Stránka 7 z 43

Napsal: čtv srp 23, 2007 01:56
od major
Marek píše:
jakke píše:můžu se zeptat jaký nejkvalitnější olej používáte do motoru do převod. a dif.
Máš auto, jehož počátek výroby se datuje rokem 1969. Vycházej z toho.

Pokud do auta použiješ "moderní" maziva, víc mu uškodíš než prospěješ.

Do Lady je předepsán minerální motorový olej s klasifikací multigrade, tedy vícerozsahový - celoroční. Pro motory Lada jsou důležité dvě olejové normy - SAE a API.
Dle SAE normy se doporučuje obligátní 15W/40, případně 15W/50 stálejší za vysokých teplot.
Dle normy API, která přímo označuje výkon oleje, je dáno SD a výše (kdysi se dokonce povolovalo API SC, ale ta snad už ani neexistuje.....). Osobně doporučuji API SE - SG. Ani méně, ale ani více.
Výměnný interval VŽDY (bez ohledu na značku či kvalitu oleje) 10.000 km nebo 1 rok!!!

Do převodovky SAE 80W/90 nebo SAE 90 dle API GL-4. Výměnný interval dle výrobce max. 30.000 km nebo 5 let.
Do rozvodovky SAE 90 nebo velmi dobrý je SAE 85W/140 dle API GL-5. Výměnný interval - viz převodovka.


Pokud do motoru použiješ MOGUL Super M8AD (SAE 15W/50, API SE) nebo MOGUL Super Stabil (SAE 15W/40, API SF), je to ideální volba. Případně již zmiňovaný Trysk Super M7ADSIII (SAE 15W/40, API SG), ale ten je především pro naftové motory.
Marku, musím tě trochu opravit. To, že staršímu motoru uškodíš použitím moderních olejů není pravda. Vše záleží hlavně, na tom v jaké je motor kondici. Dále pak SAE není norma, nýbrž klasifikace oleje udávájící jeho viskozitní vlastnosti při nízkých ( např.5W,10W,15W) a vysokých (30,40,50,60) teplotách. Norma API je norma americká, jež nemá u nás v Evropě příliš velkou informativní hodnotu. Proto je zavedena evropská norma ACEA. Spíše se řiďte při výběru oleje dle normy ACEA.
Pokud se budete chtít ohledně olejů a všeobecně o náplních v autě na něco zeptat, jsem vám k dispozici. Tribologií se zabývám již mnoho let a je to i má obživa. Teď budu sice 14 dní mimo, ale můžete se mrknout na stránky našeho BMW klubu, kde mám olejářskou poradnu ( www.bmwklub.cz ), najdete to na fóru v sekci "servis, opravy, úpravy" , e30-e36-e46-e90, je to thread "Jaký olej?", hned první téma. Nebo doporučuji články kolegy Ing. Černého z VŠCHT v Praze, které byli výdány pod názvem "Mazivářské mýty" v časopise Autoexpert a jsou k stažení na netu.

Napsal: čtv srp 23, 2007 14:35
od Marek
Majore: Neuč starého orla lítat, jsem na oleje školený specialista.

Moderním olejem můžeš motoru starší konstrukce uškodit a velmi rychle - na tom trvám.
Je to dáno molekulárním složením základové složky oleje, které neodpovídá provozním a výrobním tolerancím motoru čtyři desítky let starému. Navíc nejen, že můžeš motoru uškodit, ale rozhodně mu nemůžeš pomoci. Výměnný interval totiž zůstane beze změny (je vždy max. 10.000 km - bez ohledu na typ a kvalitu oleje) a jediný efekt je průvan v peněžence.

Pokud použiješ do motoru Lada oleje plně syntetické, dejme tomu 5W/40 nebo dokonce 0W/40 či podobné, motoru škodíš! A to i v případě, že bude po úplné GO. Jeho výrobní tolerance totiž na molekulární strukturu těchto olejů rozhodně nejsou normované (o tolerancích provozních tudíž ani nemluvím.....). Nehledě k tomu, že motor bude takový olej "žrát" jako trávu u cesty - spotřeba oleje v motoru bude několikanásobně vyšší než u olejů "předepsaných".
Proč například pro motory Škoda Favorit / Felicia 1,3 není dovoleno použití olejů 5W a 0W (to není kec, to je nařízení výrobce)??? - Právě pro to, co vysvětluji výše.

Oleje dle norem 5W a 0W mají jemnou molekulární strukturu, která vytváří velmi slabý mazací film. To má u moderních motorů výhodu v nižších odporech pohybujících se částí v oleji, tedy úsporu pohonných hmot a menší ztrátu výkonu motoru třením. Ovšem "staré" motory Lada mají velké tolerance uložení kliky a vačky a velké tolerance pístů ve válcích a slabý olejový film je nedokáže vytěsnit. Tím dochází k prudké ztrátě tlaku mazacího systému a klepání motoru, následně k opotřebení.

Z vlastní zkušenosti vím, že záměna oleje SAE 15W/40 (API SG) za olej SAE 10W/40 (API SJ) mi v motoru způsobila pokles tlaku mazání o 1,5 Baru v celém rozsahu otáček motoru!!! Motor byl nesrovnatelně hlučnější především v nižších otáčkách a ve volnoběhu mi problikávala kontrolka mazání (a to jsem měl v čerpadle podložený redukční ventil!!!). Nechci domyslet, co by asi udělal olej ještě řidší na motoru se standardním redukčním tlakem čerpadla.


Snažil jsem se pisateli poradit dle svých znalostí a zkušeností, podle svého nejlepšího svědomí. Nemám zájem někomu podávat klamné informace vedoucí k problémům. Opravdu mi nemusíš vysvětlovat problematiku olejů - několik let jsem oleje sám vyučoval a školil.
Mám dojem, že moc čteš "odbornou literaturu", ale málo víš...
Moje informace jsou skutečně správné. Můžeš mi věřit.....

Napsal: čtv srp 23, 2007 15:35
od Saša
Marek píše:Moderním olejem můžeš motoru starší konstrukce uškodit a velmi rychle
Vím že se nemá s oleji u starších motorů moc experimentovat, to platí i o motoru "nové" konstrukce do kterého někdo lil šmejd a je zakarbonovaný."lepší" olej může rychle rospustit usazeniny a ucpat třeba mazací kanálek.
Teď k mému :Koupil jsem VAZ21043 naj.70 000 km.žral olej a na krytu vačky 2mm karbonu (asi někdo jen doléval šmejd).
Motor totálně rozebrán a vyčištěn měněny jen simerinky ventilů a nic víc.
Marek píše:Pokud použiješ do motoru Lada oleje plně syntetické, dejme tomu 5W/40 nebo dokonce 0W/40 či podobné, motor poškodíš, a to i v případě, že bude po úplné GO
Do motoru nalit olej 5W40 API SL Valvoline Jezdím na něj dodnes to je 11 let a 340 000km!+těch 70 od "soudruhů z NDR" A teď mě neříkejte že sem prase ,protože koupím 5 l. balení oleje naleju tam po horní rysku a jezdím do té doby než v zatáčce neblikne kontrolka mazání pak tam doleji zbytek a opět až do bliknutí cca18-21 tis.km!pak výměna.Filtr jednou za dvě výměny.olej vypouštím skoro tak čistý jako když ho tam leju (plyn)!nekarbonuje.
Auto jezdí pouze na plyn a nemá ani nádrž a hadice na benzín ke kardurátoru!
Motor je stále ve výborném stavu a nic se na něm kromě vůlí vevtilů a napnutí řetězu nedělalo!!!
Teď sem si koupil 21044i a doufám že že to bude fungovat i u ní.
TAK kde je přesně PRAVDA? Maže i teplý cca 4 ata

Napsal: čtv srp 23, 2007 15:47
od Marek
Jestli měníš olej po 20.000 km a filtr dokonce po 40.000 km, jsi prase a nestydím se za to, že Ti to přede všemi říkám.

Výměnný interval motorového oleje v motorech LADA je 10.000 km nebo 1 rok. Toto platí bez výhrad - to znamená, že nezáleží, jaký olej se použije. Použiji-li olej M6AD (za padesátikorunu) nebo Mobil 1 (za tisícikorunu), výměnný interval je stále stejný. S výměnou oleje se VŽDY mění olejový filtr.

Olej při provozu na LPG sice nekarbonuje, ale své mazací vlastnosti ztrácí naprosto stejně jako při provozu na jiné palivo (úbytek funkčnosti aditiv a disperzantů). - Při provozu na LPG vzniká obrovské množství vodních par, které se rozpouštějí v oleji (hnědý povlak na zátce plnicího otvoru oleje), čímž se olej znehodnocuje velmi rychle. Dále spalováním LPG vznikají kyseliny, kterými se olej rovněž silně znehodnocuje. LPG vysušuje stěny válců (podobně jako čistý Natural) a motor má vyšší spotřebu oleje než při provozu na koncepční paliva.

Kde jsi vzal výměnný interval 20.000 km (a filtr až po 40.000 km), to je mi záhadou.

Ale je to Tvá věc...


pozn.:
Paradoxně - nejméně se motorový olej znehodnocuje v dieselových motorech!!!

Napsal: čtv srp 23, 2007 15:55
od Jirka 2103
Moje zkušenost:

Při koupi naší 2103 jsem se samozřejmě vyptával na servisní historii. Bylo mi řečeno, že celou dobu jejího provozu (30 let, 60 000km) byl používán MOGUL SUPER, výměna včetně filtru po 10 000km.

Já jsem jej tedy kóupil taky, ihned vyměnil a pak ještě po 5000km znovu neboť byl vždy dost čený. Pokaždé samozřejmě s filtrem.

Naposledy jsem na rad prodavače olejů v OK oilu (celkem znalý a ochotný člověk) koupil MOGUL SUPER STABIL a mohu říci že tlakoměr začal ukazovat znatelně vyšší hodnoty a zdá se mi že tenhle olej mnohem pomaleji černá.. :wink:

Takže já souhlasím s Markem že SUPER STABIL je vynikající olej pro ladu :wink:

Napsal: čtv srp 23, 2007 16:14
od Saša
U mého prvního (2102)jsem měnil olej i filtr po 10 t.km
samozřejmě že vím že výněna je po 10 tkm ale říkam si proč měnit "kvalitní" olej když nové vozy na ten olej mají výměnu i 30 000km i víc! a u mne filtr nemá co čistit!!
Já vím konstrukce,vůle,materiál...ale ten motor je stále bez jediné opravy a v perfektním stavu ! pouze u třetího válce trožku nižší tlak ale jinak jde v celém rozsahu teplot a otáčel na "4" a rozhodně nic nenasvětčuje že by měl "odejít"
PS:samozřejmě to nikomu nedoporučuji ,ale zopakuji to i u té 044i a uvidí se!

Napsal: čtv srp 23, 2007 16:18
od Majo
je to blbost, a uplne najvacsia co robis s tym filtrom! Keby si to robil opacne, ze filter kazdych 10tkm a olej 20 tak sem ani neprispievam(i ked aj tak by to bola blbost), ale takto je to uuuplnaaa hruuuza. Ten filter po 40tkm by som uz nezobral ani na vrakovisko :roll:

Napsal: čtv srp 23, 2007 20:06
od Saša
Tak jsem sel udělat fotky
Amám se mu omluvit za ten olej?(motoru)
první dvě VAZ21043 po 340 000km
třetí VAZ21044i po 64 000km
A teď suďte kdo ublížil motoru víc.

Napsal: čtv srp 23, 2007 20:49
od Marek
Saša píše:proč měnit "kvalitní" olej když nové vozy na ten olej mají výměnu i 30 000km i víc! a u mne filtr nemá co čistit!!

Souhrn kravin. Kecáš blbosti a nevíš o tom vůbec nic !!! A fotky si strč do bot, to nevypovídá o ničem.

Napsal: čtv srp 23, 2007 20:50
od Marek
Majo píše:je to blbost, a uplne najvacsia co robis s tym filtrom! Keby si to robil opacne, ze filter kazdych 10tkm a olej 20 tak sem ani neprispievam(i ked aj tak by to bola blbost), ale takto je to uuuplnaaa hruuuza. Ten filter po 40tkm by som uz nezobral ani na vrakovisko :roll:
Naprostý souhlas !!!

Napsal: pát srp 24, 2007 05:13
od Štěpán
Trochu se zapojim do diskuse!

Dokáže mi ( nám ) někdo vysvětlit, proč nové motory mají interval výměny po 30 000 km a staré 10 000 km???

Není to způsobeno tím, že ty intervaly se stanovují vždycky v době, jaký je olej na trhu a jak kvalitní??? Pochybují, že by dnešní motory byli mnohem přesněji opracovány! I když pokuď vím, tak tady ve škodovce se ventily dávaj na hlavu bez zabrušování!

Napsal: pát srp 24, 2007 06:20
od Marek
Štěpán Getsko píše:Dokáže mi ( nám ) někdo vysvětlit, proč nové motory mají interval výměny po 30 000 km a staré 10 000 km???
Které nové motory mají výměnný interval 30.000 km ????? Jedná se snad o motory Lada řady 2101 - 2107x ???


Přijde mi, že jste někteří spadlí z Marsu!!! Asi neumíte číst nebo co..........

Zopakuji to naposledy, aby i ti natvrdlí a méně chápaví měli možnost to pochopit (jinak už to nazvat neumím):

Žádný motor LADA 2101 - 2107x na světě nemá výměnný interval oleje v motoru 30.000 km (na tom se jistě bez výjimky shodneme). Pokud je mi známo, ani žádný jiný motor LADA nemá výměnný interval oleje 30.000 km.

Pokud má pisatel předešlého příspěvku na mysli výměnné intervaly motorového oleje v moderních motorech renomovaných světových značek (např. VW, Mercedes a jiných), potom odpovím takto:

OT: Tyto moderní motory renomovaných světových značek jsou motory naprosto jiných konstrukcí než motory LADA 2101 - 2107x. Při jejich výrobě jsou použity jiné materiály. Mají zcela jiné konstrukční a provozní vůle klikového a vačkového uložení, jiné vůle mezi písty a stěnami válců, jinou technologii honování stěn válců, jinou povrchovou úpravu pístů, pracují s jinými provozními tlaky mazacího systému, spalují jiná paliva, jsou velice přesně až dokonale elektronicky řízené, používají nejmodernější systémy vstřikování paliva a zapalování řízená procesorem, ..................... (mám pokračovat ???).
A PŘEDEVŠÍM - ABY MOHL BÝTI V TĚCHTO MOTORECH STANOVEN TAKOVÝ INTERVAL VÝMĚNY OLEJE, MUSÍ PRO TUTO VÝMĚNU BÝT VYVINUT SPECIÁLNÍ OLEJ - přímo na míru danému motoru !!!!!

Takové motory možná mohou mít výměnný interval PŘEDEPSANÉHO A VÝROBCEM SCHVÁLENÉHO motorového oleje vyšší než "našich" 10.000 km.


Motory LADA v drtivé většině případů spalují palivo, které je připravováno v 80 let starém zařízení, jemuž říkáme karburátor. V různých režimech práce motoru má směs jiné složení, velmi často je příliš bohatá (především zastudena) a velikost karburátorů WEBER (ostatně i OZON) je dimenzována na motor o objemu dvou litrů. Je zde použito kontaktní bateriové zapalování, což je historie sahající až do 19. století k pokusům pana Otta a Benze o sestrojení prvního motoru na svítiplyn. Těmito "nedokonalými a starými" systémy dochází k intenzívnímu znehodnocování oleje v motoru. Průnik bohaté směsi kolem pístních kroužků, zplodiny rozpouštějící se v oleji (způsobené nebezpečně vysokými emisemi výfukových plynů), saze a nespálené palivo zřeďující olej, a mnoho dalších jevů způsobuje, že olej velmi rychle stárne.
Konstruktéři proto na základě dlouhodobých testů spočítali a stanovili výměnný interval motorového oleje, a to nikoli na základě kvality oleje, nýbrž na základě jeho "stárnutí a stupně znehodnocení".
Výrobce motorů LADA 2101 - 2107x (tedy LADA Togljatti) motory testoval několik let a přišel s výrokem, že maximální výměnný interval pro motorový olej v jejich motorech je 10.000 km. Je to fakt, s nímž nikdo z nás, pánové, vůbec nic nenadělá. Musíte se s tím smířit.....


To Štěpán Getsko (a ostatní): Pokud nějaký motor má dovolenou výměnu oleje po 30.000 km nebo v jiném LongLife intervalu, potom je to zcela určitě motor nejmodernější konstrukce od renomované světové značky výrobců motorů. Olej předepsaný pro takový motor s takovou výměnnou lhůtou je naprosto jistě OLEJ SPECIÁLNĚ VYVINUTÝ PRO TEN KONKRÉTNÍ TYP MOTORU A TENTO VÝMĚNNÝ INTERVAL. Nikdy nebude takový výměnný interval mít "běžný motorový olej", byť by byl sebekvalitnější.

Například: do některých motorů VW lze používat LongLife oleje dle normy VW 503 resp. VW 506. Ovšem cena takového oleje je přes 600 Kč za litr. A tento olej je olejem speciálním, který se smí používat POUZE v "některých" k tomu konstrukčně přizpůsobených motorech VW. Do jiného motoru od jiné automobilky tento olej použít NELZE. Podobné speciální oleje používá např. FORD (jejich SAE 5W/30 se speciální specifikací Ford je hodně známý - výměnný interval 20.000 km), dále BMW, Porsche, Mercedes Benz a některé jiné.


Závěrem chci říci asi tolik: Smiřte se s faktem, že výměnný interval oleje u motorů Lada je 10.000 km bez ohledu na druh, typ a kvalitu použitého oleje. Používejte do Lady olej, který byl pro provoz schválen, tedy olej, který je vhodný pro mazání motoru z roku 1969.

Doufám, že na tento příspěvek už nebudou "blbé" otázky (já už fakt nevím....................).

P.S. Prosím, pamatujte si dobře následující větu (použiji větší tučné písmo):
Výměnný interval motorového oleje VŽDY A BEZ VÝJIMKY určuje VÝROBCE MOTORU, (NE VÝROBCE OLEJE) !!!!!

Napsal: pát srp 24, 2007 07:37
od Patrac
dobrá i když se to tu už probíralo mnohokrát. tak popíšu to co jsem měl já:
koupil jsem 07 stará 13 let nevím kdy na tom kdo měnil olej. ymslím že v daný situaci nalít do toho něco super by bylo házení perel sviním Motor byl uvnitř jako když ho vlejete térem. Původně jsem chtěl koupit průplachový olej. motor nechat běžet pár minut a pak ho nahradit novým. ale když jsem viděl ten humus... tak jsem si řekl že nebudu riskovat že se to rozpustí rychle a motor zadřu. takže raději pozvolna a pomalu. auto dostalo čistý filtr olej 15W40 SJ/CF litr za 80kč ( rozlívaný TEXACO) najel jsem 2 000km a šel ven ( barva a hustota téru) nový olej nový filtr udělaný gufera ventilů a najeto 6 000 km, výměna oleje najeto 2 000 km a v Bechyni mi Luděk dělal vůli ventilů. Byl tam dmatej a ten si můj motor fotil protože tak čistej ještě neviděl. Uvidím co a jak se bude dít s 044i . Když jsem měnil olej na jaře tak to byla sračka jak bejk. mám dojem že předchozí majitel ( dával auto do servisu) kde mu asi olej nevyměnili neboť se jim nepodařila povolit zátka.. Mě to povolili v servisu s 1,5m nádstavcem... na jaře v příbrami Luděk dělal ventily. Motor byl uvnitř jak jetel ale kousky šmíru se rozpiuštěly do oleje a obal už byl na několika místech očištěný. Zítra (mám najeto dalších 6 000km) budu měnit olej opět tam půjde 15W40 SJ/CF texaco. doufám že buď před Jedovnicí a nebo v Jedovnici mi Luděk udělá ventily tak nafotím jak bude víko a hlava uvnitř vypadat.
Osobně dodržuju výměnu po 10-12tkm a to i s filtrem!!! řídím se heselm raději olej měním častěji a dám olej za rozumnou cenu a rozumnou kvalitu než měnit jednou za 5 let a dát olej za 400/litr... mmj mám dojem že výměnný interval se udává vždy počtem ujetých Km/ dobou v motoru. tzn já mám výměnný interval buď 10 000km a nebo jeden rok používání. což mi zatím nikdy nevyšlo neb olej měním 2x do roka... :wink:

Napsal: pát srp 24, 2007 07:41
od Marek
Patrac píše:dobrá i když se to tu už probíralo mnohokrát. tak popíšu to co jsem měl já:
koupil jsem 07 stará 13 let nevím kdy na tom kdo měnil olej. ymslím že v daný situaci nalít do toho něco super by bylo házení perel sviním Motor byl uvnitř jako když ho vlejete térem. Původně jsem chtěl koupit průplachový olej. motor nechat běžet pár minut a pak ho nahradit novým. ale když jsem viděl ten humus... tak jsem si řekl že nebudu riskovat že se to rozpustí rychle a motor zadřu. takže raději pozvolna a pomalu. auto dostalo čistý filtr olej 15W40 SJ/CF litr za 80kč ( rozlívaný TEXACO) najel jsem 2 000km a šel ven ( barva a hustota téru) nový olej nový filtr udělaný gufera ventilů a najeto 6 000 km, výměna oleje najeto 2 000 km a v Bechyni mi Luděk dělal vůli ventilů. Byl tam dmatej a ten si můj motor fotil protože tak čistej ještě neviděl. Uvidím co a jak se bude dít s 044i . Když jsem měnil olej na jaře tak to byla sračka jak bejk. mám dojem že předchozí majitel ( dával auto do servisu) kde mu asi olej nevyměnili neboť se jim nepodařila povolit zátka.. Mě to povolili v servisu s 1,5m nádstavcem... na jaře v příbrami Luděk dělal ventily. Motor byl uvnitř jak jetel ale kousky šmíru se rozpiuštěly do oleje a obal už byl na několika místech očištěný. Zítra (mám najeto dalších 6 000km) budu měnit olej opět tam půjde 15W40 SJ/CF texaco. doufám že buď před Jedovnicí a nebo v Jedovnici mi Luděk udělá ventily tak nafotím jak bude víko a hlava uvnitř vypadat.
Osobně dodržuju výměnu po 10-12tkm a to i s filtrem!!! řídím se heselm raději olej měním častěji a dám olej za rozumnou cenu a rozumnou kvalitu než měnit jednou za 5 let a dát olej za 400/litr... mmj mám dojem že výměnný interval se udává vždy počtem ujetých Km/ dobou v motoru. tzn já mám výměnný interval buď 10 000km a nebo jeden rok používání. což mi zatím nikdy nevyšlo neb olej měním 2x do roka... :wink:

Ideální stav ..........

Napsal: pát srp 24, 2007 08:04
od Wolf
Patrac píše:... Původně jsem chtěl koupit průplachový olej. motor nechat běžet pár minut a pak ho nahradit novým. ...
:D Není nad to proplachovat motor olejem Mogul GX-FE PRO, udelal jsem si zasobu a mam jeste 6 x 4 litry :D . W.