Stránka 28 z 43
Re: Olej
Napsal: sob úno 02, 2013 12:37
od cackler
Možná bych to zkusil uchopit z jiného konce, pokud to chceš zkoumat.
Jde o to, že je nějaký typ ozubení, který přenáší nějaký rozsah momentů do nějakých max otáček.
A dle toho by se určitě dalo dohledat vhodný olej, z pohledu strojařiny.
Re: Olej
Napsal: sob úno 02, 2013 21:22
od Marek
Obecně lze říci, že MartasBrno je v uvažování prakticky na správné cestě. Ovšem uvažuje od konce. Platí to stejně jako u olejů motorových - nejdůležitější a v parametrech vždy na prvním místě je specifikace výrobce převodové skříně. Pokud výrobce svou specifikaci nemá, udává nějakou obecněji platnou specifikaci, nejčastěji obligátní a rozšířenou API, případně SAE.
Já bych se tímto řídil, není možné šlápnout vedle. Například do převodovky mého vozu patří pouze převodové oleje, které plní specifikaci výrobce Ford ESD-M2C-186A, jiný tam přijít nesmí. Je určitou zvláštností, že ačkoli mám mechanickou převodovku, olej do ní určený je kapalina pro převodovky automatické, běžně označovaná ATF IID. To ovšem u Fordu není nic neobvyklého.
Z toho jasně plyne závěr, že není vždy pravdou, že do mechanických převodovek patří pouze olej pro mechanické převodovky. Důkazem toho je například všem známá Lada Samara, kde do převodovky patří olej motorový.
Zda lze olej určený pro převody užitkových vozidel použít do převodovky osobního vozu, to je těžko odpovědět. Osobně bych to raději nedělal. Každá převodová skříň totiž bude pravděpodobně mít jiné provozní podmínky. Převodová skříň užitkového vozu bude s největší pravděpodobností přenášet mnohem vyšší točivé momenty, ale naopak bude mít téměř jistě menší provozní otáčky. Z toho důvodu může olej předepsaný k mazání převodovky užitkového vozidla mít jiné složení a parametry, než olej pro převody osobáků. Ale třeba ne.
Příklad z minulosti: Jeden soused v garážích nosil z práce olej, který fasoval do buldozeru Catterpillar a lil ho do Octavie TDi z roku 1997. Tvrdil mi, že to je nejkvalitnější olej, který se do těch mašin používá, že motor v tom dozeru má 1500 koní a tudíž že nemůže být vůbec žádný problém s tím, když ho bude dávat do blbý oktáfky s výkonem blbejch devadesát. Problém byl - a ne malý. Motor toho dozeru možná sice měl patnáct set koní výkonu (já to nevím, ale dejme tomu), ale měl mnohem nižší provozní otáčky a podmínky. Zatímco CAT měl provozní otáčky 800-1300 a maximální 1500 rpm, Octavia, jak víme asi všichni, se velmi ochotně točí přes čtyři tisíce. A problém na sebe nenechal dlouho čekat - zadřel to na pístech.
Re: Olej
Napsal: sob úno 02, 2013 22:11
od Cory
CAT som lial aj ja do žigula...krasne točil do 8000
Re: Olej
Napsal: sob úno 02, 2013 22:55
od MartasBrno
Dobře Marku, pokud půjdu po tom požadavku výrobce, tak u žigula stoprocentně, u feldy zajisté taky požadavek splním, protože ten zní řekněme "75W90, GL4" - snad se nepletu. A to ten olej má. Tím je to asi hotové, mohl bych skončit.
Přesto dál by to mohlo být o tom co naznačujete, souvoslosti s tlaky a rychlostmi a já předpokládám, že je to věc dalších - firemních - specifikací, které nemám nastudované... Asi teda půjde o nevelké rozdíly, které by se projevily až u náročnějších strojů, což ani ta felda asi není. Přesto mne jmenovitě požadavkem 75W až 75W90 (bez dalšího návodu třeba dle teplot okolí) překvapila.
Ten soused s oktávkou: Myslím si, že právě nedočetl všechny řádky jak požadavku škodovky, tak vlastností oleje a spokojil se s tím řádkem prvním, který je v celkovém měřítku skoro o ničem.
Re: Olej
Napsal: úte úno 05, 2013 20:42
od Dusan
Aj najdolezitejsim vyrobcu motora a prevodovky je ze tam ma byt dost oleja.... a ked tam bude olej bude to chodit.
Inak chcel by som vidiet ako v rusku v stepi do lady nalievali take oleje s vasimi specifikaciami ako tu pisete, urcite boli radi ked tam bolo nieco take ako M6A,,,,,
Rozdiel bude len v tom ci motor najazdi 100tkm(toneznamena ze sa zadrie len moze zrat olej a troska klesn vykon) alebo 300tkm... co vas uz trapit nemusi lebo zhnije karoseria.
Re: Olej
Napsal: úte úno 05, 2013 21:43
od Vašátor
Dusan píše:... co vas uz trapit nemusi lebo zhnije karoseria.
Tak s tímto musím jen a jen nesouhlasit. Znám několik lidí, co najezdili s jedním motorem bez GO 500 000km. A mimo jiné i díky dobré údržbě. Karoserie schnije, to ano. Ale rychlost její destrukce opět ovlivní jen a jen majitel ...
Re: Olej
Napsal: úte úno 05, 2013 23:22
od MartasBrno
Takže to stejně schnije.
Souhlas se vším, mimochodem dvě věci.
1) Jsem pitomec. Upsal jsem se v dřívějších příspěvcích, místo SAE 75W90 - 80W90 platí pro TAD-17I nejspíš 80W90 - 85W90, což je sakra rozdíl.
2) Zrovna jsem počítal, jak se vyplácí kupovat olej PP90, jak to někteří dělají za 70 - 100,- a nebo nějakej durablend 75W90 za 280,- a nechtějte vědět co mi z těch odhadů z odhadů odhadů jiných odhadů vyšlo. Zvlášť pro zimní krátké cesty.
Re: Olej
Napsal: stř úno 06, 2013 02:28
od Marťas
My v rodině máme PP90 ozkoušenou snad třicetiletým používáním a vždy v pohodě.
Když neexistuje praxe, je dobré zabývat se výpočty a odhady. Když praxe existuje jsou už odhady zbytečné.
Re: Olej
Napsal: stř úno 06, 2013 07:57
od Marek
Zajímavá myšlenka
.
Každopádně si myslím, že použití vícerozsahového převodového oleje je rozhodně lepší volbou, než použití oleje monograde. To platí u převodů stejně, jako u motoru. Že výrobce doporučuje PP90, resp. PP90H, to je sice pravda, ale mějme na paměti, že před více než 40 lety téměř neexistovaly multigrade motorové oleje, natož oleje převodové.
Pro převody je SAE 80W/90 rozhodně lepší volbou, než SAE 90, zejména v zimním období, kdy zastudena jde řazení o poznání lépe.
Já jsem používal vícerozsahový olej i do zadní nápravy. Jako nejvhodnější se mi jevil SAE 85W/140H, API GL-5.
Re: Olej
Napsal: stř úno 06, 2013 09:24
od Cory
Taky maly postreh - na UA leju vsetci aj do prevodoviek GL-5. Ja sa v tom sice velmi nevyznam, ale mal by tam isť GL-4, nie? A naviac tvrdia, že to takto davaju už v závode, dokonca mi vyhodili na pult flašu s nejakou značkou, ktoru použiva Lada do novych automobilov.
Re: Olej
Napsal: stř úno 06, 2013 10:08
od Teepee
Marek píše:Každopádně si myslím, že použití vícerozsahového převodového oleje je rozhodně lepší volbou, než použití oleje monograde. To platí u převodů stejně, jako u motoru. Že výrobce doporučuje PP90, resp. PP90H, to je sice pravda, ale mějme na paměti, že před více než 40 lety téměř neexistovaly multigrade motorové oleje, natož oleje převodové.
Pro převody je SAE 80W/90 rozhodně lepší volbou, než SAE 90, zejména v zimním období, kdy zastudena jde řazení o poznání lépe.
Já jsem používal vícerozsahový olej i do zadní nápravy. Jako nejvhodnější se mi jevil SAE 85W/140H, API GL-5.
Připomenu , že na toto téma se tu diskutovalo už mnohokrát:
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... 4&start=24
Re: Olej
Napsal: stř úno 06, 2013 11:15
od Marek
Podle mého selského rozumu se do převodovek klidně olej API GL-5 používat může. Ostatně původní olejová náplň od ruského výrobce je v převodovce i rozvodovce úplně stejná - jedná se o identický typ oleje. Představuji si to tak, že čím vyšší číslo specifikace GL-, tím kvalitnější olej. Čili olej API GL-5 si představuju jako olej API GL-4 s nějakou přísadou navíc. Pravděpodobně se jedná o přísadu na ochranu hypoidních soukolí (viz rozvodovka Lada). Takže si myslím (ale berte to jako můj osobní pohled), že pokud použiju olej s vyšší specifikací API GL-, než jaký je předepsaný, nemůže to vůbec ničemu vadit, spíše naopak. Ovšem kdybych to udělal opačně, tedy že bych například do zadní nápravy u Lady, kam je předepsán olej API GL-5, použil olej s nižší hodnotou GL-, způsobím problém.
Kdyžtak mě opavte, ale já to tak vidím.
Pravda je, že z několika nezávislých míst jsem slyšel, že olej pro hypoidní soukolí by se do klasických převodovek používat neměl, protože prý to "zalepuje" synchrony - patrně jim to jakoby brání v pohybu. Mně osobně to přijde jako obecně platná a široce rozšířená fáma, nepodložený údaj a z toho důvodu si myslím, že je to nesmysl. Žádný odborník mi to nikdy nepotvrdil. Pokud máte někdo jinou zkušenost, sem s ní, rád se přiučím. Ale nikdy jsem se osobně nesetkal s tím, že by olej pro hypoidní soukolí nalitý do klasické převodovky bránil v komfortu řazení.
Re: Olej
Napsal: stř úno 06, 2013 12:53
od Vašátor
Pan Černý, který se zabývá prodejem olejů od převratu, mi tvrdil, že olej hypoidní více "lepí". Tam kde má být olej hypoidní prý klasický nesmí přijít a to z důvodu, že klasický převodový olej se díky odstředivé síle neudrží tak dlouho na zubech onoho převodu a ozubená kola ho hůře "nabírají". Prostě se vycáká na stěny. U naší rozvodovky by tudíž horní převod byl hůře mazaný. O zalepování synchronů se nezmiňoval a taky mi to přijde spíše jako fáma.
Re: Olej
Napsal: stř úno 06, 2013 13:37
od Marek
Čili mi to potvrzuje domněnku, že použití oleje pro nehypoidní převody do převodu hypoidního je špatně (to je vcelku logické, o tom asi nikdo nepochybuje). Ale naopak by to nemělo ničemu vadit.
Re: Olej
Napsal: stř úno 06, 2013 14:11
od MartasBrno
Druhý důvod, proč nepoužívat GL-5 do převodovky se zmiňuje jakási nesnášenlivost s barevnými kovy právě v synchronech, teda obecně. To by smysl dávalo. Beru olej jako konstrukční díl.
Ještě se vrátím k tomu PP90 a předpisu výrobce. Hanlivě označuju jedince, kteří slepě věří 30 let staré příručce, která reflektuje neutěšený stav na trhu v socialistickém československu v době normalizace, nikoliv přání konstruktéra. A to především proto, že novější vydání jsou už několik desetiletí aktualizovaná, viz. Pípákovo fotka pár stran zpátky...
Marťas, co to znamená "vždy v pohodě", resp. co by nebylo "v pohodě"?
To neznám. Znám třeba "sto korun za litr", "nájezd šedesát tisíc", "dvě padesát na kilometr", "pět procent dlouhodobé spotřeby dolů" a třeba taky "tisíc sedmset korun úspora na náplni o stovku na litr dražší na dobu její životnosti" a taky "krátkou trasu do práce jezdím o 12% levněji než doposud". (fráze berte jen jako ilustrativní, nemusí se shodovat s realitou)
Ani 30 let dlouhé zkušenosti s PP90 mne nepřesvědčí. Taky jsme měli tatramatku asi 30 let. A čekali až se podělá, abysme ten krám mohli konečně vyhodit