stano112 píše:
Ja by som povedal,že tie prevodovky začali odchádzať s nástupom 16 ventilov.
Aj ano, aj nie. Ono je to trosku viac zapletene. Ako prve sa pouzivali klasicke synchrony z jedneho materialu. Potom zväčšili ich priemer, ale na ukor zmensenia vsetkeho okolo, no stale to bolo na samaru 1,5 dostacujuce. Synchrony zvacsili kvoli spominanej odchadzajucej 2ke. No problem bol v tom skoku medzi 1 a 2. Napokon aj ten skok zmensili, ale nie dostatocne. Hnany hriadel spolu s pastorkom diferencialu bol z jedneho materialu. Paradoxne tieto najstarsie prevodovky boli najmocnejsie.
S prichodom 16V sa snazili čosi vylepsit a zjednodusit a samozrejme usetrit. Synchrony ostali samaracke, no hnany hriadel uz nebol z jedneho materialu, ale pastorok sa nan nasuval a zaistoval segerkou. K tomu oproti Samare zmizli aj ihlickove loziska medzi hriadelom a kolesami, nahradili ich trecie plochy s drazkami a olej k tymto plocham bol privedeny cez stred hriadela - hriadel bol duty. Týmto sa oslabil koniec, na ktorom je pastorok a hriadele v kombinacii s vykonnym 16V pukali jedna radost. Samozrejme uz prestali stacit aj samaracke synchrony. Casom sice hriadel zosilnili, ale vysledok nic moc.
Ked vymysleli motor 21126 do Priory, zo zaciatku sa pouzivali desiatkove prevodovky. No tu už sranda prestala, hlavne synchrony definitivne prestali zvladat napor. A tak znova vylepsili prevodovku. Hnany hriadel vyrobili opat z jedneho kusu, ako na Samare, ale ostali trecie plochy namiesto lozisk ako u desiatky. Taka kombinacia uz funguje. No synchrony na 1ke a 2ke prepracovali. Asi takym stylom, ze ich volakto vymyslel v zahranici a zacali to dovazat. Uz to neboli klasicke zvacsene synchrony zo samary cele z nejakeho bronzu, ale mali konusovy tvar, skladali sa z troch casti, zaklad tvoril nejaky normalny kov, na ktorom bola nanesena vrstva bronzu (alebo niecoho takeho, v materialoch sa nevyznam).
Ani to vsak nestacilo, a tak cca v roku 2012 vysiel dalsi typ synchronov, zasa konusove, no uz len 2-dielne. Vydrz stale tak cca 70-100tis. km. A dovod? Jednoduchy. Stale ten prekliaty prepad medzi 1kou a 2kou. Pri radeni z 1 na 2 synchron musi zbrzdit roztocene elementy a nastava co? No jeho prehrievanie a teplo nestiha odovzdavat medzi vrstvami. Az postupne vrstva bronzu degraduje, opada a nejde radit. Podotykam, ze synchrony na 3 a 4, teda aj na 5 su stale SAMARACKE zvacsene a stacia.
S prichodom Granty uz raznejsie prepracovali prevodvku. Vela veci vylepsili, domysleli a je to velky krok vpred. Ale stale odchadza synchron na 2ke. A preco? Lebo ZASA nechali ten brutalny skok medzi 1 a 2. Uz tusim aj na grantackej prevodovke je druha generacia synchronov a na Veste uz asi tretia. A stale to nebude dobre, kym neupravia prevod.
Co sa tyka zvijania, vyjadrenie AvtoVazu je, ze zavijanie sposobuje skrivenie toho velkeho kolesa na diferenciale pri tepelnom opracovani. No neviem, za 30 rokov nedokazu opracovat material tak, aby sa neskrivil....
Co sa tyka Vesty, prevodovka v nej zavija, stacilo mi na to len tych par metrov po parkovisku
Ale zavijanie je subjektivna vec. Napriklad moj otec to neregisstruje. Ja ano. Takze ak niekto tvrdi, ze mu prevodovka v Lade nezavija, tak nevravi pravdu, len to proste nevnima.
Moja prevodovka zavijala. Teda aj zavija, no po vytlmeni motoroveho stitu som spokojny. Co sa tyka radenia, vela zavisi od naklonenia motora a jeho celkovej polohy, co uz u prevodoviek s lankami nastastie nehrozi. A u mna je cely pocit z radenia skresleny kratkou kulisou
Ale za dlhu by som nemenil, tie drahy su fakt kratke, ani lankove prevodovky sa nechytaju
Kto jazdil na mojej priore, tak vie