Stránka 6 z 8

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: ned lis 22, 2020 19:36
od radoniva
pozeram tu tie starsie prispevky a nevidim tam moznost G13. udajne je kompatibilna so vsetkymi typmi chladicov a je miesatelna prakticky so vsetkymi standardnymi kvapalinami. je to pravda?

ide mi o to, ze som dnes meral bod mrznutia a sice mi vyslo niekde okolo -25, ale kvapalina je mutna. az tak, ze neviem identifikovat ci tam bola ruzova, alebo zelena, pripadne daco ine... preto, ak je bod 1 s univerzalnostou G13 pravda, bolo by to idealne riesenie situacie a nemusel by som sa bat ani pripadneho nedokonaleho vyplachnutia sustavy...

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: ned lis 22, 2020 19:41
od Marek
Vyměnit.

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: ned lis 22, 2020 20:47
od radoniva
aka by vlastne mala byt original v 1.6 resp 1.7 spi. rovnake, ci ine?

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: ned lis 22, 2020 21:44
od Marek
To nevědí ani sami Rusové.

Neřeš. Máš tam humus, výměň to. Přimícháním další kapaliny z toho akorát uděláš huhu koktejl. Vylít, propláchnout hadicí s vodou, dokud poteče bordel a dát novou. Je jedno, jakou dáš. Při výměně a výplachu je systém čistý, tak na tom nesejde.

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: ned lis 22, 2020 22:58
od Vašátor
Rusové to vědí, my dva to nevíme. Respektive nevíme od kterého roku začali používat kapalinu růžovou. Každopádně jak píše Marek, pořádně propláchnout a nalít kapalinu novou. Já bych jen ještě doporučil použít přípravek na čištění chladící soustavy, protože proplach samotný neuvolní starší usazeniny a ty se následně rozpustí do kapaliny nové.

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: pon lis 23, 2020 08:05
od Teepee
Na sklonku roku 2009 dávali určitě zelenomodrou, byla v NIVĚ. Pak jsem dal G48, s novým ventilem topení. Ještě by to chtělo chladič, občas kape...
Výměna kapaliny nic složitého není, dvě zátky (na motoru a na chladiči - je lepší dát si plechy dolů)

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: úte lis 24, 2020 12:41
od radoniva
dobre, dam ruzovu :D

este mi povedzte, kolko sa tam dava/vojde. 4 litrov nemrznucej + 6 litrov vody cca 10 litrov na cca -25C ? spravne viem?

https://www.automanta.sk/chladiacy-syst ... &results=4

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: úte lis 24, 2020 13:18
od valda1971
radoniva píše:dobre, dam ruzovu :D

este mi povedzte, kolko sa tam dava/vojde. 4 litrov nemrznucej + 6 litrov vody cca 10 litrov na cca -25C ? spravne viem?

https://www.automanta.sk/chladiacy-syst ... &results=4
Ten poměr je napsán na obalu kapaliny.
O růžové kapalině mi jednou (při prohlídce tehdy fungl nové Priory, kde ji mám) kamarád-mechanik řekl, že je dobrá v novém motoru, ale nedávat ji do starého motoru kde nebyla. Je agresivnější než ostatní a může tím způsobit neplechu !

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: úte lis 24, 2020 13:31
od radoniva
ale vojde tam cca 10 litrov?

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: úte lis 24, 2020 14:04
od Vašátor
Ano, cca 10l. Správný míchaci poměr je 1:1, v tomto poměru si chladicí kapalina zachovává nejlepší vlastnosti. Nejde totiž jen o to aby to nezamrzlo, že.

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: úte lis 24, 2020 16:22
od Dusan
No s G12v takej 01 az 06, moze byt zabava. Az to zacne prepustat vsade kde je to utesnene vidnym kamenom, tj natrubky hadic, chladic.

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: úte lis 24, 2020 19:40
od Marek
Kdysi jsem taky v dobré víře dal do Lady G12. No, v dobré víře není úplně správně. Správně je "měli jsme ji v práci trochu navíc" :-).

Jako kropící vůz to bylo. Všemi spoji to teklo. Musel jsem všechny hadice sundat, očistit nátrubky a dát nové pásky. Všude. Pak byl klid a bylo to fajn. Navíc G12 má tendenci účinně rozpouštět vodní kámen a další úsady, takže za půl roku nebyla oranžová, ale hnědá. Vypustil jsem ji a přefiltroval přes papír. Tři polévkové lžíce bordelu.....!!! Kapalinu jsem pak nalil zpátky a jelo se dál.

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: úte lis 24, 2020 20:38
od Nulašestka
Mám stejnou zkušenost. Motor byl po poskládání (nikde kámen a podobně). Proto zítra objednávám Fridex G48 Ready. S ním jsou úniky minimální.

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: stř lis 25, 2020 08:35
od Teepee
Marek píše:Kdysi jsem taky v dobré víře dal do Lady G12. No, v dobré víře není úplně správně. Správně je "měli jsme ji v práci trochu navíc" :-).
Jako kropící vůz to bylo. Všemi spoji to teklo. Musel jsem všechny hadice sundat, očistit nátrubky a dát nové pásky. Všude. Pak byl klid a bylo to fajn. Navíc G12 má tendenci účinně rozpouštět vodní kámen a další úsady, takže za půl roku nebyla oranžová, ale hnědá. Vypustil jsem ji a přefiltroval přes papír. Tři polévkové lžíce bordelu.....!!! Kapalinu jsem pak nalil zpátky a jelo se dál.
Aha, tak proto jsem ze Škodovky 105L vypustil hnědou břečku, která se až po dlouhém odstátí ukázala býti překvapivě růžová. A při proplachu hadicí co tam toho kalu bylo! Samozřejmě jsem tam dal Fridex G48. Téct to naštěstí nikde nezačalo, což se jinak o téhle olejničce říct nedá.

Když jsem loni na podzim měnil poprvé chladící kapalinu v NIVĚ (modelový ročník 2009) s LPG (výhřevem reduktoru), byla tam zeleno modrá, krásně čistá. Co vím, Veliz dolíval nejdřív Cinol G48, pak Fridex G48, já pak Fridex G48. NIVA trpí na úniky od začátku, je to marný boj. V létě je to lepší, v zimě horší.
Dal jsem Fridex G48 : Destilovaná voda = 1:1, celkem 7 litrů směsi. Vypouštěl jsem na motoru a chladiči. Byl pak trochu problém to odvzdušnit, ale probublalo to pumpováním velkou horní hadicí motor - chladič.
Proto si myslím, že by si měl Radoniva koupit Fridex G48 3+1litr, pětilitr destilky, propláchnout to buď hadicí a nebo pár konvemi vody (pozor, když vypustíš horký motor, nervi tam ledovou vodu hned), nalít čerstvou namodralou směs 1:1 a je na minimálně pět let klíd. (výměnná lhůta 2-3 roky podle výrobce vozidla :roll: :lol: )

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: stř lis 25, 2020 08:56
od Marek
Výplach je nejlepší dělat za chodu motoru. Vypustit starou kapalinu, pak do chladiče vrazit zahradní hadici a naplno pustit vodu. Když se motor točí, studená nevadí. A nechat motor točit na volnoběh a otevřené ty vypouštěcí zátky. Ono to dole bude valit do trávy a tím tlakem a otáčkami pumpy to s sebou vezme všechny ty kaly a další. A kdo chce být opravdu pečlivý, demontuje chladič a vypláchne ho doma ve vaně.

Destilovaná voda se v dnešních moderních kapalinách už nepoužívá. Dokonce v některých případech je to na škodu, protože destilovaná voda = voda bez minerálů a dalších látek má tendenci narušovat kovy. Nehledě k tomu, že stojí nemalé peníze.

Výplach systému doporučuji velmi vřele zejména v případech, že chcete přejít na jiný typ chladící kapaliny, anebo pokud nevíte, jaká tam původně byla. Tam je skutečně žádoucí, aby systém byl úplně čistý = beze zbytků staré kapaliny.
Pokud používáte stále stejný typ kapaliny a měníte pravidelně, výplach až tak nutný není. Stačí vypustit, nechat kvalitně vytéci, případně na krátkou dobu nastartovat na volnoběh, aby pumpa vyházela zbytky kapaliny ze svých útrob. Pak stačí nalít novou kapalinu a vodu a není co řešit.


Viděl jsem mnoho motorů závažně poškozených díky smísení kapalin různých specifikací. Některé se spolu totiž nesnesou a mohou vytvářet velmi agresivní směsi, které pak poškodí v lepším případě jen těsnění hlavy. V horším případě třeba i hlavu samotnou, topné těleso, chladič a další. Proto ten výplach.....

Přijel mi jednou pán na servis s Felicií 1,3. Že mu vaří. Bubliny v expanzní nádobě byly jasným ukazatelem. Hlava dolů.
Jaképak však bylo překvapení, když po povolení všech šroubů hlavy tato nešla z bloku dolů ani po úderech palicí..... Když jsme ji asi po 20 minutách usilovněho třískání a páčení dostali dolů, zjistili jsme, že byla nalepena na silikonu pod i nad těsněním. Nastoupil jsem na pána a vypadlo z něj, že má tu hlavu vyžranou od starého fridexu neidentifikovatelné barvy, tak to namazal silikonem a myslel, že to pomůže. Chtěl jsem ho zabít.