Stránka 5 z 6
Re: Mazda 3 2019
Napsal: pát pro 27, 2019 09:04
od Georgius
Dusan: jsou i nižší kvalty
Marek: jízda z prudkého kopce je jasná, tam vyřazuju jen místo zbytečného zrychlování (prostě si počkám, až se to trochu rozjede samo), ale takové to plachtění po městě mi přijde jako jediný rozumný způsob jak snížit spotřebu, protože jinak se furt neefektivně přidává/ubírá a to typicky při nízkých (=neefektivních) otáčkách. Projíždět ucpanou Prahou s 4000 RPM (max. krouťák) mi fakt nedává úplně smysl. Ale mazací argument beru (s tou vodou si nejsem úplně jistý) ...
Re: Mazda 3 2019
Napsal: pát pro 27, 2019 09:06
od Dusan
Ano nizsie su len to potom musis zbytocne kvarglat s pakou a stlacat spojku.
Re: Mazda 3 2019
Napsal: pát pro 27, 2019 09:17
od Marek
Já o tom jakoby nemám potřebu diskutovat. Jen jsem napsal, co je fakt, který zná každý, co má hlavu na krku. Vy si jezděte, jak chcete. Já přece nikde nikomu nenařizuju, jak má jezdit nebo jak jezdit nemá. Pro mě a za mě si jezděte třeba po střeše, mně je to úplně jedno.
Já například po městě nejezdím, ale pokud už to musí být, jezdím na tempomatu. Tempomat využívám prakticky stále. Tím nepotřebuji řešit zpomalování, zrychlování, prostě nic. Jedu na trojku rychlostí 54 km/h tacho, kdy u svého vozu s naftovým motorem mám otáčky 2200 rpm, a hotovo.
U běžných vozů, krom Vesty, která to má v mapách zřejmě prostě jinak, při deceleraci do válců palivo nejde. Nejdříve tomu tak je pod 1200 rpm, často ještě níže - je to z důvodu včasné stabilizace volnoběžných otáček. Jezdit na otáčkách 1200 rpm může jen debil. Takže proto píšu, že decelerace je prostě lepší. Plachtění dobré není, v ničem, především proto, že z dlouhodobého hlediska ničí motor.
Nechci o tom diskutovat, na to je můj čas až moc drahý. Prostě jsem jen odpověděl na otázku, jakým způsobem plachtění škodí motoru, nic víc.
Teď napíšu něco, co se některým možná nebude líbit, ale vnímám to tak. Serou mě lidi, co mají v jednom kuse potřebu něco rozporovat. A že jich kolem mě je........ Systémový problém demokracie spočívá v tom, že každý má právo do všeho kecat, i když tomu třeba vůbec nerozumí, a jeho hlas má naprosto stejnou váhu, jako hlas odborníka, což je na celé věci to nejhorší. To je důvod, proč demokracii nemám rád. Ačkoli ze všech špatných státních zřízení je to asi to nejmenší zlo.
Nikdo to neberte osobně, jen jsem měl potřebu to napsat.
Re: Mazda 3 2019
Napsal: pát pro 27, 2019 10:46
od Georgius
Marek píše:po městě (...) jezdím na tempomatu. Tempomat využívám prakticky stále. Tím nepotřebuji řešit zpomalování, zrychlování, prostě nic. Jedu na trojku rychlostí 54 km/h tacho, kdy u svého vozu s naftovým motorem mám otáčky 2200 rpm, a hotovo.
Marku, nechci se s Tebou hádat, ale v Praze takhle většinou fakt nejde - takže není město jako město. V Praze díky plachtění a vypínáním na světlech, která jsou pod kopečkem (rozhodně to nejsou všechny) a kde očekávám déle než dvě minuty "parkování" (typicky třeba u Bulhara) srážím spotřebu lehce pod 8,5 l/100 ... jinak 11 litrů není problém
Takže spíš mne objektivně zajímalo, v čem je to špatně - s desítkou jsem jezdíval podobně a motor umřel na něco úplně jiného ...
Re: Mazda 3 2019
Napsal: pát pro 27, 2019 11:17
od Křečík Barbuška
Demokracie je diskuze, kazdy ma pravo svuj nazor vyjadrit. Treba je Praha tak specificke misto, ze to tam proste nejde jinak
. Tez plachteni nepestuju vyrazuju, az pred zastavenim samozrejme v rozumnych otackach ne az kdyz mi fofrklacek chce naliskat
. Pri sjizdeni kopce radeji obcas tuknu do plynu nez abych porad pribrzdoval. Co se tyce start stop tak to je u nekterych aut peklo. Treba u Dokkera to vypina motor a auto jeste ani nestoji ... . Obcas to zapomenu vypnout a to mi pak pri rozjezdu zdechne pak to zacne startovat v okamziku kdy vypinam zapalovani protoze chci startovat ja a vysledkem je, ze vypadam jako debil
.
Re: Mazda 3 2019
Napsal: pát pro 27, 2019 12:48
od mušketýr
A co volnoběžky? Mám dojem že je některé moderní vozy mají. Vim že je měl Wartburg ale o něm tu řeč není.
Re: Mazda 3 2019
Napsal: pát pro 27, 2019 12:51
od Marek
Něco na ten způsob měly v minulosti některé automatické převodovky. Ovšem s automatem nejezdím, tak tuto problematiku nebudu komentovat.
Re: Mazda 3 2019
Napsal: pát pro 27, 2019 16:25
od mceza
Marek píše:Teď napíšu něco, co se některým možná nebude líbit, ale vnímám to tak. Serou mě lidi, co mají v jednom kuse potřebu něco rozporovat. A že jich kolem mě je........ Systémový problém demokracie spočívá v tom, že každý má právo do všeho kecat, i když tomu třeba vůbec nerozumí, a jeho hlas má naprosto stejnou váhu, jako hlas odborníka, což je na celé věci to nejhorší. To je důvod, proč demokracii nemám rád. Ačkoli ze všech špatných státních zřízení je to asi to nejmenší zlo.
Nikdo to neberte osobně, jen jsem měl potřebu to napsat.
Marku, me zas stvou lidi, co chodi na diskuzni fora a nadavaji na jine lidi, co chteji diskutovat. To neni o demokracii, to je o tom, ze zijeme ve spolecnosti. Kazdy mame nejaky nazor, podlozeny svymi znalostmi a zkusenostmi. Nikdo ti tu do niceho nekeca, proste jen vybira nektere specificke pripady a dotazuje se, zda v tom neni rozdil. To ale neni vubec o nejake demokracii prece...
Myslim, ze tu neni nikdo zas tak uplny laik, aby 100% platilo, ze tvuj hlas = hlas odbornika = nezpochybnitelne slovo Bozi. Napriklad takovy Georgius mel relevantni pripominky ohledne jizdy ve meste, se kterymi ses vyporadal slovy "ja ve meste nejezdim". Od odbornika bych cekal trochu sirsi odpoved. A pokud ji dat nechces, nepis vubec nic. Ja si rad od tebe prispevky prectu, napriklad s opotrebenim ulozeni klikove hridele super pripominka. Tak nejak to nekde v hloubi vim, ale kdyz to tu napises, je to pro me prinosna informace.
Ja sam take vyuzivam brzdeni motorem v maximalni mire (a s novou Mazdou (od ktere jsme se mimochodem trochu odchylili) jeste mnohem vic, protoze brzdeni motorem = dobijeni baterii = snizeni spotreby pri vyuzivani energie), ale dovedu si i predstavit rezimy ktere mysli Georgius. Osobne dle sveho laickeho pocitu take vyrazuji az chvilku pred zastavenim, ale chapu co tim myslel a nemam pocit, ze by to byl tak tak kastrofalni scenar, jak ty tvrdis. Napriklad mne napada mozny prinos v jakesi priprave motoru na zastaveni. Tam v tech volnobeznych otackach bude taky.
Stejne tak treba u zigula hlavne v horkych letnich dnech obcas pri jizde z kopce vyradim. Zde prokazatelne dochazi k uspore paliva, protoze u stare dvanactistovky se samozrejme karbec pri brzdeni motorem neodpojuje, ale delam to kvuli tomu, aby si motor vydechnul. Hnat to hodinu na ctyrku na vysoke otacky, tak proc mu pak na chvilku neulevit. Vetsinou jde o desitky vterin, takze (opet muj laicky nazor) k nejakemu vetsimu poskozovani motoru podle me nedochazi (poskozovani prakticky zacne nastartovanim a skonci vypnutim motoru... rika se tomu opotrebeni), motor si vydechne, voda trochu zchladi (i na teplomeru je to znat) a pak mohu zas zaradit a nalozit tomu 40 let starymu povozu co se do nej vejde.
Takze to tu neni o tom, ze bychom ti neverili. Spis jsme zvidavi a svymi otazkami na odbornika chceme prohloubit svoje znalosti a pochopit problematiku do hloubky.
Re: Mazda 3 2019
Napsal: pát pro 27, 2019 16:50
od Marek
Koukám, že jsi to vzal osobně.
Mně vůbec nevadí diskuse. Mně vadí ti, co můj názor zpochybňují. Já jsem člověk, který píše pouze o věcech, o kterých skutečně něco ví. Pokud něco nevím nebo nemám takové informace, o které se mohu opřít a které mohu dokázat, vůbec o tom nepíšu. Tedy řečeno opačně - pokud něco napíšu, můžete si být jisti, že to není úplný blábol. Pak nechápu, proč to chcete zpochybňovat. Jsem šestým nejstarším členem fóra, myslím nikoli věkem, ale existencí zde. Proto předpokládám, že už byste mě mohli opravdu dobře znát.
Re: Mazda 3 2019
Napsal: pát pro 27, 2019 16:54
od mceza
Ne, osobne jsem to nevzal. I kdybych chtel, nemohu, protoze jsem se predchozi diskuze plachteni x brzdeni motorem vubec neucastnil
Re: Mazda 3 2019
Napsal: pát pro 27, 2019 17:00
od Křečík Barbuška
Martine, kdybych zigula hnal hodinu na ctyrech tak bych mu rozhodne nedaval oddech volnobehem, ale snazil bych se ho chladit deceleraci i v pripade prehistoricke jednicky co si v tomto rezimu bere palivo, vodni pumpa proste pri brzdeni motorem honi vodu vic nez na volnobeh.
Je fajn, ze se v diskuzi o superstroji skonci zase u zigula
.
Re: Mazda 3 2019
Napsal: pát pro 27, 2019 17:00
od Marek
Ano, souhlasím. Právě decelerace je nejvhodnější způsob oddechu pro motor. Vyřadit je nesmysl. Motor je rozhicovanej. Jakmile vyřadíš rychlost, prudce snížíš účinnost chlazení a tlak mazání, protože obě čerpadla jsou závislá na otáčkách motoru. A motor se lokálně přehřeje. Dochází k zadírání pístů, kroucení hlavy,......... Špatně.
U vozů s karburátorem, kde není žádné zařízení pro odpojení paliva při deceleraci, je asi trochu jedno, zda z kopce plachtím, nebo brzdím motorem, bráno z hlediska aktuální spotřeby paliva. Ačkoli i v takovém případě jsem osobně přesvědčen, že decelerace je vhodnější. Sice možná neušetřím palivo, ale ostatní výhody plynoucí z decelerace jsou pro mě dost důležité na to, abych i u starého krámu brzdil motorem.
Re: Mazda 3 2019
Napsal: pát pro 27, 2019 17:14
od mceza
Marek píše:...ostatní výhody plynoucí z decelerace jsou pro mě dost důležité na to, abych i u starého krámu brzdil motorem.
Jo, plne souhlasim. Uz jen snizeni opotrebeni brzd se muze uz v nasledujici zatacce vyplatit
Zpet k Mazde (aby Koko Loko nejasal):
Ja si dnes uzil cestu Mlada Boleslav - Mimon - Ralsko - MB. Vetsinou paradni pekny asfalt, maly provoz, kopecky, zatacky. Jako sice nechapu, jak muzete jezdit predokolkama. V kazde zatacce jsem mel pocit, ze tahle je ta posledni. Co delat, kdyz do nejake vjedu prilis rychle? U BMW jsem to resil pridanim plynu. Tady se uz jen modlim k SOS tlacitku, aby v pripade obmotani auta o strom selhalo a nezavolalo pomoc, at nemusim dozivat zmrzaceny...
Jinak naprosto paradni pojezdeni. Trojka (rychlostni stupen) je dost slaba na jezdeni po meste dost me auto nuti radit, ale jsem za to rad a vyhovuje mi to. I kdyz je pravda, ze u BMW se dobre zvyklo na to, ze jsem se rozjel za vesnici na 4, hodil tam rovnou sestku a jelo se. Tady se mi stava, ze pri rychlostech 80-90 musim podrazovat na tu petku, sestka je malo (teda ta pitomost, co ukazuje kterou rychlost mam radit by tam nejradsi asi desitku, ale motor se snazim drzet v 2100-2500 otackach pri bezne jizde).
Je dost zajimave sledovat, jak je BMW oproti Mazde uplne jine. Motory maji papirove velice podobne (oboje atmosfericky ctyrvalcovy dvoulitr, 90-95 kW, podobny kroutak) a pritom se obe auta chovaji tak moc rozdilne.
Dneska mi kamaradka rekla, ze jako auto je to pekne, ale bavorak se ji libil vic. Mam o kamaradku mene.
Re: Mazda 3 2019
Napsal: pát pro 27, 2019 17:21
od Marek
Protože hodnoty točivého momentu motoru jsou kolem 2500 otáček už velmi blízké maximu, určitě to i v těchto relativně nízkých otáčkách jede pěkně. Samozřejmě nejlépe to pojede kolem maxima. A pak nastane situace, jako kdyby Tě někdo chytil za prdel a držel. To je to omezení nárůstu výkonu nad 4000 rpm. To už jsme probírali. Nicméně pro běžné rychlosti si s otáčkami do 4000 bohatě vystačíš, takže je to vlastně jedno.
Ano, s pohonem předních kol se jezdí trochu jinak, než se zadkem. Ale to přijde samo.....
Re: Mazda 3 2019
Napsal: pát pro 27, 2019 17:35
od mceza
Tak ne ze bych to neumel. Na predokolce jsem se naucil ridit. Ale hrozne me to nebavi a bojim se. Je to proste spatne