Stránka 4 z 7

Napsal: úte srp 25, 2009 20:24
od Marek
Můj motor (pokud bereme serii) má maximum točivého momentu 235 Nm na otáčkách 1900. Ale turbomotory mají průběh točivého momentu jiný než motory atmosférické - má velmi rychlý nástup a nad maximem velmi pozvolna klesá. Optimálně tedy jede v rozmezí 1750 - 2500 rpm. Samozřejmě jede výborně i ve vyšších otáčkách (bez problémů jde daleko přes 4000), ale nemá to smysl, protože vysoký potenciál točivého momentu v nižších otáčkách mi dovoluje řadit a pohybovat se téměř trvale nad maximem točivého momentu i na vyšší kvalt. Převody jsou u mě nastavené tak, že když při otáčkách 2500 přeřadím, otáčky klesnou na 1700 - 1800 rpm. Takže konstruktéři u toho mysleli hlavou :wink:

Z hlediska běžné jízdy je samozřejmě lepší mít více točivého momentu než výkonu - řečeno laicky. Ale je třeba vědět, že obě veličiny - jak točivý moment, tak výkon - jsou na sobě závislé. Výkon motoru se počítá z točivého momentu. Tedy spíš bych to řekl jinak - pro běžnou jízdu je nejvhodnější mít vysoké maximum točivého momentu s co nejplošším průběhem (tedy aby jeho vysoká hodnota blízká maximální hodnotě byla v co možná nejširším rozsahu otáček). Výkon je jen vypočítané číslo, prakticky o ničem nevypovídá.

Vezmeme-li modelový stav (tzv. ideální podmínky), pak platí, že točivý moment motoru lineárně vzrůstá s otáčkami. Ale v praxi to zdaleka tak neplatí (pouze motory F1 se tomuto "ideálu" maličko přibližují, ale to je jiný svět). Na průběh točivého momentu působí mnohé negativní vlivy - především ztráty plněním a vyplachováním směsi, ztráty v zapalování, ztráty způsobené neschopností karburátorů plnit kvalitní směs ve vysokých otáčkách a mnoho dalších vlivů. Čím vyšší otáčky motoru, tím méně času na vše - na kvalitní tvorbu směsi, její zapálení, prostě na všechno je málo času - logicky. Čím tedy vyšší jsou otáčky motoru, tím více negativních vlivů působí a tím výrazněji průběh točivého momentu ovlivňují. To v praxi znamená, že narůstající točivý moment má v určitých otáčkách své maximum a dále mírně klesá.

Motory Lada, zejména kubatury 1500 až 1700 s dlouhým zdvihem 80 mm, mají velmi ploché křivky točivého momentu a dá se říct, že v běžném rozsahu otáček je hodnota nad 90% maxima. Takový motor je pro běžného řidiče velmi příjemný, protože tzv. "jede všude". Obecně to platí o většině motorů s dvouventilovou technologií a dlouhozdvihovou konstrukcí. Motory Lada 1200 a 1300 mají také velmi ploché křivky točivého momentu, dokonce plošší než motory 1600 a 1700, avšak díky jejich nižším hodnotám vyplývajícím z menšího zdvihového objemu se řidiči zdá, že jedou hůře a musejí se více vytáčet.
Motory s více ventily se vyznačují lepším plněním a vyplachováním válců a tudíž točivý moment má delší dobu vzrůstající tendenci. Proto většinou platí, že víceventilové motory mají maximum točivého momentu ve vyšších otáčkách než motory dvouventilové - logický důsledek věci. Vzhledem k tomu, že výkon motoru se vypočítává z hodnot točivého momentu a jemu příslušných otáček, je logicky i hodnota výkonu vyšší. A přitom hodnota točivého momentu nemusí být vyšší - jen její maximum je položeno ve vyšších otáčkách.
Z toho důvodu mají turbonaftové motory menší výkon, přestože mají vyšší hodnoty točivého momentu, než motory benzinové. Je to dáno skutečností, že naftový motor ze svého konstrukčního principu není schopen dosahovat tak vysokých otáček jako motory benzinové. Nafta není schopna hořet tak rychle jako benzin - nejen díky svému chemickému složení, ale především proto, že naftové motory pracují s extrémně chudou směsí, která jak známo hoří velmi pomalu. Důsledkem tohoto jevu naftové motory nemohou dosahovat tak vysokých otáček jako motory benzinové (jejich maximální otáčky jsou o cca třetinu nižší než u benzinových motorů).

Napsal: úte srp 25, 2009 20:35
od Cooper
Marek píše:Výkon je jen vypočítané číslo, prakticky o ničem nevypovídá.
A že všude na netu, a vlastně všude kolem aut, se kecá jenom o výkonu ;-)
mi připomíná "Okolo řízení je rozšířeno mnoho polopravd, omylů a mýtů....." :lol:

Ještě uvidíme jak si řazení zažiju, pořád ještě experimentuju co je nejlepší....

Nemáte někdo takej ten graf o průběhu točivého momentu u 1,7i?

Napsal: úte srp 25, 2009 20:43
od Marek
Graf točivého momentu motoru 1,7i je prakticky totožný s motorem 1,6, jen o 10% výše položený.


Když se s Ladou jezdí běžným způsobem, je vhodné přeřazovat na vyšší rychlostní stupeň při otáčkách cca 3500, tedy tzv. "na patě" točivého momentu. Podřazovat by se mělo, klesnou-li otáčky přibližně k 2500 rpm. Samozřejmě jsou to přibližné údaje a záleží to na dalších věcech - třeba na sklonu vozovky (z kopce klidně pojedu čtyřkou na dvou tisících, naopak do kopce trojku roztočím na čtyři tisíce i výše).
Budu-li chtít využívat plný výkonový potenciál motoru, měl bych být otáčkami motoru vždy nad maximem točivého momentu, tedy v oblasti, kde má motor nejlepší pracovní podmínky. Tedy chci-li stát plynovým pedálem na podlaze, nesmí motor pod krouťák (lidsky řečeno.....).

Napsal: stř srp 26, 2009 05:41
od Wolf
Cooper píše:Lidi rádi podtáčí motor, protože jede potichu.....a mají to okoukané od nafťáku....
u modernejsich aut je z hlediska hlucnosti jedno jake otacky ma motor, hluk v kabine je porad stejny, tedy minimalni, pomine-li se aerodynamicky hluk a hlucnost pneumatik

Napsal: stř srp 26, 2009 05:55
od Pája
Cooper píše:
Marek píše:Výkon je jen vypočítané číslo, prakticky o ničem nevypovídá.
A že všude na netu, a vlastně všude kolem aut, se kecá jenom o výkonu ;-)
mi připomíná "Okolo řízení je rozšířeno mnoho polopravd, omylů a mýtů....." :lol:
Nechci ti brát iluze Coopre, ale se svejma 140Nm si namažu na chleba každý tédéíčko s 235ti Nm. :P

Napsal: stř srp 26, 2009 05:59
od Wolf
Pája píše:Nechci ti brát iluze Coopre, ale se svejma 140Nm si namažu na chleba každý tédéíčko s 235ti Nm. :P
Svata pravda...

Napsal: stř srp 26, 2009 06:48
od Marek
Copak Pája, to je kluk šikovnej. Ten by ujel každému.

Napsal: stř srp 26, 2009 10:01
od Jimmi
Je vidět, že Marek motorům rozumí.

Napsal: stř srp 26, 2009 11:20
od Marek
Jimmi píše:Je vidět, že Marek motorům rozumí.
Tak teď se přiznám, že nevím, jak si tuto odpověď mám vysvětlit. Zda je to poklona nebo narážka.

Napsal: stř srp 26, 2009 13:00
od Marek89
Ako to tu čítam, tak jazdím úplne zle. Po obci idem na 4q, podľa tacha cca 70km/h čiže 50km/h a otáčky mám okolo 2000 - 2500. Radšej jazdiť na 3q ? Motor je 1300, viem, že ten motor má rád otáčky.

Napsal: stř srp 26, 2009 13:45
od Cooper
Pája píše:Nechci ti brát iluze Coopre, ale se svejma 140Nm si namažu na chleba každý tédéíčko s 235ti Nm.
Jo? Tak jak to teda je? Nechcu žít v iluzi :roll:

Napsal: stř srp 26, 2009 13:47
od Cory
vela zalezi od hmotnosti, prevodov atd...

Napsal: stř srp 26, 2009 15:17
od Jimmi
Marek píše: Tak teď se přiznám, že nevím, jak si tuto odpověď mám vysvětlit. Zda je to poklona nebo narážka.
To byla poklona. Nesmíš lidi podceňovat, vrátí se Ti to :)

Napsal: stř srp 26, 2009 15:23
od Marek
Jimmi píše:To byla poklona. Nesmíš lidi podceňovat, vrátí se Ti to :)
Díky. Bohužel moje zkušenosti jsou opačné - spíš mi lidi nadávají a urážejí mě (zpravidla proto, že by chtěli mít pravdu, ale nemívají :wink: ).

Napsal: stř srp 26, 2009 17:15
od Sid
Každé dobro musí byť po zásluhe potrestané. :? Niektorý ľudia neznesú, keď je ich pravda vyvrátená.