Stránka 34 z 43
Re: Olej
Napsal: stř bře 05, 2014 19:18
od Marek
Pokud to nechápeš, neumíš číst. Rus používal STEJNÝ TYP OLEJE DO ROZVODOVKY I PŘEVODOVKY.
Už to chápeš?
Re: Olej
Napsal: stř bře 05, 2014 19:37
od Cory
Marek píše:Pokud to nechápeš, neumíš číst. Rus používal STEJNÝ TYP OLEJE DO ROZVODOVKY I PŘEVODOVKY.
Už to chápeš?
Citat viem a mam dokonca aj vysoku skolu...Ja mam literaturu, kde je do prevodvky uvedeny olej GL-4.
Re: Olej
Napsal: stř bře 05, 2014 19:40
od Marek
Já mám literaturu, kde je uvedeno, že použitý originální olej z Toljatti je v rozvodovce i převodovce stejný. Originál olej do převodovky tudíž není API GL-4. Jako náhrada při výměně ano, to jsem tu ostatně psal před chvílí.
A nechápu, proč se tu oháníš vysokou školu - tu má dneska každý debil. Navíc na pochopení této pitominy stačí osm let základky
.
Re: Olej
Napsal: stř bře 05, 2014 20:40
od Vašátor
Nechápu to stejně jako Cory ... asi si budu muset znovu prostudovat Lada literaturu (nejlépe vícero knih, zda někdo nekecá..), protože celou dobu žiji v předpisu GL-4 pro převodovku, GL-5 pro rozvodovku. Což byl i ten můj otazník. Můj dodavatel olejů má totiž ve všech katalogách výrobcem předepsaný olej pro 4q olej GL-4.
ТаД-17и
Napsal: stř bře 05, 2014 21:08
od Křečík Barbuška
Jejda, tady to žije, nesežerte se
.
Dívaje do převodní tabulky olejů tak Tůma v roce 1984 uvádí jako jediný převodový olej výroby SSSR TAD-17I.
Příručka od sedmičky z roku 1987 píše, že v rozvodovce i převodovce TAD-17I.
Hledíce do dílenské příručky 2101, 2102 a 2103 (tedy asi hodně stará) :
- převodovka - převodový olej
- rozvodovka - TAD17I.
http://www.expert-oil.com/site.xp/05104 ... 52052.html
http://yukoil.com/en/item/TAD-17i/
Já bych spíše podotknul, že to co tam lili z výroby (ať to bylo cokoliv) bylo asi lepší než to co teď s velkou slávou taháme v pestrých nádobách z krámů.
Re: Olej
Napsal: stř bře 05, 2014 21:29
od Marek
Jak vidno, převodový olej TAD-17I je olej, který, jak jsem tu několikrát citoval, dávali v Toljatti v prvovýrobě jak do převodovky, tak do diferáku. A jak vidno z odkazu, který je tady od K-L, jedná se o olej API GL-5, tedy olej pro hypoidní soukolí. A prej, že jsem blbej.
ANO - jako náhrada v případě výměny je pro převodovku doporučena náplň oleje API GL-4, protože je pro převodovku dostačující (tam hypoidní soukolí není ani jedno) a levnější.
S tou poslední větou naprosto souhlasím. Ten původní olej, co tam byl, byl dozajista tím nejlepším. Dřív nebo později to ovšem každý v dobré víře vyměnil a pak to byla jedna velká neznámá.
Re: Olej
Napsal: čtv bře 06, 2014 02:15
od Křečík Barbuška
Ano, ale údaj z dílenské příručky vytištěné pod záštitou Avtoexportu v dobách "předpětikvaltových"
převodovka - převodový olej, rozvodovka - ТаД-17и vrhá lehký stín pochybností a připouští nějaké to procentíčko i vašátorovo tvrzení
.
Re: Olej
Napsal: čtv bře 06, 2014 09:34
od Majo
Stejne nepochopim, preco Vas tak strasne zaujima, co tam kto kedy lieval, ked su to uz dnes veci pre vacsinu z Vas nezohnatelne. Dolezite je, co je tam najvhodnejsie naliat dnes z dnes dostupnych moznosti!
Re: Olej
Napsal: čtv bře 06, 2014 10:32
od Marek
Souhlas.
Re: Olej
Napsal: čtv bře 06, 2014 12:33
od Vašátor
Majo píše:Stejne nepochopim, preco Vas tak strasne zaujima, co tam kto kedy lieval, ked su to uz dnes veci pre vacsinu z Vas nezohnatelne. Dolezite je, co je tam najvhodnejsie naliat dnes z dnes dostupnych moznosti!
Ano, a proto mi doporučuje můj dodavatel
dle údajů stanovených výrobcem pro 5q převodovku Lada 2107i olej Syntopoid 75w85 GL-5. A přesně v tomto momentu vznikla celá tato debata ...
Re: Olej
Napsal: čtv bře 06, 2014 21:55
od Vašátor
Tak jsem pátral, jak je to s tím GL-5 hypoidním olejem... Oleje GL-5 mají cca dvojnásobnou aditivaci, jako oleje GL-4, barevným kovům to však nevadí. Nicméně oleje pro hypoidní převody se vyznačují aditivy snižujícími tření - v hypoidním soukolí dochází ke skluzu kol a daleko větším tlakům, než při odvalování "klasických" ozubených kol. Hlavní problém je tedy v tom, že tyto oleje výrazně snižují tření, což neprospívá synchronním kroužkům, které pracují na principu svornosti, tedy vyššího součinitele tření. Při použití hypoidního GL-5 oleje proto dojde k nadměrnému opotřebení synchronních kroužků a k výraznému snížení jejich účinnosti.
Rovněž jsem pátral, jak je to uvedeno v knihách pro Ladu. Úplně staré Lada knihy (Tůma, Avtoexport) opravdu uvádějí použití jednoho oleje pro převodovku i rozvodovku a to Markem zmíněný PP90H hypoidní. Ovšem třeba I.Škoda (rok vydání 74) a novější vydání Tůmy již připouští oleje oba. Jak PP90, tak PP90H, bez dalšího rozdělení. Nejnovější Tůma (vydání 86, kapitola 5.2 a 5.4.6) však již uvádí pro převodovku PP90, pro rozvodovku PP90H.
Jelikož jsem začínal na novějším Tůmovy, měl jsem vžité oleje rozdílné. Proto jsem se ptal Marka, kde k tomu přišel.
Re: Olej
Napsal: čtv bře 06, 2014 22:23
od smajchl
Ja teda nikdy prevodovku nedelal a asi me to ceka jestli na to nikoho nesezenu, ale jaktoze olej kterej ma aditiva na snizeni treni zpusobi vetsi opotrebeni sychronnich krouzku? to prece nedava smysl spis naopak budou akorat vic klouzat a min fungovat ne?
Re: Olej
Napsal: čtv bře 06, 2014 22:30
od Křečík Barbuška
Koroze
.
Edit: Aj, já nečetl to od Vašíka
.
Re: Olej
Napsal: pát bře 07, 2014 08:38
od Marek
To je bohužel ten problém, s kterým se tu a tam můžete u převodovky setkat, použijete-li v dobré víře "lepší" olej s vyšší aditivací. Prostě převodovka se chová, jako kdyby byl poškozen synchron. Je to tím, že mezi synchronním kroužkem z barevného kovu a jeho převlečnou spojkou to moc klouže, synchron se nebrzdí a hůře, resp. déle se tak vyrovnávají otáčky obou částí převodného soukolí, aby mohlo dojít k zařazení. Stát se to může - nemusí. Zlobí spíše nové typy převodovek, kde se často používá vícenásobná synchronizace. U starých skříní to "třeba" vadit nemusí a tudíž "třeba" u Lady lze použít i do převodovky olej pro hypoidní soukolí. Udělejte to však u novější káry a poděláte se vzteky.
Re: Olej
Napsal: pát bře 07, 2014 09:24
od Majo
Aj Samara ma dvojnasobnu synchronizaciu. Priora cez 10tku samozrejme tiez. Vo fabrike do toho leju motorak, mozno prave kvoli tomu. Pri prechode na prevodak treba zvolit dost riedky a dobre additivovany, inak je to katastrofa.
A u klasiky moze podla Vami prezentovanych zisteni dojst k mojmu zaveru. Moje synchrony mali opotrebene "zubky"(zodrate dookruhla), nie vonkajsiu klznu cast. To by zodpovedalo tomu, ze to nepribrzdovalo a slo jemne cez zuby, nebolo to sice pocut, ale radenie bolo vzdy tuhsie, takze som to nemusel pozorovat.