Stránka 4 z 7
Re: Karburatory a emisna kontrola
Napsal: pát lis 07, 2014 15:11
od Laďuša
Marek píše:
Tak vám to připadá jako blbost? A seřizovat motor, u něhož je složení směsi negativně ovlivněno výpary z oleje, vám nepřipadá jako blbost?
Nemyslíte, že motor by se měl seřizovat právě ve stavu, kdy není ničím nijak ovlivňován?
Tak já vám to zkusím vysvětlit, abyste si třeba uvědomili, jaká je to blbost, to moje psaní tady:
....
No mě to teda taky příde jako blbost. Tobě snad nepříde jako blbost snižovat emise způsobem, kterej za provozu neni v činnosti? O seřizování se tu nikdo nebavil, ale o měření na stanici měření emisí. O tom se tu, pokud vidim, diskutovalo.
Re: Karburatory a emisna kontrola
Napsal: pát dub 17, 2015 20:18
od corsair
Mne na STK ukazali lahke a zapisali do protokolu vsetky zavady na aute, ale cez emisnu ma nepustili - mal som si to spravit a dojst este raz. Tak som to spravil a hodnoty mi vysli velmi dobre
Re: Karburatory a emisna kontrola
Napsal: úte čer 27, 2017 10:07
od Deli
Zdravím všechny,
nedaří se mi najít informace ohledně nastavení karburátoru OZON 2107 a nechci vytvářet nové téma, tak jsem to přidal zde.
Opět uběhly 2 roky a musel jsem s 2107 na emise a STK. V minulosti (posledních několik let) emise řešili tak, že je moc neřešili a ani neměřili, aby nemuseli nic dělat. Včera jsem byl na stejném místě, stejný technik, ale už měřil vše, jak se má. Na volnoběhu bylo vše ok, když motor technik vytočil na 2,5k otáček, emise (tuším obsah CO) nebyly pod 2,5%, ale kolem 3,6%.
Jednou z možných příčin by mohla podle mě být výška hladiny paliva v karburátoru. Tu mi poprvé a naposledy nastavoval dr. Marek na tuším prvním nebo druhém trnavském srazu, takže už to nějaký ten rok bude. Mohl by mi někdo, prosím, poradit, jaká má ta výška hladiny být? Nedaří se mi to nikde najít.
Vzhledem k tomu, že Ladou jezdím minimálně, tak jsem delší dobu neměl potřebu se nějak více věnovat údržbě. Nyní tedy plánuji projít vše - zapalování, vůle ventilů a také karburátor.
Re: Karburatory a emisna kontrola
Napsal: úte čer 27, 2017 11:36
od Vašátor
V prvni rade je potreba rici, zda se opravdu jednalo o CO, ci HC. Pokud byli emise na volnobeh v poradku, bude s nejvetsi pravdepodobnosti v poradku i hladina. Nejjednodusi by bylo pripojit motor na analyzator a podivat se na bohatost smesi, zda nebude potreba osadit o cislo mensi trysku. To,ze je karburator natryskovany predepsanymi tryskami jeste totiz nic neznamena.
Kazdopadne nez se zacne stourat do karburatoru, je potreva mit vyladene vse okolo.
Re: Karburatory a emisna kontrola
Napsal: úte čer 27, 2017 12:26
od Marek
Emise na volnoběh, Vašíku, s hladinou paliva v komoře nemají pranic společného. Šroubem bohatosti upravím emise ve volnoběhu bez ohledu na hladinu. Právě v otáčkách, kdy nemohu žádným seřizovacím prvkem bohatost ovlivnit (resp. tak zanedbatelně, že to nemá váhu), se na ní podepisuje hladina paliva v komoře. Jinak řečeno - výška hladiny paliva v plovákové komoře má přímý vliv na bohatost směsi v otáčkách.
Hladina paliva má být 18-20 mm od horní hrany plovákové komory (vypočteno jako průměrná hodnota čtyř měření ve čtyřech rozích komory). Takže postup je následující:
Motor stojí, nejlépe studený.
Ruční pumpičkou podávacího čerpadla napumpuji palivo do komory karburátoru až do okamžiku uzavření jehlového ventilu.
Odpojím hadičku paliva z víčka karburátoru (z důvodu odtlakování jehlového ventilu).
Sejmu víčko karburátoru.
Hloubkoměrem (hrotem posuvného měřítka) změřím vzdálenost hladiny paliva od horní hrany plovákové komory ve všech čtyřech rozích a z těchto hodnot vypočítám průměrnou hodnotu. Pokud bude hladina níže než 20 mm, plovák zvednu; pokud bude výše než 18 mm, plovák pustím dolů.
Pro kontrolu nastavení se musí palivo z komory vyčerpat (vytřít) a napumpovat znovu.
Samozřejmě - karburátor je technicky stará věc, má jistě dost vysoký věk i ujeté kilometry, proto (jak Vašek předeslal) může vykazovat vysoké hodnoty emisí i v případě, že osazení tryskami a hladina v komoře budou v pořádku. Pak je pro měření emisí vhodné na 1. stupeň karburátoru použít větší vzdušník (např. místo 150 použít 170 - u karburátoru 2107). Po měření to třeba zase vrátit zpátky, to už je jedno.
Na hodnotu emisí CO má vliv především bohatost. Nicméně pokud nestojím u analyzátoru, nevím o tom nic. Jinak řečeno - to, že CO bylo vyšší, je jedna věc. Ale kolik v tu chvíli byla hodnota lambda? To je pro mě směrodatné.
Dalším faktorem ovlivňujícím emise CO ve výfukových plynech je hodnota předstihu. Nemám teď na mysli předstih nastavený ve volnoběhu, ale předstih v daných otáčkách motoru. Pokud bude unavená, zaseknutá, či jinak špatně funkční či nefunkční odstředivá regulace předstihu, nikdy mi emise v otáčkách nevyjdou.
Motor 2103/06 osazený OZONem a rozdělovačem R125D má při 3000 rpm mít hodnotu předstihu kolem 28-30° před HÚ (součet základního předstihu a odstředivé regulace); v případě připojené a správně fungující regulace podtlakové je pak celková hodnota kolem 40° před HÚ. Pak jsou emise CO podstatně nižší (až o 50%), než kdyby motor měl v tu chvíli třeba jen 15-18° předstihu.
Hodnotu CO může dost podstatně ovlivnit zanesený vzduchový filtr (i když asi ne na motoru bez zatížení), teplota motoru, kvalita vn kabelů, svíček, cívky - celého zapalování (které technicky je bohužel tím nejstarším a nejblbějším dílem na celém motoru) a samozřejmě správnost měření emisí.
Re: Karburatory a emisna kontrola
Napsal: úte čer 27, 2017 16:00
od Vašátor
Marku,mas i nemas pravdu. Pokud jsou ve vyssich otackach hodnoty lambdy mimo vic, hladinou neudelas vubec nic a nezbyva nez vymenit trysku. Bez analyzatoru na to ovsem neprijdes.
Re: Karburatory a emisna kontrola
Napsal: úte čer 27, 2017 19:10
od Cory
V pripade merania emisii bude klapka otvorena minimallne a na bohatost bude mat vplyv volnobezny system. Bud osadit mensiu volnobeznu trysku, alebo odblendovat srob primiesavania vzduchu do volnobezneho kanala a trosilinku ho povolit. Reakcia je vsak velmi strma. Potom znovu nastavit volnobeh a sledovat co to spravi pri zvysenych otackach. Ale bez analyzatora, alebo sirokopasmovej lambda sondy nespravi nic. Predpokladam, ze je to ozon.
Re: Karburatory a emisna kontrola
Napsal: čtv čer 29, 2017 07:47
od Deli
Děkuji za informace.
Auto má najeto cca 46 tis km, tak doufám, že problém je jen v "rozjetém" nastavení ...
Technik na emisích byl celkem ochotný ... prozatím si nic neúčtoval a říkal mi, že jak to poladím, tak mám přijet a že mi to klidně změří na "nečisto". Doufám, že se tam dostanu někdy příští týden. To už si změřené hodnoty raději zapíšu
...
Re: Karburatory a emisna kontrola
Napsal: čtv črc 06, 2017 06:13
od jura2013
Ahoj,
2103 rv 1978, motor typ 2103 1500ccm, mechanicky karburator - protokol STK 06/2016: Predepsane hodnoty: otacky 700-800; CO 0-1,5%; HC 2000 ppm.
zvysene otacky nepredepsany
2107 rv 1988, motor typ 2103 1500 ccm, OZON karburator - protokol STK 03/2016: Predepsane hodnoty: otacky 700-800; CO 0-1,5%; HC 500 ppm.
otacky 2500-2800; CO 0-1,5%; HC 500 ppm.
Nutno dodat,ze protokol kazdy z jine STK.
- takze 2103 by mela mit vyssi limit CO ?
- Jak se CO a HC ovlivnuje vzajemne a co ovlivnije kazdou z nich (vim, nesnadna otazka, ale treba je tu nekdo ...)
- lze u techto zigulu vzdy dostelovat karburator aby to proslo CO a HC ? (mam tendenci si myslet ze ano)
- ma spotreba oleje vliv na CO nebo HC a jak velky ? (bezne auta i pozdejsi vyroby mohou zrat az 1L na 1000km (udava i skoda) z cehoz usuzuji,ze STK musi projit)
- co s tim delate kdyz neprojdete - slysel jsem natankovat pul nadrze benzinu, pul etanolu ?
Re: Karburatory a emisna kontrola
Napsal: čtv črc 06, 2017 07:32
od Marek
Lada 2103 z roku 1978, pokud má původní karburátor Weber 32 DSR, určitě nemá limit CO 1,5%, ale víc. Mám pocit, že 3,5%. Limit 1,5% má až OZON.
Re: Karburatory a emisna kontrola
Napsal: čtv črc 06, 2017 17:50
od Vašátor
Jak píše Marek, Lada z roku 78 má karburátor Weber a předepsané hodnoty u CO na volnoběh jsou max 3,5% , při zvýšených otáčkách 4,5%. To co ti tam napsali je blbost.
Míchat u karburátoru benzín s ethanolem je kravina. U vstřikování to do určitého poměru naturalu a ethanolu při měření emisí může pomoci.
Obecně platí, že čím nižší CO, tím vyšší HC a obráceně. Za vysoké hodnoty CO může především bohatá směs. U HC zase vadné zapalování. Nicméně jde to ruku v ruce. Stav motoru se musí brát v potaz také.
Spotřeba oleje má vliv především na HC.
Pokud je zapalovací i palivová soustava v pořádku, načež motor nežere olej po litrech, nejsou podpálené ventily a motor má dobré tlaky, nemůže být na emisích problém. Můj motor má najeto přes 200.000km a na emisích prochází levou zadní. Krom řádného seřizování, výměny gufer ventilů a pravidelné výměny oleje s motorem nic děláno nebylo.
Re: Karburatory a emisna kontrola
Napsal: pát črc 07, 2017 07:17
od jura2013
mam najeto 198000 km, meneny taktez pouze gufera na ventilech a oleje mi zere uz dlouhe desitky tisic konstantne cca 0,55L na 1000km
-do jake spotreby oleje by nemel byt problem na emisich ?
-pokud by tedy byl problem ve zvysenych otackach s CO, pomohlo by snizit hladinu v plovakove komore, nebo by to nadmiru zvedlo HC ?
Re: Karburatory a emisna kontrola
Napsal: pát črc 07, 2017 12:28
od Vašátor
Řeknu to tak. Pokud bude technik na emisích šikovný, pootočí rozdělovačem, hodnoty spadnou a má odměřeno
Bez odměření hodnot bohatosti směsi na analyzátoru rozhodně nebudu nikomu radit, zda má snížit hladinu v plovákové komoře, měnit trysku, apod. Může se stát, že pak motor pojede v určitém režimu otáček na chudou směs, díky detonačnímu hoření prohoří píst, vylámou se drážky mezi pístními kroužky a bude po motoru...
Re: Karburatory a emisna kontrola
Napsal: pát črc 07, 2017 18:08
od jura2013
- pootoci rozdelovacem - tzn. zmensi predstih nebo zvetsi oproti standardnich 5-7 stupnu ? a nevzroste pri tom HC nad limit ?
- kolik jsou limity HC na STK pro Weber32 a kolik pro OZON ?
- a predstih 5-7 stupnu pro oba ?
Re: Karburatory a emisna kontrola
Napsal: pát črc 07, 2017 18:20
od Vašátor
U motoru 1500 je základní předstih 5-7° a to pro všechny typy karburátorů.
S tím pootočením rozdělovače to chce někoho, kdo to už někdy dělal. Já to viděl při měření emisí jednou, nikdy jsem to totiž nepotřeboval, všechny mnou seřízené motory udělaly emise bez ztráty kytičky.
Limit HC u weberu z roku 78 je tuším 800ppm , nicméně i u weberu bylo několik podtypů a je možné, že každý má předepsané hodnoty jiné. Obecně platí, že čím mladší auto, tím přísnější limit.
A jak jsem již psal, pokud máš obavy, že přes emise neprojdeš:
- buď zajeď jinam, kde těmto vozům ještě rozumí a dokáží si s nimi poradit
- nebo zajeď do servisu, kde mají analyzátor palivové směsi a Ladu dokáží poladit.