Marek píše:Jestliže s Fabií HTP jezdíš po dálnici za šest litrů, pak buď nepřekračuješ stokilometrovou rychlost, nebo máš vzácný exemplář, který se z mně neznámých příčin prostě "povedl". Anebo máš úpravu softwaru na úsporu paliva (když se tak znáš s ing. Jandou z Cimbu.....).
Já ze svého okolí znám několik desítek lidí, kteří vlastní tento vůz, a nikdo z nich se s Tvým názorem bohužel neztotožňuje - ani já sám ne. Někteří dokonce už právě kvůli spotřebě auto prodali. Mnoho lidí, které znám (a někteří zde o tom píší taky) totiž mají s motory HTP úplně opačné zkušenosti - motory žerou jako prokopnuté. Vlastně si nevzpomínám, že bych ve svém okolí znal někoho, kdo by byl u motoru HTP se spotřebou spokojený - fakt je mi líto.....
I když Ty tu tvrdíš, jak jsi se spotřebou spokojený, mě tak nějak nepřesvědčíš. HTP je prostě sráč, který nejenže nejede, ale ke všemu je nenažraný - o akustickém projevu a kultivovanosti chodu radši ani nemluvím. To jsou moje zkušenosti. A ona ta spotřeba není jediným problémem těchto motorů - ty konstrukční problémy, jako podpálené ventily, nevhodně umístěný KAT, přeskočené rozvodové řetězy na výfukových vačkách, degradace oleje v motoru přehřátím (opět díky konstrukci) a mnohé další potíže jsou myslím celkem alarmující. A životnost zmíněných motorů rozhodně neoplývá závratnými výsledky. U moderního motoru si představuju výdrž minimálně půl milionu kilometrů bez investic - to u motorů HTP fakt nehrozí.
Zlaté staré motory MPi 1,4 ve Fabiích - sice staré (z hlediska vývoje automobilismu až prehistorické), ale z hlediska dynamiky a
především spotřeby byly na tom stokrát lépe než HTP (taky osobní zkušenost).
Někde kousek vepředu jsi tu psal o tom, že motor AEF ve Felicii (pro nezasvěcené se jedná o naftu) je hrůza. Já mám opět diametrálně odlišný názor - považuji tento motor navzdory jeho technické zastaralosti za velmi zdařilý, nesmrtelný a úsporný (opět vlastní zkušenost). A že by byl o tolik těžší si nemyslím. Rozdíl oproti motoru 1,3 je 24 kilogramů (kompletní rozdíl hmotnosti hnacího agregátu) - to je fakt prd, který nestojí za řeč.
Měli jsme několik Felicií 1,9D jako služební service mobily ve škodovce a jezdil s nimi každý, kdo měl dvě nohy a doprdeledíru. I po ujetí půl milionu kilometrů ty motory byly bez vady, kromě občasné výměny rozvodů (cca 120 - 150.000 km) byly bez investic. A spotřeba? - verze combi plně naložená náhradními díly, nářadím a na střeše pětimetrový žebřík - v průměru za rok max. 6 l / 100 km ( i méně, já měl 5,4).
Ve svém okolí znám několik těchto vozů s najetými více něž 500.000 kilometry, dva mají milion (bez investic, snad kromě zdvihátek). Na to, že se konstrukčně jedná o motor z počátku 70. let, je to výsledek víc než výborný.
veliz píše:TDi si lidé kupují spíše z důvodu prestiže, fandovství a lepší dynamiky, jejíž legální využití je ale přinejměnším sporné.
Prestiž? U mého auta se v případě TDi rozhodně nejedná o prestiž, to bys mě rozesmál. Jedná se o úsudek zdravého rozumu
. Jiný motor než TDi by mě totiž sežral i s botama (a proč? - no protože je benzinový
).
Fandovství? Já jsem vždycky tvrdil, že naftový motor mi do auta nesmí - tak jaképak fandovství? Vzpamatuj se.....
Lepší dynamika? Rozhodně ano. Potřebuji silné auto - nikoli proto, abych machroval a jezdil rychle, nýbrž proto, abych jezdil bezpečně (každý zkušený řidič mi to potvrdí).
A to, co jsem zvýraznil červeně, prosím vysvětlit - nějak nechápu, co tím míníš.
Z tvých reakcí je mi jasné, že se stylem jízdy a celkovým přístupem diametrálně lišíme, proto ty odlišné výsledky a zkušenosti. Tak např. neuznávám názor "Potřebuji silné auto, abych jezdil bezpečně". Já spíše dodržuji zásady tzv. defenzivní jízdy, což je úplně něco jiného. Myslím, že se mohu se svou praxí 25 let a téměř 500000km bez nehody již považovat za zkušeného řidiče. Pokud jde o tu spokojenost, mám pocit, že motor 1,2HTP je dlouhodobě nejprodávanější na českém trhu (nebo určitě jeden z nejprodávanějších) jak u nových, tak u ojetých vozů. Jaký větší důkaz spokojenosti zákazníků chceš? Proč si lidé nekupují většinově TDi, když jsou tak úsporné, bezúdržbové a beznákladové?
Pokud jde o felicii, netvrdím, že ten diesel je vyloženě špatný, jen jej považuji za nejhorší možnost v pořadí 1. 1,3MPi, 2. 1,6MPi, 3. 1,9D.
Fabiemi jezdím od r.2001. Ta první byla 1,4MPi_44kW (chip), ta druhá je 1,2HTP_47kW (rovněž chip). Nemyslím si ale, že by chip byl v tomto případě rozhodující, je to spíše stylem jízdy. První fabia byla úspornější, s ní jsem běžně jezdil za 5,5l/100km, dlouhé trasy i za 5,1l/100km. To bylo doslova zlaté auto. HTP mi žere o pár desetin více (dlouhodobý průměr 5,8l/100km), ale také je o dost těžší - má ABS a hlavně klimatizaci. Na dálnici jezdím 110 až 120, což odpovídá otáčkám, při kterých motor dosahuje maxima točivého momentu. V levém pruhu příliš nezacláním, v podstatě jen když potřebuji předjet kamion či jiné pomalé vozidlo, v tom případě zvyšuji na 130 (abych legalizoval svůj pobyt v tomto pruhu a poněkud zkrátil manévr), výjimečně 140. Když není volno, klidně zpomalím a počkám, nezávidím nikomu rychlost a nikoho si zbytečně nevychutnávám. Ještě musím podotknout, že volba motoru byla v mém případě ovlivněna i skutečností, že jezdím buď sám nebo ve dvou a mám krátkou fabii. Neprosazuji tento motor za každou cenu, v případě kombíku (nebo dokonce Roomsteru)+většího vytížení bych sám volil výkonnější motor, tj. v současné době o 15000,- dražší TSI 63kW. Jenomže v době, kdy jsem auto kupoval já (ještě před krizí), byly akční pouze HTP, nejbližší motor 1,4_16V_55kW byl o 30000 dražší, navíc bych ho musel objednat, takže cena by byla vyšší o dobrých 50000. Proto jsem zvolil 1,2HTP+chip (53kW, 118Nm) a jsem spokojený.
Pokud jde o tu prestiž, měl jsem na mysli spíše nové vozy, rozhodně ne tvé 11 let staré auto. Pokud jde o to, co jsi zvýraznil červeně, měl jsem na mysli skutečnost, že k pokoření rychlostních limitů stačí cca 40kW (v případě malého vozu). Jestliže si někdo pořídí např. 125kW, pak musí nutně překračovat rychlost, jinak je potenciál vozu nevyužit a investice je zbytečná. Stává se tak nevědomky otrokem svého auta, kdy předjíždí z principu, ne proto, že by musel.
Jestliže ty tvrdíš, že neznáš žádného spokojeného majitele HTP, tak já zase neznám žádného majitele silného turbodieselu, který by dodržoval rychlost a zásady bezpečné jízdy vůbec. Tím opět nepoukazuji na tebe, spíše na realitu, se kterou se denně setkávám na silnici. Pokud by všichni majitelé silných TDi dodržovali rychlost, pak by jejich výhoda spočívala pouze ve skutečnosti, že se na ni dostanou rychleji, ale to jsou opravdu jen sekundy, které pro mě nemají význam.
Životnost moderního motoru půl milionu a ještě k tomu bez investic? Možná bývávalo. Dnes konstruktéři počítají s životností 150000km u benzinu i dieselu, bohužel často s investicemi.
Závěrem ještě poznámka k akustickému projevu. Nechci být impertinentní, ale kritizovat akustický projev z pozice zastánce naftového pohonu, mi přijde skoro až komické. Když slyším nastartovat krásnou stříbrnou oktávku či passat, říkám si: Bože, je tohle vůbec možné? Vždyť se to k tomu autu vůbec nehodí!