Stránka 4 z 12

Re: Nesvíti přístrojovka a podsviceni cuplíků

Napsal: čtv lis 01, 2012 13:56
od Petr HC
Luděk Musil píše:
jiri.k píše:chci reostat podsvícení nahradit pevným odporem. Netušíte, jak asi velkým? Tedy, nemá někdo odzkoučeno?
já reostat vyřadil z okruhu, svíčky ... (téda Petře Ty mi dáváš :lol:) ... :( . L.
Luďo - my si určitě rozumíme o co jde. Před více než 4 lety jsem zde psal :
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... ra#p151469
Od té doby jsem několikrát upozorňoval, že když někdo položí otázku, (a chce solidní odpověď) musí popsat co má za vůz, model, ročník, jak se závada projevuje (za tepla ,za mrazu, v klidu , za jízdy atd.). A nejprve prohledat podobná temata na fóru.
K.L. stejný problém efektně řeší konstatováním, že nemá křišťálovou kouli.
Zatím se nechci k tomuto řešení přiklánět (nakonec mi ale asi nic jiného nezbyde).
Tak tedy - Jiří.k - nic ve zlém, ale opravdu zatím nevím co od své otázky očekáváš.
Reostat obecně, je proměnný rezistor (odpor je veličina) s hodnotami od zlomků ohmů do desítek milionů ohmů.
Ten v autech na "stmívání" prosvětlení se pohybuje (podle počtu stmívaných žárovek a jejich celkovém příkonu) v desítkách ohmů. Podle téhož se pohybuje jeho zatižitelnost v jednotkách až desítkách W. Totéž platí pro rezistor, kterým chceš nahradit reostat.
V nejjednodušším případě, chceš-li snížit příkon žárovky (žárovek) cca na polovinu, musí se odpor reostatu (odporu, správněji rezistoru) rovnat cca polovině odporu připojených žárovek.
Totéž platí pro zatižitelnost ve W.
Cca píši proto, že se pohybujeme v nelineární oblasti (vlákno žárovky má jiný - menší -odpor než je vypočtený z jejího příkonu a jmenovitého napětí) a svítivost není lineární funkcí příkonu.
Zjednodušený příklad: mám 10 ks 12V, 2W žárovek . Při paralelním (vedle sebe) zapojení představují odpor R = (U^2)/P , tedy 144/20 t.j. 7,2 ohmu . Stejně velký rezistor pro zatížení cca 10 W (z výše popsaných důvodů volíme nejblíže vyšší hodnotu) sníží příkon těchto žárovek cca na polovinu. A pozor- ten rezistor bude dost nepříjemně "topit".
Přesnější řešení by bylo přes změřený proud.
P.S. Luďo - co ten elmotor ?

Re: Nesvíti přístrojovka a podsviceni cuplíků

Napsal: čtv lis 01, 2012 14:07
od TomasNM
Stmievanie sa da vyriesit aj "bezstratovo" a to pouzitim PWM.
Ak treba detily,mozem poskytnut.
Je to trocha narocnejsie na bastlenie,no dost ucinne a hlavne funkcne.

Re: Nesvíti přístrojovka a podsviceni cuplíků

Napsal: čtv lis 01, 2012 17:32
od Raduz
mně by zajímalo proč vám ten reostat vadí, já jej docela používám, standardně jej mám stažený, páč nejvíce jezdím ve dne, ale večer si dám max a s přibývající tmou uberu aby neoslňoval....

Re: Nesvíti přístrojovka a podsviceni cuplíků

Napsal: čtv lis 01, 2012 18:14
od Petr HC
Raduz píše:...mně by zajímalo proč vám ten reostat vadí, ....
Když např. nahradíš 1,5 nebo 2 W žárovky 4 Wattovými, tak spolehlivě "sfajruje". Dosaď si do vzorce o 3 příspěvky výše.
To Tomas NM - pokud má někdo problém se základními elektrotechnickými výpočty, nemůžeš mu nutit PWM regulaci. (Dnes by na to stačila 555ka , jeden mosfet a pár pasivních součástek).

Re: Nesvíti přístrojovka a podsviceni cuplíků

Napsal: čtv lis 01, 2012 19:13
od TomasNM
Aha,to ma nenapadlo,ze PWM je pre laika fakt nieco nezrealizovatelne. Kazdopadne urcite sa niekto v okoli najde,co tych par suciastok da dat dokopy. Pozri moju schemu(posledny obrazok) http://www.willpro.cz/index.php/forum/2 ... ip-do-auta Sice sa to tyka inej veci,ale princip je rovnaky.

Re: Nesvíti přístrojovka a podsviceni cuplíků

Napsal: čtv lis 01, 2012 19:49
od jiri.k
Vážení kolegové, není třeba jitřit emoce. Vyhořel mi reostat podsvícení budíků a vypínačů. Na autech našeho typu ( Niva)zase tolika volně přístupných reostatů není, takže jsem blíže nespecifikoval, navíc téma "nesvítí přístrojovka..."myslím jasně napovídalo, o jaký reostat jde. Moje chyba. Ano, nehledal jsem na všech forech. Taky moje chyba. Příspěvek jsem psal z práce, očekával jsem, že někdo má vyzkoušené jednoduché řešení s odporem ( jsem již starší a rezistor mi nejde nějak psát) . Plán byl jednoduchý, cestou domů koupit a doma instalovat, hotovo, finito. Petr HC mi sice podal přednášku, ale poněkud obecnou i když psal výstižně a přesně. A co jsem očekával? Jeden řádek odpovědi. Třeba: "kup odpor 8j /10W, dej ho tam a bude ti to fachčit" nic víc, nic míň. No, vyřešil jsem to po svém, kdyby se příště někdo ptal, tak ať odstřihne reostat, vezme žárovku 21W/12V a naletuje na ni dva kousky drátu, nacvakne konektory a protikusy konektorů nalisuje na ty dva dráty po odstřiženém reostatu. Celé to zabalí třeba izolačkou a zastrčí za palubku, je tam dokonce taková kapsa, fantasii se meze nekladou. Kontrolky budou svítit tak na 2/3 maxima. Šikula zaslepí dírku po starém reostatu a nebo tam ten starý nechá. Hotovo za 15 minut i s hledáním žárovky. Takže, kolegové, nic ve zlém, poradili jste mi v 7 příspěvcích asi jako naše parlamentní reprezentace, přesto vám aktivním děkuji za snahu. ... JEDE SE DÁL, HURÁ!!

Re: Nesvíti přístrojovka a podsviceni cuplíků

Napsal: čtv lis 01, 2012 20:10
od Raduz
Petr HC píše:
Raduz píše:...mně by zajímalo proč vám ten reostat vadí, ....
Když např. nahradíš 1,5 nebo 2 W žárovky 4 Wattovými, tak spolehlivě "sfajruje". Dosaď si do vzorce o 3 příspěvky výše.
To Tomas NM - pokud má někdo problém se základními elektrotechnickými výpočty, nemůžeš mu nutit PWM regulaci. (Dnes by na to stačila 555ka , jeden mosfet a pár pasivních součástek).
hmm, žárovky z důvodu častého praskání hodlám vyměnit za LED...určo bych tam necpal ještě silnější...
jiri.k píše:Vážení kolegové, není třeba jitřit emoce. Vyhořel mi reostat podsvícení budíků a vypínačů. Na autech našeho typu ( Niva)zase tolika volně přístupných reostatů není, takže jsem blíže nespecifikoval, navíc téma "nesvítí přístrojovka..."myslím jasně napovídalo, o jaký reostat jde. Moje chyba. Ano, nehledal jsem na všech forech. Taky moje chyba. Příspěvek jsem psal z práce, očekával jsem, že někdo má vyzkoušené jednoduché řešení s odporem ( jsem již starší a rezistor mi nejde nějak psát) . Plán byl jednoduchý, cestou domů koupit a doma instalovat, hotovo, finito. Petr HC mi sice podal přednášku, ale poněkud obecnou i když psal výstižně a přesně. A co jsem očekával? Jeden řádek odpovědi. Třeba: "kup odpor 8j /10W, dej ho tam a bude ti to fachčit" nic víc, nic míň. No, vyřešil jsem to po svém, kdyby se příště někdo ptal, tak ať odstřihne reostat, vezme žárovku 21W/12V a naletuje na ni dva kousky drátu, nacvakne konektory a protikusy konektorů nalisuje na ty dva dráty po odstřiženém reostatu. Celé to zabalí třeba izolačkou a zastrčí za palubku, je tam dokonce taková kapsa, fantasii se meze nekladou. Kontrolky budou svítit tak na 2/3 maxima. Šikula zaslepí dírku po starém reostatu a nebo tam ten starý nechá. Hotovo za 15 minut i s hledáním žárovky. Takže, kolegové, nic ve zlém, poradili jste mi v 7 příspěvcích asi jako naše parlamentní reprezentace, přesto vám aktivním děkuji za snahu. ... JEDE SE DÁL, HURÁ!!
reostat bych buď vyměnil nebo opravil třeba proletováním, sice by se odpor zmenšil, ale stále by to trochu regulovalo...

Přístrojová deska - Niva

Napsal: pát kvě 10, 2013 08:52
od honys4
Ahoj, hledám někde odkaz s popisem kontrolek na přístrojové desce / niva 1,6 93 /. Jedná se mě přímo o dvě kulaté oranžové kontrolky na pravé spodní straně přístrojové desky. Ta levá mě teď problikává. Dík

Re: Přístrojová deska

Napsal: pát kvě 10, 2013 09:10
od Luděk Musil
Není ta jedna spíš červená?
Oranžová by měla být nějaká uzávěra mezinápravovýho difu a ta druhá by měla být červená a signalizovat nízkou hladinu brzdový kapaliny.
Ale coby neznalec Nivy jen odhaduju. L.

Re: Přístrojová deska

Napsal: pát kvě 10, 2013 09:30
od Luděk Ondrůch
Jedna oranžová kontrolka je uzávěrka difu a druhá by měla být zadní mlhovka.

Re: Přístrojová deska

Napsal: pát kvě 10, 2013 10:25
od honys4
Ok, díky, myslel jsem jestli to není kontrolka dobijení aku

Re: Přístrojová deska

Napsal: pát kvě 10, 2013 10:57
od Luděk Musil
Luděk Ondrůch píše:... zadní mlhovka.
Bzum bzum to mi nejde do kebule ... :idea: ... Luďo - seš si jistej?
Podle schematu zde: http://www.ladaklub.com/manualy/2/imagepages/327.htm , konkrétně pozice 38 a 39.
by to měly být kontrolky jak jsem psal výše, protože si nevzpomínám, že by Nivy (až na 1,7) měly vestavěnou mlhovku.
Navíc tomu odpovídá i to problikávání - nízká hladina brzdové kapaliny a poskakující plovák. L.

Re: Přístrojová deska

Napsal: pát kvě 10, 2013 11:53
od Luděk Ondrůch
Jsem vůl. Jsem si neuvědomil, že je to karb. Brzdovka by měla být červená. Pokud si mlhavě vzpomínám tak oranžová bývala ještě u některých aut kontrolka sytiče. Ta by mohla poblikávat vlivem vibrací pokud je poodehnutej spínač.
Není u té kontrolky namalovanej nějakej symbol?

Re: Přístrojová deska

Napsal: pát kvě 10, 2013 16:17
od Cory
Cervena je brzdovka, oranzova diff.Sytic je v otackomeri, dobíjanie a ručka takisto. Kontrolka tlaku oleja v budiku tlaku.

červená kontrolka

Napsal: sob čer 08, 2013 08:01
od Gabriel
Zdravím všechny a mám tu další problém s Nivkou, 1,6, benzin LPG 1987, včera se mi z ničeho nic rozsvítila červená kontrolka na palubce, hned vedle té oranžové. Vůbec nevím co to znamená, vyměnil jsem olej v převodovkách, motoru i olejový filtr. Kontrolka začala svítit až po výměně olejů a filtru. Kontrolka se rozsvítí a zase zhasne jak se jí chce, někdy má snahu jen tak problikávat a někdy po chvíli zhasne. Auto jede normálně a není nikde nic znát. Prosím o názory a rady. K čemu všemu je ta kontrolka připojená, kde by mohla být závada? Děkuji.

Přesunuto®