den napriklad v nedelu ked je pekne a chcem sa s tym previest po ulici a ukazat sa aku mam masinu ?
Be better, not second best
if not better, be different
LADA !
1x2104X 16V, 1x 21044, 2 x 1111, 1xB210, 1xJawa550, 1x Toyota Avensis T25
детские игрушки
if not better, be different
LADA !
1x2104X 16V, 1x 21044, 2 x 1111, 1xB210, 1xJawa550, 1x Toyota Avensis T25
детские игрушки
Veteranske testacie v SR
Nazdar!
Tiez by som uvital nejake skusenosti s veteranskymi testaciami na Slovensku. Chcel by som dat testovat Ladu na klasickych EC, tie si ponechat a vyuzit tak vyhodu 1/4 sadzby PZP. Je testacie mozne vykonat len v Zdruzeni zberatelov historickych vozidiel (Testacie ZZHV) alebo aj v nejakych mensich (lokalnych) kluboch tak ako v CR? To ZZHV ma tie poplatky podla mna neprimerane vysoke (pre rok 2009 200€ pre neclenov a 100€ pre clenov).
Henry
Tiez by som uvital nejake skusenosti s veteranskymi testaciami na Slovensku. Chcel by som dat testovat Ladu na klasickych EC, tie si ponechat a vyuzit tak vyhodu 1/4 sadzby PZP. Je testacie mozne vykonat len v Zdruzeni zberatelov historickych vozidiel (Testacie ZZHV) alebo aj v nejakych mensich (lokalnych) kluboch tak ako v CR? To ZZHV ma tie poplatky podla mna neprimerane vysoke (pre rok 2009 200€ pre neclenov a 100€ pre clenov).
Henry
- ger007
- Příspěvky: 4784
- Registrován: úte kvě 06, 2008 13:38
- Bydliště: NMnV - Brno
- Kontaktovat uživatele:
bohuzial tak ako v cr to u nas bohuzial nejde to uz som sa informoval, momentalne riesim atestaciu, uz som v jednom klube a snazim sa to neak vycekovat za co najmenej dolarov, ak vyzitim nieco nove budem informovat
Be better, not second best
if not better, be different
LADA !
1x2104X 16V, 1x 21044, 2 x 1111, 1xB210, 1xJawa550, 1x Toyota Avensis T25
детские игрушки
if not better, be different
LADA !
1x2104X 16V, 1x 21044, 2 x 1111, 1xB210, 1xJawa550, 1x Toyota Avensis T25
детские игрушки
Testacie v SR
ger, uz si cosi zistil? Pripadne niekto iny ma dake informacie?ger007 píše:bohuzial tak ako v cr to u nas bohuzial nejde to uz som sa informoval, momentalne riesim atestaciu, uz som v jednom klube a snazim sa to neak vycekovat za co najmenej dolarov, ak vyzitim nieco nove budem informovat
- ger007
- Příspěvky: 4784
- Registrován: úte kvě 06, 2008 13:38
- Bydliště: NMnV - Brno
- Kontaktovat uživatele:
mno ja uz to neriesim to auto co som chcel kupovat padlo takze pre mna opet nema atest zmysel
Be better, not second best
if not better, be different
LADA !
1x2104X 16V, 1x 21044, 2 x 1111, 1xB210, 1xJawa550, 1x Toyota Avensis T25
детские игрушки
if not better, be different
LADA !
1x2104X 16V, 1x 21044, 2 x 1111, 1xB210, 1xJawa550, 1x Toyota Avensis T25
детские игрушки
-
- Příspěvky: 47
- Registrován: pát kvě 14, 2010 11:29
- Bydliště: Otrokovice
Dotaz: Klubové testace na žigulíka
Chtěl bych se zeptat jestli má někdo zkušenost s převodem auta na klubovou testaci. Jestli jde vůbec s takovým autem (VAZ 2103, ročník 1980) se o to ucházet. Díky za odpovědi, Lukáš
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Jde to. Letošní limit neznám, ono je nějaké konvergenční období mám dojem, tak se každý rok posouvá limit o dva roky nahoru. Myslím že limit by mohl být cca r.v. 1985 nebo 1986. Testační komise si auto prohlídne, popovídá si s majitelem a podle toho co zjistí udělí nebo neudělí testaci. Hledej příslušné dokumenty FIVA a FKHV. Ve svém okolí buděš mít určitě nějaký klub historických vozidel, tak pokud nedělaj jen předválečné pekáče ti určitě poradí. Autu zůstanou původní SPZ, TP, OTP.
Podrobnosti tu určitě připíše ještě Hurikán, resp. už je tu psal x krát, tak zkoukni další témata, někde tu o tom bude popsaných x stran textu včetně autentických reakcí každého z nás
Je to tady:
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?t=2769
EDIT:
mně snad trefí. tři roky nazpět jsem pořídil a poté otestoval zeleného r.v. 80. Podle níže uvedeného to asi bylo celkem štěstí. Ovšem hledám a nevidím důvod, proč došlo k takové úpravě hranice. To se těch aut dožívá důstojného stáří tolik?
Podrobnosti tu určitě připíše ještě Hurikán, resp. už je tu psal x krát, tak zkoukni další témata, někde tu o tom bude popsaných x stran textu včetně autentických reakcí každého z nás
Je to tady:
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?t=2769
EDIT:
mně snad trefí. tři roky nazpět jsem pořídil a poté otestoval zeleného r.v. 80. Podle níže uvedeného to asi bylo celkem štěstí. Ovšem hledám a nevidím důvod, proč došlo k takové úpravě hranice. To se těch aut dožívá důstojného stáří tolik?
Naposledy upravil(a) MartasBrno dne stř kvě 26, 2010 21:48, celkem upraveno 1 x.
Od 31.12.2009 je limit právě rok 80 . ) "Vrátilo" se to o 4 roky z5. Momentálně je v tom ale údajně dost zmatek, protože panuje neshoda mezi FIVA a vyhláškou. Současný stav asi nejlíp zjistíš u konkrétního komisaře na konkrétním místě.
Klubová testace je fajn, necháš si bílé značky, nicméně platíš 1/12 poviného ručení.
Klubová testace je fajn, necháš si bílé značky, nicméně platíš 1/12 poviného ručení.
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Trošku jsem pouklízel a sloučil příbuzná témata s veteránskou/testační problematikou do jednoho vlákna. Snad to přispěje k přehlednosti a ubyde duplicitních dotazů.
_________________
Lukáš Mlýnek, Jde o to, čeho přesně chceš dosáhnout a o co Ti jde především. Podle toho se následně volí postup. Jestliže chceš informačně hodnotnou odpověď, tak se musíš poněkud více rozepsat a příspěvek pokud možno doplnit i fotografiemi povozu.
_________________
Věkový limit: Do konce loňského roku se jelo podle předpisu FIVA, který každý druhý rok posunoval věkovou hranici veterána o jeden rok, čili nůžky se postupně rozevíraly. Od 1.1. tohoto roku vešel v platnost nový Technický kód FIVA, kde kromě dalších věcí došlo ke změně věkové hranice. Ta je nyní pro každý rok 30 let. Z toho vyplývá, že pokud máš auto vyrobené v r. 1980, tak jej lze letos otestovat.
Testování: Testace má platnost jeden rok, nejpozději však do 31.5. roku následujícího. Poté musí být testace obnovena (tzv. retestace). Termíny testací si určují jednotlivé kluby. Většinou se provádí ve druhé polovině dubna a začátkem května. Dříve (před x lety) bývaly i podzimní termíny, ale ty již neplatí!
Když si projdeš celé tohle vlákno, tak zde určitě najdeš odpovědi na své dotazy. Další informace najdeš třeba ve vláknu o Sašově 06 konkrétně zhruba od tohoto příspěvku dál , ve vláknu o Vaškově Oranžádě , v mém vláknu , nebo třeba část lehce vzrušenější debaty zhruba od tohoto příspěvku dál . Jak vidíš, je tady toho spousta. Jenom si musíš informace vyfiltrovat, poskládat a vytvořit závěr.
_________________
dvk, Jediný "zmatek" ke kterému došlo, se odvíjí od posunu věkového limitu. Jde o to, že pokud si Lojza loni nechal otestovat auto z rv 1983, tak testaci má, kdežto Pepa se stejným autem ji letos a další dva roky neobdrží. Udělené testace se ale neruší, neboť nařízení nemá (a z principu ani nemůže) mít zpětnou platnost.
Poznámka: V některých státech si národní autority kód po dohodě s FIVA poupravily a v některých bodech mají pravidla nastavena jinak. Např. ve Velké Británii je již dlouho stanoven věkový limit na pevné datum, kterým je 31.12.1973. U nás se ale řídíme doporučením FIVA a žádné úpravy jsme neprovedli.
_________________
Lukáš Mlýnek, Jde o to, čeho přesně chceš dosáhnout a o co Ti jde především. Podle toho se následně volí postup. Jestliže chceš informačně hodnotnou odpověď, tak se musíš poněkud více rozepsat a příspěvek pokud možno doplnit i fotografiemi povozu.
_________________
Věkový limit: Do konce loňského roku se jelo podle předpisu FIVA, který každý druhý rok posunoval věkovou hranici veterána o jeden rok, čili nůžky se postupně rozevíraly. Od 1.1. tohoto roku vešel v platnost nový Technický kód FIVA, kde kromě dalších věcí došlo ke změně věkové hranice. Ta je nyní pro každý rok 30 let. Z toho vyplývá, že pokud máš auto vyrobené v r. 1980, tak jej lze letos otestovat.
Testování: Testace má platnost jeden rok, nejpozději však do 31.5. roku následujícího. Poté musí být testace obnovena (tzv. retestace). Termíny testací si určují jednotlivé kluby. Většinou se provádí ve druhé polovině dubna a začátkem května. Dříve (před x lety) bývaly i podzimní termíny, ale ty již neplatí!
Když si projdeš celé tohle vlákno, tak zde určitě najdeš odpovědi na své dotazy. Další informace najdeš třeba ve vláknu o Sašově 06 konkrétně zhruba od tohoto příspěvku dál , ve vláknu o Vaškově Oranžádě , v mém vláknu , nebo třeba část lehce vzrušenější debaty zhruba od tohoto příspěvku dál . Jak vidíš, je tady toho spousta. Jenom si musíš informace vyfiltrovat, poskládat a vytvořit závěr.
_________________
dvk, Jediný "zmatek" ke kterému došlo, se odvíjí od posunu věkového limitu. Jde o to, že pokud si Lojza loni nechal otestovat auto z rv 1983, tak testaci má, kdežto Pepa se stejným autem ji letos a další dva roky neobdrží. Udělené testace se ale neruší, neboť nařízení nemá (a z principu ani nemůže) mít zpětnou platnost.
Tomuhle nerozumím. U nás platí aktuální Technický kód FIVA pro rok 2010, který u nás zastřešuje Národní Autorita FIVA (tzv. ANF), kterou je FKHV. Ta pokud já vím, žádné úpravy aktuálního Tech. kódu neprovedla, tudíž u nás platí přesně to, co FIVA vydala.dvk píše:panuje neshoda mezi FIVA a vyhláškou.
Poznámka: V některých státech si národní autority kód po dohodě s FIVA poupravily a v některých bodech mají pravidla nastavena jinak. Např. ve Velké Británii je již dlouho stanoven věkový limit na pevné datum, kterým je 31.12.1973. U nás se ale řídíme doporučením FIVA a žádné úpravy jsme neprovedli.