Chtěl bych se podělit o některé zajímavé informace, které se mi podařilo získat k typu 2103. Pokud již zde někde zaznělo tak se dopředu omlouvám.
1) Např. proč měly první kusy 2103 podle původní projektové italské dokumentace zadní světla prohozené - žluté nahoře a červené dole a proč to nakonec obrátili?
Výroba dvoubarevných plastových krytů světel nebyla do té doby v Rusku nikde prováděna a nebyly s tím žádné zkušenosti. Technologii zakoupené v zahraničí si museli tedy začít přisvojovat pracovníci závodu. Z důvodu nařízení normy musela červená plocha obsahovat odrazové sklíčko. Tím, že spodní část světla je oproti horní výrazně skloněna si vyžadovalo hluboké zapuštění odrazky do vnitřku hlavně v horní části krytu což bylo výrobně poměrně složité. Při výrobě těchto krytů vznikalo až 50 % zmetků a proto Italové na základě požadavků výrobního závodu přepracovali dokumentaci jednoduše tím, že rozměry ponechali jen prohodili barvy a problém tím byl vyřešen.
2) Kvůli rozměrům byly s chromováním nedělené přední masky byly velké problémy – opět na žádost výrobního závodu ital přepracoval a masku rozdělil na 2 poloviny. V této souvislosti byly Italové vychvalováni, že rychle dokázali přicházet s novými řešeními a nápady a také ochotným přístupem.
3) Asi velká sběratelská vzácnost by byl VAZ 2103B – vremennyj – po zahájení výroby se ke konci roku 1973 vyrobil velký počet polotovarů vozů 2103 (nedodělaných) neb nebylo stíháno dodávat těch 20% odlišných dílů na rozdíl od 2101. Mezi tyto díly patřily např. volant, palubní deska….atd. Bylo tehdy rozhodnuto zkomplementovat tyto tzv.hybridy užitím dílů z 2101 a prodat těchto několik stovek automobilů některým významným pracovníkům závodu za zvýhodněnou cenu.
4) Při odlaďování lady měly také velké problémy s vrzáním, které se při přejíždění nerovností ozývalo z prostoru střechz/sloupku. Poměrně dlouho trval než odstranili.
5) Hodiny oslňovali řidiče odrazem přes pomocné okénko, tak zavedli kolem nich kulatý reflektor, který ztlumil.
6) Ital nabídnul 2 automobily standard (Fiat 124) a lux(Fiat 125). První měl motor OHV. Druhý měl zase naopak 2 x OHC a podvozek na jiné platformě. Rus to odmítl a požadoval větší unifikaci se základním modelem a také méně náročnější motor než 2xOHC. Proto ital přišel se staronovým motorem, jehož vývoj před lety téměř dokončil ale nerealizoval. Nyní to jen dokončil a vyrobil.
7) Rusové když poprvé uviděli „trójku“ tak první co řekli na co tolik chromu. Ital to ale zdůvodnil tím, že se lidem bude líbit a že jej většina lidí ocení.
8)Neuměli vyrábět přední kulatá světla těchto malých rozměrů proto řešili dodavatelsky Ruhla, včetně Pal z Československa. Uměli dělali jen větší dvanáctkové.
9) Nedávno se mi dostalo do rukou staré číslo SM z roku 1974, kde testovali bílou 2103 kde mi přišlo spodivem, že ji spíše kritizovali – příliš mnoho nepraktických lišt o které postupně přicházeli během testů, těžko regulovatelné topení, horší vyřazování jedničky, malé opěráky sedadel, pokrčená pravá noha v kotníku při dlouhodobém šlapání na plyn, vysoká cena ve srovnání s užitnou hodnotou, měkké pérování, málo odsouvatelné přední sedačky…na další už si nevzpomenu…Prostě přišlo mi v tom článku nespravedlivé, že zveličovali poměrně odpustitelné chyby ale ty opravdu hodnotné vlastnosti auta (spolehlivost, komfort, slušná dynamika, krásný design) nějak vynechali. Dokonce doporučovali výrobci aby okrasné lišty odstranil a jiné podobné praktické rady.
Určitě by se ještě dalo uvést mnoho dalších informací k tomuto typu, jen nemohu něco podobného sehnat k typu 2106/61. Jak se např. vyvíjel tvar, motor….. pro 2106.
Asi už jsem toho napsal moc......