Ventily - seřizování a vše okolo
Moderátor: Moderátoři
- Jany_RS
- Příspěvky: 196
- Registrován: pon čer 14, 2010 19:48
- Bydliště: Raslavice(Presov)
- Kontaktovat uživatele:
Ivo, co nerozumis jasne som napisal ze napinacia lista je cela a ze problem bude asi s tlmicom preto som to napisal lebo co ked ma niekto podobny problem .A mohlo sa zmenit casovanie rozvodov ked bola retaz volna?Ked ma niekto podobny problem alebo mal tak nech napise,ne kazdy spadnul z neba mudry.
lada 2103 1974,agregat 21011 s ozonom a podtlakovym rozdelovacom- lada 2103 RS
jawa 250/353 rok 1957
lada vfts is the best & tatra ecorra
jawa 250/353 rok 1957
lada vfts is the best & tatra ecorra
právě že já tomu, co jsi napsal rozumím. Pokud potřebuješ řetěz napínat nějak podomácku vyrobeným napínákem, tak je něco špatně, ať už píšou v knížce cokoliv. Pokud je řetěz napnutý na fest a stejně to chrastí, tak je taky někde problém. Buď v postupu napínání, nebo v samotných rozvodech. Ventily většinou nechrastí, ale klepou. Jestli je tlumič řetězu v prdeli, to ses měl podívat, když jsi dělal ty ventily. Je na levé straně motoru, ve směru jízdy a hlavně nekončí nikde v polovině bloku, ale je jenom v hlavě. Navíc, pokud je všechno v s rozvodama pořádku, tak tam ani nemusí být a nepoznáš to. A nakonec, pokud nastartuješ s povoleným řetězem, tak ti samozřejmě může přeskočit. Já ti doporučuju toto. Pokud si myslíš, že na to máš, vem si knihu a začni napnutím a kontrolou časování rozvodů a pokračuj pořádným seřízením ventilů a nemůže to dělat žádný kravál. To ovšem za předpokladu, že máš všechny součástky v motoru v pořádku.
►Stodolní II◄
Expedice Estonia 2010
Iniciátor všeho zlého! Bacha na mě!
Život je tak rozmanitý. Každej den mě nasere někdo jinej.
Octavia combi 1,9tdi
Vaz 21073 1,7i, r.v. 1998 až 5.3.2012 prodáno
Vaz 21073 1,7i, r.v. 1996 - 19.2.2012 až 20.2.2012 prodáno
Vaz 2107 1,5 AXTEC, LPG r.v.1995 - 3.6.2008 až 3.6.2008
Expedice Estonia 2010
Iniciátor všeho zlého! Bacha na mě!
Život je tak rozmanitý. Každej den mě nasere někdo jinej.
Octavia combi 1,9tdi
Vaz 21073 1,7i, r.v. 1998 až 5.3.2012 prodáno
Vaz 21073 1,7i, r.v. 1996 - 19.2.2012 až 20.2.2012 prodáno
Vaz 2107 1,5 AXTEC, LPG r.v.1995 - 3.6.2008 až 3.6.2008
- Jany_RS
- Příspěvky: 196
- Registrován: pon čer 14, 2010 19:48
- Bydliště: Raslavice(Presov)
- Kontaktovat uživatele:
ok dik
lada 2103 1974,agregat 21011 s ozonom a podtlakovym rozdelovacom- lada 2103 RS
jawa 250/353 rok 1957
lada vfts is the best & tatra ecorra
jawa 250/353 rok 1957
lada vfts is the best & tatra ecorra
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Tlumič se dá snadno vyndat - nahoře má očko, protáhneš jím drátek a ten si nahoře nějak zajistíš. Zepředu tlumič drží dva šroubky, ty vytočíš a je to.
Nový tlumiče bejvaj špatně navohejbaný a v ohybu praskaj. Někdo to řeší tím, že ohyb ještě zakápne svářečkou.
Napínání řetězu je jednoduchý - povolíš šroub, myslim 13.
Možnosti jsou tři:
1) Zařadíš neutrál. Klikou skrz nárazník pootočíš tak o otáčku motorem a šroub utáhneš.
2) Zařadíš neutrál. Velkým tuším 22 nebo 24 klíčem, nasazeným na matku dolní řemenice pootočíš asi o otáčku motorem. Utáhneš šroub.
3) Moje Laďka nemá díru v nárazníku, musel jsem to řešit takhle ... Dáš tam čtyřku a auto popotlačíš pár metrů dopředu - nesmí se pak pohnout ani o píď dozadu. Třináctku zase utáhneš.
Řetěz bude mít vždycky nějakou vůli - kdybys ho napnul nějakou "velesilou", budou se namáhat ložiska, patrně by to pokračovalo nějakým hvízdáním ... a skončilo ránou. Napínáku by to taky neprospívalo. Prostě přiměřeně, přiměřeně
U nových napínáků bývá sice celkem masivní gumová vrstva, ale nevydrží. Rychle se vydře a ... je to k hovnu. Starej napínák má vrstvu sotva poloviční, ale vydrží možná i 50-100 tisíc km ... mělké drážky cca 0.5mm nejsou na závadu
Výměna rozvodů taky není zas taková dřina, ale je dobrý vypustit chladič a vyndat ho. Pak sundat prsa atd ... měnit rozvodový kola mi přijde většinou jako zbytečnost, řekl bych, že když se normálně mění olej, jedny kola vydrží tak tři čtyři řetězy
Aspoň když jsem to měnil já, ty starý kola nebyly ani o zbla jiný proti novým, spíš ještě lepší, přesnější (obzvlášť to spodní).
Nový tlumiče bejvaj špatně navohejbaný a v ohybu praskaj. Někdo to řeší tím, že ohyb ještě zakápne svářečkou.
Napínání řetězu je jednoduchý - povolíš šroub, myslim 13.
Možnosti jsou tři:
1) Zařadíš neutrál. Klikou skrz nárazník pootočíš tak o otáčku motorem a šroub utáhneš.
2) Zařadíš neutrál. Velkým tuším 22 nebo 24 klíčem, nasazeným na matku dolní řemenice pootočíš asi o otáčku motorem. Utáhneš šroub.
3) Moje Laďka nemá díru v nárazníku, musel jsem to řešit takhle ... Dáš tam čtyřku a auto popotlačíš pár metrů dopředu - nesmí se pak pohnout ani o píď dozadu. Třináctku zase utáhneš.
Řetěz bude mít vždycky nějakou vůli - kdybys ho napnul nějakou "velesilou", budou se namáhat ložiska, patrně by to pokračovalo nějakým hvízdáním ... a skončilo ránou. Napínáku by to taky neprospívalo. Prostě přiměřeně, přiměřeně
U nových napínáků bývá sice celkem masivní gumová vrstva, ale nevydrží. Rychle se vydře a ... je to k hovnu. Starej napínák má vrstvu sotva poloviční, ale vydrží možná i 50-100 tisíc km ... mělké drážky cca 0.5mm nejsou na závadu
Výměna rozvodů taky není zas taková dřina, ale je dobrý vypustit chladič a vyndat ho. Pak sundat prsa atd ... měnit rozvodový kola mi přijde většinou jako zbytečnost, řekl bych, že když se normálně mění olej, jedny kola vydrží tak tři čtyři řetězy
Aspoň když jsem to měnil já, ty starý kola nebyly ani o zbla jiný proti novým, spíš ještě lepší, přesnější (obzvlášť to spodní).
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Poprvé jsem sám seřizoval ventily. 21043 1500 ccm, karburátor a katalyzátor, benzín a LPG, najeto 170 tis. km. Když počítám demontáž krytu a vzduchového filtru, tak s pečlivostí a zpětnou montáží jsem s tím strávil 3 hodiny. Všechno nářadí jsem měl připravené (13 klíč na napínák, 13 a 17 na ventily, 38 klíč na otáčení motorem (upravená gola na ráčnu).
Minule seřizoval ventily mechanik v servisu před 10 tis. km. Naposledy mi řekl, že už posledních 12 let tuhle poslední Ladu dělat nechce, abych si našel někoho jiného. Předtím jsem s ním byl vždy spokojen. Tak se už poslední asi 4 tis. km za jízdy při větším přidání plynu slabě ozývalo L L L L L. Vypadá to jako zvuk "plynného stavu", než že by něco klepalo. Na málo plynu jede od posledního seřízení pěkně, ale na víc plynu nejede kolik by měla, nebo uměla.
Nejdříve jsem samozřejmě napnul řetěz. Byl potřeba napnout jen nepatrně, což bylo vlastně poznat jen na odporu prstu na průhybu - po utažení napínáku.
Před seřízením jsem ani pod jeden ventil nedostal širokou měrku 0,15 mm. Dal jsem si záležet a pečlivě seřídil podle postupu všechny ventily. Na další točení jsem ještě všechny ventily zkontroloval a 2 z nich ještě přenastavil, protože u nich šla měrka lehce. Po třetím protočení byly všechny nastaveny v pořádky (neskutečný bolesti v zádech a nohou po každých dvou úspěšně nastavených ventilech pominu). Byl jsem s vlastnoručním seřízením spokojený. Není to žádná věda, jen se držet postupu a nespěchat.
Kontrola předstihu stroboskopem po seřízení na studeném motoru a odpojeném podtlaku 5 st. Jak se motor ohřál, tak asi 6,5 -7 stupňů (stejné to bylo v i před napnutím řetězu).
Motor jede úplně stejně jako před seřízením, jen má skoro neznatelně příjemnější lada-zvuk řetězu. Při připojení podtlaku a přidání plynu se předstih podle stroboskopu zvětšuje jak podtlakově, tak s rostoucími otáčkymi. L L L L L L je slyšet pořád, jede úplně stejně, nepatrně lepší přechody a s malým plynem se o trošku lépe dostává do otáček než předtím. Při přidání plynu asi na 40, 50, 80, 100% pedálu to prostě není zdaleka ono jako dřív. Na benzín i LPG jede stejně. Asi by chtěl seřídit i karburátor, ale v něm by to být nemuselo, když to jede na obě paliva stejně ?
Jezdím na prémiový benzín od Benziny (předtím 100 oktanový OMW) - když musím jednou za čas vyjet čtvrtku nádrže, aby se "nezkazil".
Od začátku roku jsem vyměnil všechen spotřebák - filtr vzduchu, svíčky LPG, VN kabely, propálený palec a víčko rozdělovače. I na ten propálený palec to jelo stejně - jen v mrazech nedržel volnoběh na benzín a o litr vyšší spotřeba. Zjistil jsem to až při prohlídce na jaře. Vyměňoval jsem postupně. Spotřeba mi klesla celkově z 10 na 9 litrů - spokojenost. Někdy vyjímečně se dostanu se spotřebou i níž. Studený motor startuje asi 5 vteřin - než nasaje plyn, jak v létě v 30 stupních i v zimě při - 22 stupních (menší teplota nebyla). Teplý startuje na ťuknutí v létě i v mrazu. Benzín mám opravdu jen pro jistotu.
Mohly by to být vytahané pružinky v rozdělovači ? Je to jeden z posledních rozdělovačů - bezkontaktní (vůle nemá). Je mi jasné, že se pružinky nebudou dát sehnat samostatně. Ještě mě napadlo, jestli chování nemůže ovlivnit elektronika vedle cívky, nebo elektronika pod sedadlem spolujezdce. Konektory na celým autě mám přemačkaný konektorovacíma kleštěma a očištěný kontakty - přechoďáky tam nejsou. Ještě to nepatrně lépe jede, když každé 3 měsíce napružím kontakty v pojistkové skříňce a očistím nožíkem také každé 3 měsíce samotné pojistky - jsou vždycky zoxidované. Zlepšení je ale zase opravdu nepatrné, nic zásadního.
Minule seřizoval ventily mechanik v servisu před 10 tis. km. Naposledy mi řekl, že už posledních 12 let tuhle poslední Ladu dělat nechce, abych si našel někoho jiného. Předtím jsem s ním byl vždy spokojen. Tak se už poslední asi 4 tis. km za jízdy při větším přidání plynu slabě ozývalo L L L L L. Vypadá to jako zvuk "plynného stavu", než že by něco klepalo. Na málo plynu jede od posledního seřízení pěkně, ale na víc plynu nejede kolik by měla, nebo uměla.
Nejdříve jsem samozřejmě napnul řetěz. Byl potřeba napnout jen nepatrně, což bylo vlastně poznat jen na odporu prstu na průhybu - po utažení napínáku.
Před seřízením jsem ani pod jeden ventil nedostal širokou měrku 0,15 mm. Dal jsem si záležet a pečlivě seřídil podle postupu všechny ventily. Na další točení jsem ještě všechny ventily zkontroloval a 2 z nich ještě přenastavil, protože u nich šla měrka lehce. Po třetím protočení byly všechny nastaveny v pořádky (neskutečný bolesti v zádech a nohou po každých dvou úspěšně nastavených ventilech pominu). Byl jsem s vlastnoručním seřízením spokojený. Není to žádná věda, jen se držet postupu a nespěchat.
Kontrola předstihu stroboskopem po seřízení na studeném motoru a odpojeném podtlaku 5 st. Jak se motor ohřál, tak asi 6,5 -7 stupňů (stejné to bylo v i před napnutím řetězu).
Motor jede úplně stejně jako před seřízením, jen má skoro neznatelně příjemnější lada-zvuk řetězu. Při připojení podtlaku a přidání plynu se předstih podle stroboskopu zvětšuje jak podtlakově, tak s rostoucími otáčkymi. L L L L L L je slyšet pořád, jede úplně stejně, nepatrně lepší přechody a s malým plynem se o trošku lépe dostává do otáček než předtím. Při přidání plynu asi na 40, 50, 80, 100% pedálu to prostě není zdaleka ono jako dřív. Na benzín i LPG jede stejně. Asi by chtěl seřídit i karburátor, ale v něm by to být nemuselo, když to jede na obě paliva stejně ?
Jezdím na prémiový benzín od Benziny (předtím 100 oktanový OMW) - když musím jednou za čas vyjet čtvrtku nádrže, aby se "nezkazil".
Od začátku roku jsem vyměnil všechen spotřebák - filtr vzduchu, svíčky LPG, VN kabely, propálený palec a víčko rozdělovače. I na ten propálený palec to jelo stejně - jen v mrazech nedržel volnoběh na benzín a o litr vyšší spotřeba. Zjistil jsem to až při prohlídce na jaře. Vyměňoval jsem postupně. Spotřeba mi klesla celkově z 10 na 9 litrů - spokojenost. Někdy vyjímečně se dostanu se spotřebou i níž. Studený motor startuje asi 5 vteřin - než nasaje plyn, jak v létě v 30 stupních i v zimě při - 22 stupních (menší teplota nebyla). Teplý startuje na ťuknutí v létě i v mrazu. Benzín mám opravdu jen pro jistotu.
Mohly by to být vytahané pružinky v rozdělovači ? Je to jeden z posledních rozdělovačů - bezkontaktní (vůle nemá). Je mi jasné, že se pružinky nebudou dát sehnat samostatně. Ještě mě napadlo, jestli chování nemůže ovlivnit elektronika vedle cívky, nebo elektronika pod sedadlem spolujezdce. Konektory na celým autě mám přemačkaný konektorovacíma kleštěma a očištěný kontakty - přechoďáky tam nejsou. Ještě to nepatrně lépe jede, když každé 3 měsíce napružím kontakty v pojistkové skříňce a očistím nožíkem také každé 3 měsíce samotné pojistky - jsou vždycky zoxidované. Zlepšení je ale zase opravdu nepatrné, nic zásadního.
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
To klepání pravděpodobně způsobuje velký předstih, poškozená podtlaková regulace, nebo špatně nastavené pružiny regulátoru odstředivého. S ventily to nemá co dělat - ty klepou nejslyšitelněji ve volnoběhu.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Mohu snížit předstih na předpisových 3-5 stupňů. Předstih se měří na studeném motoru, nebo na teplém ? Pravděpodobně na teplém jako všechna nastavení kromě ventilů, že... ?
Dále někdo někde na foru psal, že když už je řetěz trošku vytažený, tak je ve skutečnosti předstih menší, než ukazuje stroboskop. Po 170 tis. km by to tedy skoro - pokud byla tato informace správná měl předstih zvětšit.....
Podtlaková regulace může mít někde chybu. Je tam mraky hadiček. Už jsem na to skoro zapomněl. Jedna hadička pod karburátorem mi kdysi vypadla. Když jsem ji nasadil, nepoznal jsem změnu. Ale mosazná trubička od podtlaku na karburátoru, odkud hadička vypadla byla lehce uvolněná, možná netěsní. Jak se utěsňuje mosazná trubička v hliníku, když nejde vytáhnout a je to celý zamaštěný ? To by mohlo být ono.
Dále někdo někde na foru psal, že když už je řetěz trošku vytažený, tak je ve skutečnosti předstih menší, než ukazuje stroboskop. Po 170 tis. km by to tedy skoro - pokud byla tato informace správná měl předstih zvětšit.....
Podtlaková regulace může mít někde chybu. Je tam mraky hadiček. Už jsem na to skoro zapomněl. Jedna hadička pod karburátorem mi kdysi vypadla. Když jsem ji nasadil, nepoznal jsem změnu. Ale mosazná trubička od podtlaku na karburátoru, odkud hadička vypadla byla lehce uvolněná, možná netěsní. Jak se utěsňuje mosazná trubička v hliníku, když nejde vytáhnout a je to celý zamaštěný ? To by mohlo být ono.
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Podtlaková regulace předstihu je zbytečná a pro normální chod motoru nemá žádný význam. Klidně ji odpoj. Já to myslel opačně - že třeba díky nějakému poškození je trvale přitažená.
Předstih se seřizuje na teplém motoru. Pokud máš bezkontakt a navíc LPG, klidně můžeš nastavit ve volnoběhu kolem 10-12°. Bezkontaktní rozdělovač totiž má kratší průběh odstředivé regulace a k tomu LPG má vyšší oktanové číslo - obojí jsou aspekty, které dovolují nastavení základního předstihu na vyšší hodnoty, než udává výrobce.
Dalším faktorem, který jsem zmínil, je graf odstředivé regulace - ten by bylo dobré odměřit, případně odladit (nastavením pružinek).
Předstih se seřizuje na teplém motoru. Pokud máš bezkontakt a navíc LPG, klidně můžeš nastavit ve volnoběhu kolem 10-12°. Bezkontaktní rozdělovač totiž má kratší průběh odstředivé regulace a k tomu LPG má vyšší oktanové číslo - obojí jsou aspekty, které dovolují nastavení základního předstihu na vyšší hodnoty, než udává výrobce.
Dalším faktorem, který jsem zmínil, je graf odstředivé regulace - ten by bylo dobré odměřit, případně odladit (nastavením pružinek).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
O víkendu zkusím zvětšit předstih na těch 10-12 stupňů.
Asi už tam některý mechanik dříve dával větší předstih, je tam ďubka od držáku rozdělovače tak 0,8 mm vedle a druhá asi další 2 mm dál.
O pružinkách na rozdělovači vím tolik, že když s nima laborovali před mnoha lety tátovi kolegové z práce jak u Škodovek, tak u Lady, dospěli k výsledku, že se nic lepšího, než originál nedá vylepšit. Žádné z nastavení, ani výroba vlastních pružinek nezlepšila průběh a vždy byl výsledek horší. Pružinky samostatně ke koupi samozřejmě nebyly. Upravená, nebo vyrobená pružinka byla vždy horší, než starší pružinka původní.
Asi už tam některý mechanik dříve dával větší předstih, je tam ďubka od držáku rozdělovače tak 0,8 mm vedle a druhá asi další 2 mm dál.
O pružinkách na rozdělovači vím tolik, že když s nima laborovali před mnoha lety tátovi kolegové z práce jak u Škodovek, tak u Lady, dospěli k výsledku, že se nic lepšího, než originál nedá vylepšit. Žádné z nastavení, ani výroba vlastních pružinek nezlepšila průběh a vždy byl výsledek horší. Pružinky samostatně ke koupi samozřejmě nebyly. Upravená, nebo vyrobená pružinka byla vždy horší, než starší pružinka původní.
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Moje zkušenosti s pružinkami odstředivého regulátoru - jak u Lady, tak u škodovek - jsou takové, že jsou nastavené blbě. A to bez výjimky. Výrobce sice použil správnou tuhost pružinek a v kombinaci s tím správná závaží, ale seřízení pružinek je špatně. Upřímně - ještě nikdy jsem nepotkal rozdělovač, který by měl správně nastavené pružinky (ani nový). A že jsem za svůj život nějakou tu tisícovku motorů těchto značek seřídil.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Jen bych doplnil, že je potřeba po odpojení podtlaku výstupní trubku z karburátoru ucpat. Pokud se tak nestane, bude si to přisávat falešný vzduch ...Marek píše:Podtlaková regulace předstihu je zbytečná a pro normální chod motoru nemá žádný význam. Klidně ji odpoj.
Marku, zeptal bych se jak poznáš, že jsou pružinky v rozdělovači nastavené špatně? Protože bez grafu průběhu předstihu v závislosti na otáčkách si to nějak nedokáži představit. Samozřejmě nejlepší by bylo to odladit přímo na brzdě ... proto můj dotaz. Tvoje slova jsou podložena nějakým měřením nebo jen pocity? Protože můj pocit z "úpravy" pružinky byl přesně obrácený
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Na viacerych rozdelovacoch je medzi vychodzou polohou odstredivky a zaberom niektorej z pruziniek značna vola. Po jej odstraneni sa motor spraval citelne lepsie.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Máš asi špatnou představivost .Vašátor píše: Marku, zeptal bych se jak poznáš, že jsou pružinky v rozdělovači nastavené špatně? Protože bez grafu průběhu předstihu v závislosti na otáčkách si to nějak nedokáži představit.
Jde to samozřejmě zjistit velmi sndno, pokud víš, jak.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)