Stránka 4 z 5
Re: Tlumiče pérování Kayaba
Napsal: úte dub 22, 2014 16:17
od Cory
Len tak na okraj, v poslednych rokoch sa do klasiky davali plynokvapalinove tlmice ako original. Nie do vsetkych, ale do niektorych serii ano. Vyrobca ten isty ako vyrobca kvapalinovych tlmicov.
Re: Tlumiče pérování Kayaba
Napsal: úte dub 22, 2014 17:11
od smajchl
Skvely DIKY moc, to jsem potreboval slyset, jestli ma smysl se s tim patlat, podle fotek to nevypada nejak slozite spis je to takovej ojeb se spoutou spiny
Me se na tom navic trochu nelibi to ze to proste nevyndas a nenamontujes jiny a je to... ze musis proste po jednom se s tim srat a urcite to zabere mnohem vic casu.
Jeste teda jedna otazka, co tlumice z 21044 jsou stejny jako 2101? Nebo sou na modernejsich krabicich min kvalitni, jak to bejva zvykem? A taky co kombik, ma vzadu stejny tlumice? Planuju z kombiku dat zadni pera bez zkracovani a vypadaj dost neunavene (ano skutecne nechci snizovat), libi se mi kdyz se s tim da vjet i do lehciho terenu...
Re: Tlumiče pérování Kayaba
Napsal: úte dub 22, 2014 17:46
od Marek
Jsou stejné. Tedy rozměrově a funkčně určitě. Je ovšem možné, že je vyráběl a do prvovýroby dodával někdo jiný, než v 70. letech - to nikdo s jistotou neví.
Nejlepší jsou tlumiče, které mají zátku na otevřený klíč (myslím č.27). Ty jdou zaručeně vždy otevřít, tudíž repasovat. Jiné zátky jsou problémové.
Vylít starý olej, vypláchnout vnější i vnitřní pístnici chemií, pořádně vyčistit ventilek na spodku vnitřní pístnice. Potom vnitřní pístnici zpátky a nalít "olej" (ne naopak, protože pokud nejprve naleješ olej, vnitřní pístnici tam už nedáš, neboť olej přeteče). Do předních tlumičů 0,11 l, do zadních 0,19 l. Na celou sadu tlumičů tudíž stačí šest deci.
Na závěr nový simering pístnice a O-kroužek pod zátku. A pořádně dotáhnout zátku, nejlépe ve svěráku.
Zamáčknout, vytáhnout a vrazit do auta.
Celé to netrvá déle než hodinu na kus, včetně demontáže a montáže na auto. Takže za odpoledne není co dělat.
Nejdůležitější je správný výběr oleje do tlumičů. Podotýkám, že tlumičový olej NENÍ správný výběr
.
Re: Tlumiče pérování Kayaba
Napsal: úte dub 22, 2014 18:00
od smajchl
Parada dik moc za odpoved, jen mi teda vrta v hlave co by se melo pouzit za olej, kdyz ne olej do tlumicu
Vasator pise ESSO Fork Oil Sport 15W-30 Ja bych chtel aby to nebylo prehnane tvrdy ale taky ne z masla..
Re: Tlumiče pérování Kayaba
Napsal: úte dub 22, 2014 18:29
od Křečík Barbuška
Šlo by upřesnit tu chemii? Také mi vrtá v hlavě zdali v ladakrámě bude k dispozici "gumový set" pro opravu tlumičů.
Re: Tlumiče pérování Kayaba
Napsal: úte dub 22, 2014 19:01
od Marek
ESSO Fork Oil Sport 15W/30 nepíše Vašátor, ale já - to jen pro pořádek
. On mi to, pacholek, ukořistil. Ale s mým laskavým dovolením, takže OK. Akorát bude asi problém to dneska sehnat - ta informace je víc jak desetiletí stará a tento produkt už se nevyrábí. Existuje ovšem celá řada ekvivalentních náhrad od jiných firem. V roce 1998, kdy jsem tuto repasi dělal, stál půllitr tohoto oleje 98 korun českých. Dneska takové produkty nejsou o mnoho dražší, ale ESSO už to nedělá, musí se jinam.
Já v garáži
ESSO Fork Oil Sport 15W/30 mám, ale už jen 0,22 litru. To by stačilo akorát na dva přední tlumiče Lada. Ale dozadu bychom museli dát něco jiného - nemám, bohužel.
Při použití tohoto "zázraku", který mi kdysi doporučil můj dobrý kamarád (dej mu Pán věčný klid), přední tlumiče nebylo možné roztáhnout. Sám jsem neměl šanci, i kdybych se na hlavu postavil, a s bráchou jsme se o něj doslova přetahovali asi pět minut a oba jsme mysleli, že u toho zdechneme. Zadní tlumiče bylo možno roztáhnout bez pomoci jiné osoby, ale s mimořádným úsilím. Stlačení bylo vždy snadné, s tím nebyl problém. Vlastně tak by se měly dobré tlumiče chovat. A dobré byly, moc dobré.
Svezení to bylo vynikající - zatáčku, kterou jsem na původních tlumičích jel pod plynem osmdesát, jsem s takto udělanými tlumiči mohl jet v klidu a spolehlivě sto deset bez sebemenšího problému. Náklon menší, stabilita ukázková, ale tvrdé to nebylo. Vozil jsem děti, ve tvrdém autě by mi nevydržely.
Chemie = technický benzin, aceton, toluen, ......................... cokoli.
Re: Tlumiče pérování Kayaba
Napsal: úte dub 22, 2014 19:13
od Vašátor
Marek píše:ESSO Fork Oil Sport 15W/30 nepíše Vašátor, ale já - to jen pro pořádek
No, pro pořádek tedy
, tuto informaci mám z již neexistujícího webu
http://ladaauto.hyperlink.cz/ a na svoje webové stránky
www.ladaauto.wz.cz jsem návod na repas tlumiče umístil již v začátcích tohoto fora. Kdo přišel s informací o tlumičovém oleji na ladaauto.hyperlink.cz ovšem netuším. Je možné, že to byl opravdu Marek a tím pádem mám tu informaci vlastně od něj
Co se týká chemie pro čištění tlumiče, jedná se o klasický odmašťovač (technický benzín, aceton...) ... ale proč to sem vlastně píšu ...
mrzí mne, že se dělám s návodem, který nikdo nečte a naopak se tu všichni ptají na věci, které jsou v mém návodu všechny napsány... co na to říct ...
Re: Tlumiče pérování Kayaba
Napsal: úte dub 22, 2014 19:24
od Marek
To si zvykneš .....
.
Jinak já jsem informaci o oleji ESSO poskytl již v roce 1998 Davidu Svídovi, který měl jako jeden z prvních lidí v ČR webové stránky o Ladě a na jehož stránkách (resp. pod jeho linkem) bylo provozováno první LADA fórum (onen šílený Bravenet). Takže je velice silně pravděpodobné, že jsi to tam někde získal. To je moje informace.
Mimochodem - na svém webu máš víc "mých" návodů
, například ten o hustění pneumatik (ten je taky můj).
Re: Tlumiče pérování Kayaba
Napsal: úte dub 22, 2014 19:27
od smajchl
Vasator: ja jsem tenhle navod jiz videl, ale pripadalo mi to jako blbost se s tim dneska delat kdyz sem videl novy tlumice za tri kila treba (pusobilo to na me dojmem maximalniho setrilkovstvi, nevedel sem ze je to tak super) a taky tam pises ZADNICH tlumicu, takze sem nevedel ze predni jdou taky udelat i kdyz se tam o tom tak mimochodem zminujes... proto jsem se taky ptal jestli to fakt ma smysl, po tom co tady ctu nazory do toho asi pujdu, jen jsem zvedavej kde sezenu ty tesneni atd.. (a taky asi dat novy ty gumy ulozeni nebo ne???)
Marek píše:Podotýkám, že tlumičový olej NENÍ správný výběr
.
A taky jakej olej ale ten Fork Oil je prece tlumicovej olej ne?
Kdybys mel tip na nejakou adekvatni nahradu byl bych moc vdecny!
Re: Tlumiče pérování Kayaba
Napsal: úte dub 22, 2014 19:32
od Marek
Tlumičovým olejem bych to tak úplně nenazýval, ač to k tomu svádí. Je to olej do vidlic crossových motorek, což je a není tlumičový olej.
REPSOL Moto Fork Oil nebo MOTUL Fork Oil Factory Line nebo EXPERT - dělají se v mnoha viskozitních třídách (od SAE 2,5 do SAE 25), kterými lze velmi podstatně ovlivnit chování tlumičů, odezvu, tuhost a podobně.
Re: Tlumiče pérování Kayaba
Napsal: úte dub 22, 2014 19:35
od Majo
fork oil sport je olej pre vidlice motoriek, takze v podstate to je "tlmicovy" ale rozhodne ma pramalo spolocne s tym originalnym..... a uz som bol predbehnuty
a tiez som tuto info o oleji pocul od Mareka pred 10rokmi, ale kedze sme forum, musime byt zmiereni, ze to co pochadza od nas bude predavane dalej bez autorskych prav.... tiez som to zazil viackrat a viem, ze to zamrzi, ale to je tak vsetko
Re: Tlumiče pérování Kayaba
Napsal: úte dub 22, 2014 19:37
od Marek
Re: Tlumiče pérování Kayaba
Napsal: úte dub 22, 2014 19:40
od smajchl
Sqely, MOC ti děkuju, zkusim 10W a dám pak vědět (a jsem fakt zvědavej jak se na mě budou v Krči dívat, až budu chtít sadu na repas tlumičů
) A Majo tvoje zkušenosti s tlumičema jsou taky velmi cenný pro mě
Re: Tlumiče pérování Kayaba
Napsal: úte dub 22, 2014 19:42
od Marek
Důležité je vyměnit O-kroužek pod víčkem. Ten simering zas až tak důležitý není, ale lépe, pokud i ten bude. Ovšem na zadních tlumičích ho stejně nevyměníš. Nebo spíš já jsem nikdy nepřišel na to, jak ho vyměnit.
A sypu chrápat - zítra mě čeká štreka do Moldavy nad Bodvou (přes Bratislavu, Trnavu, Nitru, Zvolen, Lučenec a Rimavskou Samstag), takže už teď toho mám plné okuliare .....
Re: Tlumiče pérování Kayaba
Napsal: úte dub 22, 2014 19:44
od smajchl
O kroužek teda po oměření stačí gumový standard, nic special? Simeringy predpokladam jsou tam proto aby to nevyteklo...