Stránka 39 z 46
Re: Jdeme do nového
Napsal: pát lis 22, 2019 08:15
od Teepee
Marek píše:Motor na normě Euro6 prakticky neprodukuje saze, anebo jen v minimální míře, takže olej se jimi nekontaminuje v takové míře, jak tomu bylo dřív.
Neprodukuje saze až do životního prostředí, nebo už do filtru pevných částic a EGR ventilu?
Re: Jdeme do nového
Napsal: pát lis 22, 2019 10:04
od Marek
Celkově jsou ty motory nastavené tak, aby při akceleraci produkovaly mnohem méně sazí. Proto z motorů také zmizely ty klasické turbo efekty při zrychlování. Je to záměrně omezené množstvím paliva a regulované vícefázovým vstřikem. Tedy řečeno laicky - již při samotném spalovacím procesu vzniká méně sazí, než tomu bylo u motorů dejme tomu Euro2 - Euro4. Tím se jich méně dostává do oleje a tudíž tento se méně kontaminuje, resp. kontaminuje se pomaleji.
Že některé motory trpí na zanášení EGR ventilů sazemi, je dáno nikoli množstvím sazí (to je skutečně mnohem nižší), ale samotnou konstrukcí regulačních ventilů EGR. Kdo se v problematice vyzná, jistě ví, co mám na mysli. Ovšem děje se to opět jen díky ne zcela správnému způsobu užívání vozu. Já mám najeto 200 tisíc km a EGR ventil je jak nový.
Mušketýre - to, co popisuješ, nemusí v žádném případě být způsobeno dlouhými kilometrovými intervaly oleje. Mnohem pravděpodobnější se mi jeví pozdní výměna oleje - časově. To mám mnohokráte potvrzeno. "Řekli mi v servisu, že olej se mění po 15 tisících km, ale já ročně najedu jen 4 tisíce. Takže olej měním po 4 letech." A je hotovo hned. Není to olejem, jeho kvalitou, není to ani nastaveným výměnným intervalem od výrobce. Je to debilitou uživatele vozu. VŽDY JE TO TÍM!!!
Je dokázáno, a navíc je to i logické, že olej z motoru, který denně jezdí dlouhou trasu 500 km, bude po 30 tisících km v lepší kondici a kvalitě, než tentýž olej z motoru, který jednou za týden ujede tři krátké trasy po pár kilometrech, tedy celkově najede třeba 5 tisíc km za celý rok. Ten olej může po pěti tisících km být absolutně nepoužitelný díky vysoké kontaminaci palivem, sazemi, vzdušnou vlhkostí .........
Proto opakuji znovu, že výměnný interval oleje v km není v žádném případě jediným rozhodujícím hlediskem, a už vůbec není nejdůležitějším hlediskem. Je hlediskem pouze informativním. Vždy záleží především na způsobu užívání motoru, počtu startů (zejména studených), množství spotřebovaného paliva a dalších hlediscích.
Re: Jdeme do nového
Napsal: pát lis 22, 2019 11:51
od Cory
Hocikedy sa nam v servise stane, ze po vymene oleja a po vymazani intervalu skoci vymena oleja nie na 30tis, ale kludne na 22tis. Auto si to dokaze vypocitat podla sposobu uzivania.
Re: Jdeme do nového
Napsal: pát lis 22, 2019 12:02
od Teepee
Marku, jaký je správný způsob používání, jako prevence proti zanesení EGR?
Octavie 1,6tdi, 2013 motor CLHA, DPF 77kW. Prý na EGR dost trpí.
Re: Jdeme do nového
Napsal: pát lis 22, 2019 12:25
od Marek
Správný způsob je ideální způsob, který ovšem v běžné praxi neexistuje. Můžeme se mu však do jisté míry pokusit přiblížit, nebo aspoň pro to udělat maximum možného.
Obecně pro každý naftový motor platí jezdit delší a dlouhé trasy a hlavně v zatížení. Šontání po městě na krátké trasy pár stovek metrů a s častými starty, jakož i "důchodecký" způsob jízdy s velmi lehkou nohou na plynu, pod otáčkami a v jen minimální zátěži, to vše motoru a jeho příslušenství významně škodí. Možná ušetříte deci paliva, ovšem na druhé straně můžete prodělat gatě. Trpí EGR ventily, protože jsou v permanenci, trpí DPF, protože se dovnitř dostává nekvalitně spálené palivo, trpí převodovky, dvouhmotové setrvačníky, ložiska kol a pohonné jednotky, samozřejmě turba, která jsou dnes prakticky všude, a v neposlední řadě právě motorový olej.
Pro lepší kondici DPF a EGR doporučuji naftu při tankování aditivovat. Já mám lety úspěšně vyzkoušený VIF Diesel Aditiv. Do každého tankování ho přidávám víc jak 12 let, kdy jsem ujel cca tři sta tisíc km (služební vozy a služební kilometry do toho nepočítám). Tento přípravek, krom jiných pozitivních vlastností, přispívá k lepšímu rozprašování a ionizaci nafty ve spalovacím procesu, tím ke snížení tvorby sazí. Doporučuji.....! Půllitr stojí cca dvě sta korun a vystačí na cca deset plných nádrží. Vyplatí se to, mohl bych o tom napsat elaborát.
Totéž, celý výše napsaný odstavec, platí i pro zážehové motory s přímým vstřikováním benzínu.
Rozhodně a bez debat moderním motorům škodí cukačky po městě jen pár stovek metrů, kdy se motor nestačí ohřát na provozní teplotu (pozor!!! Provozní teplota není teplota chladící kapaliny, ale teplota oleje). Prostě do obchodu si dojděte pěšky, nebo jeďte sockou. Auto na takové věci jednoduše není, ačkoli jsem přesvědčen, že drtivá většina z vás má opačný názor. A pokud je to nevyhnutelné, nákup spojte s delší cestou autem, kdy si při zpáteční cestě před cílem vaší cesty přizastavíte v krámě a nakoupíte. Když už to tedy bez auta nejde......
V rámci možností: Co nejdelší cesta, vždy v optimálních otáčkách motoru (tzn. na a nad maximem točivého momentu), co nejméně startů (Start/Stop je smrt pro motory všeho druhu), to jsou základní pravidla pro dlouhodobě dobře fungující naftové pohonné jednotky.
Já nejezdím vůbec v městském provozu. Moje nejkratší trasa je 24 km do práce v mimoměstském režimu. Pokud potřebuji udělat větší nákup, kde je vhodné mít auto, pak tento vyřeším cestou z práce. Obchod mám při cestě - nedaleko cíle trasy, motor je teplý, jen zastavím a za deset minut dojedu domů i s nákupem. Jinak všechny moje cesty jsou delší, téměř výhradně mimo města, roční nájezd cca 25 tisíc km.
Všimněte si, že se o tom nákupu zmiňuji záměrně NA KONCI CESTY, před cílem trasy. Ono totiž není jedno, jestli si v tom krámě zastavíte na začátku cesty, nebo na konci. V tom je obrovský rozdíl. Hmotně asi ne, samosebou je úplně jedno, kdy si nakoupím, prostě budu mít pořád stejný nákup, ovšem z hlediska dobrého chování ke svému autu je v tom rozdíl naprosto zásadní!!!
Někdo může namítat, že auto má sloužit jemu a ne on autu. Ano, proč ne. Ale pak se nemůže divit, že prostě bude do toho auta investovat. Nic není zadarmo. Pokud je někdo líný dojít si kilometr do krámu po svých a musí si vozit prdel autem, bude muset počítat s tím, že bude mít vyšší spotřebu paliva, že mu odejde EGR ventil, nebo bude muset po čase poslat DPF na vyčištění. Tak to prostě je.
Nejsem valným příznivcem dlouhých výměnných intervalů motorových olejů. Ale za jistých okolností jsem ochoten to akceptovat. Nicméně podle mého názoru byly lepší dříve používané tzv. flexibilní výměnné intervaly. To třeba koncern VW používal od roku 2000 (do kdy, to nevím). Tam byly nastavené mantinely minimálního a maximálního výměnného intervalu, dejme tomu 15 až 50 tisíc km. V olejové vaně bylo multifunkční čidlo, které vyhodnocovalo teplotu oleje, míru kontaminace oleje pevnými látkami, dále řídící jednotka uvažovala počet startů motoru a množství spotřebovaného paliva od poslední výměny oleje. Na základě těchto údajů si sama řekla o výměnu oleje. Čili pokud jste jezdili dlouhé trasy s optimální spotřebou paliva, minimálním počtem startů a v optimálním režimu, nebyl problém na olej najet třeba i 48 tisíc km. Ovšem taky byly případy, kdy stejný vůz se stejným motorem si díky jinému způsobu užívání řekl o výměnu oleje po 16 tisících km.
Re: Jdeme do nového
Napsal: pát lis 22, 2019 14:12
od Teepee
Díky Marku za obsáhlý a podrobný popis!
Jezdím lehčí noha, 1 500 až 2 500ot/min, občas protočím ke 3 500/min. Ten napovídač volby rychlostního stupně by auto zlikvidoval hned, běžně ukazuje 3->5.
Bohužel, cestou do práce (38km) jsou asi jenom dvě místa, kde se tomu dá šlápnout na krk, jinak 50km/h, 80km/h, hustý provoz. Jen výjimečně jedu pojíždku do 10km. Proto jsem si jí koupil, na cesty do práce. A jsem spokojený s 1,6 77kW, protože výkonove nestačila jen naložená v Německu na dálnici.
Nafta vždy Verva. Regenerace DPF pokaždé doběhne, protože když náhodou přijedu s probíhající regenerací, dojedu kousek ještě někam.
Přidám tedy trochu váhy na noze, i když je spotřeba pod 5 lákavá.
Graf motoru
Re: Jdeme do nového
Napsal: pát lis 22, 2019 14:28
od Marek
Já si myslím, že 38 km je trasa dostatečná k tomu, aby se motor dobře ohřál a pak pracoval, jak se od něj čeká. Tam by se žádný významný problém vyskytnout nemusel. Verva je super palivo. Obecně se domnívám, že Benzina dodává nejkvalitnější pohonné hmoty u nás.
Motory 1.6 TDI od VW nejsou vůbec špatné. Dokonce jsem toho názoru, že v mnoha ohledech jsou lepší, než dvoulitry. Máme v práci dvě Fabie 1,6 o výkonu 55 kW. Zrychlení nic závratného, ale jakmile se rozjede, jede. Obě mají skoro 200 tisíc km a neměly žádný problém ani na motoru, ani na DPF. A spotřeba při běžné jízdě do 4,5 litrů. A upřímně řečeno, regenerace DPF jsem si u nich nikdy nevšiml.
Re: Jdeme do nového
Napsal: pát lis 22, 2019 14:45
od Teepee
Regenerace DPF = Na volnoběh po zastavení jízdy 1000 otáček, běží ventilátory. (Za jízdy drží zvýšený volnoběh na 1000 otáček normálně). Po otevření kapoty šílený hic vystupující "za motorem". Extrémě horké spaliny z výfuku. Při stání spotřeba nikoli 0,5-0,6l/hod, ale 0,9l/hod. Doba trvání cca 5-8 km, cca 10-15 minut. Frekvence cca 1x za 1-2 nádrže. Prý se postupně zkracují.
Za jízdy se to nepozná.
Vtipný bylo, když jsem jel "na pole" kousek, vysokou trávou, lítaly z ní takový ty semínka-otruby a pak jsem zastavil a ona běží regenerace!!! Všechen bordel nacuclej v chladiči a po zastavení jsem to raději hned vypnul, protože se výfuk nechladí jízdou a ještě stojíš na suché trávě... Pak jsem to vyplachoval hadicí.
Ocenil bych infohlášku, že běží regenerace.
Re: Jdeme do nového
Napsal: pát lis 22, 2019 15:34
od Dusan
Motory ktore maju DPf filter maju egr zapojene az za nim...
Re: Jdeme do nového
Napsal: pát lis 22, 2019 17:02
od Marek
Vím, jak probíhá regenerace. Jen jsem to u těch Fabií dosud nezažil. A souhlasím, že by bylo fajn regeneraci nějakým jednoduchým způsobem řidiči oznámit. Stačila by kontrolka......?
Re: Jdeme do nového
Napsal: pát lis 22, 2019 23:46
od Marťas
mušketýr píše:Že je z plastu nechávám bez komenráře to bych ještě překous, ale že se strká do otvoru kterou se olej dolívá je peklo. Otvor má cca. 1.5cm v průměru a když doleješ tak se nedoměříš. TRiviální dolití olete se stává několikaminutovým soubojem-kdo z koho.
Tento nácvik souboje slouží k zocelení francouzského lidu. Aby si zvykli a aby podle staré francouzské tradice nesahali po bílé vlajce.
Re: Jdeme do nového
Napsal: sob lis 23, 2019 13:42
od Jan Vaníček
Můj mechanik mě upozorňoval, že u koncernových dieselových aut při longu dost trpí vačky, už jich dělal několik, nejprve začnou fialovět a následně začne eroze. Asi nemá důvod kecat, auta dělá 30 let a je to solidnost sama. A že to asi bude pravda je, že kolega na služební Octavii měnil vačku na ca 200tis.km též. S VIFem souhlasím, používám, olej měním po 15tis.km, většinou po létě, protože když vidím teplotu oleje přes 100°C, nemyslím si, že je ještě perfektní. Honza
Re: Jdeme do nového
Napsal: sob lis 23, 2019 13:54
od Marek
Tvůj mechanik nehovoří úplnou pravdu. Víc se o tom rozepisovat nemíním, jen bych se opakoval.
Já bych tuto problematiku uzavřel. Pokud si tu ještě někdo chce čistit pajšl a pořád dokola to tu omílat, udělejte si pro to vlastní téma.
Díky....
Re: Jdeme do nového
Napsal: ned lis 24, 2019 21:53
od Jan Vaníček
A jejda ..., jak má žena ... . H
Re: Jdeme do nového
Napsal: sob pro 14, 2019 13:16
od Marek
Za čtyři týdny mám najeto zhruba pět tisíc kilometrů. Docela dost. Běžně děláme kolem 40 tisíc ročně, čili měsíčně tak 3500. Tentokrát jsem asi víc jezdil.
Vůz se krásně rozjel. Zatímco první tisícovku kilometrů to jelo tak všelijak, teď je to vyloženě krásné svezení. Dálniční kopce na Vysočině to letí jak vystřelený z praku. Nejen, že v pohodě drží sto třicitku, ale bez řečí a svižně zrychluje. Malé vozy s přehledem předjíždím i v těch nejprudších kopcích, třeba od Jihlavy na Větrný Jeníkov, tam umím mít nahoře přes 160.
Že to baští, nebudu řešit. Auto je služební a prostě má apetit. Zatím má průměr 11,5.