Stránka 5 z 9

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: stř srp 13, 2014 08:52
od Roman
Embecko ma vyhodu, ze kapacita baterky je limitovana rozmerom skrinky za sedadlami, segre odisla baterka v Bulharsku a niekto jej tam zarazil nejaku bulharsku 50Ah, ked som ju vyberal, myslel som, ze budem musiet skodovku otocit na strechu aby som ju dostal von :-)

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: stř srp 13, 2014 09:08
od Luděk Musil
Hm ... zajímavý. Teď jsem hledal nějaký technický údaje o alternátoru do felicie, co mám doma a našel jsem, že by to měl být 70A altík :shock: . A původní baterka byla 40Ah. Vydržela asi 4 - 5 let a bez varování zdechla. Tak jsem ji nahradil stejnou 40. Opět vydržela 4 - 5 let. Tak jsem koupil asi 55 Ah. A už se v autě "kroutí" asi sedmej rok a néané "zhebnout" :D . L.

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: stř srp 13, 2014 09:20
od Teepee
Luděk Musil píše:Hm ... zajímavý. Teď jsem hledal nějaký technický údaje o alternátoru do felicie, co mám doma a našel jsem, že by to měl být 70A altík :shock: . A původní baterka byla 40Ah. Vydržela asi 4 - 5 let a bez varování zdechla. Tak jsem ji nahradil stejnou 40. Opět vydržela 4 - 5 let. Tak jsem koupil asi 55 Ah. A už se v autě "kroutí" asi sedmej rok a néané "zhebnout" :D . L.
Nerozeběhneme zase teorii, že baterka s vyšším startovacím proudem (zpravidla uměrně i s vyšší kapacitou) má mnohem méně namáhané desky při startu a tím o něco déle vydrží a bónusem dává vyšší jistotu startu v třeskutých mrazech. :wink: :lol: :mrgreen:
Jen dílek pro skládačku: altík v Peugeotu je dle netu buď 80A nebo 90A, přesnou konfiguraci auta mám doma v PC, originál AKU dle praxe rozměrově 45Ah - už jsem tu o tom kdysi psal: http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... 8&start=46

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: stř srp 13, 2014 11:34
od Vašátor
Teepee píše: Nerozeběhneme zase teorii, že baterka s vyšším startovacím proudem (zpravidla uměrně i s vyšší kapacitou) má mnohem méně namáhané desky při startu a tím o něco déle vydrží
A vidíš, je to přesně naopak.
Teepee píše: No ale co si mám dát podle poučky do Embéčka, kde má dynamo nějakých 300W, 22A :!: :lol: :wink:
(až doslouží 45Ah, koupím asi 40Ah, na těch pár jízd ročně kolem komína bude stačit, teda pokud se ke mně zase něco nepřitoulá 8) ).
U regulace dynama velice záleží na jeho seřízení. Pokud je regulační relé špatně seřízené, nejen že se baterie nestíhá dobíjet, ale nic taky nevydrží - obzvláště dochází-li ke zpětnému proudu. Pak můžeš mít baterii sebe větší a nic ti nepomůže :mrgreen:

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: stř srp 13, 2014 11:38
od Marek
Několikrát tu bylo zmíněno, že LADA měla z prvovýroby baterku o kapacitě 55Ah. Ano, to je pravda. Ale všimli jste si, jaký měla tato baterka uváděný proud? Já vám to povím, pokud nevíte - bylo to 255A. Dnešní akumulátory moderních konstrukcí dosahují (při srovnatelné kapacitě) mnohem vyšších proudů. Takže budeme-li se řídit proudem, stačila by mi dnes do Lady baterka minimálně o 10Ah menší.
Problém Lady není v baterce, ale v alternátoru. Je slabý - nepočítalo se s výkonnými autorádii, u kulatců ani s halogeny či výhřevem zadního okna. To vše jsme si tam v průběhu let často domontovali - ovšem altík nám zůstal původní.

Baterkou to nezachráníte, to je marná představa. Pokud alternátor není schopen v solidní době baterku dobít (což není, když musí krmit spotřebiče), i sebevětší baterka jednou lehne na nedostatek energie. Navíc trvalejší provoz nesprávně dobíjeného akumulátoru mu škodí.

Kapacitní rezervě rozumím a do jisté míry i akceptuji myšlenku, že někdy se to může hodit. Vašek tu argumentuje tím, že mu motor skvěle startuje a tudíž silnější baterku logicky nepotřebuje. Ano, i to je pravda. Ovšem třeba se někdy omylem stane, že nechá rozsvícená světla, puštěné rádio, světlo vnitřního osvětlení - anebo mu prostě nerozepne nějaké spečené relé. Pak mu silnější baterka třeba může být prospěšná, protože se třeba díky většímu množství energie nevybije úplně a pro start trochu té šťávy zbyde. Na druhou stranu si i já nemyslím, že by větší baterka vydržela výrazně déle, proto to považuji za finanční ztrátu.

Je pravda, že ač se mnohdy tvrdí, jak se olovo zdražuje, baterie podle mého názoru až tak drahé nejsou. Akumulátor o kapacitě 100Ah lze koupit i pod 2000 Kč a cenový rozdíl mezi kapacitou 45 a 55Ah je často méně než dvě stovky, což zas tolik není a pro klid a pocit větší "kapacitní rezervy" to možná stojí za to.


Pravdu svým způsobem máte všichni.


Já mám v autě to největší, co se dá koupit - baterku o kapacitě 100Ah / 900A - větší už se tam nevejde a ve většině případů se silnější ani nedělají.

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: stř srp 13, 2014 12:38
od Teepee
Vašátor píše:Autobaterie do prvovýroby vozidel jsou věcí úplně jinou. Proč vydrží déle, než baterie z obchodu? Autobaterie do prvovýroby totiž nemají zdaleka tak velký startovací proud, jakým se všichni výrobci baterií předhání. Většina automobilek potřebuje, aby baterie vydržela záruční dobu i když je majitel vozu hovado. Proto mají tyto baterie nižší startovací proud - baterii se při skokovém velkém odběru tolik nekroutí desky a nedochází potom k tak velkému rozpadu desek. Navíc u nového vozu jde všechno zlehka, na brnknutí a tak větší startovací proud ani není potřeba. Takto mi to říkal jeden prodávající z opravdu velké firmy s autobateriemi :)
Teepee píše: Nerozeběhneme zase teorii, že baterka s vyšším startovacím proudem (zpravidla uměrně i s vyšší kapacitou) má mnohem méně namáhané desky při startu a tím o něco déle vydrží
Vašátor píše:A vidíš, je to přesně naopak.
Vyšší startovací proud = slabší, méně pevné desky, které se snadněji zkroutí.
Takže by to mělo platit v případě, že jde o AKU stejných rozměrů, ale s vyšším startovacím proudem = větším počtem slabších desek.
Ale když budu mít větší kapacitu, startovací proud a obálku AKU = silnější desky, kterých bude v celé baterce víc = vyšší kapacita i proud?

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: stř srp 13, 2014 13:20
od Petr HC
Myslím, že by se tato "sága" už měla chýlit ke konci. Komu je to málo, nechť si zadá ve vyhledavači klíčové slovo " akum* " a určitě v těch 382 příspěvcích najde to, nad čím přemýšlí nebo co ho trápí.
Spousta problémů se již několikrát opakuje a většina závěrů jsou rozumné kompromisy. Howgh.

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: pát srp 15, 2014 11:54
od Marek
Tak a je po ní. Dnes jsem nenastartoval.

Resp. vypnul jsem motor, šel koupit dětem zmrzlinu a po třech minutách jsem nenastartoval. Hrálo pouze rádio a celkem tlumeně, přesto když jsem vzal za klíček, startérem to ani nehnulo.

Tak jsem doma milou baterii nabil, poté zatížil jedním dálkovým vláknem H4 (= 5A) a vybíjel. Přesně po pěti hodinách napětí kleslo pod 10,5V, takže lze předpokládat, že kapacita té 100Ah baterie je někde kolem 25% (možná ani ne).

Divné však je, že když jsem dal do auta jinou, prokazatelně dobrou 100Ah baterku, startér motorem točil stejně mizerně, jako dva roky předtím na tu původní baterku. Vyndal jsem startér, vyměnil všechna pouzdra, uhlíky i volnoběžku a přesto to nepomohlo.

Co ještě může být příčinou toho mizerného startování? Mám podezření na nějaký přechodový odpor na kontaktech cívky. Dají se nějak překontrolovat silové kontakty v cívce startéru? (nechci kupovat cívku, kdyby to třeba nemuselo být).

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: pát srp 15, 2014 12:57
od Teepee
Že by došlo na Vaškova slova? Jen já bych to jaksi potřeboval dovysvětlit, ani s odstupem dnů a nějakém tom studování jsem to nějak nepochopil.
Vašátor píše:
Teepee píše: Nerozeběhneme zase teorii, že baterka s vyšším startovacím proudem (zpravidla uměrně i s vyšší kapacitou) má mnohem méně namáhané desky při startu a tím o něco déle vydrží
A vidíš, je to přesně naopak.
ad. Marek:
A když je startér v chodu, jaký je na pólech baterky napětí? Jestli je na ní málo (7-9V), pak ta "prokazatelně dobrá" není dobrá.
Jestli točí špatně a napětí na pólech rapidně neklesá (cca je nad 10V), je to něčím v autě (startér, nebo úbytek na cestě k němu). Předpokládám, že tohle jsi ale už vyřešil, když jsi už rozebíral startér.
Na 120tce se dalo víčko cívky kdysi nějak odpájet a člověk se dostal na kontakty, tady to nejde? Je to zalisovaný?

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: pát srp 15, 2014 18:11
od Petr HC
Také to může být poškozené kluzné ložisko a rotor dře o stator. Může být zaseklý jeden uhlík nebo přerušena jedna statorová cívka (výkon starteru je pak poloviční) . V prvém případě bude pokles na aku větší než za normálního stavu, ve druhém případě to bude naopak.

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: pát srp 15, 2014 18:19
od Laďuša
Marek tu taky zmiňoval v rámci předchozí debaty startovací proud původní žigulácký baterky. V rámci mojí zvědavosti jsem tehdy nakouk do literatury na tu baterku a zároveň mi tam taky upoutalo, že napětí po 30s vybíjení při startování má bejt větší rovno 8,4 V. Takže při tom startování to asi klidně může padnout poněkud hloubš.

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: ned srp 17, 2014 11:52
od Marek
Problém se špatnými teplými starty způsobenými malými otáčkami startéru nalezen a vyřešen!!!!

Krátce vás uvedu do problému: Někdy se u naftových motorů koncernu VW stává, že mají horší (= časově dlouhé) teplé starty. Z vlastní zkušenosti vím, že to někdy trvá i déle než 10 sekund, což je absolutně nepřijatelné. Je to způsobeno elektronickým řízením motoru, a sice tím, že v datových polích ŘJ je dáno, že pokud při teplém startu motor není roztáčen minimálně otáčkami X rpm, pak nenaskočí, protože jednotka brání vstříknutí paliva. Až v okamžiku, kdy ta mezní hodnota minimálních otáček je překonána, nafta začne vstřikovat. Proč to tak je, se mě neptejte, já to nevím. Navíc je to pouze u vozů s manuálním řazením - automaty tuto trapnou podmínku v ŘJ nemají.

Někdy tento problém umí potlačit softwarové zvýšení dávky paliva při startu, kdy jednotka pouze v okamžiku startování dávkuje do motoru více nafty. Pokud toto nepomůže, pomáhá zaručeně montáž přepínacího relé do obvodu čidla teploty motoru. To, opět pouze v okamžiku startování, vřadí do obvodu čidla teploty motoru rezistor, který oblbne hodnotu teploty pro ŘJ a ta si myslí, že skutečně teplý motor je studený. Kombinace těchto dvou úprav u mě způsobila, že teplé starty byly relativně dobré. Ovšem to neřešilo problém s malými otáčkami startéru. Bylo mi to krajně podezřelé.

Asi před čtyřmi lety, když jsem kupoval novou baterku, jsem měnil pouzdra ve startéru. Nijak výrazně se to nezlepšilo, navíc se to postupně zhoršovalo. Poslední skoro dva roky to bylo téměř trápení. Považte - celé další čtyři roky až do teď jsem s tím vydržel jezdit!!! To u mě, který nesnáší na voze nic, co nefunguje na 100%, je na pováženou.

Malé otáčky startéru při startu mohou způsobovat buď: vadný akumulátor, který díky většímu vnitřnímu odporu nedává při startu požadované hodnoty (velký pokles napětí) a startér se točí pomalu, nebo opotřebením startéru, anebo přechodovými odpory na vedení (nebo kostře).

Baterku jsem minulý týden vyměnil za novou 100Ah (zatím půjčenou od švagra), neb moje baterka je po čtyřech sezonách po smrti, jak jsem se tu zmínil, načež změna v otáčkách startéru nebyla vůbec žádná. To mě přimělo k ráznému kroku.

Po demontáži startéru jsem zjistil následující: Matice na jednom z pevných kontaktů cívky (na tom, co z něho vede splétaný drát k plusovým uhlíkům) byla z nějakého důvodu jakoby opálená, ojiskřená a zcela spečená s podložkou po ní. Očko na tom silovém splétaném drátu bylo uvolněné, že jím šlo rukou pootáčet, a upálené na víc než polovině obvodu - prostě nebylo. Tudíž jsem usoudil, že tam asi dlouhodobě řádil přechodový odpor a pěkně to hořelo.
Ta matka ani nešla odšroubovat z toho kontaktu dolů, jak to bylo spečené. Vypadalo to, jako kdybyste to vzali céóčkem. Musel jsem matku těsně podél závitu odříznout, aby povolila, pak šla dolů.

Vyměnil jsem všechna pouzdra, volnoběžku, přeletoval uhlíky, jak už jsem psal, a hlavně nyní opravil ten silový přívod - a hodil to do auta.

Přátelé - tak, jak mi teď startuje auto, nestartovalo nikdy za celých téměř osm let, co ho mám!!! Startovací dávku paliva jsem z maximálně zvýšené vrátil na původní defaultní hodnotu, vyřadil jsem i to přepínací relé. Motor má tedy nyní standardní podmínky pro start.
Teplý motor mi chytá úplně stejně, jako motor studený - na čtvrtý šťouch. Prostě TA-TA-TA-TA a vrčí. Ovšem to hlavní - rozdíl v otáčkách startéru před opravou a nyní je natolik znatelný, že to snad ani není možné. Odhadem se otáčí dvakrát rychleji.

Docela si teď říkám, že kdybych se k tomu odhodlal dřív, nemusel jsem se s tím mordovat takovou dobu, zejména v zimním období, kdy startování je z principu věci energeticky náročnější. Celé jsem to však připisoval baterce, která od samého počátku, co jsem ji měl, tedy čtyři roky, nejevila se jako dobrá koupě. Nakonec to všechno možná bylo naopak - možná ten startér dával baterce tak pod koule, že třeba díky tomu odešla dřív, než by člověk předpokládal. Byla po smrti už loni po zimě, a že do této doby v autě byla, bylo jen proto, že poslední zima nebyla zima, a samozřejmě také díky mojí až přehnané péči (co víkend na nabíječce apod.).

Také se zamýšlím nad tím, jaké tepelné ztráty na tom kontaktu mohly být. Uvážím-li, jak to tam vypadalo, že kovové části byly prakticky přivařené k sobě a očko elektrického přívodu fakticky chybělo, říkám si, že málo to být nemohlo. Teoreticky - kdyby se na tom přechodu ztratily tři volty napětí baterky (což myslím je reálná hodnota), pak při startovacím proudu 160-200 Ampér je to půl kilowattu :roll: :roll: :roll:

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: úte úno 28, 2017 08:10
od Marek
Po nějakém čase probudím tohle téma:

Mám vůz vyrobený v dubnu 2008. Když jsem jej loni v červnu kupoval, zarazilo mě, že je v něm dosud původní baterka (je na ní krom originálních čísel Renaultu také kód data výroby 15/2008 odpovídající dubnu 2008). Obával jsem se tedy, a myslím, že zcela oprávněně, že tuto zimu už nepřežije. Připravil jsem se na koupi baterky a dokonce už měl našlápnuto, že ji opravdu půjdu koupit. Načež jsem to risknul a ponechal původní baterku i přes tuto zimu.

Stále jezdím. I po devíti letech baterka bez vážnějších problémů funguje. U naftového motoru je to myslím na pováženou. Je fakt, že motory dCi mají o poznání nižší kompresní poměr, než mívaly starší naftové motory (oproti Galaxy je to o 25%), takže motor možná nejde tak fest. Ale stejně..... Žhavení je pořád žhavení, silnější startér oproti benzinovému motoru tam taky vždycky bude.
Sice musím uznat, že při startování se motor otáčí opravdu už dost unaveně, asi se ani není co divit, nicméně stále bez problému na první dobrou naskočí.

Říkám si, že když přežila zimu, mohla by přežít ještě i to léto, ne? :-)

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: úte úno 28, 2017 08:39
od Luděk Musil
Když přežila zimu, přežije i léto.
Švagrova cca 44 v malým (benzínovým) Focusu taky vydržela nějakých 7 - 8 let, než náhle skonala bez zjevných příznaků před vánoci 2015. Byl jsem jej 1x natáčet přes kabely. A přitom asi nakazila moji 6-letou Vartu v 044, která také beze zjevných příznaků zemřela náhle týden po ní. L.

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: úte úno 28, 2017 09:27
od Liftback
Aspoň čo mám odsledované, najdlhšie vydržia tie z prvovýroby, pravdepodobne budú kvalitnejšie ako tie čo idú následne do predaja, len to nik neprizná, inak by sa obchodíky netočili, počul som aj o prípadoch kedy Varta išla rapídne dole so životnosťou, kľakla po dvoch rokoch na týždeň presne, aj moja nová Aku Varta 52A pre starší renault 1.6 akosi zlenivela a preventívne som ju dobil, ešte by som sa informoval, či je táto srágora vo forme vazelíny na baterky/kontakty potrebná a užitočná .. a má s ňou niekto skúsenosti.
variant_3140.jpg