Takže, dneska Ladná dostala nový letní pryže. Jsou to Barunky Brillantisový druhý. Rozměrově 175/70, takže sice budu jezdit pomalejš a za víc benzínu, ale jinak to snad bude lepší.
http://ladusa.rajce.idnes.cz/Ladna_X_-_175_70/
Taky jsem si řek, že zjistim co a jak s tou mojí kontrolkou dobíjení, která vůbec nesvítí, jak už jsem tu psal před pár příspěvkama. Tak žárovkou to neni, ta je funkční. Měl jsem vyhozenej štít s budíkama a něco jsem tam zkoušel, taky u relé a tam v tej kabeláži. No asi se mě podařilo něco nehezky pozkratovat, takže to dopadlo tak, že když jsem chtěl nastartovat, tak místo točení motorem bez jakýchkoliv známek únavy, jak jsem si za ty tři roky zvyknul i za tuhých mrazů a delšího točení, jenom pohasly kontrolky a hotovo, šmitec, šlus. Napřed jsem se leknul, že se mi tam něco stalo s kabelama nebo něco pod palubkou, protože svit kontrolek byl normální a ani osvětlení interiéru nejevilo žádnou únavu. Ale ani světla to už nerozsvítilo, to naopak zase pohasly ty kontrolky. Tak kouknu na baterku a ejhle, kde je elektrolyt? Jůůů, on ubyl
No pěkně, tak to už mi nezbylo než zbaběle volat o pomoc, neb jsem tutu záslužnou činnost prováděl na chalupě. Takže tímto veřejně děkuju a uděluju helpíka mýmu dědovi, kterej ochotně přijel se servisním vozem a dovez letitou spolehlivou nabíječku. Takže proběhlo krátký nabití, po kterým se přišlo na to, že to auto pojede. Tak se to eště chvíli nabíjelo, děda si dal kafe a pak jsem vyrazil. Cestou jsem se stavěl na chvíli (teda 3. třetinu, prodloužení a nájezdy našeho pěknýho vítězství nad Finama a postupu do semifinále) u babi, tam to taky bez problému nastartovalo a odfrčel jsem do KT.
Tady jsem vzal měřák a šel změřit ty hodnoty. Tak naprázdno lehce přes 12V, po zapnutí elektriky pád asi k 11,5V, při startu to šlo asi na 9V, volnoběh lehce přes 12V a v otáčkach asi 12,5V. Jinak měřil jsem to asi nadvakrát nebo natřikrát a baterka mezitim zase úplně umřela, už ani snaha točit motorem. Takže teď je v kuchyni na nabíječce (to bude mít zloděj vztek, že to nejede
) a zejtra nebo v sobotu bude pokračovat snaha o nápravu. Doufam, že to bylo tim, že po tom šoku neni pořádně dobitá a né tim, že bych jí úplně odpravil...
Jinak doma jsem se vrhnul do schémat (aspoň je ta moje ročníkovka ze střední užitečná) a společně s EMIm jsme tak dumali, kde může bejt chyba, proč to nesvítí a nefunguje tak, jak má a došel jsem k závěru, že problém je v usměrňovači. Až ve voze bude baterka, aplikuju na to postup, kterým jsem si stanovil zjištění pravdy či nepravdy svojí hypotézy Ho
, a to vyjímání pojistek 9 a 10
Tady jsem to zakreslil, jak by to podle mě mohlo bejt.
Co se vlastně děje, když je prošlehlá dioda? Zkoušel jsem si kreslit ňákej průběh napětí, jak by to mohlo vypadat a nejsem si jist. Rozhodně je tam ňáká díra, ale jde to i pod nulu? Ňáký vyšší harmonický, čemu to škodí?