Stránka 4 z 9
Napsal: ned lis 19, 2006 01:40
od Little Red Riding Hood
sbíhavost.. tak estli se můžu zeptat.. čim to měříš??.
Napsal: ned lis 19, 2006 15:03
od Marek
Mám k dispozici přístroj na měření geometrie, amatérskými postupy se rozhodně nezabývám, zejména týká-li se to podvozku či jiných důležitých částí vozu.
Sbíhavost lze měřit několika způsoby - od metody optické přes digitální až po laserově snímanou bezdrátovou technologii. Ovšem nejtriviálnější metoda je pomocí měřicí tyče, kde vozidlo stojí na kolech a přední kola jsou v poloze přímé jízdy. Měřicí tyčí se odměří vzdálenost vnitřních patek disků předních kol vzadu a vpředu (ve vodorovné rovině protínající střed kola) a rozdíl údajů = sbíhavost nápravy.
Napsal: ned lis 19, 2006 15:40
od Little Red Riding Hood
tak aspon vim že námím věřit všemu co mi někdo poradí.. ale zatim s tim nebyl problém..
Napsal: ned lis 19, 2006 16:26
od Marek
Jednoduchý postup, jak amatérsky nastavit sbíhavost, je asi tento:
Vyrob si tyč (trubku v trubce), kde je možné plynule měnit vzdálenost asi v hodnotách 120 - 140 cm. Tedy širokou trubku (třeba d=20mm) dlouhou 100 cm a do ní vsuň trubku (vnější průměr = vnitřnímu průměru prvé trubky) o délce cca 50 cm. Trubka v trubce by se měla volně posouvat, ale neviklat. Na konci vnější trubky vyvrtej dirku se závitem třeba M6x1 a natoč tam šroubek s nějakou vrtulkou na konci, abys měl možnost jednoduché aretace.
Postup je potom následující: Auto postavíš na rovnou plochu s montážní jámou nebo na dílenský plošinový zvedák. Měřicími tyčemi vlasní výroby odměříš vzdálenost mezi ráfky levého a pravého kola přední nápravy vpředu a tyče zaaretuješ, aby se nezměnila délka. Potom takto nastavenou tyč vsadíš mezi ráfky předních kol vzadu - měřicí tyč přitlač na jeden ráfek - na druhé straně by měla být mezera. Tato mezera mezi druhým ráfkem a měřicí tyčí = sbíhavost předních kol. Mělo by tam být cca 4 - 5 mm.
Napsal: ned lis 19, 2006 16:31
od Majo
Marek píše:odměříš vzdálenost mezi ráfky levého a pravého kola přední nápravy vpředu a tyče zaaretuješ, aby se nezměnila délka. Potom takto nastavenou tyč vsadíš mezi ráfky předních kol vzadu - měřicí tyč přitlač na jeden ráfek - na druhé straně by měla být mezera. Tato mezera mezi druhým ráfkem a měřicí tyčí = sbíhavost předních kol. Mělo by tam být cca 4 - 5 mm.
nenapsal si to opacne??
Napsal: ned lis 19, 2006 18:20
od Maysner
Majo píše:Marek píše:odměříš vzdálenost mezi ráfky levého a pravého kola přední nápravy vpředu a tyče zaaretuješ, aby se nezměnila délka. Potom takto nastavenou tyč vsadíš mezi ráfky předních kol vzadu - měřicí tyč přitlač na jeden ráfek - na druhé straně by měla být mezera. Tato mezera mezi druhým ráfkem a měřicí tyčí = sbíhavost předních kol. Mělo by tam být cca 4 - 5 mm.
nenapsal si to opacne??
podle toho co sem pochopil tak ne. kola ti maji jit vepredu mirne k sobe
Napsal: ned lis 19, 2006 18:22
od Marek
Je to napsáno správně. Kola se sbíhají !!!
Já nedělám chyby !!!
Napsal: ned lis 19, 2006 18:31
od Luděk Ondrůch
Předpokládám, že měřící tyč nasazuješ z vnitřní strany disků?
Napsal: ned lis 19, 2006 18:36
od Marek
Luděk Ondrůch píše:Předpokládám, že měřící tyč nasazuješ z vnitřní strany disků?
Nečteš pozorně !!! Je to tam psáno......... Vsazuji-li něco MEZI, těžko to bude zvenčí.
Napsal: ned lis 19, 2006 18:42
od Majo
ano ja sa priznavam
ja som to moc pozorne asi necital lebo som to pochopil az teraz
ja som to bral tak ako sa to robi "normalne" ze sa to meria zvonku. Toto je tiez celkom vhodne a hlavne jednoduche, ked uz som to pochopil znie to dobre
Napsal: ned lis 19, 2006 18:51
od Marek
Ó, děkuji za uznání, i mně se to celkem zamlouvá.
Napsal: ned lis 19, 2006 21:18
od Roman
Marek, cely cas som sa divil, ze pises o zbiehavosti +5mm, co sa tu zrejme viacerym ludom javilo vlastne ako rozbiehavost. Zbiehavost sa zvykne oznacovat bud bez znamienka, alebo so znamienkom -. Mimochodom Dacia ma zbiehavost +2mm, co vlastne znamena, ze kolesa sa rozbiehaju.
to je motanica, co?
Napsal: ned lis 19, 2006 21:28
od Nemo
Hm,hm, to jsem ještě neslyšel. Když je to sbíhavost, tak se to sbíhá, když je to rozbíhavost, tak se to rozbíhá! O číslech bez znaménka uvažujeme většinou jako +, tak, když je sbíhavost 4,nebo +4 tak v tom vidím totéž, a když tam bude třeba -2, tak v tom jasně vidim přední náhon s rozbíhavostí.
Ale "
sbíhavost +2je vlastně rozbíhavost" to je opravdu motanice.
No ale automechanik nejsem, třeba mi něco uniklo?
Napsal: ned lis 19, 2006 23:26
od marty
neboj nemo nic ti neuniklo maš to spravne akorat bych jeste doporučil zmnežit si házivost ráfků muže na to mít dost velkej vliv a ze hazí skoro každej ráfek je jasny když se podivaš na naše silnice
Napsal: ned lis 19, 2006 23:43
od Roman
Nemo, je to motanica, ale ked pojdes s tou Daciou do servisu na geometriu a budes ziadat nastavenie "rozbiehavosti", tak sa na teba budu divat ako keby si spadol z Marsu
P.S. Ta Dacia ma toleranciu zbiehavosti 0 az +2mm, ked ti nastavia 0, idu kolesa rovnobezne, ale aj tak zaplatis za nastavenie zbiehavosti. Na ziadnom protokole z merania sa rozbiehavost, alebo rovnobeznost nevyskytuje. Ale to len aby rec nestala....