Stránka 30 z 43

Re: Olej

Napsal: úte úno 12, 2013 13:41
od Cory
Vseobecne je to stanovane tak, aby remen (resp olej) vydrzal pri najhorsom možnom sposobe prevadzky garantovany interval vymeny. Ked jazdis mimo mesto, setrne, tak remen vydrzi aj viac...a tiez sa nic nestane ked olej vymenis po roku a 2 tyzdnoch.

Re: Olej

Napsal: úte úno 12, 2013 13:49
od MartasBrno
No, tohle se mi líbí. Zahrnuje interval příznivé i nepříznivé případy, řekněme na 3 nebo 4,5 sigma, takže jsem v klidu ať jezdím tak nebo onak? Anebo musím zkracovat interval když jezdím město, nebo můžu prodlužovat interval když jezdím dálky?

Mockrát se tu napsalo, že intervaly jsou maximální, jako dogma. Je to ale tím, že nejsme doma schopni dělat analýzy olejů, jako to dělají firmy, které svoje výměnné intervaly adaptují. Mimochodem, chtěl jsem si dělat titrační zkoušku parametru TBN motorového oleje, ale doma jsem neuspěl. Našel jsem firmu, které prodává sady na operativní měření TBN v terénu, bez laboratorního vybavení. Musel bych objednat 20 sad. Byl by o ně zájem?

Nevím. Návod říká, že je to maximum, ale nepíše, jestli pro typického, nebo nejhoršího uživatele. K odhadování motohodin bych vyšel jednoznačně z evropského jízdního cyklu, který se používá jako norma pro měření emisí a spotřeby. Bude pak dobře odpovídat i pro nájezd na oleji. Jde dohledat v literatuře, pokud chcete, nafotím ho a dám sem. Myslím, dvk, že jsi to střelil od boku dobře. Jen je to potřeba brát jako základ pro další přibližování, ne jako ideál.

Ještě k těm pracovním otáčkám - tam by se mohlo vyplatit optimalizovat volbu oleje pro takový provoz. Malé otáčky a stacionární provoz, pokud je déledobý, ne nárazový, bych volil vyšší viskozitu z důvodu lepšího mazání. Ale to je dobré nastudovat a odvodit.

Re: Olej

Napsal: úte úno 12, 2013 13:52
od dvk
Provozní otáčky cca 1500ot/min. Olej tak jak všude jinde, M7ADSIII 15W40, výměna po 100mth. Super :thumbleft:

Kdysi na střední jsme měli jako učitele bývalého vývojového pracovníka Tesly Rožnov p. R. a ten známkoval tím způsobem, že na konci roku otevřel deníček a povídá: "Nebudu vás zkoušet, podle Gaussovy křivky by jeden člověk ve třídě měl mít za jedna, 3 by měli mít za dva, 6 by mělo mít za 3 a zbytek čtyřky". Od té doby se ke statistice a jím podobným věcem moc nehrnu :mrgreen:

Re: Olej

Napsal: úte úno 12, 2013 14:57
od Petr HC
Na SPŠElektro v Jičíně jeden kolega známkoval "pouze dvoustavově" (zdůvodnoval to - "poněvadž dnes je vše digitalizováno") 1 - umí, 5 - neumí. Za 10 min tak stihl oznámkovat půlku třídy. Na konci čtvrtletí (pololetí, roku) z toho udělal průměr a fertig.
Jeho oblíbenou úlohou bylo vypočítat, kolik elektronů proteče tělesem vařiče k uvedení 1 litru vody 10 st,C chladné do varu (bez a vč. skupenského tepla).

Re: Olej

Napsal: úte úno 12, 2013 15:03
od Luděk Musil
Cory píše:To je ako priklad vystrihnuty z učebnice štatistiky :mrgreen: Staci testovat niekolko kusov v rôznych režimoch, určiť parametre normalneho rozdelenia a určit prirodzene tolerancne hranice atd... mam pokracovat? :D
No ... pokračovat by jsi mohl, abychom věděli, co to obnáší :lol: :P . L.

Re: Olej

Napsal: úte úno 12, 2013 17:29
od Marek
To MartasBrno a další, kdo se v tom opravdu chtějí pitvat:

http://www.oleje.cz/p/motor-check-up-mcu-1-494

Re: Olej

Napsal: úte úno 12, 2013 18:02
od Křečík Barbuška
:rabbit: budemeli uvažovat, že "řešíme" jen olejíček pro prehistorický žigulí motor, to raději přihodím dvě kila a mám v té ceně čtyři litry oleje od kastróla i s filtříkem a dušičku v peříčku :D .

Re: Olej

Napsal: úte úno 12, 2013 18:51
od Vašátor
Výměnný interval u elektrocentrály ? Mno, známý má kogenerační jednotku TEDOM, která pro svůj provoz využívá motoru Favorit. Říkal nám, jak si přepočítával provoz z motohodin na kilometry a dle převodů a zátěže ke generátoru mu to vyšlo tak, že při plném provozu motor defakto jede na pátý převodový stupeň, rychlostí 110km/h. Známý dodává do sítě, takže jeho kogenerační jednotka jede na plný výkon vlastně pořád (když je spuštěna) a navíc si tím krásně vytopí celý dům :-). Provoz na zemní plyn. Člověk by se divil, kolik "km" při tomto provozu vydrží rozvody. Měnil je až po přepočítaných 700 000km a GO proběhla až po 1 300 000km :)
Výměnný interval má stanoven samozřejmě v motohodinách, ale číslo ze mě nedostanete :-D. Každopádně kanystrů s Maditem M7ADS+ se mu tam válelo opravdu hodně.

Re: Olej

Napsal: stř úno 13, 2013 08:21
od dvk
Jo o něco takového se mi jedná, akorát motor bude hnát štěpkovač. Většinu času ani nepojede na plný výkon, podle zkoušek jsem to asi "trochu" předimenzoval, takže by to teoreticky mohlo většinu času chroustat na zvýšený volnoběh.

Re: Olej

Napsal: stř úno 13, 2013 09:27
od MartasBrno
Marku, ten MCU je, řekl bych taková věc když jdu koupit auto do bazaru. Zkoušel jsem to doma improvizovat, je to jak hledat budoucnost v lógru. Něco to ale ukáže.
Olej ojetej kilometrama +- ve lhůtě bych prostě měnil normálně, ale jestli stojí někomu ve veteránech v garáži 30 litrů oleje, které najedou 500km ročně na srazy, šel bych po TBN testu kvůli alkalické rezervě, případně prskacím testu na obsah vody - ten se dá udělat "nad svíčkou". Nic myslím není výstižněším ukazatelem z hlediska koroze a zmrvení viskozity kyselým prostředím.

Americké testy Dexsil Titra-Lube TBN http://www.dexsil.com/products/detail.php?product_id=38 (jediné na trhu, nic podobného jsem neobjevil) jsem našel u prodejce ETI ve švajcu, blíž nic. Jsou mi ochotní poslat i kusový množství, ale není to použitelný kvůli ceně přepravy. Kdybych koupil balení 20ks, vyšla by cena na jeden kus 220CZK. Níž to nepůjde, protože mi dali 50% slevu kvůli skladovatelnosti do léta tohoto roku.

Marku, neužil bys takovou srandu při opravářské praxi? Sám si to koupit nemůžu. Kdo máte zájem, napište. Myslím, že u olejových náplní za tisícikorunu nebo za dvě to může majitel auta docenit více, než u nás, tak hledám možnost nějak participovat. Hmm, asi bych to měl napsat do inzerce...

Re: Olej

Napsal: stř úno 13, 2013 11:55
od Hurikán
Martine, oceňuju Tvou další aktivitu v tomto směru. Uveřejňované poznatky sleduju, viz naše debata na schůzi. :)

K tomu Titra-Lube, kusem za 220,- myslíš celou krabičku, nebo jeden testovací proužek? A ještě druhá věc, píšou tam, že je to pro dízly. Je to korektně použitelné i u benzíňáků? Jde mě o to, že chemické příměsi (znečištění) jsou u každého druhu provozu jiné a tak by se teoreticky mohlo stát, že výsledky budou zkreslené. Nevím, jen uvažuju...

Re: Olej

Napsal: stř úno 13, 2013 15:13
od MartasBrno
Ze špatné fotky nevidím jak to přesně vypadá, předpokládám, že ta krabička je jeden test, měla by obsahovat několik serepetiček. Jestli reálně jde použít jen jednou nevím. A ano, mělo by to být cena za jedno to balení, čili jeden test.

Dízly - to může být kámen úrazu. Jedna věc je to, jak to dopravdy funguje - a to chce trochu studovat, což je práce + čas. Druhá věc je, že reálně se masově testují právě jenom dízly, pro jejich masové rozšíření v komerční (podnikové - všechny MHD, spedice...) sféře. Asi by to chtělo napsat výrobci, jestli je to opravdu jen na dízly, nebo "jen" neručí za použití u benzínu, protože se na to nesoustředil.

Re: Olej

Napsal: pát úno 15, 2013 22:58
od Ivo
dvk píše:Provozní otáčky cca 1500ot/min. Olej tak jak všude jinde, M7ADSIII 15W40, výměna po 100mth. Super :thumbleft:
V práci co jezdím s kompaktorem, tak otáčky motoru 1500-2000 a výměnný interval je stanovený na 250mth. Olej používáme 10W40, a je fakt, že to hlavně za suchého počasí jezdí v oblakách prachu. Proto se mi zdá těch tvých 100mth jako zbytečně málo a klidně bych to protáhl. Je otázkou, za jakou dobu bys ty motohodiny natočil.

Re: Olej

Napsal: pát úno 15, 2013 23:25
od MartasBrno
A jakou zásobu oleje má ten kompaktor v porovnání s motorem z osobáku. Našel jsem předpisy pro hospodaření s olejem s motory TEDOM pro stacionární použití - a je to prakticky to samé jak píšeš. Ale není to běžný provoz osobáku. Aby to nevydalo na nějakých 40 000km jízdy náklaďáku nebo autobusu, což je asi tak ten 2,5 násobek lhůty u osobáků...

Re: Olej

Napsal: sob úno 16, 2013 00:20
od Ivo
Samozřejmě že má víc oleje, ale taky je několikanásobně větší, než motor z osobáku.