Stránka 4 z 5
Napsal: stř čer 18, 2008 23:56
od popest
Ahoj, zase jsem neměl co dělat.....
Termistor jsem nahradil HEXFET tranzistorem. Časová konstanta je cca 2s. Nutné použít chladič!!! Jsou zapojený 2 par. kvůli zmenšení přechod. odporu. Ten by teď měl být 13.5mOhm. Při 9A, úbytek 0.12V.
Mám i řešení s relé, ale je to konstrukčně složitější. Pokud by někdo chtěl, můžu to sem také dát. Výhoda ale je, že se nemusí používat žádný chladič. Nevýhoda je to relé(rozměry, přechodový odpor 30mOhm) a termistory(nenašel jsem termistor na proud větší jak 7.5A, možná neumím hledat
je proto nutné jich použít více).
Důvod aplikace tohoto zapojení vidím hlavně v šetření žárovek při zapnutí, kdy je proudový náraz dost velký. Když má jěště k tomu někdo nějaký extra super a já nevím co ještě svítivý žárovky za extra super cenu, tak by se mu to mohlo i vyplatit.
Napsal: čtv čer 19, 2008 13:31
od utia
Ja ted premyslim o instalaci dennich svetel (mimochodem, zase jsem slysel ze to chteji poslanci zrusit
). Tyhle vypadaji docela pekne
http://www.k-tuning.cz/2865/svetla-pro- ... 8-led.html
Kdyz budu mit denni tak zadni svetla nemaji svitit ze?
Napsal: čtv čer 19, 2008 13:56
od Luděk Musil
utia píše: Kdyz budu mit denni tak zadni svetla nemaji svitit ze?
Nemají/nesmí svítit žádná jiná světla (čili ani přední obrysovky). L.
Napsal: pát čer 20, 2008 10:47
od Petr HC
Asi by to chtělo najít a dát sem nějaký odkaz na technickou vyhlášku ,týkající se logiky zapojení světel , nejen denních, ale i blokování mlhovek proti dálkovým a signalizace na palubní desce , poněvadž některé neoficiální informace si odporují .
O denních světlech jsem mimo informaci od Luďka nenašel nic, o logice hlavního osvětlení jen zadání úlohy ze skript SPŠ dopravní Praha .
Pro správnou funkci ovládání světel automobilu musí platit následující závislosti :
-- v určitém okamžiku nelze zapnout víc než dva reflektory
-- reflektory mlhových světel mají přednost před dálkovými
-- parkovací světla se zapínají samostatně
-- zapnutí světel tlumených ,dálkových nebo mlhovek způsobí automaticky zapnutí parkovacích . . světel
Schema realizujte jako kontaktní i pomocí hradel .
A instruktor hořické autoškoly mi na tento dotaz odpověděl – čím více světel ,tím lépe ! ?
Napsal: pát čer 20, 2008 12:07
od Luděk Musil
Nebudu hledat odkaz na technickou vyhlášku, zkusím to napsat, jak mi říká logika věci:
Denní světla/světla pro denní svícení:
- denní světla musí svítit ve dne (vod toho sou denní, ne?) nebo-li za nesnížené viditelnosti
- pokud svítí denní světla, nesmí svítit žádná jiná ( obrysovky, hlavní, mlhovky )
Kde a jak umístit denní světla upravuje vyhláška a to dost přesně.
Provedení a umístění světel pro denní svícení je dáno homologačním předpisem EHK/OSN č. 48, který předepisuje vyhláška č. 341/2002 Sb. a jejich používání se řídí zákonem č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích pozměněným zákonem č. 411/2005 Sb. - na jedno vozidlo se montují dva kusy (jeden pár) světel - umísťují se ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1500 mm na přední část vozidla - vzdálenost světel od bočního obrysu je max. 400 mm a vzájemně mezi světly min. 600 mm (u vozidel s šířkou menší než 1300 mm je povolena vzájemná vzdálenost 400 mm) - světla se rozsvítí automaticky po zapnutí zapalování (nastartování motoru) a zhasnou po jeho vypnutí - při rozsvícení obrysových světel musí světla pro denní svícení automaticky zhasnout
Běžná světla:
- pokud svítí běžná světla, nesmí svítit světla pro denní svícení
- užívají se za snížené viditelnosti (rozuměj nejen mlha, déšť, husté sněžení)
- obrysovky musí při zapnutí běžných světel svítit trvale
- obrysovky je možno rozsvítit bez rozsvícení hlavních světel
- pokud svítí běžná světla, musí svítit i obrysovky
- hlavní světla musí svítit buď tlumená nebo dálková
- činnost světel musí být návěštěno kontrolní svítilnou zelené barvy
- činnost dálkových světel musí být návěštěna kontrolní svítilnou modré barvy
Mlhovky:
- smí se použít pouze za snížené viditelnosti (déšť, mlha, husté sněžení)
- KMČS (koncové mlhové červené světlo) musí svítit neustále tedy pokud svítí obrysovky, tlumená či dálková světla
- jeho činnost musí být návěštěna kontrolní svítilnou oranžové barvy
- (přední) mlhová světla musí svítit pokud svítí obrysová či tlumená světla, při dálkových musí zhasnout (to bylo ve staré vyhlášce, podle mě to má logiku)
- jejich činnost musí být návěštěna kontrolní svítilnou zelené barvy
- pokud svítí přední mlhovky, MUSÍ svítit zadní mlhovky
- zadní mlhovky mohou svítit samostatně
světelné soustavy nesmí být zdvojovány/násobeny.
---------------------------------------------------------
Ještě někde najdu technické parametry pro umístění mlhových světel.
L.
Napsal: pát čer 20, 2008 12:28
od Patrac
dovolím si upozornit že nemaj E8 ( tedy homologaci) tak aby si se pak nedivil až tě budou prudit poliši.. navíc to nejsou denní světla ale poziční teda mám dojem...
já na auto budu ž snad příští středu dávat takovýhle
denní světla je to sice darda ale už je mám doma upravené konzoly nárazníku taky tak jen čekám kdy přijde šablona z plechu pro udělání otvorů. pak to šupnu do zajímavých úprav. Svítí to stejně jako xenony 6000k ( barva)
Napsal: pát čer 20, 2008 12:34
od Laďuša
Patrac píše:při komunikaci po ICQ s jistými dvěma členy tohoto fora - nebudu jmenovat (viď Pátrači a Laďušo ). Vidím, že nějaká drobná chybička se vloudila
To je z hladu, to bude dobrý....
už si šel pro buřta P.
Jinak nechápu... když jsou denní světla, tak proč by u toho neměly svítit zadní? A na dálkový neni kontrolka modré barvy povinná?
[ Komentář přidal: Luděk Musil: pá červen 20, 2008 14:55 ]
O/Upraveno. L.
Napsal: pát čer 20, 2008 12:58
od popest
Už jsem se kolikrát setkal s tím, že u novějších aut se zapnutí světel zelenou kontrolkou nesignalizuje. Vždycky mi to celkem vadilo, ve dne nebylo poznat jestli svítí nebo ne, dokud se člověk nekouk na přepínač. (Příklad Seat Ibiza 1.4 r.v. 96)
Napsal: pát čer 20, 2008 13:18
od Luděk Musil
popest píše: ... že u novějších aut se zapnutí světel zelenou kontrolkou nesignalizuje ...
Nepaušalizoval bych, přestože máš pravdu. Někteří výrobci opravdu šetří ... . L.
Napsal: pát čer 20, 2008 15:30
od utia
Patrac píše:
dovolím si upozornit že nemaj E8 ( tedy homologaci) tak aby si se pak nedivil až tě budou prudit poliši.. navíc to nejsou denní světla ale poziční teda mám dojem...
já na auto budu ž snad příští středu dávat takovýhle
denní světla je to sice darda ale už je mám doma upravené konzoly nárazníku taky tak jen čekám kdy přijde šablona z plechu pro udělání otvorů. pak to šupnu do zajímavých úprav. Svítí to stejně jako xenony 6000k ( barva)
Ze by nejaka zrada? Nadpis maji "Světla pro denní svícení s 8 LED" a v popisu je: "Světla jsou homologovaná." Z toho jsem vychazel...
PS jinak jsem jeste kdesi cetl ze by svetla pro denni sviceni mela mit kontroku a vypinac, ale fakt nevim jestli to bylo mysleno vazne
PS1 muzu je nainstalovat mirne schovane v narazniku, tj ze nebudou primo v jeho rovine? Ve spodni casti mi naraznik jde jakoby do S ka , tam mi prijde idelani misto bude to schovane tak 5cm od okraje horni casti narazniku... jinak rozmerove (vyska nad vozovkou, vzdalenost od okraju) v pohode.
Napsal: pát čer 20, 2008 22:05
od Dusan
Chcel som spojazdnit toto ale nieje cas , ma detekovat pokles napajania , aj umoznit plynule rozsvietenie svetiel
po zapnuti napajania
za 30s zapne svetla alepo po detekcii poklesu napajania pri starte za 5s rozsvieti
svetla ... PWM regulacia
aj program by bol len vyskusat nieje kedy
Napsal: sob čer 21, 2008 02:15
od popest
Nejsem si jistý, zda je vhodné řídit u tohoto typu žárovek regulaci výkonu pomocí PWM. Přeci jen se jedná o velmi časté zap/vyp... Ale třeba je to jedno.
Já bych pro jistotu zůstal u spojité regulace. Otázkou však je, zda je ta regulace vůbec u auta k něčemu. Kdo by chtěl snižovat jas žárovek. Řídit pomalý náběh pomocí PWM ztrácí svůj pravý význam. Sice to tak bude na oko vypadat, ale ve skutečnosti ničím žárovkám nepomůžeme. Tranzistor umí akorát sep. /vyp. (0.2 Ohm/"nekonecno") Při sep. se tedy objeví stejně velký proudový náraz jako když zapnem světle bez této vymoženosti.
Ale jinak to zhasnutí při startování a následné rozsvícení je super nápad. Občas se mi stane, že je před opětovným startováním zapomenu vypnout.
Napsal: sob čer 21, 2008 05:19
od Teepee
Luděk Musil píše:Nebudu hledat odkaz na technickou vyhlášku, zkusím to napsat, jak mi říká logika věci:
Díky tématu dětské sedačky jsem si kapku aktualizoval seznam legislativy kolem aut, takže:
Jak má být provedeno zapojení světel se najde v §18 a §24 vyhlášky 341/2002Sb., která je novelizována vyhláškou 100/2003Sb. (ve které se nic podstatného nepíše)
Možnost stažení:
http://www.mvcr.cz/sbirka/
Napsal: pon čer 23, 2008 06:21
od Patrac
Utia - to co máš vybráno je třeba
tady uvedeno jako poziční světla. tak nevím raději pořádně pozjišťuj.aby si nekoupil kočku v pytli ale sory omluva maj homologaci.
zapínání a vypínání světel při startování, postupný náběh proudu..??? myslím že tu řešíte kraviny. když se vám s tím chce dělat pro mne za mne. Osobně bych si koupil resp. mám koupený automat na rozsvěcování a zhasínání. a to
konrétně tento objednával jsem to společně s denníma světlama. A do auta to plánuju osadit asi nějak takto
Napsal: pon čer 23, 2008 07:05
od Marek89
Pekné, tie malé sú hmlovky ? Mohol by si to odfotit keď svietia svetla ?