Nevim proč se to nechce zobrazit... Na herečku zabírá paralen...
http://cs.wikipedia.org/wiki/DiÚčel diferenciáluÚčelem (funkcí) diferenciálu je rozložení přenášeného kroutícího momentu (ze vstupní hnací hřídele) na dvě jiné hřídele (výstupní hnané hřídele) při změně poměru jejich otáček.
Typickou aplikací diferenciálu je pohon hnací nápravy automobilu, kde umožňuje různou rychlost otáčení kol na jedné nápravě při průjezdu zatáčky.
Při průjezdu zatáčky má kolo blíže ke středu otáčení menší obvodovou rychlost (menší otáčky) a kolo dále od středu otáčení větší obvodovou rychlost (vyšší otáčky). Toto je dáno stejnou úhlovou rychlostí celého vozidla, kdy se kola dotýkají podkladu s různým poloměrem otáčení kolem společného bodu.
Nutnost použití diferenciálu záleží na poloměru otáčení a na vzdálenosti (jak daleko jsou od sebe) pneumatik a dále na technické konstrukci nebo technickému omezení konstrukce. V praxi, u vozidel (nákladní) s dvojitou montáží kol na hnané nápravě se používá diferenciál pouze pro rozdělení přenosu kroutícího momentu na pravou a levou stranu nápravy. Mezi dvojitou montáží na jedné straně se již diferenciál nepoužívá.
[editovat] VýhodyPři použití diferenciálu je odstraněna situace, kdy by jedno nebo i obě kola hnací nápravy projížděla zatáčku smykem. Toto řešení tedy přispívá k lepší přilnavosti vozidla k podkladu, zlepšuje stabilitu, ovladatelnost a snižuje opotřebení pneumatik.
[editovat] Nevýhody[editovat] Mechanická nevýhodaV diferenciálu dochází ke tření ozubení, což má za následek buď vyšší spotřebu při stejném podávaném výkonu automobilu, nebo stejnou spotřebu, ale nižší výkon, tedy nižší účinnost. To je často důvodem neochoty výrobců sportovních automobilů používat pohon na všechna 4 kola. V případě pohonu všech 4 kol se totiž používají diferenciály dva nebo 3 (na každé nápravě jeden a často ještě jeden mezi oběma nápravami). V nepříznivých případech mohou, podle některých zdrojů, ztráty dosáhnout až 20%.
[editovat] Provozní nevýhodaPokud se jedno z kol nápravy dotýká povrchu podkladu s nízkým koeficientem tření (např. led nebo i voda, jemný štěrk, prach) a druhé kolo nápravy se dotýká podkladu s vyšším třecím koeficientem (např. asfalt, beton), dojde při rozjedu k situaci, že kolo "na ledě" se začne protáčet a kolo "na asfaltu" zůstane stát. Rozjezd vozidla v tomto případě je komplikovaný nebo až nemožný.
Výhody uvedené výše však převažují nad nevýhodami diferenciálu.
[editovat] ŘešeníUzávěrka diferenciálu je řešení, kdy je z provozu vyřazena právě funkce pro rozdělení poměru otáček na výstupní hřídele. Konstruuje se jako ruční nebo elektronická (detekce jízdního režimu elektronikou vozidla) podle typu vozidla, konstrukce a kategorie vozu.
Rozjezdový asistent pro který se uvádějí různé zkratky, např. EDS (nadstavba nad ABS) což je elektronika vozidla, která vyhodnotí provozní režim (např. pokus o rozjezd) a přibrzdí kolo, které se dostane do skluzu. Toto řešení je opakem systému ABS (další nadstavbou nad ABS a EDS je ESP - elektronický stabilizační systém).
Konstrukčně řešená vozidla jako terénní, stále používají běžné uzávěry diferenciálů, které pro dané použití mají lepší vlastnosti pro jízdu v nezpevněném terénu.
[editovat] Konstrukce
Funkce diferenciálu při stejných otáčkách výstupních hřídelí. Talířové kolo pohání přes satelit planetová kola výstupních hřídelí. Pokud se obě výstupní hřídele točí stejnou rychlostí, satelit se vůči talířovému kolu neotáčí.
Funkce při zablokování levé hřídele, satelit se začne otáčet a druhá výstupní hřídel se roztočí dvojnásobnou rychlostí.[editovat] PrincipDiferenciál není nic jiného, než planetová převodovka, má tedy 2° volnosti.
[editovat] Funkce a modelZjednodušený model diferenciálu je na obrázcích vpravo. Modře je vybarveno talířové kolo s unašečem satelitů. Toto kolo může být poháněno buď přímým ozubením od souosého pohonu, jako na obrázku, nebo má kuželový převod od pohonu s kolmým hřídelem. Satelit (zelený), je vloženým stupněm volnosti, který zapadá do ozubení dvou planetových kol, přes něž jsou poháněny dvě hřídele. Jedna z hřídelí prochází talířovým kolem, druhá unašečem satelitů (pro zjednodušení je zde vyobrazen pouze jeden satelit, ve skutečném diferenciálu jsou minimálně dva satelity).
[editovat] Uzávěrka diferenciáluUzávěrka diferenciálu pracuje na principu vyřazení vloženého stupně volnosti, tj. zamezím otáčení satelitního kola. Pokud se zamezí otáčení satelitního kola (pro jednoduchost mechanickou aretací) vyřadí se z činnosti diferenciálu jeho požadovaná funkce, tj. přenos proměnných otáček na výstupní hřídele.