Problém se špatnými teplými starty způsobenými malými otáčkami startéru nalezen a vyřešen!!!!
Krátce vás uvedu do problému: Někdy se u naftových motorů koncernu VW stává, že mají horší (= časově dlouhé) teplé starty. Z vlastní zkušenosti vím, že to někdy trvá i déle než 10 sekund, což je absolutně nepřijatelné. Je to způsobeno elektronickým řízením motoru, a sice tím, že v datových polích ŘJ je dáno, že pokud při teplém startu motor není roztáčen minimálně otáčkami X rpm, pak nenaskočí, protože jednotka brání vstříknutí paliva. Až v okamžiku, kdy ta mezní hodnota minimálních otáček je překonána, nafta začne vstřikovat. Proč to tak je, se mě neptejte, já to nevím. Navíc je to pouze u vozů s manuálním řazením - automaty tuto trapnou podmínku v ŘJ nemají.
Někdy tento problém umí potlačit softwarové zvýšení dávky paliva při startu, kdy jednotka
pouze v okamžiku startování dávkuje do motoru více nafty. Pokud toto nepomůže, pomáhá zaručeně montáž přepínacího relé do obvodu čidla teploty motoru. To, opět
pouze v okamžiku startování, vřadí do obvodu čidla teploty motoru rezistor, který oblbne hodnotu teploty pro ŘJ a ta si myslí, že skutečně teplý motor je studený. Kombinace těchto dvou úprav u mě způsobila, že teplé starty byly relativně dobré. Ovšem to neřešilo problém s malými otáčkami startéru. Bylo mi to krajně podezřelé.
Asi před čtyřmi lety, když jsem kupoval novou baterku, jsem měnil pouzdra ve startéru. Nijak výrazně se to nezlepšilo, navíc se to postupně zhoršovalo. Poslední skoro dva roky to bylo téměř trápení. Považte - celé další čtyři roky až do teď jsem s tím vydržel jezdit!!! To u mě, který nesnáší na voze nic, co nefunguje na 100%, je na pováženou.
Malé otáčky startéru při startu mohou způsobovat buď: vadný akumulátor, který díky většímu vnitřnímu odporu nedává při startu požadované hodnoty (velký pokles napětí) a startér se točí pomalu, nebo opotřebením startéru, anebo přechodovými odpory na vedení (nebo kostře).
Baterku jsem minulý týden vyměnil za novou 100Ah (zatím půjčenou od švagra), neb moje baterka je po čtyřech sezonách po smrti, jak jsem se tu zmínil, načež změna v otáčkách startéru nebyla vůbec žádná. To mě přimělo k ráznému kroku.
Po demontáži startéru jsem zjistil následující: Matice na jednom z pevných kontaktů cívky (na tom, co z něho vede splétaný drát k plusovým uhlíkům) byla z nějakého důvodu jakoby opálená, ojiskřená a zcela spečená s podložkou po ní. Očko na tom silovém splétaném drátu bylo uvolněné, že jím šlo rukou pootáčet, a upálené na víc než polovině obvodu - prostě nebylo. Tudíž jsem usoudil, že tam asi dlouhodobě řádil přechodový odpor a pěkně to hořelo.
Ta matka ani nešla odšroubovat z toho kontaktu dolů, jak to bylo spečené. Vypadalo to, jako kdybyste to vzali céóčkem. Musel jsem matku těsně podél závitu odříznout, aby povolila, pak šla dolů.
Vyměnil jsem všechna pouzdra, volnoběžku, přeletoval uhlíky, jak už jsem psal, a hlavně nyní opravil ten silový přívod - a hodil to do auta.
Přátelé - tak, jak mi teď startuje auto, nestartovalo nikdy za celých téměř osm let, co ho mám!!! Startovací dávku paliva jsem z maximálně zvýšené vrátil na původní defaultní hodnotu, vyřadil jsem i to přepínací relé. Motor má tedy nyní standardní podmínky pro start.
Teplý motor mi chytá úplně stejně, jako motor studený - na čtvrtý šťouch. Prostě TA-TA-TA-TA a vrčí. Ovšem to hlavní - rozdíl v otáčkách startéru před opravou a nyní je natolik znatelný, že to snad ani není možné. Odhadem se otáčí dvakrát rychleji.
Docela si teď říkám, že kdybych se k tomu odhodlal dřív, nemusel jsem se s tím mordovat takovou dobu, zejména v zimním období, kdy startování je z principu věci energeticky náročnější. Celé jsem to však připisoval baterce, která od samého počátku, co jsem ji měl, tedy čtyři roky, nejevila se jako dobrá koupě. Nakonec to všechno možná bylo naopak - možná ten startér dával baterce tak pod koule, že třeba díky tomu odešla dřív, než by člověk předpokládal. Byla po smrti už loni po zimě, a že do této doby v autě byla, bylo jen proto, že poslední zima nebyla zima, a samozřejmě také díky mojí až přehnané péči (co víkend na nabíječce apod.).
Také se zamýšlím nad tím, jaké tepelné ztráty na tom kontaktu mohly být. Uvážím-li, jak to tam vypadalo, že kovové části byly prakticky přivařené k sobě a očko elektrického přívodu fakticky chybělo, říkám si, že málo to být nemohlo. Teoreticky - kdyby se na tom přechodu ztratily tři volty napětí baterky (což myslím je reálná hodnota), pak při startovacím proudu 160-200 Ampér je to půl kilowattu