Stránka 5 z 12
Re: Elektromobily
Napsal: stř úno 08, 2012 20:07
od veliz
dvk píše:Hmm, wikipedia říká, že energetický obsah benzínu je cca 9kWh/l. Když jezdím za 8l/100km, tak vlastně spotřebuju 36kWh energie. Takže podle ceny kilovathodiny se pak odvíjí cena nabití, pokud bych nabíjel přes den řekněme za 5Kč za kWh, nevychází to tak strašně - 180Kč na 100km jízdy. Za 8 litrů benzínu teď dám cca 280Kč. Takže provozní náklady by zřejmě byly ok. Jenže baterie, cena, životnost ...
Pokud platí, že 1l benzínu obsahuje 9kWh, pak 1kWh benzínu stojí 3,90Kč. Elektrická kWh noční stojí (podle tarifu) cca 2-2,50 Kč, denní 5-5,50Kč. Elektrická energie (denní proud) je tedy DRAŽŠÍ než energie z benzínu. Přesto má elektromobil NIŽŠÍ provozní náklady, protože elektromotor má výrazně VYŠŠÍ ÚČINNOST než spalovací motor. Elektromobil má také REKUPERACI. Např. při lehkém sešlápnutí brzdového pedálu nedojde ke kontaktu brzdových destiček s kotouči. Místo toho se dobíjí baterie. Při stání v koloně se motor netočí atd.
Tak třeba Škoda Octavia E-line má kapacitu baterie 26,5 kWh. Napájí elektromotor s trvalým výkonem 60 kW (krátkodobě více). Dojezd max. 150km. Baterii nelze vybít úplně, vozidlo nejprve omezí výkon a poté se zcela zastaví. Pokud bych dobíjel 20kWh a spotřeboval přitom 26kWh po 2,50Kč (noční proud) a ujel na to 100 km, vychází to na 0,65 Kč/km (při denním proudu zhruba dvojnásobek).
Mě by ale bavilo jezdit elektromobilem ještě levněji, ideálně úplně zadarmo. Co třeba solární panely na střeše garáže, které by přes den nabíjely druhou baterii, ze které by se energie v noci přelila do baterie auta?
Re: Elektromobily
Napsal: stř úno 08, 2012 20:56
od Cory
musime si uvedomit aj to, ze je to len v plienkach...ako kedysi motory na fosilne palivo.kto vie co bude o 20 rokov? o 30 rokov? Ale bude to tak ako vravim. Aj ked naklady na prevadzku elektromobilu budu nizsie, zvysi sa cena el. energie (rastuci dopyt po tejto energii) a cena pojde hore, čo sa nakoniec vyrovna, alebo aj presiahne náklady na prevádzku klasickeho motora (v dnesnej dobe). Je to ako s naftou. Za čias, ked sa vyuzival prevazne benzin, tak nafta bola doslova odpadom a stala par bubakov...no a so zvysujucim sa poctom naftovych aut, ci uz nakladnych alebo osobnych, cena nafty zacala rast, bez ohladu na vyvoj ceny ropy.
Re: Elektromobily
Napsal: čtv úno 09, 2012 00:02
od MartasBrno
Marťas píše:Marek píše:Jenže já se bojím, aby to nevyšlo dráže než provoz na fosilní paliva.
Loni jsme byli se třední na stojírenském veletrhu v Brně. Našeho třídního tam zaujal elektro-bicykl. Chvíli si povídal s prodejcem a pak si šel spočítat náklady na provoz toho stroje.
A přišel s dost zajímavým závěrem. Cestování takovým bicyklem mu totiž vyšlo skoro stejně nákladné, jako os. automobilem.
- Proč? Spotřeba elektřiny není nijak velká a a její cena je oproti benzínu nižší.. Ale baterie se musí měnit v intervalech tří až čtyř let a stojí 18t Kč.
Při nájezdu 3000 km ročně (na náhradu mopedu až dost) je cena za kilometr opravdu skvostná. 18 000(kč)/9 000(km)= 2 Koruny na kilometr. A to bez elektřiny!
Proto nejsem zastáncem těchto "ekologických zlepšováků"
a navíc spálený benzín bez katalyzátoru hezky voní.
Hmm, problém je omezený rozhled. To cos viděl není to, o čem se tu bavíme. Platíš za to, že nemusíš šlapat (když jsi lenoch, tak ať tě výrobce kola vosolí, zasloužíš si to, mimoto neslyšeli jsme nikdy o volným trhu a o tvorbě ceny? Poptávka x nabídka?
) , kdežto u elektromobilu jde o to, aby se a) jezdilo levnějc, b) jezdilo
především místně čistěji, c) jezdilo pohodlněji...atd...
P.S.: Na tom kole jsem taky jezdil a nevadilo by mi dát 5kč/km za tu pohodičku...
Jo, tak a už to tu máme spočítané černé na bleděmodrém, tak se tím můžeme kochat
. Odpůrci něčeho
co jim nikdo nenutí si můžou políbit zadek a tiše závidět možnosti úspor mnoha desítek procent provozních nákladů.
Re: Elektromobily
Napsal: čtv úno 09, 2012 00:39
od Marťas
MartasBrno píše:Marťas píše:Marek píše:Jenže já se bojím, aby to nevyšlo dráže než provoz na fosilní paliva.
Loni jsme byli se třední na stojírenském veletrhu v Brně. Našeho třídního tam zaujal elektro-bicykl. Chvíli si povídal s prodejcem a pak si šel spočítat náklady na provoz toho stroje.
A přišel s dost zajímavým závěrem. Cestování takovým bicyklem mu totiž vyšlo skoro stejně nákladné, jako os. automobilem.
- Proč? Spotřeba elektřiny není nijak velká a a její cena je oproti benzínu nižší.. Ale baterie se musí měnit v intervalech tří až čtyř let a stojí 18t Kč.
Při nájezdu 3000 km ročně (na náhradu mopedu až dost) je cena za kilometr opravdu skvostná. 18 000(kč)/9 000(km)= 2 Koruny na kilometr. A to bez elektřiny!
Proto nejsem zastáncem těchto "ekologických zlepšováků"
a navíc spálený benzín bez katalyzátoru hezky voní.
To cos viděl není to, o čem se tu bavíme.
Aha, zaplať pánbůh elektromobily nepotřebují baterie a natož jejich výměny
EDIT: To že nejsem zastáncem neznamená, že jsem hned odpůrcem.
Re: Elektromobily
Napsal: čtv úno 09, 2012 06:58
od Luděk Musil
Hoši - uvědomte si taky jednu věc, kterou říkáte: cena elektriky jde nahoru
Ale při té příležitosti také musíme zmínit, že je to nejen cena el. energie.
V době, kdy elektrika stála 0,68 Kč/kWh a měs. nájem hodin 6 Kč tak stál benzín 4,- a nafta 0,80 Kč (čísla to samozřejmě nejsou přesná a poplatná své době ... přiměřeně).
Dnes stojí elektrika 6,- Kč/kWh a další různé měs. poplatky 600,- Kč, benzín stojí 35,- a nafta 37,- Kč.
Ani jedna z těchto komodit na stávající ceně neustrne =
.
A pokud budeme mluvit o účinnosti (spalovací motor 30%, elektromotor 90%) ... .
A to už ani nemluvím o výzkumu a vývoji. Spalovací motor - téměř vše asi vymyšleno, systém se pouze zlehka zdokonaluje. V elektrice/elekronice je stále co objevovat a dále to miniaturizovat. Vždyť i ty akumulátory se (se vzrůstajícím výkonem a kapacitou) zmenšují.
Skutečně si myslím, že (řekněme) alternativní pohony mají budoucnost (a to nemluvím jen o elektrice).
Takže asi tak ... . L.
Re: Elektromobily
Napsal: čtv úno 09, 2012 09:44
od Marek
Ono se to nějak vyvíjet musí, to dá rozum. Fosilní paliva nejsou nevyčerpatelná (ačkoli ještě na nějakých pár desítek let ropu máme). Někam se to pohnout musí. Ale pořád si myslím, že elektrický pohon v té podobě, kterou dnes v elektromobilech máme (tedy baterky, které dobíjíme proudem z elektrické sítě), nemá budoucnost.
Re: Elektromobily
Napsal: čtv úno 09, 2012 10:01
od miro263
Re: Elektromobily
Napsal: čtv úno 09, 2012 11:05
od Luděk Musil
Marek píše:...v elektromobilech máme (tedy baterky, které dobíjíme proudem z elektrické sítě), nemá budoucnost.
Jasně. V této podobě je to cesta do pekla, sice dlážděná dobrým úmyslem
.
Ale
že jednak použijeme alternativní pohon, tak k němu použijeme alternativní zdroj.
Takže takovou baterii/akumulátor můžeme doma nabíjet solárem nebo větrem ... a člověk u potoka si instaluje nějaký malýho Peltona (
http://cs.wikipedia.org/wiki/Vodn%C3%AD_turb%C3%ADna)
. L.
Re: Elektromobily
Napsal: čtv úno 09, 2012 12:10
od V480
Problém je hlavně s akumulátory. Lithium je velmi drahé a velmi vzácné. Je jen pár větších míst, kde je možné ho těžit..Bolívie, Chile, Čína a USA. Čína v poslední době Lithium nakupuje ve velkém.
Získávání Lithia z mořské vody je určitě možné, ale 0.18 mg!!! z 1 litru je oproti 20-60 mg z kg horniny opravdu málo.
Re: Elektromobily
Napsal: čtv úno 09, 2012 12:27
od Marek
Možná by bylo dobré pouvažovat nad využíváním jiného kovu. Přece lithium není jediným prvkem, který tuhle vlastnost má. Nejsem sice chemik (moje chemické znalosti končí u podvojné záměny), ale laický rozum mi velí, že by jistě bylo možné využít i jiný prvek, který je v přírodě rozšířenější (případně obnovitelný - to by byl ideální stav). Sodík, draslík - alkalické kovy, jejichž vlastnosti se lithiu v mnohém podobají (například), vápník, křemík a co já vím.....
Re: Elektromobily
Napsal: čtv úno 09, 2012 14:57
od V480
Ano jde to, Toyota vyvíjí magnesiové baterie, které by měly mít 2x větší kapacitu než lithiové.
Re: Elektromobily
Napsal: čtv úno 09, 2012 15:07
od Luděk Musil
V480 píše:Ano jde to, Toyota vyvíjí magnesiové baterie, které by měly mít 2x větší kapacitu než lithiové.
Hmm ... že by?
http://auto.idnes.cz/elektrorevoluce-hy ... aktual_fdv
Třeba je to první vlaštovka a náznak toho, že je potřeba vyzout malé dětské botičky a přestat dělat malé krůčky ... . L.
Re: Elektromobily
Napsal: čtv úno 09, 2012 16:44
od Puhi
klasické elektromobily sú podľa mňa pekná, ale slepá vetva. Jedine čo môže a bude fungovať bez obmedzení ako dnešné motory (po napr. 500km plná a ide sa ďalej) je pohon na vodík. V usa už nejakých pár rokov tieto autá jazdia, vodík sa dá natankovať na normálnej pumpe a stojí toľko čo benzín
aj z tohto dôvodu to bohužiaľ vidím ako jediné riešenie, ktoré sa bežnému človeku o pár rokov naskytne.
Re: Elektromobily
Napsal: čtv úno 09, 2012 17:37
od Marek
Mně by se líbila taková trochu utopická vize:
Představte si, čistě teoreticky, že do auta se natankuje voda. Padesát litrů vody (třeba do nádrže místo benzinu). Tato voda se nějakým zařízením přímo ve vozidle elektrolyticky rozloží na vodík a kyslík. Tyto dva plyny se naprosto odděleným způsobem uloží zvlášť každý do svého zásobníku. Vodík budeme vstřikovat do spalovacího prostoru, do něhož předtím nasajeme kyslík. Kyslík by podpořil hoření vodíku.
Pěkná blbost, co mě napadla, co?
Re: Elektromobily
Napsal: čtv úno 09, 2012 17:39
od Marťas
Napadla, napadla... Utíkej to vyrobit