Stránka 33 z 43
Re: Olej
Napsal: sob bře 01, 2014 21:35
od Křečík Barbuška
Petka je podle mne kvilivejsi kvuli "vychylovani z osy". Predloha je neprirozene prodlouzena a velke kolo si s ni dela co chce. Navic cirkulace oleje smerem k sroubu s magnetem je omezena a oter v zadnim "bazenku" prispiva k opotrebeni lozisek v zadni casti. Toliko nazor laika.
Re: Olej
Napsal: sob bře 01, 2014 21:54
od Vašátor
Ložisko pětky jsem měl "okometricky" v pořádku, nicméně šroub držící pětkové kolo v předloze byl prasklý. Mám tudíž lehkou obavu, že kola budou lehce slyšet.
Re: Olej
Napsal: sob bře 01, 2014 21:58
od Křečík Barbuška
Nebyla by to petka kdyby nebyla slyset
. Ale co neni v te cihle vrzene vzduchem slyset, ze?
Re: Olej
Napsal: sob bře 01, 2014 22:01
od Cory
Kym sa este robila "klasika", tak do prevodovky liali na linke GL-5
Re: Olej
Napsal: pon bře 03, 2014 14:45
od Majo
Ja som uz nadmerne opotrebene synchrony mal viackrat. Myslel som, ze za to moze moj styl jazdy, ale aj tak som prestal pouzivat GL5. A odvtedy mam so synchronmi pokoj. Za mna 75W90 GL4
Re: Olej
Napsal: pon bře 03, 2014 15:16
od Teepee
Majo píše:Ja som uz nadmerne opotrebene synchrony mal viackrat. Myslel som, ze za to moze moj styl jazdy, ale aj tak som prestal pouzivat GL5. A odvtedy mam so synchronmi pokoj. Za mna 75W90 GL4
Hmmm, vcelku revoluční informace, dělající přítrž veškerému handrkování.
Re: Olej
Napsal: pon bře 03, 2014 16:00
od Petr HC
Re: Olej
Napsal: úte bře 04, 2014 12:42
od Vašátor
Majo, ovšem přijde mi divné, že by ve fabrice začali používat olej, který převodovce nesvědčí. Jaký přesně olej to byl? Byl plně syntetický? Dle chlapíka, který oleje prodává od revoluce a s kterým jsem to teď "řešil", našel ve všech katalogách pro 5q plně syntetický olej 75w85 GL5.
Re: Olej
Napsal: úte bře 04, 2014 16:52
od Marek
V prvovýrobě skutečně v převodovce a rozvodovce byl použit stejný typ oleje, který plnil API GL-5. Bylo to proto, aby to Rus měl jednodušší.
Je ovšem třeba vědět, že mezi olejem API GL-5 vyrobeným v 70. letech a dnes, je obrovský rozdíl v chemickém složení. Moderní oleje mají jiné přísady pro hypoidní soukolí, které jej jakoby víc chrání, ale nesnášejí se bohužel s barevnými kovy (= synchrony). Proto se jejich použití do manuálních synchronizovaných převodovek dnes nedoporučuje.
Je to podobné jako s vývojem benzinů. V 70. letech jste koupili SUPER 96, který v 90. letech byl nahrazen NATURALem 95 s aditivy nahrazujícími olovo. Parametry mají obě paliva prakticky shodné a novější palivo by mělo být šetrnější a vhodnější. Některým vozům to přesto nesvědčilo. Tak je to i s oleji - vývoj je vývoj.
A proto bych se uchýlil k Majovu řešení - do rozvodovky API GL-5 a do převodovky API GL-4 (maximálně 4+). Nehledejte v tom vědu - máte čtyřicet let staré škopky. Rozvodovka SAE 85W/140H - API GL-5, převodovka SAE 80W/90 - API GL-4.
Re: Olej
Napsal: úte bře 04, 2014 19:39
od Vašátor
Marku, to je hezké, ale stejně mi to v podstatě neodpovědělo. Respektive asi v tom hledám vědu, ale odpověď mi nestačí. Polopatě bych se nad tím zamýšlel stejně, ovšem situaci popisuješ úplně obráceně. Rus totiž prvně používal GL-4 a až v 90tých letech přešel právě na onu "řídkou" GL-5.
Docela by mne zajímalo, kde jsi vyčetl, že se v prvovýrobě dával do převodovky GL-5. Dle všeho co jsem zatím pročetl, všude píší do 4q převodovky PP80w90 či PP80w ... "H" nikde psané není. Tím ovšem nechci říct, že tam přímo na lince nelili stejný olej, nicméně předepsaný v literatuře není. Zatímco pro 5q převodovku je již předepsaný syntetický 75w85 GL-5. Dokonce tento olej do manuálních převodovek předepisuje více výrobců automobilů. Pokud se ale nesnášejí se synchrony, nechápu proč je předepisován do manuálních převodovek. Dělají v tom bordel
Abych vysvětlil, proč se v tom tak šťourám... Nemám rád v autě zvuky, co tam nepatří. A všichni tady víte, že sebelepší "pětikvalt" na pětce v záběru hučí. Pětkové kolo je totiž nejhůř mazané a proto bych rád použil kvalitní olej. Jediné co již vím, že 80w90 do své nachystané převodovky rozhodně lít nebudu
Re: Olej
Napsal: úte bře 04, 2014 19:59
od Majo
myslim, ze fakt hladas vedu tam kde neni. Ja pouzivam kvalitne oleje, vacsinou 75W/90 ale nebranim sa ani 80W/90 momentalne od Valvoline a inych renomovanych firiem. S huciacou patkou som mal problem iba na prevodovke FSO Polonez este v Orechu.
Re: Olej
Napsal: stř bře 05, 2014 17:29
od Marek
Vašku - Rus musel od počátku výroby dávat do rozvodovky olej pro hypoidní soukolí, neboť rozvodovka Lada (se zadním pohonem a Niva) je velmi extrémně hypoidní. Kdyby používal olej pouze dle API GL-4, který NENÍ určen pro hypoidní soukolí ani omylem, žádný vůz by mu po pár tisících kilometrů nejezdil.
Že své oleje neoznačoval v názvu značkou "H" (jako hypoidní), není vůbec podstatné. To totiž není vůbec nijak směrodatné označení. Na trhu Ti i dneska najdu desítky převodových olejů, které v názvu ani jinde nemají ono zmiňované "H" a přesto budou plnit API GL-5 a budou pro hypoidní soukolí.
Takže tak.....
Re: Olej
Napsal: stř bře 05, 2014 18:14
od Vašátor
Marek píše:V prvovýrobě skutečně v převodovce a rozvodovce byl použit stejný typ oleje, který plnil API GL-5.....
Vašátor píše:Docela by mne zajímalo, kde jsi vyčetl, že se v prvovýrobě dával do převodovky GL-5...
Marek píše:Vašku - Rus musel od počátku výroby dávat do rozvodovky olej pro hypoidní soukolí...
Re: Olej
Napsal: stř bře 05, 2014 18:56
od Marek
Malinko nerozumím souvislostem a nechápu ten otazník. Ale pokusím se nějak to objasnit, protože jak vidno Vašátor se v tom pořádně plácá
.
Podle příruček, které vycházely k vozům, je zřejmé, že Rus ve fabrice plnil do převodovek i rozvodovek stejný typ oleje. To není problém dokázat - stačí otevřít Tůmu, nebo jakoukoli jinou příručku k vozu. No a protože víme, že rozvodovka u Lady má extrémně hypoidní soukolí, jednoduše musel být origo olej použitý v rozvodovce olejem určeným právě pro hypoidní soukolí - to prostě tak nějak vyplývá z logiky věci. Takže logicky - byl-li v rozvodovce originál olej hypoidní, musel být tentýž hypoidní olej i v převodovce. Nevím, co na tom nechápeš?
Výrobce, potažmo dovozce doporučoval tento originální olej po ujetí 30.000 km vyměnit. Jako adekvátní náhrady pro tento olej doporučoval (tehdy, tedy v 70.letech) do převodovky olej
SAE90 API GL-4 a do rozvodovky
SAE90 API GL-5. Dlužno dodat, že tehdy v 70.letech na československém trhu nic jiného nebylo.
Re: Olej
Napsal: stř bře 05, 2014 19:15
od Cory
Ja, ako nezavisly pozorovatel, nejak nechapem, aku logiku má: "byl-li v rozvodovce originál olej hypoidní, musel být tentýž hypoidní olej i v převodovce".
Prečo? Nalieva sa to snad cez jeden otvor?
Ale tym nechcem tvrdit, ze sa do prevodovky lial iny.