Ááááá, už je tady zase moje oblíbené téma.
Já jsem samozřejmě zastánce benzínu a vždycky budu, ale dokážu vidět objektivně i jisté výhody dieselů.
Můžeme si udělat jednoduchou srovnávací tabulku výhod a nevýhod jednotlivých typů motorů:
Benzín:
+ vysoce kultivovaný a tichý chod
+ lehčí agregát - méně zatížená náprava = lepší jízdní vlastnosti
+ bezproblémový provoz a starty i za mrazů
+ celoročně jen jedno palivo - nemusím myslet na to, že mám na počátku zimy natankovat zimní naftu, abych třeba za měsíc mohl vyjet
+ široký rozsah pracovních otáček
+ živější chování - jde rychleji a lépe do otáček - líp se s tím třeba předjíždí
+ ekologičtější emise
- větší spotřeba v litrech na 100km
- niží točivý moment v nízkých otáčkách
- nutnost při jízdě víc "myslet" - udržovat optimální otáčky
Diesel:
+ větší točivý moment v nízkých otáčkách
+ nižší spotřeba v litrech na 100km
+ pro někoho dodatečná úspora ve formě přístupu ke zcizené naftě
+ vhodné pro netechnické řidiče - stačí tupě sešlápnout plyn a ono to nějak jede
- těžký agregát více zatěžující nápravu
- nutnost hlídat si zimní palivo
- užší rozsah pracovních otáček
- hlučnější s většími vibracemi
- pomalejší ochota zrychlovat otáčky - míň živý motor
- větší emise CO, NOx a hlavně pak prachových částic
- delší start - čekání na nažhavení
Životnost obou typů motorů je přibližně stejná. Není problém s kvalitním benzinovým motorem najet 500.000 - 1.000.000 km Aby mě někdo nechytal za slovo, tak i uvedu příklady: SAAB 2.0 a 2.3; Volvo 2.0 a 2.5; Ford 2.0, 2.3, 2.9; Tatra 613/700 a určitě jsou i další. Uvedl jsem jen ty, u kterých to mám potvrzeno.
Takže suma sumárum, když to všechno shrnu, tak kromě spotřeby paliva vychází lépe benziňák. Navíc není 100% objektivní srovnávat diesly, které jsou dnes 100% přeplňované, s atmosférickými benzíňáky. Když jdu do důsledků, tak vzhledem k tomu, že rozdíl ve výkonu TD a atm. benzínu není nijak závratný, je jasné, že benzín je lepší. A už vůbec se nebavím o srovnání TD a turbo benzínu, kde zcela jasně vítězí benzín.
Když si pro mé použití vezmu jako příklad motor 2.0 DOHC ze Sierry, který má 120 koní a 171 Nm již při 2.500 ot!!!, přičemž 90% krouťáku je k dispozici v rozsahu 1.700 až 5.500 ot., což je rozsah 3.800, oproti běžným 2.500 u TD. Navíc je vše podtrženo velmi příznivou spotřebou 5,8 při 90 km/h; 7,4 při 120 km/h a 9,3 ve městě. Jedná se o psanou spotřebu 1.300 kg těžkého prázdného auta. Po zkušenostech po najetí 200.000 km je reálná spotřeba ještě menší. Na dálkové trase v plném zatížení po dálnicích i silnicích a svižném tempu není problém se vejít pod 6 litrů na 100 km. Dlouhodobý průměr s většinou jízd po městě je něco kolem 8,5 a to se jezdí velmi svižně s častým využíváním potenciálu auta. V autě je nádherné ticho, nejsou cítit žádné vibrace motoru, protože tento motor má díky dvěma vyrovnávacím hřídelům neuvěřitelně vyrovnaný a kultivovaný chod a auto nečudí. Přitom se s daným motorem dá jezdit i poměrně dost sportovně. Moje volba a směr, kterým se hodlám ubírat je tedy naprosto jasný.