Stránka 50 z 124
Napsal: úte led 18, 2011 12:19
od veliz
Marek píše:S Fabií HTP lze jet za "rozumnou" spotřebu pouze tak, že celou dobu jízdy musím myslet na to, že musím jet na spotřebu. Jinak to není možné ani náhodou.
S tím myšlením na spotřebu to není tak zlé. Když jedu v obci tachometrových 55 nebo 85 po dálnici, nemusím moc myslet na spotřebu. Maximálně využívám povolený limit. Jistě, snažím se o plynulou jízdu, neprobrzdit zbytečně energii, předvídat, jestli má smysl axcelerovat, když 100 m ode mě je na semaforu červená. Když je to vhodné, vyhodím kvalt, jindy zase brzdím motorem. Zjednodušeně řečeno: Dodržuji rychlost, jezdím plynule a minimálně brzdím.
Marek píše:Já si osobně myslím, že z hlediska spotřeby rozhodně není rozhodující kubatura, ale naprosto jiná věc - tou věcí je přebytek výkonu motoru.
Vysvětlím: Pojedu-li s dvoulitrem o výkonu 150 koní a točivém momentu 180-200 Nm po dálnici rychlostí 130 km/h GPS, bude ke svému pohybu potřebovat 30-50% výkonu motoru. Pojedu-li stejnou dálnici stejnou rychlostí s Fabií HTP, bude velmi často potřebovat dvě třetiny až plný výkon motoru (a někdy při táhlých kopcích ani to nebude stačit). Výsledná spotřeba paliva bude lepší u většího motoru - malý kulhavý tříválec bude proti tomu nenažraná bestie. Tak to prostě je.....
S tímto souhlasím. Ve své době porovnávali ve SM HTP a 1,4 16V. Ve městě byl HTP o litr úspornější, mimo město o 0,6l, ale na dálnici ztrácel 0,9l. HTP není motor pro rychlé dálniční přesuny. Je třeba s ním jezdit tak, aby po většinu času pokud možno vystačil s těmi 30 až 50% výkonu. Pak se odvděčí královskou spotřebou a minimálními nároky na údržbu.
Napsal: úte led 18, 2011 12:22
od Cooper
veliz píše:Dodržuji rychlost, jezdím plynule a minimálně brzdím.
Přesně takhle jezdí otec......a neřekl bych že jezdí pomalu. Mnohdy jsem mu nestíhal. A to brzdu používá naprosto minimálně, až neuvěřitelně málo.
Napsal: úte led 18, 2011 12:23
od zelvotron
Marek píše:Kdybys v tu chvíli podřadil a motor tak dostal do otáček kolem maxima točivého momentu, na stejně velké zrychlení bys nepotřeboval tolik sešlápnout plyn a spotřeba jde rapidně dolů - to je jasná věc. Na to mají vliv hned dvě věci v stejný okamžik - vyšší hodnota točivého momentu a současně měkčí převodový stupeň - proto auto bude zrychlovat velmi ochotně i při mnohem menším sešlapu plynu, než kdybys motor nutil zrychlovat na vyšší kvalt z nízkých otáček.
Tohle jsem si dycky myslel taky, ale je zajímavý, že hodnoty okamžitý spotřeby mě to nepotvrdily, jízda do kopečka s dušením motoru na 2000 ot. mě vždycky experimentálně vycházela minimálně tak o půl až litr výhodnějš než nižší kvalt s 3500.
Při zrychlování taky, z obce s trápením motoru na 4 to jde třeba na 12 - 15 litrů, s podřezením na 3 to je skokově třeba 15 až 25 litrů/100, ale je fakt, že s tou trojkou se člověk dostane na ustálenou devadesátku daleko dřív, a pak to už jen lehtá s minimální spotřebou (3-5 l), zatímco kdyby nechal celou dobu IV. tak to ještě pár desítek metrů drtí pod plynem za těch 12-15. Čili v průměru to může dopadnout všelijak.
V praxi samozřejmě běžně radši podřadím, protože mám rád, když to odsejpá
Napsal: úte led 18, 2011 12:23
od Marek
veliz píše:Dodržuji rychlost, jezdím plynule a minimálně brzdím.
Já takhle jezdím taky, víceméně výhradně. Proto mám na všech autech spotřebu, jakou mám...
zelvotron píše:V praxi samozřejmě běžně radši podřadím, protože mám rád, když to odsejpá
Ono to není až tolik o tom odsejpání, ale spíš o tom, že přetěžování motoru v nízkých otáčkách pod točivým momentem motor dost zásadně poškozuje.
Napsal: úte led 18, 2011 12:26
od zelvotron
veliz píše:85 po dálnici, nemusím moc myslet na spotřebu. Maximálně využívám povolený limit.
85 je docela dost pod dálničním limitem, jako 85 po dálnici jezdím tak maximálně se stovkou, vozejkem nebo naposled když sem měl utrženej tlumič
Marek píše:Ono to není až tolik o tom odsejpání, ale spíš o tom, že přetěžování motoru v nízkých otáčkách pod točivým momentem motor dost zásadně poškozuje.
No to je další věc, tohle mě absolutně vytáčí, když jedu s někým, kdo ten motor vůbec nevytáčí
Napsal: úte led 18, 2011 12:32
od Marek
Každý motor chce své. Zatímco některý má maximální hodnoty točivého momentu už třeba na patnácti stech, jiný má tuto oblast až daleko nad čtyřmi tisíci otáček. Proto mám technické parametry daného motoru vždycky v hlavě a jezdím podle nich (=podle uší). On totiž motor v oblasti maxima točivého momentu má vždycky pro uši nejpříjemnější zvuk (to jste si jistě všichni všimli).
Napsal: úte led 18, 2011 12:39
od zelvotron
No u desítky v oblasti 3500 - 4000 ot obvykle dochází k rezonanci výfuku, tak to moc příjemný není
Napsal: úte led 18, 2011 12:49
od vik2
k dosazeni dane hodnoty kroutaku pri urcitych otackach, mluvime o nizkych, preci nepotrebujes plne otevrenou klapku.
Napsal: úte led 18, 2011 13:06
od MartasBrno
Obávám se, že ty křivky jsou vykreslené pro plnou zátěž = plně otevřenou klapku. Nebo to bylo myšlené jinak? Myslel jsi to tak jak si myslím že jsi to myslel, nebo tak, jak jsi to napsal ?
Napsal: úte led 18, 2011 13:10
od vik2
co jednoduchy test.
budes zrychlovat ze 2000ot. do 4000ot.
jednou das pul plynu, jednou plnej.
muj odhaz(a subjektivni zkusenost) je,,, ze po dosazeni spravne hodnoty pruchodu vzduchu, bude zrychlovani stejne. a nebudue k tomu potreba plna klapka.
plna klapka je potreba nahore pro maximalni vykon
mluvime o atmosferickem benzinaku
Napsal: úte led 18, 2011 13:10
od Marek
zelvotron píše:No u desítky v oblasti 3500 - 4000 ot obvykle dochází k rezonanci výfuku, tak to moc příjemný není
Desítka (osmiventil) má maximum točivého momentu kolem 2500-2800 otáček, tak možná proto to na čtyřech tisících není příjemné.
vik2 píše:k dosazeni dane hodnoty kroutaku pri urcitych otackach, mluvime o nizkych, preci nepotrebujes plne otevrenou klapku.
Potřebuješ. Jak píše MartasBrno - výkonové křivky udávají hodnoty při plně otevřené klapce, a to vždy. U naftových motorů je to stejné - plná dávka nafty.
Budeš-li měřit auto na brzdě, vždycky stojíš na plném plynu v celém rozsahu měření. Jinak by dynamometry neměly věrohodný signál.
Napsal: úte led 18, 2011 13:22
od zelvotron
Marek píše:Desítka (osmiventil) má maximum točivého momentu kolem 2500-2800 otáček, tak možná proto to na čtyřech tisících není příjemné.
Ale fuj, bavím se samozřejmě o verzi se správným počtem ventilů
Vik: Dělá se i tzv. uplná vnější rychlostní chrakteristika motoru, tzn pro různou dodávku paliva (otevření šk. klapky) třeba pro 25, 50, 75%, pak je to několik křivek výkonu, Mk... v jednom grafu, ale klasicky je to jen na "plnej plyn".
Napsal: úte led 18, 2011 13:23
od MartasBrno
Nooo, ono tím testem by to člověk zjistil, teď budu za blbce že jsem si to asi nijak moc nezkoušel, ale asi je možný, že je v reakci na plyn u atmos. benzinu při nízkých otáčkách nelinearita. Pak by měl vik skoro pravdu - teda, že na dosažení skoro plného momentu není třeba skoro úplně otevřít klapku.
Prase by to napsalo líp že?
Napsal: úte led 18, 2011 13:27
od vik2
Marku, OK. zrejme se to tak meří. A myslis ze kdyz nebude plna klapka, ale jen z praxe zjistena ta poloha, pri ktere to subjektivne uz zrychluje stejne jako s plnou klapkou - ze bude hodnota kroutaku o hodne mensi????
Zelvotrone, co je plnej pocet ventilu??? pro me 24
pro nekoho 32
ftípek
Napsal: úte led 18, 2011 13:33
od zelvotron
u desítky 16
Ale ne, s tím 8v se taky celkem dobře jezdí, možná líp než s 16v, protože nemá tendenci zhasínat, když není potřeba někoho předjet, nebo na dálnici, kde má 16v menší spotřebu.