Stránka 4 z 9

Napsal: ned lis 19, 2006 01:40
od Little Red Riding Hood
sbíhavost.. tak estli se můžu zeptat.. čim to měříš??.

Napsal: ned lis 19, 2006 15:03
od Marek
Mám k dispozici přístroj na měření geometrie, amatérskými postupy se rozhodně nezabývám, zejména týká-li se to podvozku či jiných důležitých částí vozu.

Sbíhavost lze měřit několika způsoby - od metody optické přes digitální až po laserově snímanou bezdrátovou technologii. Ovšem nejtriviálnější metoda je pomocí měřicí tyče, kde vozidlo stojí na kolech a přední kola jsou v poloze přímé jízdy. Měřicí tyčí se odměří vzdálenost vnitřních patek disků předních kol vzadu a vpředu (ve vodorovné rovině protínající střed kola) a rozdíl údajů = sbíhavost nápravy.

Napsal: ned lis 19, 2006 15:40
od Little Red Riding Hood
tak aspon vim že námím věřit všemu co mi někdo poradí.. ale zatim s tim nebyl problém..

Napsal: ned lis 19, 2006 16:26
od Marek
Jednoduchý postup, jak amatérsky nastavit sbíhavost, je asi tento:

Vyrob si tyč (trubku v trubce), kde je možné plynule měnit vzdálenost asi v hodnotách 120 - 140 cm. Tedy širokou trubku (třeba d=20mm) dlouhou 100 cm a do ní vsuň trubku (vnější průměr = vnitřnímu průměru prvé trubky) o délce cca 50 cm. Trubka v trubce by se měla volně posouvat, ale neviklat. Na konci vnější trubky vyvrtej dirku se závitem třeba M6x1 a natoč tam šroubek s nějakou vrtulkou na konci, abys měl možnost jednoduché aretace.

Postup je potom následující: Auto postavíš na rovnou plochu s montážní jámou nebo na dílenský plošinový zvedák. Měřicími tyčemi vlasní výroby odměříš vzdálenost mezi ráfky levého a pravého kola přední nápravy vpředu a tyče zaaretuješ, aby se nezměnila délka. Potom takto nastavenou tyč vsadíš mezi ráfky předních kol vzadu - měřicí tyč přitlač na jeden ráfek - na druhé straně by měla být mezera. Tato mezera mezi druhým ráfkem a měřicí tyčí = sbíhavost předních kol. Mělo by tam být cca 4 - 5 mm.

Napsal: ned lis 19, 2006 16:31
od Majo
Marek píše:odměříš vzdálenost mezi ráfky levého a pravého kola přední nápravy vpředu a tyče zaaretuješ, aby se nezměnila délka. Potom takto nastavenou tyč vsadíš mezi ráfky předních kol vzadu - měřicí tyč přitlač na jeden ráfek - na druhé straně by měla být mezera. Tato mezera mezi druhým ráfkem a měřicí tyčí = sbíhavost předních kol. Mělo by tam být cca 4 - 5 mm.
nenapsal si to opacne?? :?:

Napsal: ned lis 19, 2006 18:20
od Maysner
Majo píše:
Marek píše:odměříš vzdálenost mezi ráfky levého a pravého kola přední nápravy vpředu a tyče zaaretuješ, aby se nezměnila délka. Potom takto nastavenou tyč vsadíš mezi ráfky předních kol vzadu - měřicí tyč přitlač na jeden ráfek - na druhé straně by měla být mezera. Tato mezera mezi druhým ráfkem a měřicí tyčí = sbíhavost předních kol. Mělo by tam být cca 4 - 5 mm.
nenapsal si to opacne?? :?:
podle toho co sem pochopil tak ne. kola ti maji jit vepredu mirne k sobe

Napsal: ned lis 19, 2006 18:22
od Marek
Je to napsáno správně. Kola se sbíhají !!!

Já nedělám chyby !!! :)

Napsal: ned lis 19, 2006 18:31
od Luděk Ondrůch
Předpokládám, že měřící tyč nasazuješ z vnitřní strany disků?

Napsal: ned lis 19, 2006 18:36
od Marek
Luděk Ondrůch píše:Předpokládám, že měřící tyč nasazuješ z vnitřní strany disků?
Nečteš pozorně !!! Je to tam psáno......... Vsazuji-li něco MEZI, těžko to bude zvenčí.

Napsal: ned lis 19, 2006 18:42
od Majo
ano ja sa priznavam :oops: ja som to moc pozorne asi necital lebo som to pochopil az teraz :oops:

ja som to bral tak ako sa to robi "normalne" ze sa to meria zvonku. Toto je tiez celkom vhodne a hlavne jednoduche, ked uz som to pochopil znie to dobre :)

Napsal: ned lis 19, 2006 18:51
od Marek
Ó, děkuji za uznání, i mně se to celkem zamlouvá.

Napsal: ned lis 19, 2006 21:18
od Roman
Marek, cely cas som sa divil, ze pises o zbiehavosti +5mm, co sa tu zrejme viacerym ludom javilo vlastne ako rozbiehavost. Zbiehavost sa zvykne oznacovat bud bez znamienka, alebo so znamienkom -. Mimochodom Dacia ma zbiehavost +2mm, co vlastne znamena, ze kolesa sa rozbiehaju. :D to je motanica, co? :D

Napsal: ned lis 19, 2006 21:28
od Nemo
Hm,hm, to jsem ještě neslyšel. Když je to sbíhavost, tak se to sbíhá, když je to rozbíhavost, tak se to rozbíhá! O číslech bez znaménka uvažujeme většinou jako +, tak, když je sbíhavost 4,nebo +4 tak v tom vidím totéž, a když tam bude třeba -2, tak v tom jasně vidim přední náhon s rozbíhavostí. :wink:
Ale "sbíhavost +2je vlastně rozbíhavost" to je opravdu motanice. :rolleyes:
No ale automechanik nejsem, třeba mi něco uniklo? :?

Napsal: ned lis 19, 2006 23:26
od marty
neboj nemo nic ti neuniklo maš to spravne akorat bych jeste doporučil zmnežit si házivost ráfků muže na to mít dost velkej vliv a ze hazí skoro každej ráfek je jasny když se podivaš na naše silnice :cry:

Napsal: ned lis 19, 2006 23:43
od Roman
Nemo, je to motanica, ale ked pojdes s tou Daciou do servisu na geometriu a budes ziadat nastavenie "rozbiehavosti", tak sa na teba budu divat ako keby si spadol z Marsu :D
P.S. Ta Dacia ma toleranciu zbiehavosti 0 az +2mm, ked ti nastavia 0, idu kolesa rovnobezne, ale aj tak zaplatis za nastavenie zbiehavosti. Na ziadnom protokole z merania sa rozbiehavost, alebo rovnobeznost nevyskytuje. Ale to len aby rec nestala....